Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
De Carensdag voor arbeiders dus.
Die is er toch nog altijd?
Dat toont meteen aan hoe weinig arbeiders zich in dit topic laten horen.
Deze mogen ze gerust afschaffen. Ook al ben k zelf arbeider , als je ziet hoeveel er nu gewoon thuisblijven als ze geen zin hebben. Moest 1ste dag niet betaald zijn zou er wss al een groter deel komen werken als ze is geen zin hebben.
Privé woning en pand van de zaak staan naast mekaar.
Privé is er reeds een wagen.
Kan ik een wagen op de zaak aankopen en VAA vermijden (dus gewoon niet vermelden/aangeven) doordat ik kan 'aantonen' dat ik geen privé kilometers maak aangezien ik aan/op mijn werk woon en privé er reeds een wagen is? Ik neem aan dat de wagen dan op de parking van de zaak dient te staan? (maar dit is ook mijn privé parking daar ik eigenaar ben van de grond). Dus ik kan perfect aantonen dat ik die wagen privé niet nodig heb en louter voor business use gebruik... of toch niet?
Die extra inkomsten gaan alvast niet van mij komen.
De 55K auto die ik in bestelling had gaat niet meer door omdat hij door de nieuwe maatregelen boven mijn budget kwam.
Ik koop nu privé een 4 jaar oude tweedehands premium en reken km vergoeding. Met 24000 bedrijfskms per jaar moet dat wel een break-even resultaat kunnen geven. Vanaf 24000 km ben ik technisch werkloos tot het jaareinde.
Mijn motivatie voor deze beslissing mag duidelijk zijn.
Ik ga als vertegenwoordiger niet een extra bedrag neertellen dat 1/3de tot de helft is van het leasebedrag.
Aan +1 euro per privé km wil ik echt niet rijden.
Gelukkig ben ik niet door deze VAA procedure en mijn motivatie is ver zoek, maar ik zie het nog als enige oplossing en die extra tijd die vrijkomt zal ik wel nuttig en efficient gebruiken.
Of onze regering de beoogde inkomsten daadwerkelijk gaat innen stel ik sterk in vraag.
Bij mij heeft het alvast een tegengesteld effect.
In plaats van de VAA die ze reeds hadden krijgen ze nu niets, verliezen ze ook nog eens de btw op mijn nieuwe voertuig, de verworpen kosten en nog een deel personenbelasting en sociale lasten.
Hopelijk gaan ze er iets van leren en wie weet passen ze hun systeem nogmaals aan. Als er een zinvolle regeling komt ben ik bereid om terug om te schakelen, maar niet tegen de absurde berekening zoals die vandaag bestaat.
14 jaar lang ongeveer een 45000km/j werkwerk gebold met een km vergoeding, nooit geen controle gekregen,werkgever vulde wel geen bedrag in bij vergoeding enkel ja(handgeschreven) werkgever betaalde een forfaitaire belasting op wagenpark en moest dan ook niet per werknemer 't bedrag aantonen(vraag me niet hoe dit kon maar het was zo(ben er nu 8 jaar weg)
het is ook geweten dat in bepaalde regios de controles zeer laks zijn. Antwerpen en Brussel zijn notoire voorbeelden. De kans dat je een grote controle krijgt is daar 1 maal op 20 jaar of zoiets.
Privé woning en pand van de zaak staan naast mekaar.
Privé is er reeds een wagen.
Kan ik een wagen op de zaak aankopen en VAA vermijden (dus gewoon niet vermelden/aangeven) doordat ik kan 'aantonen' dat ik geen privé kilometers maak aangezien ik aan/op mijn werk woon en privé er reeds een wagen is? Ik neem aan dat de wagen dan op de parking van de zaak dient te staan? (maar dit is ook mijn privé parking daar ik eigenaar ben van de grond). Dus ik kan perfect aantonen dat ik die wagen privé niet nodig heb en louter voor business use gebruik... of toch niet?
Just an idea that popped up
wettelijk gezien ja, als ze het niet vertrouwen gaan ze potentieel wel eens staan kijken of je de zondag met die wagen niet naar de bakker gaat
Ik denk dat velen die truuk zullen proberen. Als je vroeger VAA betaalde op die wagen en dus eigenlijk impliciet toegaf dat je die wagen ook privé gebruikt en nu is dat plotseling een zuivere dienstwagen voor het werk, dan kan ik mij inbeelden dat ze het niet gaan geloven, ze zijn niet van gisteren....
En het volgende staat te lezen op het belastingsportaal:
Ondernemingen met leasingactiviteiten
Hier blijft de huidige BIV regelgeving van toepassing....
Dat is voor leasingmaatschappijen hé. Rentors.
Maar dat betekent wel dat wanneer je het voertuig laat inschrijven op naam van de LM, je de oude, vaak hogere, bedragen zal betalen. Je hebt uiteraard de keuze het voertuig op eigen naam te laten inschrijven, maar dan heb je geen voorfinanciering.
Tis simpel, de vaa regeling zal de staat uiteindelijk geld kosten door minder opbrengsten door minder verkoop.
Kortzichtig tot en met.
Plus voor velen is een bedrijfwagen een vorm van loon. Noem het dus maar gerust een nieuwe belasting op loon
HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.
nu even serieus, ik snap dat ze geld nodig hebben maar slimme belastingen zouden beter geweest zijn samen met slimme besparingen. Het is een gemiste kans voor BE dat dat niet gebeurd is en daar geef ik de NVA gelijk en dat steekt mij tegen.
Senaat afschaffen;
Wegenvignet voor buitenlandse nummerplaten;
Degelijk en snel systeem voor het innen van boetes;
Betere fraude bestrijding;
Betere informatie-uitwisseling binnen de verschillende organen;
Staat afslanken;
Dop in tijd beperken;
Enkel naturaliseren en dop na taal examen en bewezen werk geschiedenis;
Kost van arbeid verminderen;
Regels om buitenlanders hier minder gemakkelijk te laten werken (van goedkope indiers tot poolse werkkrachten in de bouw )
Minder premies voor vanalles;
Stoppen met de gratis maatschappij;
De Lijn eens zwarte cijfers laten draaien, hetzelfde met de Post en met de NMBS (dekkingsgraad is 17% ofzo)
Kindergeld afschaffen voor kinderen die hier niet wonen;
De lijst kan en (en moet) zelfs langer worden, maar zoals je ziet, aan al deze heilige huisjes werd niet geraakt ...
Maar 'above average' afstraffen, dat werkt contra productief. Als je 'iets' meer hebt dan jan modaal, kom je in het vizier van de huidige regering (iedereen basht op SP maar er zitten er daar nog he ..)
Pippo, ge zou mijn stem krijgen, alleen al omdat ge daar zaken hebt gezet die als die schijters van pilaarbijters u ginder verbieden van de zeggen.
Democratie? Vrijheid van meningsuiting?
Men basht inderdaad op de SP, maar ik zet er geld op dar er hier een hele nest zitten die op hen stemmen. Ik ken hier al een lid met 4 autos die alle apetoeren uithaalt om de taks etc erop zo laag mogelijk te houden, maar hij is wel SP...
En nu kijken of 'em gaat reageren...
Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Tis simpel, de vaa regeling zal de staat uiteindelijk geld kosten door minder opbrengsten door minder verkoop.
Kortzichtig tot en met.
Plus voor velen is een bedrijfwagen een vorm van loon. Noem het dus maar gerust een nieuwe belasting op loon
kort en krachtig en de dikke waarheid!!!!
het is niet anders dan een platte belastingsverhoging op de werkende middenklasse (werknemers en zelfstandigen). Het feit dat ze het proberen in te kleden als "beleid" maakt het gewoon nog meer belachelijk
wettelijk gezien ja, als ze het niet vertrouwen gaan ze potentieel wel eens staan kijken of je de zondag met die wagen niet naar de bakker gaat
Ik denk dat velen die truuk zullen proberen. Als je vroeger VAA betaalde op die wagen en dus eigenlijk impliciet toegaf dat je die wagen ook privé gebruikt en nu is dat plotseling een zuivere dienstwagen voor het werk, dan kan ik mij inbeelden dat ze het niet gaan geloven, ze zijn niet van gisteren....
Dus de bewijslast ligt wel degelijk bij hen in zo'n situatie. Merci voor de info.
Bon nu dat we dat weten zullen we maar is gaan shoppen zekers? J/K
Wat jij schrijft is hoe velen denken, ik ook. Men is nu echt te ver aan het gaan. De citroen zit aan zn laatste druppel.
Ook voor mij tegenovergesteld effect. Gewoon uit opstand stop ik met bepaalde uitgaven waardoor de staat minder opbrengsten zal hebben.
Ik ben een eenmanszaak dus geen last van VAA perikelen maar ik was van plan een nieuwe auto te kopen, wel het wordt een model dubbele cabine, lichte vracht.
Geen euro teveel krijgen ze nog.
En reken er maar op dat de automobielsector er iets op zal vinden. Wagens zonder achterzetels en zo voort.
En reken er maar op dat de automobielsector er iets op zal vinden. Wagens zonder achterzetels en zo voort.
Daar twijfel ik dus geen seconde aan... Volgend jaar al die mannen met hunne 7 liter pickup en omgebouwde hot hatches als zijnde lichte vracht ook een VAA/BIV herziening aan hun 'werk'broek
het is niet anders dan een platte belastingsverhoging op de werkende middenklasse (werknemers en zelfstandigen). Het feit dat ze het proberen in te kleden als "beleid" maakt het gewoon nog meer belachelijk
Het is de middenklasse die ze nog kunnen pakken en belasten.
Wat kun je van een arme nog nemen? Niets. En de rijken, die zijn ook beschermd.
Niet toevallig zijn zij ook politiek het interessantst en best vertegenwoordigd.
@asterduc
Wat jij schrijft is hoe velen denken, ik ook. Men is nu echt te ver aan het gaan. De citroen zit aan zn laatste druppel.
Ook voor mij tegenovergesteld effect. Gewoon uit opstand stop ik met bepaalde uitgaven waardoor de staat minder opbrengsten zal hebben.
wel, ik had maar weinig opties.
Met 300 privékilometers per maand mag het voordeel mij dus 200 euro bruto / maand kosten.
Ik heb geen auto gevonden binnen dat budget en die voldoet aan de door mijn job gestelde eisen.
Een lichte vracht is niet geschikt voor mijn job en daarbij vertrouw ik onze regering niet. Ze wachten tot iedereen overschakeld op lichte vracht om dan even met terugwerkende kracht de spelregels te wijzigen.
wel, ik had maar weinig opties.
Met 300 privékilometers per maand mag het voordeel mij dus 200 euro bruto / maand kosten.
Ik heb geen auto gevonden binnen dat budget en die voldoet aan de door mijn job gestelde eisen.
Een lichte vracht is niet geschikt voor mijn job en daarbij vertrouw ik onze regering niet. Ze wachten tot iedereen overschakeld op lichte vracht om dan even met terugwerkende kracht de spelregels te wijzigen.
Als jij dan zoveel km doet voor je werk, waarom dan geen prive wagen kopen en 30 cent / km onkostenvergoeding vd werkgever?
Maar dat betekent wel dat wanneer je het voertuig laat inschrijven op naam van de LM, je de oude, vaak hogere, bedragen zal betalen. Je hebt uiteraard de keuze het voertuig op eigen naam te laten inschrijven, maar dan heb je geen voorfinanciering.
't Is juist daarom dat ik het hier vermelde.
Hier geen probleem, eigen naam, schept de meeste duidelijkheid, anders schuif je alles voor je uit, beetje (veel) zoals de regering ook altijd doet en daar willen we niet aan meedoen (als het enigsinds kan).
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
edit: ik neem aan dat dit effektief slaat op leasingmaatschappijen, nog nooit een leasing gehad maar wie betaald BIV? het bedrijf die gebruik maakt van de leasingauto of de leasingmaatschappij
Bij een operationele lease schrijft de leasemaatschappij het voertuig in.
Bij een finaciële lease/renting kan je meestal kiezen of je het op je eigen vennootschap dan wel de leasemaatschappij doet.
Je kan dus in principe de goedkoopste kiezen.
Als jij dan zoveel km doet voor je werk, waarom dan geen prive wagen kopen en 30 cent / km onkostenvergoeding vd werkgever?
zoals ik aangaf is dat precies wat ik ga doen.
... maar is het niet absurd dat de werknemer nu moet gaan investeren in het gereedschap van de firma.
Stel dat je als loontrekkend landmeter zelf je theodoliet moet aankopen want die zul je ooit ook wel eens privé gebruiken!
Anderzijds zou je daar, als je hem duur kunt verhuren, een mooi onbelast inkomen van kunnen maken. Dan moet ook hier weer een voordeelbelasting voor opgesteld worden. "VAA verhuur privébezit"
Nee, ze zijn daar in Brussel niet goed bezig en dat gaat de staat imo geld kosten ipv opbrengen.
Het zal wel een jaar of meer duren vooraleer ze dat in hun begroting gaan merken en dan zal de schade nog erger zijn omdat niet alleen het huidige tekort maar ook het verlies zal moeten gekompenseerd worden.
Ik heb vanochtend grosso modo berekend wat ze aan mij alleen al aan inkomsten verliezen door de gemiste btw en kosten op de nieuwe wagen, het wegvallen van de oorspronkelijke vaa, de verlaagde personenbelasting en rsz door verminderde prestaties op werkuren en bonus alsook lagere venootschapsbelasting door de lagere omzet die hierdoor ontstaat.
Dat is een bedrag van, geloof het of niet, tussen de 100.000 en 200.000 euro! Om dat te compenseren moet het VAA van 100 voertuigen uit de laagste VAA catogorie verdubbelen.
De bedrijfseconoom die van deze hele nieuwe regeling een grondige studie maakt en publiceert, zou wel eens indruk kunnen maken.
Comment