Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenBen benieuwd of dat gaat pakken, aangezien de wetgever jengelt dat het de catalogusprijs zonder opties maar met BTW zou zijn... Jaja, wel niet de BTW mogen aftrekken, maar er wel op belast worden .
EDIT: toch niet zo'n simpele lectuur
Die BTW op VAA dat is dus iets wat er altijd al geweest is.. de calculator van deloitte toont ook extra TVA bij de VAA berekening...
Comment
-
Aan dit artikel heb je nog het meeste:
Zoals ik het interpreteer: voor 2011 ga je dus je prive gebruik % niet moeten bewijzen, wel vanaf 2012 en ze gaan er van uit dat het "stabiel is in de tijd". Als IT Consultant is het dat allerminst (afhankelijk van klantlokatie e.d.) maar bon ...
ik begin in alle geval elke rit te noteren.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MaXX99 Bekijk BerichtenOnze weledele staat is er een soep van aan het maken en met de dag komt er meer stront bovendrijven
Comment
-
En weeral vinden ze een manier om autorijden nog maar eens duurder te maken en de werkende klasse dood te belasten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ecurie Bekijk BerichtenEn weeral vinden ze een manier om autorijden nog maar eens duurder te maken en de werkende klasse dood te belasten.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...ilisten-2.aspx
Maar als je er zo even over nadenkt zou kilometerheffing in Brussel nog niet zo slecht zijn om een boel nutteloos verkeer van de weg te houden zodat het vlotter gaat voor het echte beroepsverkeer. Ik bedoel maar: vlot rijden in Brussel... voor mij mag dat iets kosten. Alleen, ze gaan dat nooit deftig geregeld krijgen op communautair vlak, zelfde probleem als met de geluidshinder van Zaventem. Of in dit geval: hoeveel taks betaalt wie wanneer en waar?? En van compensatie met andere autotaksen zal allicht geen sprake zijn.
Soms zou ik op mijn auto uit protest een display willen hangen dat bij elke kilometer opnieuw uitrekent en toont hoeveel belastingen er betaald zijn op het rijden met die auto tot dan toe. Zou als statement toch niet slecht zijn.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rueff Bekijk BerichtenWat ik me afvraag, wat gebeurt er als je nu een "Werkswagen" koopt in Duitsland die nog nooit eerder werd ingeschreven? Dan betaal jij in feite als eerste eigenaar de nieuwprijs, die wel goedkoper zal zijn dan de "nieuwe" prijs (bijvoorbeeld een model van net voor een face-lift). Strikt gezien moet dit dan ook de basis zijn voor de VAA berekening?Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk BerichtenKen zo ook iemand die een 335d uit Duitsland geïmporteerd heeft aan een "schappelijke prijs"
Maakt eigenlijk geen fluit uit wat jij betaald hebt voor die wagen. Net zoals hier een korting ook niets scheelt: ze kijken even de cataloguswaarde na voor die wagen met de opties en dat vormt meteen de basis. Ook al heb je er 20K minder aan gegeven dan dat bedrag
Ik denk dat de wettelijke basis om daar dan een kunstmatige 'Belgische' prijs op te plakken maar vrij mager is. En al zeker als het een versie/uitrustingsniveau is dat hier niet onder die vorm werd aangeboden door de Belgische invoerder.
Wat gaan ze dan doen met die Cardoen-karren uit Italië,Polen, etc.? Omrekenen naar Belgische prijzen? Vrij verkeer van goederen anyone?
Het is mij allesbehalve duidelijk hoe deze prijsbepaling van import/2de hands gaan doen/organiseren. Voor standaardmodellen ça va nog maar er zijn veel speciallekes denkbaar waar je kunt over discussiëren.2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
Comment
-
Ik vroeg mij iets gelijkaardigs af.
Mijn Toyota Mr2 is oorspronkelijk een Duits. Is dan door een garage naar België gebracht en ingevoerd. Ik zelf heb em van de eerste Belgische eigenaar gekocht.
Hoe bepalen ze daar dan de nieuwwaarde van? Gewoon standaard model uit de Belgische cataloog?Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Volgens mij hebben ze daar zelf geen seconde bij stilgestaan dat dit in de praktijk wel eens problemen kan opleveren in sommige gevallen.
Wat er zal gebeuren imho is dat je in zo'n gevallen zelf maar een bedrag moet "voorstellen" als basis voor vaa en dat ze er dan jaarlijks x gaan van uitpikken, controleren en 309% aan hun broek lappen. Om het "Belgisch" niveau te houden moeten ze wel op die manier tewerk gaan.2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ocram Bekijk BerichtenHoe zit het met de wagens bij Cardoen en c° ?
Weet iemand wat er op de factuur staat ? gewoon de prijs of is het de cataloguswaarde met daar de kortingen bij ?
Zelfs in Brussel niet...
Comment
-
Inderdaad http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=G083LR9OM
Laat ons hopen dat de politiek tot besef zal komen, mede door de media aandacht die eraan gespendeerd wordt.
We overwegen trouwens met een aantal 'gedupeerde' collega's gerechtelijke stappen te ondernemen tegen de belgische staat.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 911PJ Bekijk BerichtenInderdaad http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=G083LR9OM
Laat ons hopen dat de politiek tot besef zal komen, mede door de media aandacht die eraan gespendeerd wordt.
We overwegen trouwens met een aantal 'gedupeerde' collega's gerechtelijke stappen te ondernemen tegen de belgische staat.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenDenk er wel aan dat hoewel je VAA gelijk is, je 20K minder hebt moeten investeren. Je bent nog altijd 20K beter af dan diegene die 'm hier kocht.
Als die ouder is dan een jaar gaat er 6% af, maar laat ons eerlijk zijn, dat maakt op zo'n bedrag de zaak niet.
Voor mij een beetje hetzelfde als jij 2500€ bruto krijgt en hierop belast wordt, of je collega krijgt 2000€ bruto met netto representatievergoeding van 200€
Dan houden jullie evenveel over, maar ze moeten je collega belasten op de 2000€ en niet op 2500€ of 2200€
De staat krijgt niet naar de werkelijke waarde van een voertuig, dat zou de aankoopprijs zijn imo. Neen, ze kijken gewoon naar "wat zou die wagen nieuw waard zijn volgens de catalogus" Dat blijft voor mij pertinent onjuist! Kortingen ed. zijn toch verworven bij de aankoop, waarom moet je daar op belast worden?!Last edited by Timmeke-Tim; 07/02/2012, 11:42.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk BerichtenIk weet het zo nog niet. Bij normale import is het idd. rechttoe-rechtaan maar bij een demo, toonzaalkar of Werkswagen die niet eerder ingeschreven werd (of zelfs een pre-productiemodel zoals hierboven) heb je als koper dus een factuur voor een nieuwe wagen met 0km.
Ik denk dat de wettelijke basis om daar dan een kunstmatige 'Belgische' prijs op te plakken maar vrij mager is. En al zeker als het een versie/uitrustingsniveau is dat hier niet onder die vorm werd aangeboden door de Belgische invoerder.
Wat gaan ze dan doen met die Cardoen-karren uit Italië,Polen, etc.? Omrekenen naar Belgische prijzen? Vrij verkeer van goederen anyone?
Het is mij allesbehalve duidelijk hoe deze prijsbepaling van import/2de hands gaan doen/organiseren. Voor standaardmodellen ça va nog maar er zijn veel speciallekes denkbaar waar je kunt over discussiëren.
Ze nemen zelfs de Belgische prijzen, dus volgens mij ook zéér gevaarlijk voor UK import van nieuwe wagens: vaak hebben die standaard een hoop zaken die bij ons optioneel zijn... dat kan dus lelijk tegenvallen na de berekening VAA.
Cardoen zal hetzelfde hebben volgens mij. Blijft voordeliger omdat de aankoopprijs lager ligt, maar als het een bedrijfswagen is zal de VAA gewoon op onze catalogusprijzen berekend worden helaas.
Ik weet wel niet hoe ze dat praktisch doen of nakijken, maar aangezien ze bij carglass of eender welke autoparts winkel op basis van mijn chassisnummer perfect weten wat ik wel of niet heb, zal de staat dit ook wel zo nagaan zeker?
Dus enige optie zal zijn om zo veel mogelijk opties achteraf te laten plaatsen zoals in NL wel eens gebeurt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 911PJ Bekijk BerichtenInderdaad http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=G083LR9OM
Laat ons hopen dat de politiek tot besef zal komen, mede door de media aandacht die eraan gespendeerd wordt.
We overwegen trouwens met een aantal 'gedupeerde' collega's gerechtelijke stappen te ondernemen tegen de belgische staat.
Concreet cijfervoorbeeld van een wagen van 4j. oud had meer gezegd.
Verder staat er dat de belastingaftrek fors verMINDERT. Nu ga je de reactie krijgen van 'ha ja, da's maar normaal ook'
Dit is echter niet waar, blijft voor de meeste van die karren op 50% (daar hebben ze enkele jaren geleden al in gesnoeid, was tot dan nog 75%), het is het VAA dat fors verMEERDERT.MY 2011 Lexus IS250 Aut.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk BerichtenGoed om dit onder de aandacht te houden, alleen had het artikel wel beter gekund.
Concreet cijfervoorbeeld van een wagen van 4j. oud had meer gezegd.
Verder staat er dat de belastingaftrek fors verMINDERT. Nu ga je de reactie krijgen van 'ha ja, da's maar normaal ook'
Dit is echter niet waar, blijft voor de meeste van die karren op 50% (daar hebben ze enkele jaren geleden al in gesnoeid, was tot dan nog 75%), het is het VAA dat fors verMEERDERT.
daar heb je gelijk in, alleen heb ik zelf jammer genoeg het artikel niet mogen schrijven (enkel op de vragen geantwoord). Anders had het waarschijnlijk 6 bladzijden geweest en had het net iets minder beleefd geweest naar de politiek toe !
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk BerichtenZe kijken naar de wagen en de opties, tellen de bedragen die in de catalogus van de fabrikant staan netjes op en daarop wordt je met nog verrekening van CO2 belast. En dat is bij die 335d ook gebeurt.
Ze nemen zelfs de Belgische prijzen, dus volgens mij ook zéér gevaarlijk voor UK import van nieuwe wagens: vaak hebben die standaard een hoop zaken die bij ons optioneel zijn... dat kan dus lelijk tegenvallen na de berekening VAA.
Sommige opties waren bijvoorbeeld niet los te krijgen en enkel in pakketvorm. Als je die apart gaat rekenen dan kom je aan prijzen boven de cataloguswaarde.
En wat dan met speciale versies waar heel wat uitrusting inbegrepen zit? Of bijvoorbeeld een Duitse Golf Pacific die hier Rabbit heet? Of een model/motorisatie dat hier niet verkocht werd. Zoals alle s60/V70 van de vorige generatie met 2.0 liter turbo 180pk. Wat is daarvan de Belgische catalogusprijs? Antwoord: er is er geen.
Neen, dan geloof ik eerder dat het zal gaan zoals Rennfox hierboven beschrijft: willekeur troef, veel nattewingerwerk en een paar eruit pikken ter controle + beboeten. Aan 309% alweer goed voor extra inkomsten.MY 2011 Lexus IS250 Aut.
Comment
Comment