Oorspronkelijk geplaatst door msxx
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens
Collapse
X
-
Heel die regeling trekt op niets. Ik rijd zelf met een Audi A6 2.7TDI. Toevallig als directiewagen kunnen kopen voor een interessante prijs en zal dus nu belast worden op de originele cataloguswaarde -18% aangezien de wagen net 3 jaar oud is.
Iedereen wist wel dat er vroeg of laat iets zou gaan gebeuren maar de manier waarop is er weer serieus over namelijk met directe ingang en geen overgansperiode, enz ...
Ik ben nu ook al een tijdje aan het rondkijken hoe ik dit ga oplossen en momenteel sta ik eigenlijk om over te schakelen naar een lichte vracht. Het zal waarschijnlijk een Mercedes Viano 125 edition worden. De extra laadruimte is welgekomen en qua prestaties verschilt dit, in mijn geval, weinig met mijn huidige wagen.
Zo ontloop ik in ieder geval toch al de VAA. Ze mogen wel eens werk maken van een regeling voor mensen die hun wagen echt nodig hebben voor hun beroep en dit ook zonder probleem kunnen bewijzen. Tenslotte heb ik 3 jaar geleden geïnvesteerd in een degelijke wagen waarmee ik zorgeloos gedurende een 4-tal jaar gemiddeld een dikke 50000 km per jaar kan mee doen. Maar daar hebben ze in Brussel uiteraard geen oren naar.
Dégoutant is het, maar één ding weet ik zeker, ze gaan hun doel nooit halen. Iedereen heeft wel ergens een piste die zal gevolgd worden om aan de regeling te ontsnappen of het probleem in te dijken. Ik hoor van verschillende klanten niet anders dan mensen die hun nieuwe wagen afzeggen omwillen van dit fenomeen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door mac500 Bekijk BerichtenHeel die regeling trekt op niets. Ik rijd zelf met een Audi A6 2.7TDI. Toevallig als directiewagen kunnen kopen voor een interessante prijs en zal dus nu belast worden op de originele cataloguswaarde -18% aangezien de wagen net 3 jaar oud is.
Iedereen wist wel dat er vroeg of laat iets zou gaan gebeuren maar de manier waarop is er weer serieus over namelijk met directe ingang en geen overgansperiode, enz ...
Ik ben nu ook al een tijdje aan het rondkijken hoe ik dit ga oplossen en momenteel sta ik eigenlijk om over te schakelen naar een lichte vracht. Het zal waarschijnlijk een Mercedes Viano 125 edition worden. De extra laadruimte is welgekomen en qua prestaties verschilt dit, in mijn geval, weinig met mijn huidige wagen.
Zo ontloop ik in ieder geval toch al de VAA. Ze mogen wel eens werk maken van een regeling voor mensen die hun wagen echt nodig hebben voor hun beroep en dit ook zonder probleem kunnen bewijzen. Tenslotte heb ik 3 jaar geleden geïnvesteerd in een degelijke wagen waarmee ik zorgeloos gedurende een 4-tal jaar gemiddeld een dikke 50000 km per jaar kan mee doen. Maar daar hebben ze in Brussel uiteraard geen oren naar.
Dégoutant is het, maar één ding weet ik zeker, ze gaan hun doel nooit halen. Iedereen heeft wel ergens een piste die zal gevolgd worden om aan de regeling te ontsnappen of het probleem in te dijken. Ik hoor van verschillende klanten niet anders dan mensen die hun nieuwe wagen afzeggen omwillen van dit fenomeen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk BerichtenIdd. En sowieso doet't voor de algemene zaak niet goed, de zelfstandigen komen er daar weer slecht uit. Aston Martins, Ferraris, ... De mensen gaan content zijn dat die nieuwe regeling er komt.
Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichtenwat met een dubbele nationaliteit eigenlijk ? kan je dat contract van de wagen niet laten zetten op een niet BE nationaliteit, ben je dan ook VAA verschuldigd?
(beetje dat verhaal van een Engelsman met UK plaat hier in BE)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door mac500 Bekijk BerichtenHeel die regeling trekt op niets. Ik rijd zelf met een Audi A6 2.7TDI. Toevallig als directiewagen kunnen kopen voor een interessante prijs en zal dus nu belast worden op de originele cataloguswaarde -18% aangezien de wagen net 3 jaar oud is.
Iedereen wist wel dat er vroeg of laat iets zou gaan gebeuren maar de manier waarop is er weer serieus over namelijk met directe ingang en geen overgansperiode, enz ...
Ik ben nu ook al een tijdje aan het rondkijken hoe ik dit ga oplossen en momenteel sta ik eigenlijk om over te schakelen naar een lichte vracht. Het zal waarschijnlijk een Mercedes Viano 125 edition worden. De extra laadruimte is welgekomen en qua prestaties verschilt dit, in mijn geval, weinig met mijn huidige wagen.
Zo ontloop ik in ieder geval toch al de VAA. Ze mogen wel eens werk maken van een regeling voor mensen die hun wagen echt nodig hebben voor hun beroep en dit ook zonder probleem kunnen bewijzen. Tenslotte heb ik 3 jaar geleden geïnvesteerd in een degelijke wagen waarmee ik zorgeloos gedurende een 4-tal jaar gemiddeld een dikke 50000 km per jaar kan mee doen. Maar daar hebben ze in Brussel uiteraard geen oren naar.
Dégoutant is het, maar één ding weet ik zeker, ze gaan hun doel nooit halen. Iedereen heeft wel ergens een piste die zal gevolgd worden om aan de regeling te ontsnappen of het probleem in te dijken. Ik hoor van verschillende klanten niet anders dan mensen die hun nieuwe wagen afzeggen omwillen van dit fenomeen.Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Wat ik me afvraag, wat gebeurt er als je nu een "Werkswagen" koopt in Duitsland die nog nooit eerder werd ingeschreven? Dan betaal jij in feite als eerste eigenaar de nieuwprijs, die wel goedkoper zal zijn dan de "nieuwe" prijs (bijvoorbeeld een model van net voor een face-lift). Strikt gezien moet dit dan ook de basis zijn voor de VAA berekening?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk BerichtenIk hoop dat je de LV echt nodig hebt en dat het niet je enigste wagen is.Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk BerichtenAls jij die ENKEL voor beroepsdoeleinden gebruikt hoef je privé enkel nog een kleine wagen in bezit te hebben. (In de veronderstelling dat je zelfstandige bent). Anders mag je betalen, omdat ze ervan uitgaan dat als de A6 voor de deur staat je er ook privé gebruik van zal maken. Aan jou om te kiezen waarmee je het goedkoopst uit komt.
Op zich is alle gebruik van een bedrijfswagen voor privé of woon-werkverkeer zonder daar eigenlijk op belast te worden, steeds een aanfluiting van de wet geweest.
Wat de wetgever nu echter had moeten doen is de wet toepassen, i.e. alle privérijders ook belasten op het privégebruik. Die oplossing was meer fair geweest dan gewoon alle bedrijfswagens een hogere belasting op te leggen, of die nu veel voor privé wordt gebruikt of helemaal niet.
Zo moeten de onschuldigen weer meebetalen voor de rotte appels.Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
Wetgever heeft de koehandel zelf georganiseerd.
Loon werd (wordt) kapotbelast en er werden allerlei zoethoudertjes aangeboden onder de vorm van maaltijdcheques, ecocheques,... en...bedrijfswagens. Was voor werkgever en werknemer een ideale oplossing en liet de autosector (in brede zin) draaien als nooit tevoren.
Nu gaan ze deze kip met de gouden eieren slachten.
Want vergis je niet, ook wie zijn vaa niet substantieel de hoogte ziet ingaan zal niet blijven lachen. Werkgever draait wel op en zal dit op een andere manier compenseren ten nadele van andere vormen van loon. En dat zullen zij met hun goedkope eco-gebakjes wél voelen.Last edited by Rueff; 06/02/2012, 00:24.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenWat de wetgever nu echter had moeten doen is de wet toepassen, i.e. alle privérijders ook belasten op het privégebruik. Die oplossing was meer fair geweest dan gewoon alle bedrijfswagens een hogere belasting op te leggen, of die nu veel voor privé wordt gebruikt of helemaal niet.
Zo moeten de onschuldigen weer meebetalen voor de rotte appels.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenHet probleem zit 'm daarin dat het afhankelijk van wie je het vraagt, er een andere interpretatie is van privé-gebruik. Zo wordt in Nederland het woon-werkverkeer als zakelijk verkeer beschouwd en dat kan ik volgen want ik zit niet voor mijn plezier die kilometers naar klant/werkgever af te rijden, maar in België interpreteert men de woon-werkkilometers als een privé-uitje...
Een West-Vlaming dus een dikke belastingsaftrek geven op zijn BMW of Audi omdat hij elke dag naar Brussel pendelt en de man uit Dilbeek die elke dag met de bus naar hetzelfde kantoor gaat niet, is in sé een serieuze overtreding tegen één van de basis grondwetten: Alle Belgen zijn gelijk voor de wet.
Daarom dat woon-werk verkeer niet aftrekbaar maken, een erg logische regel is (zou zijn).
Maar zoals iemand anders het hoger al zei, de wetgever zelf heeft van alle achterdeurtjes gemaakt die nu voor chaos zorgen.Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rueff Bekijk BerichtenWat ik me afvraag, wat gebeurt er als je nu een "Werkswagen" koopt in Duitsland die nog nooit eerder werd ingeschreven? Dan betaal jij in feite als eerste eigenaar de nieuwprijs, die wel goedkoper zal zijn dan de "nieuwe" prijs (bijvoorbeeld een model van net voor een face-lift). Strikt gezien moet dit dan ook de basis zijn voor de VAA berekening?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenHet probleem zit 'm daarin dat het afhankelijk van wie je het vraagt, er een andere interpretatie is van privé-gebruik. Zo wordt in Nederland het woon-werkverkeer als zakelijk verkeer beschouwd en dat kan ik volgen want ik zit niet voor mijn plezier die kilometers naar klant/werkgever af te rijden, maar in België interpreteert men de woon-werkkilometers als een privé-uitje...
- De werkgever mag hier een onbelaste vergoeding voor geven van max 0,19 cent per kilometer
- Het telt als beroepsgebruik (dus als je geen VAA wilt betalen, dan gewoon rittenregistratie van woon-werk + werk-werk verkeer, ergo niet privé mee rijden of toch minder dan 500km privé rijden)
Er is in NL géén belastingaftrek voor gemaakte kilometers, niet voor privé gereden wagens, niet voor bedrijfswagens. Toch niet voor de werknemers
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Xaverius Bekijk BerichtenIk zit in deze situatie wat de Cayman betreft. Was Werkswagen zonder COC. Spannend allemaal, niet ?
Dit betekent voor benzine 205g CO2. In jouw geval mss voordeliger dan de echte CO2 van die Cayman?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rueff Bekijk BerichtenWat ik me afvraag, wat gebeurt er als je nu een "Werkswagen" koopt in Duitsland die nog nooit eerder werd ingeschreven? Dan betaal jij in feite als eerste eigenaar de nieuwprijs, die wel goedkoper zal zijn dan de "nieuwe" prijs (bijvoorbeeld een model van net voor een face-lift). Strikt gezien moet dit dan ook de basis zijn voor de VAA berekening?
Maakt eigenlijk geen fluit uit wat jij betaald hebt voor die wagen. Net zoals hier een korting ook niets scheelt: ze kijken even de cataloguswaarde na voor die wagen met de opties en dat vormt meteen de basis. Ook al heb je er 20K minder aan gegeven dan dat bedrag
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenJe zit inderdaad niet voor je plezier 's ochtends in de file, maar toch is het een privé beslissing van daar te gaan zitten: Je kan een andere job dichter bij huis nemen, met het openbaar vervoer gaan, dichter bij je werkplek gaan wonen, fietsen, stappen, etc. Allemaal een persoonlijke keuze.
Een West-Vlaming dus een dikke belastingsaftrek geven op zijn BMW of Audi omdat hij elke dag naar Brussel pendelt en de man uit Dilbeek die elke dag met de bus naar hetzelfde kantoor gaat niet, is in sé een serieuze overtreding tegen één van de basis grondwetten: Alle Belgen zijn gelijk voor de wet.
Daarom dat woon-werk verkeer niet aftrekbaar maken, een erg logische regel is (zou zijn).
Maar zoals iemand anders het hoger al zei, de wetgever zelf heeft van alle achterdeurtjes gemaakt die nu voor chaos zorgen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk BerichtenOok al heb je er 20K minder aan gegeven dan dat bedrag
Comment
-
Belangrijk nieuws voor wie in 2011 een auto kocht:
Omwille van de nieuwe BTW regels heb je de keuze tussen 2 systemen en dat kan je nog laten corrigeren in je boekhouding voor de jaarafsluiting (maar dan wel dringend tijd om dat te doen!!)
Systeem 1: het oude systeem: bij aankoop BTW aftrek beperken tot 50% en de hele tijd dat je de wagen ook prive gebruikt BTW betalen met de vennootschap op het VAA. Bij verkoop terug 100% BTW toevoegen
Systeem 2: (veel interessanter): BTW aftrek beperken tot het beroepsgedeelte (0-50%), moet je kunnen bewijzen. GEEN BTW meer op VAA !!!! En bij herverkoop later evenveel BTW als je in het begin had afgetrokken. Bvb 45%.
Bij 50% beroepsgebruik is systeem 2 dus VEEL interessanter (merci Europa) maar ook bij de meeste andere percentages. Dringend bespreken met boekhouder.
Bron: ondernemingsdatabank
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk BerichtenBelangrijk nieuws voor wie in 2011 een auto kocht:
Omwille van de nieuwe BTW regels heb je de keuze tussen 2 systemen en dat kan je nog laten corrigeren in je boekhouding voor de jaarafsluiting (maar dan wel dringend tijd om dat te doen!!)
Systeem 1: het oude systeem: bij aankoop BTW aftrek beperken tot 50% en de hele tijd dat je de wagen ook prive gebruikt BTW betalen met de vennootschap op het VAA. Bij verkoop terug 100% BTW toevoegen
Systeem 2: (veel interessanter): BTW aftrek beperken tot het beroepsgedeelte (0-50%), moet je kunnen bewijzen. GEEN BTW meer op VAA !!!! En bij herverkoop later evenveel BTW als je in het begin had afgetrokken. Bvb 45%.
Bij 50% beroepsgebruik is systeem 2 dus VEEL interessanter (merci Europa) maar ook bij de meeste andere percentages. Dringend bespreken met boekhouder.
Bron: ondernemingsdatabank
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenJe zit inderdaad niet voor je plezier 's ochtends in de file, maar toch is het een privé beslissing van daar te gaan zitten: Je kan een andere job dichter bij huis nemen, met het openbaar vervoer gaan, dichter bij je werkplek gaan wonen, fietsen, stappen, etc. Allemaal een persoonlijke keuze.
Comment
Comment