Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Scorchio Bekijk Berichten
    Da's een hele berekening. Ff zoeken, heb het afgeprint:

    (blader blader blader)

    (bedragen zijn belastbaar voordeel)

    Oude regeling 2011 (7500km):
    €4179.60
    Eerste nieuwe regeling 2012 (factuurbedrag 13000, 258g = 18%):
    €2005.71
    Tweede nieuwe regeling 2012 (factuurbedrag 53000, >5j oud = 70%, 258g = 18%):
    €5724

    Volvo (nieuwste regeling)
    €6255.59

    Onbetaalbaar
    2 stevige benzineslurpers voor 6000 euro netto, dat is toch niet zo enorm? Voordien zou dat 2400 geweest zijn, mocht je boekhouder niet eentje uit het zicht van de fiscus gehouden hebben?

    Ben jij de enige werkkracht van de vennootschap met 2 wagens dan? Want hoe kan je anders de fiscus doen geloven dat eentje 100% voor de zaak is?
    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
    '15 Volvo XC60 D3

    Comment


    • Beetje triestig... Een nieuwe kar kopen op diesel kost quasi evenveel qua VAA dan een jonge tweedehands op benzine met meer dan honderd co² meer maar ook meer pk's. Dus een zuinig minder extreem modelletje op diesel is nutteloos.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door DennisVR Bekijk Berichten
        Als overgangsregel zouden ze toch de factuurprijs van wagens aangekocht voor 2012 mogen aanvaarden ipv de cataloguswaarde.

        Als het toch doorgaat zoals het er nu voorstaat zie ik volgend opties:
        - 997s prive overkopen
        - 997s verkopen en BMW 535d kopen(148co2, maandelijks 550 VAA. toch al een pak minder dan maandelijks +1000)
        - 997s verkopen en nog eens goed rondkijken naar een laag VAA alternatief. (Citroen DS5 of iets dergelijks(200VAA))

        Maar eerlijk gezegd voor 350VAA meer rij ik toch liever met iets rond dat toch nog enigszins rijplezier geeft.

        Ik ga alleszins wachten tot er duidelijkheid is.
        Ge gaat van uwen schitterende 911 toch niet overstappen op ne steengoeie, maar stinkenden diesel zeker !
        Idee als alternatief voor de 535d?
        Nieuwe Lexus GS 450h, 343pk en 137g, maandelijkse VAA vanaf 322
        Is bovendien 75% fiscaal aftrekbaar én binnenkort met maar 224€ BIV...

        Sorry, ik kon het niet laten in mijn anti-diesel kruistocht...

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
          2 stevige benzineslurpers voor 6000 euro netto, dat is toch niet zo enorm?
          Nu is een tweeliter turbo al een stevige benzineslurper...

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten
            Ge gaat van uwen schitterende 911 toch niet overstappen op ne steengoeie, maar stinkenden diesel zeker !
            Idee als alternatief voor de 535d?
            Nieuwe Lexus GS 450h, 343pk en 137g, maandelijkse VAA vanaf 322
            Is bovendien 75% fiscaal aftrekbaar én binnenkort met maar 224€ BIV...

            Sorry, ik kon het niet laten in mijn anti-diesel kruistocht...
            suggesties meer dan welkom

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
              2 stevige benzineslurpers voor 6000 euro netto, dat is toch niet zo enorm? Voordien zou dat 2400 geweest zijn, mocht je boekhouder niet eentje uit het zicht van de fiscus gehouden hebben?

              Ben jij de enige werkkracht van de vennootschap met 2 wagens dan? Want hoe kan je anders de fiscus doen geloven dat eentje 100% voor de zaak is?
              Niet enige vennoot, wel enige die centen binnenbrengt. Zo zijn er veel, hoor.
              En €6000 netto, bij te betalen aan de personenbelasting vind jij niet veel???

              Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
              Nu is een tweeliter turbo al een stevige benzineslurper...
              Klopt. Dan wil een mens eens geen Eco-diesel.

              Ik heb met de XC60 D3 of DrivE gereden. Verschrikkelijk! Een powerband van 1000 toeren ergens tussen 1500 en 2500.
              "Koop dan geen SUV", zeggen jullie? Een legitiem voorstel, ware het niet dat we 3 kinderen moeten wegkrijgen. Veel opties heb je niet voor een stijlvolle wagen, hoor (jaja, smaken verschillen).
              Bon, op 't eerste zicht passen er ook 3 kinderen in een VW Amarok LV. Dat is het maar een diesel. Vanaf nu: geen cent teveel betalen.
              Last edited by ; 26/01/2012, 16:26.

              Comment


              • Iets te lang om heel het topic gaan door te lezen dus sorry als de vraag al eens aanbod gekomen is!

                Ik heb de berekening proberen doen maar ik geraak er niet echt wijs uit, dus misschien kan iemand mij helpen?

                991 catalogusprijs 105.000 EUR incl. opties.
                CO2-emissie ing/km: 212

                catalogusprijs × 6/7 × CO2-percentage

                thanks!

                En. Als men de wagen privé aankoopt moet men met bovenstaande dus geen rekening houden?

                Comment


                • zojuist de officiele wetsontwerpen van eergisteren via een 'insider' te pakken gekregen:

                  Art 159
                  In de verantwoording van het amendement nr 2 bij het wetsontwerp houdende diverse bepalingen dat de wet van 28 december 2011 houdende diverse bepalingen is geworden, wordt met de betrekking tot de definitie van het begrip 'cataloguswaarde' het volgende vermeld (DOC53 1952/004 blz 26):

                  "onder cataloguswaarde wordt verstaan de gefactureerde waarde inclusief de opties en belasting over de toegevoegde waarde, zonder rekening te houden met enige korting, vermindering, rabat of ristorno. Deze definitie is zowel van toepassing op nieuwe wagens als op tweedehandswagens of wagens in leasing".

                  Er is gebleken dat die definitie in het geval van tweedehandsvoertuigen kan leiden tot een ongewilde discriminatie omdat een dergelijk voertuig uiteraard minder waard is dan een voertuig in nieuwe staat.

                  Een dergelijke discriminatie is niet verantwoord. Derhalve stelt de regering voor om in artikel 36 §2, tweede lid, van het Wetboek van de inkomstenbelasting 1992 (WIB92) een bijkomende definitie in te voegen wanneer het voertuig waarvoor de voordelen van alle aard moeten worden berekend géén nieuw voertuig is. Voor die voertuigen kan dan worden gesteund op de catalogusprijs van het voertuig bij particuliere verkoop, inclusief de opties en belasting over de toegevoegde waarde, zonder rekening te houden met enige korting, vermindering, rabat of ristorno.

                  Bij aankoop van een tweedehandsvoertuig zal bovendien sneller een catalogus met de oorspronkelijke prijs bij verkoop in nieuwe staat worden teruggevonden dan een kopie van de oorspronkelijke factuur van verkoop in nieuwe staat. (!!!)

                  De huidige definitie blijft van toepassing voor de nieuwe voertuigen omdat deze definitie rekening houdt met de werkelijke waarde van het voertuig.

                  Aangezien alle voertuigen na verloop van tijd in waarde verminderen, wordt de cataloguswaarde aangepast met een percentage dat rekening houdt met het aantal maanden die zijn verlopen na de eerste inschrijving van het betrokken voertuig bij de Directie voor de Inschrijving van de Voertuigen.

                  De Percentages zijn de volgende:

                  van 0-12 maanden = 100%
                  van 13 tot 24 maanden = 94%
                  van 25 tot 36 maanden= 88%
                  van 37 tot 48 maanden= 82%
                  van 49 tot 60 maanden= 76%
                  vanaf 61 maanden= 70 %

                  Op die manier wordt ten allen tijde rekening gehouden met een objectief vastgestelde waarde voor alle voertuigen .

                  Deze berekening zal in de bedrijfsvoorheffing slechts worden toegepast op de voordelen van alle aard die worden toegekend vanaf 1 mei 2012.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Soulphonic Bekijk Berichten
                    Iets te lang om heel het topic gaan door te lezen dus sorry als de vraag al eens aanbod gekomen is!

                    Ik heb de berekening proberen doen maar ik geraak er niet echt wijs uit, dus misschien kan iemand mij helpen?

                    991 catalogusprijs 105.000 EUR incl. opties.
                    CO2-emissie ing/km: 212

                    catalogusprijs × 6/7 × CO2-percentage

                    thanks!
                    For all those people who find it more convenient to bother you with their question rather than to Google it for themselves.


                    Oorspronkelijk geplaatst door Soulphonic Bekijk Berichten
                    En. Als men de wagen privé aankoopt moet men met bovenstaande dus geen rekening houden?
                    Nee! Dus bol het maar af! (grapje, eh)

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Soulphonic Bekijk Berichten
                      Iets te lang om heel het topic gaan door te lezen dus sorry als de vraag al eens aanbod gekomen is!

                      Ik heb de berekening proberen doen maar ik geraak er niet echt wijs uit, dus misschien kan iemand mij helpen?

                      991 catalogusprijs 105.000 EUR incl. opties.
                      CO2-emissie ing/km: 212

                      catalogusprijs × 6/7 × CO2-percentage

                      thanks!

                      En. Als men de wagen privé aankoopt moet men met bovenstaande dus geen rekening houden?
                      Hier heeft iemand een module online gezet:
                      Berekening van het fiscale netto VAA voordeel van je bedrijfswagen met een vergelijking van de afgelopen jaren voor zowel dieselwagens als benzinewagens.


                      Ik schat dat dit op 1000 euro/maand gaat komen...

                      Als je die wagen prive overkoopt dan hoef je dat inderdaad niet te betalen

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Scorchio Bekijk Berichten
                        Niet enige vennoot, wel enige die centen binnenbrengt. Zo zijn er veel, hoor.
                        En €6000 netto, bij te betalen aan de personenbelasting vind jij niet veel???
                        Dat is veel geld, maar je krijgt er wel twee wagens voor terug die je onbeperkt privé kan gebruiken ... voor 500 euro per maand houd je nog niet 1 van die wagens op de baan. En de constructie met de vrouw als vennoot is inderdaad frequent, maar dat is al op zich zo een belgische oplossing natuurlijk ... Ik snap wel dat er frustratie is hoor en dat je er niet blij mee bent, maar helemaal onrechtvaardig is het in mijn ogen niet, maar dat is uiteraard een persoonlijke mening

                        Oorspronkelijk geplaatst door Scorchio Bekijk Berichten
                        Dat wil een mens eens geen Eco-diesel.
                        Met stevige benzineslurpers bedoel ik dat het hier niet om een Clio 1.2 gaat.
                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                        '15 Volvo XC60 D3

                        Comment


                        • Er zijn 82 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (44 leden en 38 gasten)

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Scorchio Bekijk Berichten
                            Niet enige vennoot, wel enige die centen binnenbrengt. Zo zijn er veel, hoor.
                            Toch ruik ik hier weer wat huichelarij. Twee wagens, een persoon die werkt. En in uw Volvo topic schrijf je duidelijk dat het mevrouw Scorchio is die iets pittigers wil dus duidelijk een auto voor haar die zoals je hierboven schrijft niet in de zaak werkt. Tenzij jij natuurlijk de mevrouw bent waarover sprake! Dan trek ik mijn woorden in.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door 911PJ Bekijk Berichten
                              zojuist de officiele wetsontwerpen van eergisteren via een 'insider' te pakken gekregen:

                              Art 159
                              In de verantwoording van het amendement nr 2 bij het wetsontwerp houdende diverse bepalingen dat de wet van 28 december 2011 houdende diverse bepalingen is geworden, wordt met de betrekking tot de definitie van het begrip 'cataloguswaarde' het volgende vermeld (DOC53 1952/004 blz 26):

                              "onder cataloguswaarde wordt verstaan de gefactureerde waarde inclusief de opties en belasting over de toegevoegde waarde, zonder rekening te houden met enige korting, vermindering, rabat of ristorno. Deze definitie is zowel van toepassing op nieuwe wagens als op tweedehandswagens of wagens in leasing".

                              Er is gebleken dat die definitie in het geval van tweedehandsvoertuigen kan leiden tot een ongewilde discriminatie omdat een dergelijk voertuig uiteraard minder waard is dan een voertuig in nieuwe staat.

                              Een dergelijke discriminatie is niet verantwoord. Derhalve stelt de regering voor om in artikel 36 §2, tweede lid, van het Wetboek van de inkomstenbelasting 1992 (WIB92) een bijkomende definitie in te voegen wanneer het voertuig waarvoor de voordelen van alle aard moeten worden berekend géén nieuw voertuig is. Voor die voertuigen kan dan worden gesteund op de catalogusprijs van het voertuig bij particuliere verkoop, inclusief de opties en belasting over de toegevoegde waarde, zonder rekening te houden met enige korting, vermindering, rabat of ristorno.

                              Bij aankoop van een tweedehandsvoertuig zal bovendien sneller een catalogus met de oorspronkelijke prijs bij verkoop in nieuwe staat worden teruggevonden dan een kopie van de oorspronkelijke factuur van verkoop in nieuwe staat. (!!!)

                              De huidige definitie blijft van toepassing voor de nieuwe voertuigen omdat deze definitie rekening houdt met de werkelijke waarde van het voertuig.

                              Aangezien alle voertuigen na verloop van tijd in waarde verminderen, wordt de cataloguswaarde aangepast met een percentage dat rekening houdt met het aantal maanden die zijn verlopen na de eerste inschrijving van het betrokken voertuig bij de Directie voor de Inschrijving van de Voertuigen.

                              De Percentages zijn de volgende:

                              van 0-12 maanden = 100%
                              van 13 tot 24 maanden = 94%
                              van 25 tot 36 maanden= 88%
                              van 37 tot 48 maanden= 82%
                              van 49 tot 60 maanden= 76%
                              vanaf 61 maanden= 70 %

                              Op die manier wordt ten allen tijde rekening gehouden met een objectief vastgestelde waarde voor alle voertuigen .

                              Deze berekening zal in de bedrijfsvoorheffing slechts worden toegepast op de voordelen van alle aard die worden toegekend vanaf 1 mei 2012.
                              Dus, nieuwe voertuigen: factuurbedrag; tweedehands voertuigen: oorspronkelijke catalogusprijs.

                              In praktijk hetzelfde, maar naamgeving nu opgesplitst.

                              Beiden -6% per jaar na 1 jaar.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door 911PJ Bekijk Berichten
                                zojuist de officiele wetsontwerpen van eergisteren via een 'insider' te pakken gekregen:
                                Moederneuk! Een auto van 50K is volgens de fiscus na 10 jaar nog altijd 35K waard! Dat moet de tweedehandsmarkt gewoon doen instorten voor de vennootschappen die nog tweedehands kochten...

                                Ik doe er bv best aan om dit jaar mijn Z4 weg te doen want die gaat volgens de fiscus 46K waard blijven terwijl ik er met wat geluk nog 26K voor zou krijgen. De 1-reesk moet er in 2014 uit, want dan krijg ik er misschien 18K voor terwijl de fiscus denkt dat ie 31K waard is.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                  Dat is veel geld, maar je krijgt er wel twee wagens voor terug die je onbeperkt privé kan gebruiken ... voor 500 euro per maand houd je nog niet 1 van die wagens op de baan. En de constructie met de vrouw als vennoot is inderdaad frequent, maar dat is al op zich zo een belgische oplossing natuurlijk ... Ik snap wel dat er frustratie is hoor en dat je er niet blij mee bent, maar helemaal onrechtvaardig is het in mijn ogen niet, maar dat is uiteraard een persoonlijke mening
                                  Oorspronkelijk geplaatst door nitroglycerine Bekijk Berichten
                                  Toch ruik ik hier weer wat huichelarij. Twee wagens, een persoon die werkt. En in uw Volvo topic schrijf je duidelijk dat het mevrouw Scorchio is die iets pittigers wil dus duidelijk een auto voor haar die zoals je hierboven schrijft niet in de zaak werkt. Tenzij jij natuurlijk de mevrouw bent waarover sprake! Dan trek ik mijn woorden in.
                                  Allez, hop, dan is er eens iemand van al de zaakvoerders/zelfstandigen hier die open kaart speelt, en dan krijg je dit. Ik daag iedereen uit om even eerlijk te zijn, maar dat zal niet gebeuren. Enfin, misschien verwijderen we best allemaal onze topics, voor het geval dat de belastingsadministratie meeleest.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door 911PJ Bekijk Berichten
                                    Aangezien alle voertuigen na verloop van tijd in waarde verminderen, wordt de cataloguswaarde aangepast met een percentage dat rekening houdt met het aantal maanden die zijn verlopen na de eerste inschrijving van het betrokken voertuig bij de Directie voor de Inschrijving van de Voertuigen.

                                    Wat met 2de hands uit het buitenland ? zijn niet ingeschreven geweest bij de "Directie voor de Inschrijving van de Voertuigen" terug volle pot 100% ???

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door nitroglycerine Bekijk Berichten
                                      Toch ruik ik hier weer wat huichelarij. Twee wagens, een persoon die werkt. En in uw Volvo topic schrijf je duidelijk dat het mevrouw Scorchio is die iets pittigers wil dus duidelijk een auto voor haar die zoals je hierboven schrijft niet in de zaak werkt. Tenzij jij natuurlijk de mevrouw bent waarover sprake! Dan trek ik mijn woorden in.
                                      kuch... meewerkende echtgenote...

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door guyr26 Bekijk Berichten
                                        Wat met 2de hands uit het buitenland ? zijn niet ingeschreven geweest bij de "Directie voor de Inschrijving van de Voertuigen" terug volle pot 100% ???
                                        Voor zover ik kan zien vraagt men een catalogus op bij de invoerder.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Scorchio Bekijk Berichten
                                          Allez, hop, dan is er eens iemand van al de zaakvoerders/zelfstandigen hier die open kaart speelt, en dan krijg je dit. Ik daag iedereen uit om even eerlijk te zijn, maar dat zal niet gebeuren. Enfin, misschien verwijderen we best allemaal onze topics, voor het geval dat de belastingsadministratie meeleest.
                                          Ik zeg toch niet dat het fout is wat je doet? Ik zeg alleen dat het vanuit mijn standpunt niet zo onredelijk is om maandelijks 500 euro vanuit je privé te betalen aan de vennootschap die jouw en je partner (vennoot) voorziet in deze 2 wagens. Maar dat is mijn persoonlijke mening, dat is geen aanval op jou of de manier dat je zaken doet. Mocht er al enige vorm van kritiek opzitten is dat op het systeem en niet op diegene die het gebruikt, jij dus in dit geval
                                          Last edited by josenjef; 26/01/2012, 16:48.
                                          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                          '15 Volvo XC60 D3

                                          Comment

                                          Working...
                                          X