Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
    Artikel 14 van de FAQ: packs nav speciale acties:
    Opel Insignia Platinum pack: kost 2420€ BTWi, eigenlijke waarde volgens Opel: 6060€ BTWi.
    Welk bedrag gaan ze nemen?

    Is geen autosalon pack, is het hele jaar door geldig, wel enkel voor fleet.
    Hangt volledig af hoe het op uw factuur staat. Staat er 6060 met een korting dan betaal je daarop VAA. Staat er netto 2420 dan is dat de basis. Dus even navragen bij uw dealer. Ondertussen weet ik dat er bij heel wat merken niet met netto kan gewerkt worden, die zitten vast aan facturatie programma invoerder. Weet niet of dat bij Opel ook zo is maar denk het wel.

    Anders bij Cardoen of andere parallel kopen ? Daar is alles netto. Geen discussie mogelijk !

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
      Hangt volledig af hoe het op uw factuur staat. Staat er 6060 met een korting dan betaal je daarop VAA. Staat er netto 2420 dan is dat de basis. Dus even navragen bij uw dealer. Ondertussen weet ik dat er bij heel wat merken niet met netto kan gewerkt worden, die zitten vast aan facturatie programma invoerder. Weet niet of dat bij Opel ook zo is maar denk het wel.

      Anders bij Cardoen of andere parallel kopen ? Daar is alles netto. Geen discussie mogelijk !
      Als ik de FAQ nalees, die op de site van de overheid staat, vrees ik dat je geen gelijk hebt beste. Er staan daar enkele voorbeelden uitgewerkt.

      ---------------------------------------------------------------------------
      14. Hoe moet het voordeel van alle aard worden berekend wanneer er bijvoorbeeld n.a.v.
      een speciale actie gratis of tegen verminderde prijs optiepakketten worden
      toegekend?

      Wanneer er bijvoorbeeld n.a.v. een speciale actie een gratis optiepakket ter waarde van
      3.000 euro wordt toegekend op een wagen met een cataloguswaarde van 30.000 euro, is in
      voorkomend geval de berekeningsgrondslag van het voordeel van alle aard gelijk aan 33.000
      euro (30.000 euro cataloguswaarde + 3.000 euro korting/opties).
      Wanneer er bijvoorbeeld n.a.v. een speciale actie een optiepakket ter waarde van 4.000
      euro tegen een verminderde prijs van 2.000 euro wordt toegekend op een wagen met een
      cataloguswaarde van 30.000 euro, is in voorkomend geval de berekeningsgrondslag van het
      voordeel van alle aard gelijk aan 34.000 euro (30.000 euro cataloguswaarde + 4.000 euro
      korting/opties)
      Immers voor de bepaling van de cataloguswaarde moet er rekening worden gehouden met
      de opties, maar mag er geen rekening worden gehouden met enige korting, vermindering of
      rabat.
      Last edited by PVerspeek; 27/01/2012, 11:16.
      Speeding doesn't kill. Suddenly stopping does...

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
        Als je van auto's houdt:
        Het beste lijkt me een wagen privé kopen (tweedehands) en een Km vergoeding ontvangen aan de maximale forfait.
        Volledig met alles in orde en er zijn
        best leuke karren te vinden !
        Mits wat kennis kan je in tweedehands wagens vinden die vrij waardevast zijn.
        Nadeel is dat je een stuk eigen kapitaal vast zet.
        Mijn vader doet het al 30 jaar zo, maar dan moet je natuurlijk privé centen hebben vooraleer je voor een dikke bak kan gaan Zijn visie heeft altijd focus gehad om het kapitaal in de vennootschappen te laten opbrengen, en om de fiscus niet wakker te maken met dure wagens en andere luxe aankopen.

        Ik kan niet zeggen dat het hem windeieren heeft gelegd en dat zonder hem dood te werken zoals blijkbaar elke andere zelfstandige

        Hij is wel van een Fiat Uno naar een ML gegaan in 30 jaar en niet in 30 dagen zoals sommige tegenwoordig voor ogen hebben
        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
        '15 Volvo XC60 D3

        Comment


        • [quote=993S;4823460]Ok, dan zijn we het eens !
          Want elke controleur die een ietwat speciale wagen ziet voorbijkomen met 100% beroepsgebruik gaat als een stier op een rode lap reageren. Dus in de praktijk kom je misschien weg met een 'normale' bedrijfswagen.quote]

          Hier ging het inderdaad over een normale bedrijfswagen, een BMW 520D.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
            Dat is ook voor iedere werknemer.
            Een laat nu een gedeelte van het huis verhuurd zijn aan de zaak, feestjes van kinderen ingebracht worden op de zaak, relatiegeschenken,... ik moet het u niet leren...

            Sociale bijdrage: (reeds eerder gepost)
            maximaal 22 + 14,16 % = 36,16% (boven € 70.000 0%)
            werknemer: 60%

            http://www.svz.partena.be/download/N...t-bediende.pdf

            Tegenover die sociale zekerheidsbijdragen voor zelfstandigen staan dan ook "sociale prestaties" die je eerder verwacht in Buiten-Mongolië. Ik klaag daar als zelfstandige niet over, ik neem eigen verzekeringen. Maar voor wat we terugkrijgen, mogen ze wat mij betreft ook dat stuk sociale zekerheid gewoon afschaffen. Meteen een besparinkje voor de schatkist.

            Comment


            • Ik denk ook wel dat het de 6.060€ gaat zijn, vooral omdat het een fleet pack is.

              Als een fabrikant een pack geeft, het ganse jaar door, ook voor particulieren voor 1.500€ wat met losse opties 2.500€ zou kosten. Wat denk je dan?

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                Daar ben ik het niet helemaal mee eens, het is te zeggen dat ik wel geloof dat er geen verschil is tussen het netto in dat voorbeeld. Maar in mijn ogen moet dat verschil er eigenlijk wel zijn, zonder dat de zelfstandige daarvoor moet gaan 'optimaliseren'. Zie onderstaande voor de verklaring waarom het in mijn ogen niet gelijk mag zijn.

                Dat er zoveel zelfstandige consultants een vennootschap oprichten in plaats van een eenmanszaak is daar natuurlijk al een duidelijke indicatie van.
                Toch is het zo. Dat men een vennootschap opricht is daar geen argument tegen. Mochten ze datzelfde bedrag als eenmanszaak ontvangen, zijn ze 66% kwijt aan belastingen en soc. bijdragen. Dat geeft niet aan dat werknemers dus gekloot zijn met hun personenbelasting, want de patronale bijdragen krijgen ze ook niet op hun belastingsbrief, maar het geeft wel aan dat je appels met appels moet vergelijken: twee vennootschappen, ééntje met personeel, ééntje met een zaakvoerder.

                Als een consultant een wedde ontvangt van vennootschap x, de klant, die een totale uitgave voor hem doet van 100k€, of de consultant ontvangt een wedde van vennootschap y, zijn eigen bedrijf, die een totale uitgave (=inkomst) voor hem doet van 100k€, dan zal die wedde quasi hetzelfde zijn. (er is een afwijking omdat er geen patronale bijdragen zijn voor weddes op zaakvoerders, vandaar ook geen sterk sociaal vangnet)

                Het grote verschil is dat de zelfstandige niet verplicht het volledig inkomen van zijn vennootschap op te souperen aan weddes, en dus ruimte kan laten voor andere zaken: investeringen, sparen, of gewoon een dikke kar.
                Last edited by ICM; 27/01/2012, 11:26.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Scalle123 Bekijk Berichten
                  Als de wet van 28/12/2011 van toepassing is tot 1/05/2012 denk ik het omgekeerde. Facturatieprijs 2 de handwagen tot mei en vanaf mei volle pot met degressie regel.De nieuwe wet is gemaakt om de achterpoortjes van 28/12 te dichten.
                  Ben ik mis?

                  Waar zou dan die informatie te lezen zijn dat de aanpassing van die wet enkel van toepassing is op 2dehands wagens gekocht tussen 28/12/2011 en 1/5/2012?

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Kristof S. Bekijk Berichten
                    Van waar halen jullie deze zever eigenlijk?

                    Ben zelf accountant en zelfs na controle is dit bij cliënten al aangenomen.
                    Je moet wel alles kunnen aantonen, zelf een wagen privé bezitten en het spel eerlijk spelen hé.

                    De bewijslast bij een tijdige aangifte ligt nog altijd bij de fiscus. Als ze natuurlijk privékilometers kunnen aantonen moet je tegen de 309% kunnen ook.

                    Maar nogmaals, indien de wagen werkelijk 100% beroepsmatig gebruikt wordt en er niet privé mee gereden wordt, dient er geen VAA te worden toegekend!
                    Volledig mee eens, ik heb dat trouwens hier ook al eens gepost een 150 tal bladzijden geleden: een kilometerboekje bijhouden vergezeld van tankbonnetjes als bewijsmateriaal kan de VAA regeling ontkrachten, maar let wel op dat ze NOOIT kunnen aantonen dat er ook privé mee gereden is (en dat kan soms heel ver gaan tot zelfs foto's voor je deur komen trekken privé)

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door 911PJ Bekijk Berichten
                      Volledig mee eens, ik heb dat trouwens hier ook al eens gepost een 150 tal bladzijden geleden: een kilometerboekje bijhouden vergezeld van tankbonnetjes als bewijsmateriaal kan de VAA regeling ontkrachten, maar let wel op dat ze NOOIT kunnen aantonen dat er ook privé mee gereden is (en dat kan soms heel ver gaan tot zelfs foto's voor je deur komen trekken privé)
                      Ik blijf dat ook aanvechtbaar vinden. Ik moet dikwijls op zondag snel vertrekken om een klant te depanneren, of een levering te doen. Stel ze trekken dan een foto van mij in de LV, dan hebben ze toch nog geen poot om op te staan? Want ik ben op weg naar een klant.

                      Het ligt natuurlijk anders als er dan een opblaasbaar zwembad in de koffer ligt
                      Speeding doesn't kill. Suddenly stopping does...

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door PVerspeek Bekijk Berichten
                        Ik blijf dat ook aanvechtbaar vinden. Ik moet dikwijls op zondag snel vertrekken om een klant te depanneren, of een levering te doen. Stel ze trekken dan een foto van mij in de LV, dan hebben ze toch nog geen poot om op te staan? Want ik ben op weg naar een klant.

                        Het ligt natuurlijk anders als er dan een opblaasbaar zwembad in de koffer ligt
                        Daar heb je de factuur naar de klant toe om dat te weerleggen.

                        Idem restaurantuitgaven in het weekend, mag niet, maar als je dat kan bewijzen, is er geen probleem.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door PVerspeek Bekijk Berichten
                          Als ik de FAQ nalees, die op de site van de overheid staat, vrees ik dat je geen gelijk hebt beste. Er staan daar enkele voorbeelden uitgewerkt.
                          Toch wel, die voorbeelden vetrekken van de cataloguswaarde, en die is gelijk aan de factuurwaarde zonder korting, enz.
                          Dus volgens de letter van de wet is cataloguswaarde (voor een nieuwe auto) terug te vinden op je factuur. En daarop wordt je belast. Lees anders is de uitleg van Acerta , die leggen het beter uit dan ik hier blijkbaar kan.

                          Comment


                          • ook de impact van systemen zoals 'Google earth' bvb niet onderschatten...
                            ze kunnen tegenwoordig al bij je thuis binnenkijken via t net

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                              Dat puntje 14 gaat nog voor veel discussie zorgen!
                              Ik wacht nog af met bestellen totdat dat duidelijk is.
                              Ik koop ook niets vooraleer we weten hoe het met de nieuwe jaarlijkse verkeersbelasting zit. Want ook die gaat er gegarandeerd niet vriendelijker uitzien voor "dikke" bakken...

                              Oorspronkelijk geplaatst door PVerspeek Bekijk Berichten

                              Ik (en sommige collega's) blijf me echter vragen stellen bij het begrip catalogus waarde, zeker inzake 2e handse wagens. Bijvoorbeeld een wagen van 7 jaar oud, die na 3 jaar renting overgenomen is door de vennootschap.
                              Daar hebben ze ons idd. goed liggen. Ik stel vast dat het nu totaal oninteressant wordt om nog een jonge 2de hands sportwagen/SUV of grote limousine te kopen op de vennootschap. Zelfs al zit er al een groot stuk waardeverlies op bij aankoop, dan nog ga je mogen VAA betalen op basis van de nieuwprijs. Die 6% regel is maar een doekje voor het bloeden.
                              Dit is een regelrechte ramp voor de Extravaganzamotors, Powercars, DCT, Bavariamotors, Vandenberghe e.a. van deze wereld die net in deze niche gespecialiseerd waren.

                              Comment


                              • Dit is een regelrechte ramp voor de Extravaganzamotors, Powercars, DCT, Bavariamotors, Vandenberghe e.a. van deze wereld die net in deze niche gespecialiseerd waren.[/quote]

                                Inderdaad !! En ik spreek van ondervinding !!

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
                                  Ja, de constructeurs zullen hun opties laten zakken in prijs voor de megaultragrote firmawagenmarkt in Belgenlandje.
                                  Bwa, pas op, wij Belgjes hebben natuurlijk die Calimero-mentaliteit er ingebakken zitten, maar qua bevolking zitten we toch nog altijd op de +/- 75ste plaats, op +/- 250 landen, dus dat valt best mee. Bovendien staan er boven ons veel landen als Congo, India, Bangladesh, Indonesië, Ethiopië,... Weet niet of er daar zoveel meer BMW's verkocht worden dan hier . België staat wel mooi binnen de top 20 van de meest ontwikkelde (lees "rijkste") landen.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Rueff Bekijk Berichten
                                    Ik koop ook niets vooraleer we weten hoe het met de nieuwe jaarlijkse verkeersbelasting zit. Want ook die gaat er gegarandeerd niet vriendelijker uitzien voor "dikke" bakken...



                                    Daar hebben ze ons idd. goed liggen. Ik stel vast dat het nu totaal oninteressant wordt om nog een jonge 2de hands sportwagen/SUV of grote limousine te kopen op de vennootschap. Zelfs al zit er al een groot stuk waardeverlies op bij aankoop, dan nog ga je mogen VAA betalen op basis van de nieuwprijs. Die 6% regel is maar een doekje voor het bloeden.
                                    Dit is een regelrechte ramp voor de Extravaganzamotors, Powercars, DCT, Bavariamotors, Vandenberghe e.a. van deze wereld die net in deze niche gespecialiseerd waren.
                                    Het zal idd wel wat impact hebben op hun business, maar ik zou in hun plaats dan meer gaan focussen op het verkopen van gloednieuwe exclusieve wagens aan de wat meer bemiddelde koper die geen 20 maanden wil wachten op het nieuwste model... zoals onze NightStalker

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door phadmijet Bekijk Berichten
                                      Het zal idd wel wat impact hebben op hun business, maar ik zou in hun plaats dan meer gaan focussen op het verkopen van gloednieuwe exclusieve wagens aan de wat meer bemiddelde koper die geen 20 maanden wil wachten op het nieuwste model... zoals onze NightStalker
                                      Al mijn directe collega's zijn momenteel paniekvoetbal aan t spelen en weten niet meer wat gedaan. Ik denk dat de enige oplossing is een ander type van wagens gaan verkopen want ik vrees dat de luxe- en sportwagens niet langer verkocht worden hier in België. Het probleem stelt zich vooral in de stock die aangekocht is voor de nieuwe regeling bekend werd die nu veel te duur/onverkoopbaar geworden is. Zich meer focussen op de particuliere verkoop en niet langer op de zelfstandige 'autofreak' die de fiscale voordelen van zijn liefhebberij kan genieten.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door 911PJ Bekijk Berichten
                                        Al mijn directe collega's zijn momenteel paniekvoetbal aan t spelen en weten niet meer wat gedaan. Ik denk dat de enige oplossing is een ander type van wagens gaan verkopen want ik vrees dat de luxe- en sportwagens niet langer verkocht worden hier in België. Het probleem stelt zich vooral in de stock die aangekocht is voor de nieuwe regeling bekend werd die nu veel te duur/onverkoopbaar geworden is. Zich meer focussen op de particuliere verkoop en niet langer op de zelfstandige 'autofreak' die de fiscale voordelen van zijn liefhebberij kan genieten.
                                        Hoeveel van die collega's hebben al navraag gedaan om exclusieve electrische/hybride wagens te gaan verdelen? genre tesla/fisker

                                        /gewoon uit interesse

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
                                          Ja, de constructeurs zullen hun opties laten zakken in prijs voor de megaultragrote firmawagenmarkt in Belgenlandje.
                                          Ja inderdaad, dat zullen ze wel doen.
                                          In Nederland zijn de wagens ook goedkoper omwille van de BPM.

                                          OK, zakelijke markt in België is kleiner dan volledige markt in NL, maar hier rijden over het algemeen wel duurdere auto's rond. In NL rijdt men gemiddeld een klasse kleiner.
                                          Prijzen van opties zullen allemaal zakken, en zowel leasing als particulieren krijgen minder kortingen. Maakt het nog altijd moeilijker voor Audi (die nu slechts 6% geven) dan bvb Opel (die 14% geven)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X