Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
    Het is iets minder simpel dan dat.

    Wettelijk gezien heb je, onder de EU regelgeving, het recht om te werken en te wonen in de deelstaat die je wil en elke regel die dat tegengaat is tegen dat principe.

    Dus je zou kunnen zeggen dat je jezelf in een ander land inschrijft en daar belast wordt, etc.

    Probleem is dat je volgens de 6 maanden regel belast moet worden in het land waar je de hoofdmoot van je toegevoegde waarde creëert en dus waar je meer dan 6 maand fysisch bent.

    Dus als ik bvb meer dan 6 maand in België projectwerk verricht, dan moet ik daar belastingen betalen.
    Ik kan wel met een wagen op buitenlandse nummerplaten rondrijden want ik ben ergens anders gedomicieerd, daar waar een Belg die in België woont dat niet mag.
    En de belastingdiensten beschouwen internationaal doorgaans dat je "domicilie" is waar je gezin woont, zeker als er kinderen zijn.

    Dus jawel, het kan, maar dan moet je ook effectief je uitschrijven en, indien je kinderen hebt, moeten die mee. (en niet in België alsnog naar school gaan).
    Ben toch niet zeker van die 6 maanden regel, neem nu het volgende zeer plausibel voorbeeld. Belgische IT contractor die zich in België uitschrijft, de vennootschap hier opdoekt en in Luxemburg zich laat domiciliëren en daar een vennootschap start. Deze IT contractor is werkzaam op de Belgische markt dus die Belgische bedrijven betalen Luxemburgse fakturen aan die Luxemburgse vennootschap. Hoe kan de Belgische fiscus zeggen dat je belast moet worden op die facturen? Zij weten zelfs niets af van het bestaan van die facturen omdat je niets meer te maken hebt met België (of ze moeten al uw klanten beginnen factuur per factuur controleren, zie ik nog niet gebeuren). De Luxemburgse fiscus zal je gewoon belasten zoals ieder ander Luxemburgs bedrijf, het zal hun worst wezen van waar die fakturen komen als het maar correct is.

    In uw voorbeeld zou het betekenen dat heel veel Luxemburgse bedrijven eigenlijk in het buitenland belastingen moeten betalen omdat de Luxemburgse markt zo klein is. Hetzelfde voor onze Belgische exportbedrijven. Veel Belgische bedrijven halen het merendeel van hun omzet in het buitenland, ze betalen hun belastingen toch in België en niet bijvoorbeeld in Duitsland. Hetzelfde voor online winkels, als ik iets koop op een Nederlandse site betaal ik toch een Nederlandse factuur en dat Nederlands bedrijf zal in Nederland belast worden voor die inkomsten.

    Ik heb zelf een jaar in het Midden-Oosten gewerkt terwijl ik een Belgische vennootschap had. Volgens uw regel moest ik eigenlijk in Dubai belast worden. Ik zal toch eens passeren langs de belastingen met die 6 maanden regel want belastingen zijn een stukje lager in Dubai. Ik kan perfekt aantonen dat ik misschien 10 dagen in dat heel jaar in België was maar toch heb ik een vermoeden dat de belastingen eens goed gaan lachten met mijn 6 maanden regel

    etc, etc
    Last edited by freegeek; 30/01/2012, 20:05.

    Comment


    • De Belgische fiscus belast niet de facturen, maar zou een consultant die werkt voor een Luxemburgse firma maar het werk verricht bij Belgische klanten volgens de Belgische inkomensbelasting belast moeten worden, ook al is zijn domicilie in Luxemburg.

      Het probleem is dat noch de firma als rechtspersoon, noch de consultant als natuurlijk persoon een adres hebben in België.

      Comment


      • berkening VAA in Luxemburg voor de geïnteresseerden

        "Wanneer je werkgever een bedrijfswagen voorziet, dan wordt je in Luxemburg belast op het voordeel in natura.

        De berekeningswijze is als volgt:
        1,5% van de aanschafwaarde van de wagen, inclusief alle opties, inclusief BTW, met inbegrip van eventuele kortingen, wordt toegevoegd aan jouw maandelijks brutoloon.
        Je inkomstenbelasting wordt vervolgens berekend op je totaal brutoloon, inclusief dit voordeel in natura.

        Een voorbeeld:
        Als alleenstaande zonder kinderen heb je een maandelijks brutoloon van €6.000
        Mocht je geen bedrijfswagen hebben, dan zou je daar ongeveer een 1/3 van verliezen aan belastingen en sociale lasten, zodat je op een nettoloon zou uitkomen van ongeveer €3.971.
        Je rijdt echter met een bedrijfswagen met een aanschafwaarde van €30.000 inclusief BTW.
        Je maandelijkse belastbare basis is dan €6.000 + (1,5% * €30.000) = €6.450.
        Op die extra €450 worden ook belasting en sociale lasten geheven, zodat je op een nettoloon van ongeveer €3.753 uitkomt. Je betaalt dus een slordige €218 voor het voordeel in natura, wat in dezelfde grootte-orde ligt als het Belgische systeem met de fiscale pk."

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
          De Belgische fiscus belast niet de facturen, maar zou een consultant die werkt voor een Luxemburgse firma maar het werk verricht bij Belgische klanten volgens de Belgische inkomensbelasting belast moeten worden, ook al is zijn domicilie in Luxemburg.

          Het probleem is dat noch de firma als rechtspersoon, noch de consultant als natuurlijk persoon een adres hebben in België.
          Dan werken al die Britse IT consultants hier in België in de illegaliteit. Mannen zijn hier 5 dagen per week, rijden hier rond met hun UK nummerplaten maar ik ben wel zeker dat ze geen bal belastingen betalen in België maar wel in de UK op hun Ltd vennootschap.

          fblade zou dan eigenlijk belastingen moeten betalen in het buitenland want het merendeel van zijn aktiviteit is buiten België?
          Last edited by freegeek; 30/01/2012, 20:07.

          Comment


          • Kan je denken "1,5% is laag", maar dat is 18% op jaarbasis, of 100% van de waarde van de auto na circa 5 en een half jaar. Met andere woorden: elke 5,5 jaar heb je een wagen extra gekregen op je brutoloon, en daar ook belastingen op betaald.

            Maar steek daar nu eens voor de fun een kar van 80k in. Genre goedkope Porsche of een X5 dus. Dat is wel een VAA van 1200 per maand of 14400 per jaar, en dan zit je al niet zover meer af van wat Di Rupo voorstelt. Enige probleem is de taksen hierop die hoger zijn in België.

            En eerlijk gezegd is Luxemburg voor mij dan ook niet meer zo hyper interessant

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
              Het is iets minder simpel dan dat.

              Wettelijk gezien heb je, onder de EU regelgeving, het recht om te werken en te wonen in de deelstaat die je wil en elke regel die dat tegengaat is tegen dat principe.

              Dus je zou kunnen zeggen dat je jezelf in een ander land inschrijft en daar belast wordt, etc.

              Probleem is dat je volgens de 6 maanden regel belast moet worden in het land waar je de hoofdmoot van je toegevoegde waarde creëert en dus waar je meer dan 6 maand fysisch bent.

              Dus als ik bvb meer dan 6 maand in België projectwerk verricht, dan moet ik daar belastingen betalen.
              Ik kan wel met een wagen op buitenlandse nummerplaten rondrijden want ik ben ergens anders gedomicieerd, daar waar een Belg die in België woont dat niet mag.
              En de belastingdiensten beschouwen internationaal doorgaans dat je "domicilie" is waar je gezin woont, zeker als er kinderen zijn.

              Dus jawel, het kan, maar dan moet je ook effectief je uitschrijven en, indien je kinderen hebt, moeten die mee. (en niet in België alsnog naar school gaan).
              Als werknemer telt die 6 maanden regel, maar als bedrijfsleider niet. Je moet wel kunnen aantonen dat je effectief bij je buitenlandse BVBA werkt, en dus ook regelmatig ter plaatse bent.
              In dat geval, kan je die buitenlandse BVBA een loon laten uitkeren, dat ginder belast wordt, en door dubbelbelastingverdragen met BE kan de BE fiscus er niet meer aankomen. Het moet wel een bedrijf met "inhoud" zijn, plus moet je hier in BE ook inkomsten hebben natuurlijk...

              Kinderen kunnen wel in BE als je ze op kostschool stuurt natuurlijk, en dan in't weekend in 't buitenland


              Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
              Dat laatste is een volledig ander verhaal met een set voorwaarden etc.

              Los van inschrijving, domicilie of VAA, mag ik toch met de auto van mijn buitenlandse vriend in BE rijden?
              Nope

              Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
              Domme vraag... maar

              Ik ben 200 dagen op 300 in het buitenland (aantoonbaar hotel/vluchten enzo) wat dan met je zetel van fortuin?

              Mijn gf woont hier en die kost mij een fortuin .. maar das geen uitleg zeker

              Sowieso, als ik mij niet vergis, ook al ga je naar Ierland, je moet op je belastingaangifte aangeven of je buitenlandse rekeningen hebt toch? Doe je dat niet ! fraude !

              Ook moet je buitenlandse inkomens aangeven, dus ook al is 'loon' daar goedkoper ,het wordt nog eens belast eens je het op je belastingaangifte schrijft. anders, fraude!

              ze hebben het hier gemakkelijk schrijven 'ik vertrek naar ierland/lux' maar as said hierboven, enkel bij echt verhuizen kan je besparen en anders niet (off mss met mijn 200 dagen buitenland)
              In jouw geval, kan je misschien een expat statuut regelen, maar dan loopt je boekhouding denk ik wel via een bedrijfsrevisor... Vraag 't eens na bij zo'n revisor-kantoor?

              Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichten
              Ben toch niet zeker van die 6 maanden regel, neem nu het volgende zeer plausibel voorbeeld. Belgische IT contractor die zich in België uitschrijft, de vennootschap hier opdoekt en in Luxemburg zich laat domiciliëren en daar een vennootschap start. Deze IT contractor is werkzaam op de Belgische markt dus die Belgische bedrijven betalen Luxemburgse fakturen van die Luxemburgse vennootschap. Hoe kan de Belgische fiscus zeggen dat je belast moet worden op die facturen? Zij weten zelfs niets af van het bestaan van die facturen omdat je niets meer te maken hebt met België (of ze moeten al uw klanten beginnen factuur per factuur controleren, zie ik nog niet gebeuren). De Luxemburgse fiscus zal je gewoon belasten zoals ieder ander Luxemburgs bedrijf, het zal hun worst wezen van waar die fakturen komen als het maar correct is.

              In uw voorbeeld zou het betekenen dat heel veel Luxemburgse bedrijven eigenlijk in het buitenland belastingen moeten betalen omdat de Luxemburgse markt zo klein is. Hetzelfde voor onze Belgische exportbedrijven. Veel Belgische bedrijven halen het merendeel van hun omzet in het buitenland, ze betalen hun belastingen toch in België en niet bijvoorbeeld in Duitsland. Hetzelfde voor online winkels, als ik iets koop op een Nederlandse site betaal ik toch een Nederlandse factuur en dat Nederlands bedrijf zal in Nederland belast worden voor die inkomsten.

              Ik heb zelf een jaar in het Midden-Oosten gewerkt terwijl ik een Belgische vennootschap had. Volgens uw regel moest ik eigenlijk in Dubai belast worden. Ik zal toch eens passeren langs de belastingen met die 6 maanden regel want belastingen zijn een stukje lager in Dubai. Ik kan perfekt aantonen dat ik misschien 10 dagen in dat heel jaar in België was maar toch heb ik een vermoeden dat de belastingen eens goed gaan lachten met mijn 6 maanden regel

              etc, etc
              Met jouw midden-oosten verhaal, kan je in principe via een revisor voor expat in aanmerking komen ja.

              Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichten
              berkening VAA in Luxemburg voor de geïnteresseerden

              "Wanneer je werkgever een bedrijfswagen voorziet, dan wordt je in Luxemburg belast op het voordeel in natura.

              De berekeningswijze is als volgt:
              1,5% van de aanschafwaarde van de wagen, inclusief alle opties, inclusief BTW, met inbegrip van eventuele kortingen, wordt toegevoegd aan jouw maandelijks brutoloon.
              Je inkomstenbelasting wordt vervolgens berekend op je totaal brutoloon, inclusief dit voordeel in natura.

              Een voorbeeld:
              Als alleenstaande zonder kinderen heb je een maandelijks brutoloon van €6.000
              Mocht je geen bedrijfswagen hebben, dan zou je daar ongeveer een 1/3 van verliezen aan belastingen en sociale lasten, zodat je op een nettoloon zou uitkomen van ongeveer €3.971.
              Je rijdt echter met een bedrijfswagen met een aanschafwaarde van €30.000 inclusief BTW.
              Je maandelijkse belastbare basis is dan €6.000 + (1,5% * €30.000) = €6.450.
              Op die extra €450 worden ook belasting en sociale lasten geheven, zodat je op een nettoloon van ongeveer €3.753 uitkomt. Je betaalt dus een slordige €218 voor het voordeel in natura, wat in dezelfde grootte-orde ligt als het Belgische systeem met de fiscale pk."
              Tja, maar dat houdt dan weer geen rekening met CO2, wat hun excuus is hè...
              ----------------------------------------------------------------------------------
              2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
              2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
              Pictures here: BMW 7 Series
              1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
              Pictures here: Diablo

              --------------------------------------------------------------------------------------------
              It's like being in command of the Battlestar Galactica:
              It might need half a starsystem to turn around,
              but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
              Cylons have respect for it...

              --------------------------------------------------------------------------------------------

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichten
                Dan werken al die Britse IT consultants hier in België in de illegaliteit. Mannen zijn hier 5 dagen per week, rijden hier rond met hun UK nummerplaten maar ik ben wel zeker dat ze geen bal belastingen betalen in België maar wel in de UK op hun Ltd vennootschap.
                Dat is heel goed mogelijk. Maar voor zover de fiscus weet maakt een Belgisch bedrijf kosten aan 'consultancy' en that's that. Als er in het contract tussen Belgische klant en Ltd. staat dat de werken op locatie in België gebeuren, kan de fiscus op zoek naar die consultant, maar voor zover ik zie hebben ze daar niet veel succes mee.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                  Kan je denken "1,5% is laag", maar dat is 18% op jaarbasis, of 100% van de waarde van de auto na circa 5 en een half jaar. Met andere woorden: elke 5,5 jaar heb je een wagen extra gekregen op je brutoloon, en daar ook belastingen op betaald.

                  Maar steek daar nu eens voor de fun een kar van 80k in. Genre goedkope Porsche of een X5 dus. Dat is wel een VAA van 1200 per maand of 14400 per jaar, en dan zit je al niet zover meer af van wat Di Rupo voorstelt. Enige probleem is de taksen hierop die hoger zijn in België.

                  En eerlijk gezegd is Luxemburg voor mij dan ook niet meer zo hyper interessant
                  inkomstenbelasting is een stuk lager in Luxemburg dus van dat brutoloon hou je een stuk meer over

                  Voordelen van ondernemen in Luxemburg
                  Heffingsgrondslag voor vennootschapsbelasting van 30,36%. Dit percentage is samengesteld uit:
                  22% procent inkomstenbelasting (tegenover 33% in Belgie!)
                  5% werkloosheidsfonds
                  7,5% gemeentelijke opcentiemen (in Luxemburg Stad; tarieven voor andere gemeenten zijn ons niet bekend).
                  Het hoogste BTW-percentage is 15% (in vergelijking met 21% in Belgie).
                  Een werkgever betaalt slechts 10,80% sociale lasten.
                  Uw onderneming geniet van de financiele voordelen van het gedomicilieerd zijn in Luxemburg.
                  Uzelf en uw werknemers genieten van de fiscale en parafiscale voordelen van het werknemersstatuut in Luxemburg.
                  Uw onderneming geniet mogelijk nog van enkele andere voordelen van het gedomicilieerd zijn in Luxemburg.

                  Nadelen van ondernemen in Luxemburg
                  Vastgoedprijzen: Om uw onderneming in Luxemburg te vestigen hebt u een domicilieadres nodig. De vastgoedprijzen voor zowel huren als kopen zijn in Luxemburg veel hoger dan in de buurlanden.
                  Uw onderneming is mogelijk onderhevig aan nog enkele andere nadelen van het gedomicilieerd zijn in Luxemburg.

                  Ik ga de oefening eens laten maken door een financieel expert voor mijn persoonlijk geval
                  Last edited by freegeek; 30/01/2012, 20:15.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk Berichten
                    Als werknemer telt die 6 maanden regel, maar als bedrijfsleider niet. Je moet wel kunnen aantonen dat je effectief bij je buitenlandse BVBA werkt, en dus ook regelmatig ter plaatse bent.
                    In dat geval, kan je die buitenlandse BVBA een loon laten uitkeren, dat ginder belast wordt, en door dubbelbelastingverdragen met BE kan de BE fiscus er niet meer aankomen. Het moet wel een bedrijf met "inhoud" zijn, plus moet je hier in BE ook inkomsten hebben natuurlijk...

                    Kinderen kunnen wel in BE als je ze op kostschool stuurt natuurlijk, en dan in't weekend in 't buitenland




                    Nope


                    In jouw geval, kan je misschien een expat statuut regelen, maar dan loopt je boekhouding denk ik wel via een bedrijfsrevisor... Vraag 't eens na bij zo'n revisor-kantoor?



                    Met jouw midden-oosten verhaal, kan je in principe via een revisor voor expat in aanmerking komen ja.



                    Tja, maar dat houdt dan weer geen rekening met CO2, wat hun excuus is hè...
                    ik denk dat al die expat regelingen enkel van toepassing zijn op werknemers, niet op zelfstandige zaakvoerders

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                      Dat is heel goed mogelijk. Maar voor zover de fiscus weet maakt een Belgisch bedrijf kosten aan 'consultancy' en that's that. Als er in het contract tussen Belgische klant en Ltd. staat dat de werken op locatie in België gebeuren, kan de fiscus op zoek naar die consultant, maar voor zover ik zie hebben ze daar niet veel succes mee.
                      dat staat er dus nooit in hé, ik heb nog nooit een factuur uitgeschreven waarin stond "werken uitgevoerd in Brussel"

                      als IT doe je ook veel remote, ik kan perfekt vanuit mijn Luxemburgse hoofdzetel een server onderhouden voor een Belgisch bedrijf en dat faktureren

                      bottom line, ik zie niet in hoe je nog in Belgie kan belast worden als je hier uitgeschreven bent en in Luxemburg gedomicilieerd bent en waar je vennootschap is gevestigd

                      Je bestaat gewoon niet meer voor de Belgische fiscus....

                      en voor velen die het niet weten, megabedrijven zoals Skype zijn gevestigd in Lux, het zal wel zijn redenen hebben...

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
                        Domme vraag... maar

                        Ik ben 200 dagen op 300 in het buitenland (aantoonbaar hotel/vluchten enzo) wat dan met je zetel van fortuin?

                        Mijn gf woont hier en die kost mij een fortuin .. maar das geen uitleg zeker

                        Sowieso, als ik mij niet vergis, ook al ga je naar Ierland, je moet op je belastingaangifte aangeven of je buitenlandse rekeningen hebt toch? Doe je dat niet ! fraude !

                        Ook moet je buitenlandse inkomens aangeven, dus ook al is 'loon' daar goedkoper ,het wordt nog eens belast eens je het op je belastingaangifte schrijft. anders, fraude!

                        ze hebben het hier gemakkelijk schrijven 'ik vertrek naar ierland/lux' maar as said hierboven, enkel bij echt verhuizen kan je besparen en anders niet (off mss met mijn 200 dagen buitenland)

                        Dat klopt, als jij bvb 200 van de 300 dagen in Frankrijk werkt, dan moet je normaal in Frankrijk belastingen betalen.

                        De Belgische fiscus is echter niet onnozel, dus je gaat daar wel degelijk de Franse belastingen moeten betalen en dat aan de Belgische fiscus aantonen en eventueel het teveel betaalde terug vorderen (indien je al betaald had).


                        Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                        De Belgische fiscus belast niet de facturen, maar zou een consultant die werkt voor een Luxemburgse firma maar het werk verricht bij Belgische klanten volgens de Belgische inkomensbelasting belast moeten worden, ook al is zijn domicilie in Luxemburg.

                        Het probleem is dat noch de firma als rechtspersoon, noch de consultant als natuurlijk persoon een adres hebben in België.

                        Dat klopt. En op zich is het ook moeilijk om u te "pakken". Je moet wel niet vergeten dat je dan wel degelijk in Luxemburg best gaat wonen, want de Belgische staat heeft nog altijd zicht op wie welke eigendom heeft in België en als men dus merkt dat je daar in België ook fysisch teveel verblijft, gaan ze u toch aan uwe rekker hebben.

                        En vergeet niet dat ge voor belastingsontduiking ook nog kunt gearresteerd worden...

                        Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichten
                        Dan werken al die Britse IT consultants hier in België in de illegaliteit. Mannen zijn hier 5 dagen per week, rijden hier rond met hun UK nummerplaten maar ik ben wel zeker dat ze geen bal belastingen betalen in België maar wel in de UK op hun Ltd vennootschap.

                        fblade zou dan eigenlijk belastingen moeten betalen in het buitenland want het merendeel van zijn aktiviteit is buiten België?
                        Dat klopt. Nu dat geldt enkel als men in dat fiscaal jaar ook effectief zoveel nachten (want het zijn die die tellen) in dat buitenland is.

                        Nu in fblade zijn geval, is het in zijn voordeel in België geen belastingen te betalen, maar in Frankrijk. Als dat gebeurt, gaan de Belgen natuurlijk direct naar de Fransen lopen om dat na te gaan en dus is het spelleke direct bekend.
                        Een Brit daarentegen heeft geen enkele reden om in België belastingen te willen betalen, dus als die braaf in UK betaalt, dan gaat er niemand de kat de bel aanbinden.

                        Het enige wat de Belgische fiscus kan doen, is beginnen dagen tellen en echt bewijzen dat iemand 183 nachten in België was EN er ook werkte... Good luck !

                        Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk Berichten
                        Kinderen kunnen wel in BE als je ze op kostschool stuurt natuurlijk, en dan in't weekend in 't buitenland
                        Waarom zou je dat doen? Als je verhuist, doe het dan goed en neem de kinderen mee. Die passen zich meestal makkelijker aan dan de ouders en het Internationaal onderwijs is echt wel uitstekend en een verrijking voor hen. Geraken ze misschien ook van hun oogkleppen vanaf.
                        Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichten
                          dat staat er dus nooit in hé, ik heb nog nooit een factuur uitgeschreven waarin stond "werken uitgevoerd in Brussel"

                          als IT doe je ook veel remote, ik kan perfekt vanuit mijn Luxemburgse hoofdzetel een server onderhouden voor een Belgisch bedrijf en dat faktureren

                          bottom line, ik zie niet in hoe je nog in Belgie kan belast worden als je hier uitgeschreven bent en in Luxemburg gedomicilieerd bent en waar je vennootschap is gevestigd

                          Je bestaat gewoon niet meer voor de Belgische fiscus....

                          en voor velen die het niet weten, megabedrijven zoals Skype zijn gevestigd in Lux, het zal wel zijn redenen hebben...

                          Dat klopt. Zo werk ik in de praktijk ook. Ik ben niet steeds fysisch bij mijn klant aanwezig, etc.

                          Maar het feit blijft wel dat ik ook fysisch in het buitenland ben gaan wonen. Dus jij moet wel degelijk naar Luxmburg trekken om dit te doen.

                          En de vraag is dan waarom je in godsnaam Luxemburg zou kiezen en niet bvb Zwitserland of een ander land dat ietske schoner is en ietske minder met belgië meespeelt?
                          Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                          Comment


                          • Het is vrij moeilijk om de hele discussie hier te doorworstelen dus hopelijk kan iemand me wat helpen.

                            Ik rijd momenteel met een A5 2.7 (quasi full option) die bijna afgeschreven is na 4 jaar (intensief) gebruik. De wagen staat ingeschreven op m'n vennootschap.

                            Aanvankelijk was het m'n bedoeling om binnenkort over te stappen naar de A7 maar door de catalogusprijs en minder mate CO2 wordt me dat toch wat te gortig qua VAA. Met m'n huidige A5 nog wat langer verder rijden heb ik overwogen maar ik kan de auto binnenkort niet meer aftrekken en vind ik het toch wat ridicuul om die verhoogde VAA ervoor te gaan betalen terwijl de auto toch al op 150.000 km zit. Want met de CO2 uitstoot van 169 gr (2.7 multitronic) valt dat nog best tegen met een A5 van 4 jaar oud die een vrij grote aankoopprijs had. (inclusief opties en BTW)

                            Mijn grote vraag is nu hoe juist de cataloguswaarde bepaald wordt bij een 2de handswagen die bijvoorbeeld geïmporteerd wordt uit Duitsland zonder dat de originele factuur nog bestaat. Stel ik kan een 2L A5 cabrio op de 2de handsmarkt vinden dan heeft die maar een CO2 uitstoot van 132 voor de multitronic. Als ik dan de catalogus prijs "onder controle" kan houden zou het qua VAA nog meevallen en heb ik toch terug een leuke bak. Maar het is me hoogst onduidelijk hoe die catalogusprijs voor 2de hands wagens gaat bepaald worden, zeker rekening houdende met de optie prijzen die een wagen fors duurder kunnen maken zoals met m'n huidige A5. M'n grote vraag is dus of je daar wat "speelruimte" mee hebt en de catalogus prijs +- kan beperken tot de prijs van een naakte A5 cabrio. Ook al is dat niet zo :-) Of gaat er iemand mijn opties komen controleren ?

                            Comment


                            • Niet zover rijden voor goeie frieten? Niet te ver van de Nurburgring? Hard rijden op de Duitse snelwegen?

                              De klanten die ik heb gehad waren stuk voor stuk erg duidelijk in het feit dat ik ter plekke moest werken. Idioot, want ik kon het werk inderdaad ook perfect vanuit mijn slaapkamer doen. Behalve vandaag, want de VPN-lijn kan het blijkbaar niet aan

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door A5fan Bekijk Berichten
                                Mijn grote vraag is nu hoe juist de cataloguswaarde bepaald wordt bij een 2de handswagen die bijvoorbeeld geïmporteerd wordt uit Duitsland zonder dat de originele factuur nog bestaat. Stel ik kan een 2L A5 cabrio op de 2de handsmarkt vinden dan heeft die maar een CO2 uitstoot van 132 voor de multitronic. Als ik dan de catalogus prijs "onder controle" kan houden zou het qua VAA nog meevallen en heb ik toch terug een leuke bak. Maar het is me hoogst onduidelijk hoe die catalogusprijs voor 2de hands wagens gaat bepaald worden, zeker rekening houdende met de optie prijzen die een wagen fors duurder kunnen maken zoals met m'n huidige A5. M'n grote vraag is dus of je daar wat "speelruimte" mee hebt en de catalogus prijs +- kan beperken tot de prijs van een naakte A5 cabrio. Ook al is dat niet zo :-) Of gaat er iemand mijn opties komen controleren ?
                                Ofwel kan je toch de originele factuur voorleggen en kan je daarop de VAA berekenen, met 6% per jaar dat de wagen al is ingeschreven (hoewel de wetgevers niet zeggen of die termijn ingaat vanaf het moment dat ie in BE werd ingeschreven of het buitenland ook telt), ofwel moet je je mikken op de prijs uit de Belgische catalogus, met dezelfde opmerking als de eerste optie.

                                Het zou me bv ook niet verbazen moesten ze zeggen "datum van inschrijving in BE" om import van buitenlandse tweedehandswagens met interessantere nieuwprijzen te ontmoedigen.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                  Kan je denken "1,5% is laag", maar dat is 18% op jaarbasis, of 100% van de waarde van de auto na circa 5 en een half jaar. Met andere woorden: elke 5,5 jaar heb je een wagen extra gekregen op je brutoloon, en daar ook belastingen op betaald.

                                  Maar steek daar nu eens voor de fun een kar van 80k in. Genre goedkope Porsche of een X5 dus. Dat is wel een VAA van 1200 per maand of 14400 per jaar, en dan zit je al niet zover meer af van wat Di Rupo voorstelt. Enige probleem is de taksen hierop die hoger zijn in België.

                                  En eerlijk gezegd is Luxemburg voor mij dan ook niet meer zo hyper interessant
                                  Duitsland is naar't schijnt 1% van de aankoopprijs per maand. 80K auto is 800 euro per maand.

                                  Comment


                                  • Als ik mij niet vergis zijn belastingen in FR hoger dan in BE.

                                    Sowieso, FR belastingen belaten heeft ook geen zin waar ik was daarnaast ook in London aan het werk bijvoorbeeld of remote vanuit een ander land voor een klant in een ander land.

                                    In vorig boekjaar was ongeveer:

                                    122 werk dagen london
                                    40 dagen werk brussel
                                    48 dagen FR
                                    10 dagen Dubai

                                    das ongeveer mijn 220 dagen werkjaar, van de 0 werkdagen en 145 calenderdagen die er blijven was ik een stuk op vakanties enzo dus sub 100 in het land.

                                    am i lame or what?

                                    Dit boekjaar zal er niet veel verschillend uit zien
                                    Hier stond eens mijn auto vermeld.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                      Dat is het net wél!


                                      Ik denk niet dat het gewoon om "meer centen" gaat.
                                      Zoals ik eerder al aangaf zou de huidige regeling nooit stand kunnen houden voor het grondwettelijk hof omwille van de schending van het gelijkheidsbeginsel.
                                      Het feit of een auto tweedehands is of niet heeft geen enkele invloed op het voordeel dat de ontvanger geniet, wel de oorspronkelijke waarde (veel of weinig opties, duurder model), de CO2-uitstoot (op een iet of wat perverse manier representatief voor verbruikskosten) en eventueel de leeftijd.
                                      Een auto van twee jaar is een auto van twee jaar, ongeacht of die ooit enkel nieuw gekocht werd dan wel toen ie 22 maanden was.
                                      Waarom wordt dit dan door Minister Vanackere eerst anders voorgesteld? lees bevestiging uitspraak in de commissie 15/12/2011

                                      Hebben zij dan werkelijk zo maar iets in elkaar geflanst zonder na te denken over de mogelijke gevolgen ...

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door swiebo Bekijk Berichten
                                        Duitsland is naar't schijnt 1% van de aankoopprijs per maand. 80K auto is 800 euro per maand.
                                        Is effectief zo

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
                                          Als ik mij niet vergis zijn belastingen in FR hoger dan in BE.

                                          Sowieso, FR belastingen belaten heeft ook geen zin waar ik was daarnaast ook in London aan het werk bijvoorbeeld of remote vanuit een ander land voor een klant in een ander land.

                                          In vorig boekjaar was ongeveer:

                                          122 werk dagen london
                                          40 dagen werk brussel
                                          48 dagen FR
                                          10 dagen Dubai

                                          das ongeveer mijn 220 dagen werkjaar, van de 0 werkdagen en 145 calenderdagen die er blijven was ik een stuk op vakanties enzo dus sub 100 in het land.

                                          am i lame or what?

                                          Dit boekjaar zal er niet veel verschillend uit zien
                                          Nee hoor, de belastingen zijn in Frankrijk een stuk redelijker dan in België. België is gewoon gortig.

                                          Als je veel internationaal werkt, gewoon verhuizen (ge zijt toch nooit thuis) naar een plek in de buurt van een goeie luchthaven en waar het wat leuker en voordeliger wonen is dan België. Simples.
                                          Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                                          Comment

                                          Working...
                                          X