Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door D-man Bekijk Berichten
    De "vennootschap" en "jij" zijn 2 afzonderlijke entiteiten. Alleen ben je toevallig ook bedrijfsleider.
    Dat wilt men hier dus niet snappen.
    Ik probeer dat al meer dan 200 pagina's duidelijk te maken.
    Wat baten kaars en bril...
    Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
    Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
    If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
      Waar het om gaat is dat "verschil" (juridisch) dit in de praktijk voor een zaakvoerder-bedrijfsleider GEEN HOL uitmaakt (pardon my French)
      Jawel, omdat die zaakvoerder voor dat verschil KIEST door met een vennootschapsvorm te werken.

      Ik stel dezelfde vraag aan jou:
      Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
      Snap je het écht niet of wil je het niet snappen?
      Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
      Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
      If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
        Snap je het écht niet of wil je het niet snappen?
        Waar het om gaat is dat dit "verschil" (juridisch) in de praktijk voor een zaakvoerder-bedrijfsleider GEEN HOL uitmaakt (pardon my French)
        Als de zaakvoerder/bestuurder daar in de praktijk geen verschil in ziet, dan begaat hij een kapitale fout.

        It ain't your money. De vennootschap heeft de risico's (vandaar de afzonderlijke rechtspersoonlijkheid), maar ook de baten. De zaakvoerder/bestuurder heeft de macht de activa van de vennootschap te beheren en te bestemmen, maar het zijn absoluut niet de zijne.

        Ik weet wat je bedoelt, maar het is een courante verkeerde inschatting, die voor veel onterechte frustratie zorgt, zoals je zelf blijk van geeft.

        En als je het dan toch wil hebben over wie de 'uiteindelijke begunstigde' is van die fondsen, dan zou ik nog eerder 'aandeelhouder' schrijven ipv zaakvoerder/bestuurder.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
          Het probleem situeert zich bij het gebruik van nieuw en tweedehands en de factuurwaarde.
          Een auto van twee jaar oud is een auto van twee jaar, ongeacht hoe vaak of wanneer in zijn levensloop die al van eigenaar veranderd is.
          Het veranderen van eigenaar (moment waarop een factuurwaarde bepaald wordt) kan bijgevolg nooit als maatstaf dienen om een voordeel in natura te bepalen.
          Verder zijn er een heleboel factoren naast de aankoopwaarde die deel uitmaken van het voordeel in natura zoals verzekering, belasting en onderhoud. Factoren die op zich niet afhankelijk zijn van de leeftijd van een voertuig, laat staan van het feit hoe vaak en wanneer het van eigenaar veranderd is.


          Voor de (hier oververtegenwoordigde) zelfstandige bedrijfsleider (zoals jij en ikzelf) LIJKT dat inderdaad misschien zo maar daarom IS het nog niet zo. Ik heb bewust voor een vennootschapsvorm gekozen in plaats van een eenmanszaak nét omwille van de scheiding van pirvé- en zakelijk kapitaal en aansprakelijkheid, net zoals velen onder ons vermoed ik. Dan moet ik de gevolgen daarvan dragen ook.
          Daarnaast geldt VAA niet enkel voor die categorie en moet het dus ook niet enkel vanuit het perspectief van die categorie bekeken worden.

          Luister, ik ben niet opgezet met de formule omdat de bedragen (ook voor mij) te veel stijgen. De principes die erachter zitten vind ik echter wél verdedigbaar.
          Kritiek op die formule moet dan ook gefundeerd zijn en men moet er nu niet plotseling gaan zagen over zaken waar voorheen geen haan naar kraaide.
          Je ontwijkt in je discours perfect mijn opmerking i.v.m. dat verlies aan marktwaarde en de impact dat dit zou moeten hebben op het VAA.
          Ik weet ook wel dat factuurwaarde misbruiken toelaat maar die 6% -70% in gewoon niet realistisch.
          I rest my case (moet gaan WERKEN voor mijn auto)
          2021 Taycan 4S
          2021 Lexus UX250h

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
            Jawel, omdat die zaakvoerder voor dat verschil KIEST door met een vennootschapsvorm te werken.

            Ik stel dezelfde vraag aan jou:
            Maar het gaat toch niet om de keuze, wel om de gevolgen.
            Nogmaals, het gaat mij om de totale belastingdruk.

            Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
            Als de zaakvoerder/bestuurder daar in de praktijk geen verschil in ziet, dan begaat hij een kapitale fout.

            It ain't your money. De vennootschap heeft de risico's (vandaar de afzonderlijke rechtspersoonlijkheid), maar ook de baten. De zaakvoerder/bestuurder heeft de macht de activa van de vennootschap te beheren en te bestemmen, maar het zijn absoluut niet de zijne.

            Ik weet wat je bedoelt, maar het is een courante verkeerde inschatting, die voor veel onterechte frustratie zorgt, zoals je zelf blijk van geeft.

            En als je het dan toch wil hebben over wie de 'uiteindelijke begunstigde' is van die fondsen, dan zou ik nog eerder 'aandeelhouder' schrijven ipv zaakvoerder/bestuurder.
            Zelfde opmerking als hierboven.
            Dus ik percipieer (=PRAKTIJK) de totale belastingdruk, dat dit in theorie (JURIDISCH) van iemand anders is, is voor mij ALS PERSOON niet relevant.
            Als ik nu morgen een vereffeningsprocedure opstart, dan is het toch allemaal MIJN geld (ook juridisch)!

            (en nu echt werken)
            2021 Taycan 4S
            2021 Lexus UX250h

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
              Als de zaakvoerder/bestuurder daar in de praktijk geen verschil in ziet, dan begaat hij een kapitale fout.

              It ain't your money. De vennootschap heeft de risico's (vandaar de afzonderlijke rechtspersoonlijkheid), maar ook de baten. De zaakvoerder/bestuurder heeft de macht de activa van de vennootschap te beheren en te bestemmen, maar het zijn absoluut niet de zijne.

              Ik weet wat je bedoelt, maar het is een courante verkeerde inschatting, die voor veel onterechte frustratie zorgt, zoals je zelf blijk van geeft.

              En als je het dan toch wil hebben over wie de 'uiteindelijke begunstigde' is van die fondsen, dan zou ik nog eerder 'aandeelhouder' schrijven ipv zaakvoerder/bestuurder.
              Ik kon het zelf niet beter zeggen.
              Vooral die laatste zin is ook niet onbelangrijk!

              Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
              Je ontwijkt in je discours perfect mijn opmerking i.v.m. dat verlies aan marktwaarde en de impact dat dit zou moeten hebben op het VAA.
              Ik weet ook wel dat factuurwaarde misbruiken toelaat maar die 6% -70% in gewoon niet realistisch.
              I rest my case (moet gaan WERKEN voor mijn auto)
              Ik ontwijk niets, ik ben het gewoon niet met je eens en dat probeer ik te duiden. Het verlies van marktwaarde is slechts een deel van het verhaal aangezien het voordeel ook andere kosten omvat. De impact van dat waardeverlies op het werkelijke voordeel in natura kan volgens mij enkel overschat worden.

              Verder blijf ik erbij dat indien je dat verlies wil incalculeren, de factuurwaarde ongeveer de slechts mogelijke basis is aangezien dat verlies geldt evengoed voor degene die vier jaar met hetzelfde voertuig rijdt als voor degene die een jaar rijdt met een wagen die bij aanschaf al drie jaar oud was. Dat terwijl de tweede een veel lagere factuurwaarde zal kunne aantonen dan de eerste, ongeacht het feit dat het om perfect hetzelfde voertuig met dezelfde uitrusting en km-stand, en dus exact hetzelfde voordeel in natura kan gaan.
              Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
              Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
              If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

              Comment


              • Ik vraag mij gewoon af, los van alle postjes hierboven ,

                of we er met zijn allen op vooruit zullen gaan dank zij deze maatregelen.

                Het gaat ofwel beter gaan, ofwel slechter.

                Ik hoop het eerste maar ik twijfel.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten

                  Zelfde opmerking als hierboven.
                  Dus ik percipieer (=PRAKTIJK) de totale belastingdruk, dat dit in theorie (JURIDISCH) van iemand anders is, is voor mij ALS PERSOON niet relevant.
                  Als ik nu morgen een vereffeningsprocedure opstart, dan is het toch allemaal MIJN geld (ook juridisch)!

                  (en nu echt werken)
                  Wel, wat je zegt, is dus precies omgekeerd van wat het is:

                  "Dus ik percipieer (=THEORIE) de totale belastingdruk, dat dit in PRAKTIJK (=JURIDISCH) van iemand anders is".

                  Ivm die vereffening, inderdaad. Als ik morgen een auto KOOP van de dealer, is het mijn auto. Tot die tijd is het van de dealer.

                  Echte zaakvoerders laten anderen werken voor hen.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door lesage Bekijk Berichten
                    Ik vraag mij gewoon af, los van alle postjes hierboven ,

                    of we er met zijn allen op vooruit zullen gaan dank zij deze maatregelen.

                    Het gaat ofwel beter gaan, ofwel slechter.

                    Ik hoop het eerste maar ik twijfel.
                    Er is geen reden om te geloven dat het plots beter zou gaan... Deze extra belastingen zijn er omdat de inkomsten van andere belastingen lager dan geschat vallen.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                      Er is geen reden om te geloven dat het plots beter zou gaan... Deze extra belastingen zijn er omdat de inkomsten van andere belastingen lager dan geschat vallen.
                      als bedrijven minder aan auto's (en brandstof) gaan geven, gaat de staat uiteindelijk inkomsten verliezen (VAA, accijnzen), maar de bedrijven gaan wel meer ruimte overhebben voor andere investeringen, misschien heeft dat ook wel enig voordeel?

                      Comment


                      • Wil je een goedkopere Ferrari:

                        HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                          als bedrijven minder aan auto's (en brandstof) gaan geven, gaat de staat uiteindelijk inkomsten verliezen (VAA, accijnzen), maar de bedrijven gaan wel meer ruimte overhebben voor andere investeringen, misschien heeft dat ook wel enig voordeel?
                          Waar haal je het dat bedrijven meer ruimte gaan hebben voor andere investeringen? De dure kar buitenduwen = met verlies verkopen, en iemand moet ook de nieuwe kar betalen.

                          Comment


                          • Voor echt oudere wagens in de regeling een catastrofe.
                            Ikzelf doe een belastingvoordeel van een 3000€ door de wagen op de zaak te laten staan, dewelke ik 2de hands heb aangeschaft. Maar door de catalogusprijs destijds zo hoog was, heb ik prive een VAA van 5000€ effectief te betalen! Voor mij is een bedrijfswagen een nadeel alle aard geworden

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                              Waar haal je het dat bedrijven meer ruimte gaan hebben voor andere investeringen? De dure kar buitenduwen = met verlies verkopen, en iemand moet ook de nieuwe kar betalen.
                              op korte termijn is het idd nu weer ne kost, ik heb ook mijn wagen met verlies verkocht en moet nu zelf ook opleggen voor ne nieuwe, maar op termijn verdient het zich terug, niet alleen aan VAA maar ook brandstof, verzekering, nieuw aangekochte auto's gaan ook minder duur zijn, dus geen 60k meer maar eerder 30k... dwz minder afschrijven maar ook minder verworpen kosten etc...

                              Comment


                              • al onze problemen zijn opgelost ...
                                HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.


                                Oorspronkelijk geplaatst door lesage Bekijk Berichten
                                Ik hoop het eerste maar ik twijfel.
                                nu even serieus, ik snap dat ze geld nodig hebben maar slimme belastingen zouden beter geweest zijn samen met slimme besparingen. Het is een gemiste kans voor BE dat dat niet gebeurd is en daar geef ik de NVA gelijk en dat steekt mij tegen.
                                • Senaat afschaffen;
                                • Wegenvignet voor buitenlandse nummerplaten;
                                • Degelijk en snel systeem voor het innen van boetes;
                                • Betere fraude bestrijding;
                                • Betere informatie-uitwisseling binnen de verschillende organen;
                                • Staat afslanken;
                                • Dop in tijd beperken;
                                • Enkel naturaliseren en dop na taal examen en bewezen werk geschiedenis;
                                • Kost van arbeid verminderen;
                                • Regels om buitenlanders hier minder gemakkelijk te laten werken (van goedkope indiers tot poolse werkkrachten in de bouw )
                                • Minder premies voor vanalles;
                                • Stoppen met de gratis maatschappij;
                                • De Lijn eens zwarte cijfers laten draaien, hetzelfde met de Post en met de NMBS (dekkingsgraad is 17% ofzo)
                                • Kindergeld afschaffen voor kinderen die hier niet wonen;


                                De lijst kan en (en moet) zelfs langer worden, maar zoals je ziet, aan al deze heilige huisjes werd niet geraakt ...

                                Maar 'above average' afstraffen, dat werkt contra productief. Als je 'iets' meer hebt dan jan modaal, kom je in het vizier van de huidige regering (iedereen basht op SP maar er zitten er daar nog he ..)
                                Hier stond eens mijn auto vermeld.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door lesage Bekijk Berichten
                                  Ik vraag mij gewoon af, los van alle postjes hierboven ,

                                  of we er met zijn allen op vooruit zullen gaan dank zij deze maatregelen.

                                  Het gaat ofwel beter gaan, ofwel slechter.

                                  Ik hoop het eerste maar ik twijfel.
                                  It will get worse before it gets better.

                                  Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
                                  • Senaat afschaffen;
                                  • Wegenvignet voor buitenlandse nummerplaten;
                                  • Degelijk en snel systeem voor het innen van boetes;
                                  • Betere fraude bestrijding;
                                  • Betere informatie-uitwisseling binnen de verschillende organen;
                                  • Staat afslanken;
                                  • Dop in tijd beperken;
                                  • Enkel naturaliseren en dop na taal examen en bewezen werk geschiedenis;
                                  • Kost van arbeid verminderen;
                                  • Regels om buitenlanders hier minder gemakkelijk te laten werken (van goedkope indiers tot poolse werkkrachten in de bouw )
                                  • Minder premies voor vanalles;
                                  • Stoppen met de gratis maatschappij;
                                  • De Lijn eens zwarte cijfers laten draaien, hetzelfde met de Post en met de NMBS (dekkingsgraad is 17% ofzo)
                                  • Kindergeld afschaffen voor kinderen die hier niet wonen;


                                  De lijst kan en (en moet) zelfs langer worden, maar zoals je ziet, aan al deze heilige huisjes werd niet geraakt ...
                                  • Index afschaffen
                                  • Pensioenstelsels werknemers gelijkschakelen (en dus minder voor ambtenaren)
                                  • Samenvallende verkiezingen

                                  De lijst met mogelijke optimalisaties is eindeloos...
                                  Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                  Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                  If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                  Comment


                                  • BIV en rijtaks afschaffen, alles in benzine/diesel prijs steken

                                    Comment


                                      • Senaat afschaffen;
                                      • Wegenvignet voor buitenlandse nummerplaten;
                                      • Degelijk en snel systeem voor het innen van boetes;
                                      • Betere fraude bestrijding;
                                      • Betere informatie-uitwisseling binnen de verschillende organen;
                                      • Staat afslanken;
                                      • Dop in tijd beperken;
                                      • Enkel naturaliseren en dop na taal examen en bewezen werk geschiedenis;
                                      • Kost van arbeid verminderen;
                                      • Regels om buitenlanders hier minder gemakkelijk te laten werken (van goedkope indiers tot poolse werkkrachten in de bouw )
                                      • Minder premies voor vanalles;
                                      • Stoppen met de gratis maatschappij;
                                      • De Lijn eens zwarte cijfers laten draaien, hetzelfde met de Post en met de NMBS (dekkingsgraad is 17% ofzo)
                                      • Kindergeld afschaffen voor kinderen die hier niet wonen;
                                      • Index afschaffen
                                      • Pensioenstelsels werknemers gelijkschakelen (en dus minder voor ambtenaren)
                                      • Samenvallende verkiezingen
                                      • BIV en rijtaks afschaffen, alles in benzine/diesel prijs steken


                                      Wat nog? Dan schrijf ik een mail naar verschillende partijen, curieus om te zien wat ze zullen antwoorden, ik post het hier wel dan
                                      Hier stond eens mijn auto vermeld.

                                      Comment


                                      • We zullen dat wel vernemen als ge in de wetstraat 16 zit zeker?

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten

                                          nu even serieus, ik snap dat ze geld nodig hebben maar slimme belastingen zouden beter geweest zijn samen met slimme besparingen. Het is een gemiste kans voor BE dat dat niet gebeurd is en daar geef ik de NVA gelijk en dat steekt mij tegen.
                                          Toch blijf ik het gevoel hebben dat BDW al dan niet bewust rechts vlaanderen buiten de regering heeft gehouden zodat alles wat rood en/of waal is het daar voor het zeggen heeft. Ik vrees dat zij op federaal niveau nu ook bij het cordon horen. Als rechts Vlaanderen nog groeit zullen ze er de groenen bijhalen. Rare democratie. En als de vld als blauwe sossen bestempeld worden dan is het enige ware blauwe, federaal aanvaarde, alternatief de LDD...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X