Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
    En de crisisbelasting die eenmalig was maar nooit afgeschaft werd ?

    Voor de mensen die het nog niet snappen, real life voorbeeld:

    Bij mijn vroegere werkgever (big consultancy dat iedereen wel kent) was de loonkost gemakkelijk te berekenen, namelijk 2.2 X het bruttoloon van de consultant. Ik verdiende daar jaarlijks 39.5K (en dat was met al de wel gekende 13.92 factor) en vond van mijzelf dat ik goed verdiende maar ging toch steeds klagen dat ik meer wou want de concurrentie wou meer betalen.

    Interne consultant:

    Een consultant kostte die multinational dus 2.2 X 39.5K = 86 900 euro BRUT per jaar.
    Neem daarbij nog de bonussen die werden uitbetaalt (1500Net oftewel 3000 Brut), Ecocheques (300 euro ofzo ) en nog een performance bonus hier en daar en je komt uit op 100 000 EURO per jaar.
    Dat was voor 1 consultant en daar hadden ze ook nog geen cent op verdiend, wie loonkost normaal vindt moet dringend eens naar de andere landen kijken ...
    De factor 2.2 zal door de nieuwe wetgevingen enkel verhogen en de consultant zal geen 14 uur per dag meer willen werken als hij er op het einde van de maand 150 minder krijgt. (allez, opt einde van het jaar moet bijbetalen) Diene jonge mag dan nog niet ziek vallen en dat meiske mag dan nog niet eens zwanger worden want dan wordt hij/zij al een stuk minder productief en dus 'duur'.
    Neem nu een factor van 2.5, en de loonkost wordt al snel 115 000 euro en nog steeds geen cent verdiend aan diene jongen he ...(en dan vraagt jan modaal waarom een consultant 'duur' is, iemand moet die 115K betalen toch (we rijden niet voor de leute heel het land rond om jullie problemen op te lossen of reizen niet een halve wereld rond om training te geven omdat we niets anders te doen hebben) en ik reken voor de gemakkelijkheid de index er niet bij en de meerkost door de stijgende brandstof prijzen en de stijgende loonkost van de backoffice en stijgende leasingprijzen en de verminderde notionele interestaftrek en de verhoogde lasten op oudere werknemers en herstructurering en ... ge snapt het wel.
    Werkgelegenheid wordt in Brussel door de IT sector gedreven, dus al die jonge gasten rijden op/af om te kunnen en mogen werken. Al die jonge gasten zullen nu minder verdienen. Dat is het signaal dat onze overheid uitstuurt.

    Freelance consultant:

    Dat consultant duur zijn voor een bedrijf, is ook een leugen. Een freelance IT consultant mag dan nog 220 dagen per jaar werken aan gem 500 euro per dag (=110 000) dan kost die netto minder dan een IT consultant in loondienst. Het risico is lager voor het bedrijf want bij ziekte worden geen dagen gefactureerd en bij ontslag rondes kunnen ze Mr Freelance buiten bonjoeren zonder er een rotte euro aan te spenderen. Daarom kiezen bedrijven voor freelancers en daarom is er een markt, maar netto zijn wij goedkoper dan een bediende op langere termijn. Mr Freelancer moet niet komen klagen voor een bonus, de schade aan de wagen bij een ongeval moet hij zelf dragen en alle belastingsverhogingen zijn op de kap van de Mr Freelance en niet voor het bedrijf. Risico = 0, maar elke gewerkte/gefactureerde dag wordt wel dubbel gefactureerd aan de eindklant en dus 100% risico vrij.

    Conclusie:

    Eigenlijk moet ik Di Rupo dankbaar zijn. Door de stijgende loonkost en risico zullen bedrijven minder bediende IT'ers aanwerven maar meer met freelancers werken. Die zijn goedkoper en kunnen ad hoc ingezet worden naargelang de verkocht projecten en nieuwe klanten. Die worden betaald voor gewerkte dagen en budget wise kan dat schoon ingeplant worden.
    Dus, waarom zou ik nog klagen over mijn VAA .. Di Rupo zorg langs de andere kant voor freelance werkgelegenheid. Enige nadeel .. ik zal veel naar oostblok landen moeten vliegen om daar qualiteits systemen op te zetten voor de nieuwe productiefaciliteiten en training geven in een andere taal, so what? iLike.
    je vergeet nog een belangrijke, boekhoudkundig is een freelance IT-er CAPEX, iemand in loondienst is OPEX
    boekhoudkundig gezien, CAPEX = gooooooodd, OPEX = bbbaaaadddd

    ik heb al in verschillende excell files gezien van klanten waarvoor ik werk dat ik gewoon tussen de burostoelen en computers sta wij zijn gewoon een kost die afgeschreven wordt

    Comment


    • Ik sta op't punt een strikjes vriendelijke auto te kopen

      Citroën DS4 1.6eHDI semi-automaat met heel de reutemeteut (behalve xenon en audio upgrade erop).

      VVAA= 1330 EUR jaarbasis en da ding heeft zelfs lederen zetels met masserende lendesteun
      sigpic

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door clamar Bekijk Berichten
        Zoals jij het schrijft is het zelfstandigenstatuut de hemel op aarde.
        Wat houd je tegen om zelf zelfstandig te starten ???
        ik heb het al verschillende keren gezegd, aan al diegenen die denken dat het zo gemakkelijk is, de overheid heeft het nog nooit zo gemakkelijk gemaakt om zelfstandige te worden en/of een vennootschap te starten (dat moet je ze wel toegeven). Ga naar het ondernemingsloket en ze regelen alles, je kan direkt beginnen. Een GCV start je met 1 euro kapitaal, daar moet je het ook niet voor laten. Waar wachten jullie toch op????? Als het toch allemaal zo voordelig en simpel is zou je verwachten dat er lange rijen aan het ondernemingsloket staan. Ik heb ze nog niet gezien.

        Comment


        • Waw, dit was een hotte soap vandaag . Het duurde een tijdje voor ik weer bijgelezen was.

          Conclusie: iedereen kijkt naar zijn portmonee en heeft weinig begrip voor de andere. Maar intussen zijn we geen stap verder.

          Ik lees dat grote bmw's finito zijn. Ik lees veel prius, lexus, rhx, ds5,... Nou de duitsers weten wat te doen!

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door 911PJ Bekijk Berichten
            Voor die voertuigen kan dan worden gesteund op de catalogusprijs van het voertuig bij particuliere verkoop, inclusief de opties en belasting over de toegevoegde waarde, zonder rekening te houden met enige korting, vermindering, rabat of ristorno.

            Bij aankoop van een tweedehandsvoertuig zal bovendien sneller een catalogus met de oorspronkelijke prijs bij verkoop in nieuwe staat worden teruggevonden dan een kopie van de oorspronkelijke factuur van verkoop in nieuwe staat.
            Het zal wellicht aan mij liggen maar ik vind dit bijzonder onduidelijk verwoord.

            "catalogusprijs van het voertuig bij particuliere verkoop"

            Waarom "particuliere" verkoop ?
            Of bedoelen ze de tabellen met 2de handswaarde, zal wel niet zeker...

            "zal bovendien sneller een catalogus met de oorspronkelijke prijs bij verkoop in nieuwe staat worden teruggevonden dan een kopie van de oorspronkelijke factuur van verkoop in nieuwe staat"

            We gaan oude catalogi moeten opvragen dus?
            2.0 JTDm

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
              Het zal wellicht aan mij liggen maar ik vind dit bijzonder onduidelijk verwoord.

              "catalogusprijs van het voertuig bij particuliere verkoop"

              Waarom "particuliere" verkoop ?
              Of bedoelen ze de tabellen met 2de handswaarde, zal wel niet zeker...

              "zal bovendien sneller een catalogus met de oorspronkelijke prijs bij verkoop in nieuwe staat worden teruggevonden dan een kopie van de oorspronkelijke factuur van verkoop in nieuwe staat"

              We gaan oude catalogi moeten opvragen dus?
              ge ziet al van ver dat ze het nog 10 keer gaan aanpassen

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door geerto Bekijk Berichten
                Waw, dit was een hotte soap vandaag . Het duurde een tijdje voor ik weer bijgelezen was.

                Conclusie: iedereen kijkt naar zijn portmonee en heeft weinig begrip voor de andere. Maar intussen zijn we geen stap verder.

                Ik lees dat grote bmw's finito zijn. Ik lees veel prius, lexus, rhx, ds5,... Nou de duitsers weten wat te doen!
                Laat ze maar komen ik onderwerp me onmiddellijk

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                  fblade, je betoog klopt, maar kijk alsjeblief nog eens naar de 'd' 's en 't' 's.
                  Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                  mag je er vanuit gaan dat 50% moet betaalt worden met
                  pot, ketel,zwart

                  [
                  2.0 JTDm

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                    pot, ketel,zwart
                    Zonder volzinnen en werkwoorden kan ik het ook zene

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                      Het zal wellicht aan mij liggen maar ik vind dit bijzonder onduidelijk verwoord.

                      "catalogusprijs van het voertuig bij particuliere verkoop"

                      Waarom "particuliere" verkoop ?
                      Of bedoelen ze de tabellen met 2de handswaarde, zal wel niet zeker...

                      "zal bovendien sneller een catalogus met de oorspronkelijke prijs bij verkoop in nieuwe staat worden teruggevonden dan een kopie van de oorspronkelijke factuur van verkoop in nieuwe staat"

                      We gaan oude catalogi moeten opvragen dus?
                      Voor mij leest dat klaar en duidelijk, tenminste als je de 'a la belgique' regelgeving gewend bent.

                      Dus heb je een okkazie en geen kopie van factuur nieuw voertuig dan mag je is gaan snuffelen in één of ander bestand,oude autogids of iets dergelijks. Als je daar een prijs vindt van je oude auto dan gebruik je dat als basis. Opties ? Die zullen volgens mij nog al is vergeten worden en een controleur zal daar weinig aan kunnen doen. Al zeker geen 309% want de wet is daar weeral niet klaar en duidelijk.
                      De wetgever zegt eigenlijk : zoek de originele verkoopprijs van uw voertuig zelf maar uit, trek uw plan.
                      Last edited by TT-911; 26/01/2012, 21:14.

                      Comment


                      • Ik blijf het erg onlogisch vinden dat je altijd aan minstens 70% van de nieuwprijs belast wordt, zelfs al heb je er bij aankoop (bijv. 2de hands van 5 jaar oud) maar 40% van de nieuwprijs voor betaald.
                        Dit slaat toch nergens op?
                        2.0 JTDm

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
                          En de crisisbelasting die eenmalig was maar nooit afgeschaft werd ?

                          Voor de mensen die het nog niet snappen, real life voorbeeld:

                          Bij mijn vroegere werkgever (big consultancy dat iedereen wel kent) was de loonkost gemakkelijk te berekenen, namelijk 2.2 X het bruttoloon van de consultant. Ik verdiende daar jaarlijks 39.5K (en dat was met al de wel gekende 13.92 factor) en vond van mijzelf dat ik goed verdiende maar ging toch steeds klagen dat ik meer wou want de concurrentie wou meer betalen.

                          Interne consultant:

                          Een consultant kostte die multinational dus 2.2 X 39.5K = 86 900 euro BRUT per jaar.
                          Neem daarbij nog de bonussen die werden uitbetaalt (1500Net oftewel 3000 Brut), Ecocheques (300 euro ofzo ) en nog een performance bonus hier en daar en je komt uit op 100 000 EURO per jaar.
                          Dat was voor 1 consultant en daar hadden ze ook nog geen cent op verdiend, wie loonkost normaal vindt moet dringend eens naar de andere landen kijken ...
                          De factor 2.2 zal door de nieuwe wetgevingen enkel verhogen en de consultant zal geen 14 uur per dag meer willen werken als hij er op het einde van de maand 150 minder krijgt. (allez, opt einde van het jaar moet bijbetalen) Diene jonge mag dan nog niet ziek vallen en dat meiske mag dan nog niet eens zwanger worden want dan wordt hij/zij al een stuk minder productief en dus 'duur'.
                          Neem nu een factor van 2.5, en de loonkost wordt al snel 115 000 euro en nog steeds geen cent verdiend aan diene jongen he ...(en dan vraagt jan modaal waarom een consultant 'duur' is, iemand moet die 115K betalen toch (we rijden niet voor de leute heel het land rond om jullie problemen op te lossen of reizen niet een halve wereld rond om training te geven omdat we niets anders te doen hebben) en ik reken voor de gemakkelijkheid de index er niet bij en de meerkost door de stijgende brandstof prijzen en de stijgende loonkost van de backoffice en stijgende leasingprijzen en de verminderde notionele interestaftrek en de verhoogde lasten op oudere werknemers en herstructurering en ... ge snapt het wel.
                          Werkgelegenheid wordt in Brussel door de IT sector gedreven, dus al die jonge gasten rijden op/af om te kunnen en mogen werken. Al die jonge gasten zullen nu minder verdienen. Dat is het signaal dat onze overheid uitstuurt.

                          Freelance consultant:

                          Dat consultant duur zijn voor een bedrijf, is ook een leugen. Een freelance IT consultant mag dan nog 220 dagen per jaar werken aan gem 500 euro per dag (=110 000) dan kost die netto minder dan een IT consultant in loondienst. Het risico is lager voor het bedrijf want bij ziekte worden geen dagen gefactureerd en bij ontslag rondes kunnen ze Mr Freelance buiten bonjoeren zonder er een rotte euro aan te spenderen. Daarom kiezen bedrijven voor freelancers en daarom is er een markt, maar netto zijn wij goedkoper dan een bediende op langere termijn. Mr Freelancer moet niet komen klagen voor een bonus, de schade aan de wagen bij een ongeval moet hij zelf dragen en alle belastingsverhogingen zijn op de kap van de Mr Freelance en niet voor het bedrijf. Risico = 0, maar elke gewerkte/gefactureerde dag wordt wel dubbel gefactureerd aan de eindklant en dus 100% risico vrij.

                          Conclusie:

                          Eigenlijk moet ik Di Rupo dankbaar zijn. Door de stijgende loonkost en risico zullen bedrijven minder bediende IT'ers aanwerven maar meer met freelancers werken. Die zijn goedkoper en kunnen ad hoc ingezet worden naargelang de verkocht projecten en nieuwe klanten. Die worden betaald voor gewerkte dagen en budget wise kan dat schoon ingeplant worden.
                          Dus, waarom zou ik nog klagen over mijn VAA .. Di Rupo zorg langs de andere kant voor freelance werkgelegenheid. Enige nadeel .. ik zal veel naar oostblok landen moeten vliegen om daar qualiteits systemen op te zetten voor de nieuwe productiefaciliteiten en training geven in een andere taal, so what? iLike.
                          Uit interesse .. in welk (IT) domein zit je precies?

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door nitroglycerine Bekijk Berichten
                            Toch wel jammer dat de vele zelfstandigen hier hun 'slechte' imago alleen maar bevestigen. Terwijl ik hier zie dat vele werknemers al op zoek zijn naar betaalbare alternatieven (hybride, of downsized eco versies). Wie doet dan de economie draaien? Het komt bij mij zeer kinderachtig over: Mijn dikke BMW of niets, lijkt me: ikke ikke ikke en de rest kan stikke (letter en figuurlijk dan!).
                            Troost u, ik zal dit wel blijven betalen, VAA 19 K , en wacht 1 of 2 jaar af , tenzij die nieuwe Jaguar cx 16 die eind dit jaar in productie komt mij echt bevalt. Rond de 165 CO2 uitstoot en 380 pk. Kostprijs rond de 50 000 pond .Zelfs al is de prijs rond de 80 k (€) zal de VAA rond de 7 k liggen.
                            Voor mijn huidige VAA zal ik mijn loon laten zakken. Heb me er eigenlijk reeds geruime tijd bij neergelegd dat iedereen die werkt steeds meer zal moeten bijdragen en als ik niet werk heb ik niets ( naar mijn goesting) Ja, dat gaat mij meer kosten en ik zou de auto uit protest kunnen buiten smijten maar dat zegt mij niets. Uit rancune mij zelf iets ontzeggen? No way, mijn geld heeft toch geen nut in mijn graf

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                              pot, ketel,zwart

                              [
                              Terecht.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                                Ik blijf het erg onlogisch vinden dat je altijd aan minstens 70% van de nieuwprijs belast wordt, zelfs al heb je er bij aankoop (bijv. 2de hands van 5 jaar oud) maar 40% van de nieuwprijs voor betaald.
                                Dit slaat toch nergens op?
                                Ik doe een poging:
                                Opdat de aankoopprijs slechts de helft van de vaa vertegenwoordigd. De rest is verbruik, onderhoud, verzekeringen, ... Die constant blijven. Dan komt 70% overeen met 40% wat er al meer realistish is.

                                Waar zit ik fout?

                                Maar als men dan de tankkaart ook belast dan gaat deze redenering niet meer op.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                  Hell, zelfs eentje van 35% zou potten breken en wonderen doen voor de begroting. Zwartwerk verdampt bijna met zo weinig/veel taksen.
                                  Volledig mee akkoord!

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door geerto Bekijk Berichten
                                    Ik doe een poging:
                                    Opdat de aankoopprijs slechts de helft van de vaa vertegenwoordigd. De rest is verbruik, onderhoud, verzekeringen, ... Die constant blijven. Dan komt 70% overeen met 40% wat er al meer realistish is.

                                    Waar zit ik fout?

                                    Maar als men dan de tankkaart ook belast dan gaat deze redenering niet meer op.
                                    Dan vond ik het vorige systeem (van eind december) toch veel billijker.
                                    Fraudeconstructies vermijden is maar een flauwe uitleg. Waarom dan geen onderscheid tussen 2de handswagens van voor 1/1/12 en die erna? Ze compenseren gewoon de toegestane 6% korting/jaar door de te goeder trouw aangekochte 2dehands uit te persen!
                                    2.0 JTDm

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                                      Dan vond ik het vorige systeem (van eind december) toch veel billijker.
                                      Fraudeconstructies vermijden is maar een flauwe uitleg. Waarom dan geen onderscheid tussen 2de handswagens van voor 1/1/12 en die erna? Ze compenseren gewoon de toegestane 6% korting/jaar door de te goeder trouw aangekochte 2dehands uit te persen!
                                      Tja een systeem waar je minder betaald is altijd beter
                                      En moesten ze overgangsmaatregelen uitwerken zouden ze er niets aan over houden. T is juist aan de overgang dat ze zullen verdienen.

                                      Comment


                                      • http://www.autolive.be/nl/1c/43853/b...anorama-headup ?

                                        Zal wel niet kloppen..

                                        Comment


                                        • Voor oudere 2dehandsen is dat minimum van 70% toch ook wel ferm van de pot gerukt, en niet in verhouding met de waarde van de auto als em pakweg 10 jaar oud is! Dat er maar 6% af gaat elk jaar lijkt mij verdedigbaar, het is idd niet enkel het waardeverlies van de auto, maar ook andere kosten.

                                          Maar zet dan het minimum op +/-50%, zo zijn diegenen die een 2dehands van 10j oud kopen die oorspronkelijk duur was toch niet volledig gekloot.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X