Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
    Dan vond ik het vorige systeem (van eind december) toch veel billijker.
    Fraudeconstructies vermijden is maar een flauwe uitleg. Waarom dan geen onderscheid tussen 2de handswagens van voor 1/1/12 en die erna? Ze compenseren gewoon de toegestane 6% korting/jaar door de te goeder trouw aangekochte 2dehands uit te persen!
    Niet vergeten dat de auto lobby (leasing, ferderauto) aangedrongen heeft op aanpassingen. Daar is het begonnen.
    Voor de wetgever was de kous af. Het zijn 'anderen', die baat hebben bij het verkopen van nieuwe wagens, die niet akkoord waren.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
      Niet vergeten dat de auto lobby (leasing, ferderauto) aangedrongen heeft op aanpassingen. Daar is het begonnen.
      Voor de wetgever was de kous af. Het zijn 'anderen', die baat hebben bij het verkopen van nieuwe wagens, die niet akkoord waren.
      Probleem "verschuift" nu dus gewoon naar de verkopers van jonge 2de hands (en zo zijn er veel gespecialiseerde bedrijven) en zij die een 2de hands met een hoge nieuwprijs op hun vennootschap hebben staan, die dus wetens en willens hun autouitgaven beperkt hebben. Bijzonder cynisch.

      Maar goed, dan hebben ze ook weinig in te brengen tegen het feit dat je diezelfde wagen voor een schijntje naar prive overzet want de markt is ingestort en wie wil er nu nog een "oude vervuilende 2de hands"...
      2.0 JTDm

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
        Voor oudere 2dehandsen is dat minimum van 70% toch ook wel ferm van de pot gerukt, en niet in verhouding met de waarde van de auto als em pakweg 10 jaar oud is! Dat er maar 6% af gaat elk jaar lijkt mij verdedigbaar, het is idd niet enkel het waardeverlies van de auto, maar ook andere kosten.
        .
        Ik deed reeds een poging: als als goede huisvader een wagen van 36000, twaalf jaar gebruikt komt dit op 3000 per jaar. Daarboven zit je jaarlijks al snel aan 1500 verbruik prive, hoef je geen 500 euro onderhoud te betalen, hoef je geen 500 euro verzekering betalen en hoef je geen 500 taks betalen. Dus de aankoopwaarde stelt maar de helft van het voordeel voor. Dus 70% stelt maar 40% voor.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door clamar Bekijk Berichten
          Zoals jij het schrijft is het zelfstandigenstatuut de hemel op aarde.
          Wat houd je tegen om zelf zelfstandig te starten ???
          Is dat nu niet de dooddoender....

          De rede waarom ik het niet doe:

          - Financieel risico (investering)
          - Minder vrije tijd
          - Minder sociale zekerheid
          - Wat bij ziekte ?
          - en ik kan doorgaan....

          Dus dat een zelfstandige meer verdient, geen probleem !!!!

          Waar ik wel een "probleem" mee heb, waarom moet een auto voor een particulier 2x zoveel kosten als voor een zelfstandige ? (Zie berekeningen eerder...)

          Als je een gelijk pensioen wilt als een arbeider, bediende, ambtenaar draag dan evenveel af.

          Wil je je auto privé gebruiken, betaal dan evenveel lasten als een werknemer. Een werknemer gebruikt zijn auto ook voor 80% om naar zijn werk te rijden... (zie je daar een belastingsvermindering, btw aftrekbaarheid,...) Neen €0,15 per km aftrekbaarheid. Willen we dat ook voor de bedrijven toepassen ?

          Als ik €20.000 euro uitgeef aan een auto, moet ik ongeveer € 40.000 bruto verdienen om hem te kunnen kopen.(niet aftrekbaar, btw,...) (+onderhoud, brandstof,...)

          Een zelfstandige zal met €20.000 bruto toekomen...
          En sommige jonge gasten kunnen dan niet begrijpen waarom een zelfstandige dat wel kan, en zij niet... ook al werken ze 7op7 in loondienst.

          Nb: Als ik de keuze had; Een bedrijfswagen of loonsopslag geef dan maar meer loon... (maar de keuze lonkt, in leasing zijn die duiste wagen nog eens goedkoper(hogere korting) voor een bedrijf dan voor een particulier... en kan je een auto nemen boven je loon dat je normaal zou hebben als werknemer) / Vandaar de heisa rond catalogusprijs.

          De staat misloopt op die manier veel belastingen(bedrijfsauto) en vroeg of laat moet iemand daar de rekening van betalen.

          Of anders gesteld, waarom hebben mensen met een bedrijfswagen recht op goedkoper vervoer dan de werknemer ? (BTW, gedeelte kan ik nog verstaan/is een verbruikersbelasting)
          Last edited by ; 26/01/2012, 22:40.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
            Bewijs maar eens dat je een veelvoud uitgeeft aan belastingen tov een werknemer..

            Vennootschapsbelasting – Verlaagde tarieven
            Zonder de aanvullende crisisbelasting ( 3% van het tarief)
            op de schijf van 0 tot 25.000 EUR 24,25%

            op de schijf van 25.000 EUR tot 90.000 EUR 31%

            op de schijf van 90.000 EUR tot 322.500 EUR 34,5%

            tov.

            Inkomensschijf inkomsten 2011
            (aanslagjaar 2012) Berekening belasting
            0,00 € - 8.070,00 € 25 %
            8.070,00 € - 11.480,00 € 2.017,50 € + 30 %
            11.480,00 € - 19.130,00 € 3.040,50 € + 40 %
            19.130,00 € - 35.060,00 € 6.100,50 € + 45 %
            35.060,00 € - ... 13.269,00 € + 50%
            Euh, vennootschapsbelasting is de belasting op de winst en het netto bedrag dat overblijft is niet voor u privé. Als je het eruit wil halen wordt je nogmaals belast.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
              Bewijs maar eens dat je een veelvoud uitgeeft aan belastingen tov een werknemer..

              Vennootschapsbelasting – Verlaagde tarieven
              Zonder de aanvullende crisisbelasting ( 3% van het tarief)
              op de schijf van 0 tot 25.000 EUR 24,25%

              op de schijf van 25.000 EUR tot 90.000 EUR 31%

              op de schijf van 90.000 EUR tot 322.500 EUR 34,5%

              tov.

              Inkomensschijf inkomsten 2011
              (aanslagjaar 2012) Berekening belasting
              0,00 € - 8.070,00 € 25 %
              8.070,00 € - 11.480,00 € 2.017,50 € + 30 %
              11.480,00 € - 19.130,00 € 3.040,50 € + 40 %
              19.130,00 € - 35.060,00 € 6.100,50 € + 45 %
              35.060,00 € - ... 13.269,00 € + 50%

              Mooie berekening. Maar geld dat in een vennootschap zit kan je privé weinig mee doen.
              Als je dit uitkeert als dividend aan jezelf als privé moet je er nog 21% roerende voorheffing op betalen. Hier moet je ook rekening mee houden.
              2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
              2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
              2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten

                Maar goed, dan hebben ze ook weinig in te brengen tegen het feit dat je diezelfde wagen voor een schijntje naar prive overzet want de markt is ingestort en wie wil er nu nog een "oude vervuilende 2de hands"...
                Weinig ? Zeg maar niks ! Buiten de wet die de 2de hands markt serieus een hak zet is het ook nog crisis. Dus nu zal je weg kunnen met heel veel. Een goede vriend heeft zijn dikke RR verkocht onder boekwaarde, dus extreem onder marktwaarde en bij de laatste controle zonder veel morren aanvaard.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                  Neen, maar neem nu een consultant, zo zitten er hier wel een paar. A werkt in loondienst voor firma X en B werkt in onderaanneming bij diezelfde firma X. Beiden werken bij een klant van firma X aan hetzelfde tarief 800 euro. A heeft een loonkost van 600 euro per dag en B heeft een factuurprijs aan firma X van 600 euro per dag.

                  Van A is het heel duidelijk wat zijn loon zal zijn, B is een ander paar mouwen
                  Wie gaat het meeste verdienen, A of B? (Voor) wie gaat het meeste belastingen betaald zijn?
                  En wie gaat de hoogste werkloosheidsvergoeding krijgen ? Wie gaat het hoogste pensioen krijgen ?
                  Last edited by charlesvdw; 26/01/2012, 22:58. Reden: typo
                  2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                  2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                  2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                    Noem 1 andere ! ?
                    Personenbelasting. Hoogste schijf.
                    Sociale bijdragen. Maximale sociale bijdragen.
                    Een mens moet ook leven, vakantie, kleren, eten, school, afbetaling grond/huis, verwarming, water etc, moet allemaal privé betaald worden.
                    Die mythe van een zaakvoerder bvba die zich enkel een minimumloontje uitkeert geldt maar voor een minderheid van de zaakvoerders, omwille van de redenen hierboven.
                    2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                    2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                    2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

                    Comment


                    • Heel het gedoe hangt af met welke kar ge nu rijdt. Ik heb een Audi A4, nieuw gekocht, 36800 euro volgens de definitie van cataloogprijs. Wagen zal 4 jaar oud zijn als het nieuw systeem in voege treedt

                      Ik betaalde jaarlijks 1470 euro VAA voor die wagen in het oude systeem. In het nieuwe systeem zal ik na 5 jaar aan 1770 euro VAA zitten, verschil 300 euro bruto jaarlijks (dus 150 euro netto give or take). Ik heb blijkbaar goed getimed toen ik die kocht De gevolgen voor mij zijn eigenlijk te verwaarlozen als we eerlijk moeten zijn.

                      Ik ben gewoon supper pissig over het principe. Alsmaar nieuwe lasten voor werknemers en zelfstandigen terwijl er nog meer dan genoeg kan gesnoeid worden in de uitgaven. Ik zit juist op die grens dat het nog meevalt, als ge wat speelt met waarden zal je zien dat het tot 35k euro en 120 co2 allemaal nog doenbaar is. Ik ken er velen die veel slechter af zijn. Iemand die ik ken, mooie Mercedes Vito, cataloog 55k, 200+co2, resultaat VAA meer dan x 3 (rond de 650 euro / maand). Voor mij is dat nog altijd een camionette met schone zetels , heb er al eens mee gelachen dat hij beter een BMW 335 had gekocht, ging beter af zijn en gaat 2 keer zo rap
                      Ik kan mij inbeelden dat ge dat wel serieus begint te voelen in de pb. Als je dat wil compenseren moet je je brutobezoldiging al serieus optrekken met alle gevolgen vandien (velen staan er niet bij stil dat je sociale lasten serieus naar boven gaan, bedrijfsvoorheffing, ...) Als ik dan nog andere ken met Porsche Cayenne Turbo in leasing waar ze bijna niet onderuit kunnen en de verhalen hier lees van bedragen tot 20k euro / jaar dan wordt het helemaal belachelijk.

                      Meesten met een vennootschap hier betalen zich minstens 36000 euro / jaar bezoldiging uit als zaakvoerder en velen proberen daar niet teveel boven te gaan om de sociale lasten binnen de perken te houden. Als de bedrijfsauto volgens de fiscus meer dan de helft van uw bruto bezoldiging is dan kan ik enkel reageren met
                      Ik kan nog tegen mijn boekhouder zeggen om mijn totaal bruto niet te laten stijgen en ik dus netto minder bezoldiging krijg, zal er geen boterham minder moeten voor eten, met 20k gaat dat nogal moeilijk zijn of je zal enkel nog boterhammen met konfituur eten (of ge moet veel zwart hebben )
                      Last edited by freegeek; 26/01/2012, 22:45.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door AlexV Bekijk Berichten
                        Men vriendin was afgelopen weekend in Parijs, en rarara wie liep er 's zondags over de Champs-Elysées te kuieren, op discrete afstand gevolgd door ne jonge kerel.. Alle zelfstandigen strikken en de Vlaamse tweeverdieners ne kloot aftrekken, maar di rupo gaat ondertussen rustig shoppen in Parijs!
                        Chance had dat ik zondag geen wandelingske deed op de Champs-Elysées

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                          Ja, en hoe ken je dan het best je eigen loon toe als bedrijfsleider ? Een bedrijfswagen of een brutoloon van...

                          Als een werknemer een auto koopt, dan trekt hij die kost niet van zijn belastingen af. Trekt hij een deel van de btw niet terug. Heeft hij op de verdiende som reeds meer belastingen betaald, dan een zaakvoerder op zijn winst.

                          Hoe komt het anders dat bedrijfsleiders privé, bijna nooit een dikke wagen hebben... right omdat het op de zaak voordeliger is. Moest hij die kopen van zijn eigen toegekende loon... Na de aftrek van de personenbelasting in de hoogste schaal...
                          Als ik met de bvba een wagen van 60 K koop ipv 30 K, laat ons zeggen 70% aftrekbaar, dan zeg jij dat dit de staat 30.000€ *0.70 *34% 7000€ minder vennootschapsbelasting oplevert. En dat dus die duurdere wagen ten koste van de staat is.

                          Ik antwoord
                          -dat in die 30.000€ al meer dan 5000€ extra BTW voor de staat zit, wat al het grootste deel van die 7000e compenseert
                          -dat mijn verzekering duurder is (dus meer taksen, en ook meer winst en meer belastingen voor de verzekeraar)
                          -dat mijn garagist meer inkomsten heeft en dus meer belastingen betaalt
                          -dat deze duurdere auto wellicht ook meer brandstof verbruikt, dus extra BTW en taksen voor de staat opbrengt

                          Dus een duurdere auto kopen met de vennootschap is POSITIEF voor de schatkist.


                          NB als de auto sportiever is en maar 50% aftrekbaar, is het nog voordeliger voor de staat, want dan compenseert alleen al de BTW van 5000€ de 5000€ minder vennootschapsbelasting.
                          2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                          2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                          2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten
                            Personenbelasting. Hoogste schijf.
                            Sociale bijdragen. Maximale sociale bijdragen.
                            Een mens moet ook leven, vakantie, kleren, eten, school, afbetaling grond/huis, verwarming, water etc, moet allemaal privé betaald worden.
                            Die mythe van een zaakvoerder bvba die zich enkel een minimumloontje uitkeert geldt maar voor een minderheid van de zaakvoerders, omwille van de redenen hierboven.
                            Dat is ook voor iedere werknemer.
                            Een laat nu een gedeelte van het huis verhuurd zijn aan de zaak, feestjes van kinderen ingebracht worden op de zaak, relatiegeschenken,... ik moet het u niet leren...

                            Sociale bijdrage: (reeds eerder gepost)
                            maximaal 22 + 14,16 % = 36,16% (boven € 70.000 0%)
                            werknemer: 60%

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
                              Niet vergeten dat de auto lobby (leasing, ferderauto) aangedrongen heeft op aanpassingen. Daar is het begonnen.
                              Voor de wetgever was de kous af. Het zijn 'anderen', die baat hebben bij het verkopen van nieuwe wagens, die niet akkoord waren.

                              Foute redenering, i'm sorry but no offense.
                              Federauto is nu nog veel minder akkoord , zie link

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten
                                Als ik met de bvba een wagen van 60 K koop ipv 30 K, laat ons zeggen 70% aftrekbaar, dan zeg jij dat dit de staat 30.000€ *0.70 *34% 7000€ minder vennootschapsbelasting oplevert. En dat dus die duurdere wagen ten koste van de staat is.

                                Ik antwoord
                                -dat in die 30.000€ al meer dan 5000€ extra BTW voor de staat zit, wat al het grootste deel van die 7000e compenseert
                                -dat mijn verzekering duurder is (dus meer taksen, en ook meer winst en meer belastingen voor de verzekeraar)
                                -dat mijn garagist meer inkomsten heeft en dus meer belastingen betaalt
                                -dat deze duurdere auto wellicht ook meer brandstof verbruikt, dus extra BTW en taksen voor de staat opbrengt

                                Dus een duurdere auto kopen met de vennootschap is POSITIEF voor de schatkist.


                                NB als de auto sportiever is en maar 50% aftrekbaar, is het nog voordeliger voor de staat, want dan compenseert alleen al de BTW van 5000€ de 5000€ minder vennootschapsbelasting.
                                tja, er zijn er veel hier die denken dat een dikke kar op de vennootschap betaald wordt met belastingsgeld. De dikke bedrijfswagens zijn voor de staat de grootste melkkoe, was zo in het oud systeem en is nog 10 maal meer in het nieuw systeem. Het probleem is dat ze zo overdreven hebben dat ze het als een boomerang in hun bakkes gaan terug krijgen. Op korte termijn gaan ze meer centen incasseren maar op (middel)lange termijn, no way. Binnen 5 jaar ga je een studie kunnen lezen van Professor X van de faculteit transporteconomie van de Universiteit Y dat al die maatregelen voor tientallen miljoenen euro minder opbrengsten hebben gezorgd

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten
                                  Mooie berekening. Maar geld dat in een vennootschap zit kan je privé weinig mee doen.
                                  Als je dit uitkeert als dividend aan jezelf als privé moet je er nog 21% roerende voorheffing op betalen. Hier moet je ook rekening mee houden.
                                  Ik neem het mee in mijn redeneringen.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                                    Dat is ook voor iedere werknemer.
                                    Een laat nu een gedeelte van het huis verhuurd zijn aan de zaak, feestjes van kinderen ingebracht worden op de zaak, relatiegeschenken,... ik moet het u niet leren...

                                    Sociale bijdrage: (reeds eerder gepost)
                                    maximaal 22 + 14,16 % = 36,16% (boven € 70.000 0%)
                                    werknemer: 60%

                                    http://www.svz.partena.be/download/N...t-bediende.pdf
                                    ik heb het al gezegd, ondernemingsloket, BTW nummer, de 1 euro kapitaal om de GCV te starten krijg je van mij. Dan kan je net zoals alle zefstandigen hier deel uitmaken van het Walhalla dat u beschrijft

                                    (gepost vanuit de jacuzzi vanop mijn jacht die in de managementvennootschap zit )
                                    Last edited by freegeek; 26/01/2012, 23:09.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
                                      En de crisisbelasting die eenmalig was maar nooit afgeschaft werd ?

                                      Voor de mensen die het nog niet snappen, real life voorbeeld:

                                      Bij mijn vroegere werkgever (big consultancy dat iedereen wel kent) was de loonkost gemakkelijk te berekenen, namelijk 2.2 X het bruttoloon van de consultant. Ik verdiende daar jaarlijks 39.5K (en dat was met al de wel gekende 13.92 factor) en vond van mijzelf dat ik goed verdiende maar ging toch steeds klagen dat ik meer wou want de concurrentie wou meer betalen.

                                      Interne consultant:

                                      Een consultant kostte die multinational dus 2.2 X 39.5K = 86 900 euro BRUT per jaar.
                                      Neem daarbij nog de bonussen die werden uitbetaalt (1500Net oftewel 3000 Brut), Ecocheques (300 euro ofzo ) en nog een performance bonus hier en daar en je komt uit op 100 000 EURO per jaar.
                                      Hoe kom jij aan een factor 2.2 op een volledig jaarloon (dus zoals je zegt rekening houdend met 13.92), als daar bonussen, allerlei cheques en andere voordelen nog niet in steken? Wat houdt dat dan wel in?

                                      Het grote verschil tussen een bediende en een freelance die bij eenzelfde eindklant zitten is volgens mij dat boven die bediende nog een hele hierarchie zit die ook moet betaald worden: loon/auto/bonus van de manager en alle laagjes erboven. Bovendien zijn het net die bedrijven die in Belgie nauwelijks winst zullen maken maar een groot stuk van die winst naar belastingsparadijzen verschuiven.

                                      De zelfstandige daarintegen zit met een heel kleine overhead en krijgt bruto meer van die eindklant dan de bediende. En ja, daar wordt dan misschien een grotere auto van gekocht, maar als puntje bij paaltje komt, vraag ik me toch af in welke situatie de Belgische staat meest belastingen int?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                                        Dat is ook voor iedere werknemer.
                                        Een laat nu een gedeelte van het huis verhuurd zijn aan de zaak, feestjes van kinderen ingebracht worden op de zaak, relatiegeschenken,... ik moet het u niet leren...

                                        Sociale bijdrage: (reeds eerder gepost)
                                        maximaal 22 + 14,16 % = 36,16% (boven € 70.000 0%)
                                        werknemer: 60%

                                        http://www.svz.partena.be/download/N...t-bediende.pdf
                                        Eventjes in't kort, die tabel is niet volledig... Bedrijfsvoorheffing voor zelfstandigen staan er niet bij. En die 60% bij WN is incl. Het stuk dat de werkgever betaalt BOVEN OP het brutoloon...

                                        Een goedverdienende WN zit tussen de 45 en 48%, zelfstandige rond de 60% op het loon naar privé, van bruto naar netto.
                                        Ter info, voor de nieuwe regels gaat de zelfstandige nu zo'n 51% betalen voor dividend: 34% VB plus 25% RV (bij meer dan 20.000€ dividend)
                                        ----------------------------------------------------------------------------------
                                        2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                                        2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                                        Pictures here: BMW 7 Series
                                        1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                                        Pictures here: Diablo

                                        --------------------------------------------------------------------------------------------
                                        It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                                        It might need half a starsystem to turn around,
                                        but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                                        Cylons have respect for it...

                                        --------------------------------------------------------------------------------------------

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
                                          en zet er haast bij want Crombez gaat ze aanpakken, sebiet zijn er geen meer

                                          http://www.standaard.be/artikel/deta...ieuwsoverzicht
                                          Laten we die Crombez en zijn familie dan maar eens uitpluizen. Hoeveel vennootschappen zouden er daar zijn ? De reden waarom het voordeel van de woonst altijd zo laag was is immers omdat er veel ministers zijn die zelf zoiets hebben opgezet. Denk je niet ?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X