Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk Berichten
    Dat is nu net de kwestie! Tuurlijk kijken ze NIET naar dat factuur! Dat doen ze ook niet voor een belgische wagen hé. Ze kijken naar de wagen en de opties, tellen de bedragen die in de catalogus van de fabrikant staan netjes op en daarop wordt je met nog verrekening van CO2 belast. En dat is bij die 335d ook gebeurt.
    Ze nemen zelfs de Belgische prijzen, dus volgens mij ook zéér gevaarlijk voor UK import van nieuwe wagens: vaak hebben die standaard een hoop zaken die bij ons optioneel zijn... dat kan dus lelijk tegenvallen na de berekening VAA.

    Cardoen zal hetzelfde hebben volgens mij. Blijft voordeliger omdat de aankoopprijs lager ligt, maar als het een bedrijfswagen is zal de VAA gewoon op onze catalogusprijzen berekend worden helaas.

    Ik weet wel niet hoe ze dat praktisch doen of nakijken, maar aangezien ze bij carglass of eender welke autoparts winkel op basis van mijn chassisnummer perfect weten wat ik wel of niet heb, zal de staat dit ook wel zo nagaan zeker?

    Dus enige optie zal zijn om zo veel mogelijk opties achteraf te laten plaatsen zoals in NL wel eens gebeurt.
    Heb jij ooit al dit zinnetje gelezen :

    onder cataloguswaarde wordt verstaan de gefactureerde waarde

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door 911PJ Bekijk Berichten
      daar heb je gelijk in, alleen heb ik zelf jammer genoeg het artikel niet mogen schrijven (enkel op de vragen geantwoord). Anders had het waarschijnlijk 6 bladzijden geweest en had het net iets minder beleefd geweest naar de politiek toe !
      Ja dat kan ik goed geloven

      Officiële Porschedealers zeggen dat ze goed boeren en niet worden geconfronteerd met een stijgend aantal overnames van wagens.
      Dat geloof ik dan weer niet. Off the record klagen ze wel steen en been. Wellicht perceptie creëren of ze worden door de invoerder verplicht om de schijn hoog te houden naar de buitenwereld?

      Aan wie graag een exclusieve wagen wil voor een interessante prijs, kan ik nu al verklappen dat er koopjes te doen zijn. Een Porsche 911 van 2008 die nieuw 120.000 euro heeft gekost, kan je nu voor 50.000 euro op de kop tikken.'
      Hier gaat het nu net om! Een bedrijfsleider die dit "koopje" op de kop tikt, zal het VAA op die wagen berekend zien op 120.000 en niet op 50.000! Moest hij die 50.000 besteden aan een nieuwe wagen, dan is het plots wel 50.000 die telt... Begrijpe wie kan!
      MY 2011 Lexus IS250 Aut.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten

        Neen, dan geloof ik eerder dat het zal gaan zoals Rennfox hierboven beschrijft: willekeur troef, veel nattewingerwerk en een paar eruit pikken ter controle + beboeten. Aan 309% alweer goed voor extra inkomsten.
        Toch niet, de wet is duidelijk voor nieuwe wagens, ik ben het met u eens dat het voor okkazie niet evident is als de originele aankoopfactuur ontbreekt. Echter geeft de wetgever in zijn FAQ genoeg voorbeelden om die VAA waarde te bepalen. En zit je er dan wat naast dan ben ik zeker dat je daarvoor geen 309% krijgt.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
          Toch niet, de wet is duidelijk voor nieuwe wagens, ik ben het met u eens dat het voor okkazie niet evident is als de originele aankoopfactuur ontbreekt. Echter geeft de wetgever in zijn FAQ genoeg voorbeelden om die VAA waarde te bepalen. En zit je er dan wat naast dan ben ik zeker dat je daarvoor geen 309% krijgt.
          Wel ja, ik heb het net over die 2de hands en speciale gevallen (zoals hierboven een aantal beschreven). Voer voor discussie alleszins.
          MY 2011 Lexus IS250 Aut.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk Berichten
            Dat is nu net de kwestie! Tuurlijk kijken ze NIET naar dat factuur! Dat doen ze ook niet voor een belgische wagen hé. Ze kijken naar de wagen en de opties, tellen de bedragen die in de catalogus van de fabrikant staan netjes op en daarop wordt je met nog verrekening van CO2 belast. En dat is bij die 335d ook gebeurt.
            Ze nemen zelfs de Belgische prijzen, dus volgens mij ook zéér gevaarlijk voor UK import van nieuwe wagens: vaak hebben die standaard een hoop zaken die bij ons optioneel zijn... dat kan dus lelijk tegenvallen na de berekening VAA.

            Cardoen zal hetzelfde hebben volgens mij. Blijft voordeliger omdat de aankoopprijs lager ligt, maar als het een bedrijfswagen is zal de VAA gewoon op onze catalogusprijzen berekend worden helaas.

            Ik weet wel niet hoe ze dat praktisch doen of nakijken, maar aangezien ze bij carglass of eender welke autoparts winkel op basis van mijn chassisnummer perfect weten wat ik wel of niet heb, zal de staat dit ook wel zo nagaan zeker?

            Dus enige optie zal zijn om zo veel mogelijk opties achteraf te laten plaatsen zoals in NL wel eens gebeurt.

            Dit is niet juist. De FOD Financiën heeft zelf, op zijn website en in de FAQ die ze vlak na de laatste aanpassing van het stelsel voor de tweedehandswagens hebben opgemaakt, duidelijk gesteld dat voor nieuwe wagens de "cataloguswaarde" gelijk is aan de "gefactureerde prijs", plus de opties, plus de BTW en zonder rekening te houden met de kortingen. Dus een legale factuur uit een ander EU-land, waar dezelfde communautaire regels inzake BTW en zo gelden, gaan ze moeten aanvaarden.

            Voor tweedehandswagens gaan ze wel werken met een referentiecatalogus (hoe ze die gaan opstellen, mag joost weten, waarschijnlijk door de informatie op te vragen bij de importeurs - "hallo, hier de fiscus, hebt u nog een catalogus liggen uit 1988 ?").

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
              Wel ja, ik heb het net over die 2de hands en speciale gevallen (zoals hierboven een aantal beschreven). Voer voor discussie alleszins.
              Bah, dat gaat in de praktijk toch goed meevallen. Als zaakvoerder bepaal jij en/of je boekhouder het VAA aan de hand van de nieuwwaarde van je wagen. Je zal toch wel weten wat er wel en niet opzit ? En dan kijk je even op het net wat die wagen en opties gekost hebben, je print dat af, steekt het bij uw aankoopfactuur en bij eventuele controle laat je dat zien. Er gaat geen enkele controleur zich nog is bezighouden om alles nog is uit te pluizen indien die bedragen geloofwaardig zijn.
              Groot verschil tussen al die moeilijke theorieen hier en de praktijk. Mijn mening.

              Sommigen hier lijken echt te geloven dat de fiscus eerstdaags bij iedereen even langs komt om zijn 'cataloguswaarde' te bepalen

              Comment


              • Ok dan, simpel voorbeeld:
                (Stel), ik heb een V70 Ocean Race 2.0T uit 2006, ingevoerd uit Nederland in 2008.
                Wat is volgens jou nu de basis om het VAA op te berekenen?
                -Ai ! Ocean Race edities waren enkel voor de NL markt. Stonden hier nooit in de Belgische catalogus
                -Ai ! De 2.0T werd nooit in België ingevoerd. Er is hier bijgevolg nooit een Belgische prijs van geweest.
                Wat nu, 993S?
                MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Peba Bekijk Berichten
                  Voor tweedehandswagens gaan ze wel werken met een referentiecatalogus (hoe ze die gaan opstellen, mag joost weten, waarschijnlijk door de informatie op te vragen bij de importeurs - "hallo, hier de fiscus, hebt u nog een catalogus liggen uit 1988 ?").
                  In dezelfde FAQ wordt toch gesuggereerd dat je de cataloguswaarde 'hier of daar' kan terugvinden. Niemand gaat iets opstellen, het is aan de eigenaar / zaakvoerder om het VAA op een zo correct mogelijke manier te bepalen.
                  Ik ken geen enkele zaakvoerder, die bekwaam is om een bedrijf te leiden, die niet zou bekwaam zijn om de nieuwwaarde van zijn voertuig te bepalen. Opties en al.
                  En dat daar een aantal zullen tussen zitten die wat 'dichterlijke vrijheid' zullen hanteren zal niet te betwijfelen zijn. Zolang dat bij een eventuele controle geloofwaardig is zie ik daar geen 309% in. Bij grove verschillen uiteraard. Maar iemand die een optie van 1000eur 'vergeten' is op zijn nieuwwaarde voertuig van 50.000 eur zie ik niet beboet worden. Ben ik van overtuigd. Zoals gezegd, welke controleur gaat dat zo in detail nakijken ??

                  Hier wordt veel te veel gepanikeerd.

                  Comment


                  • @KdF



                    BPM er van aftrekken en je weet het.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                      Ok dan, simpel voorbeeld:
                      (Stel), ik heb een V70 Ocean Race 2.0T uit 2006, ingevoerd uit Nederland in 2008.
                      Wat is volgens jou nu de basis om het VAA op te berekenen?
                      -Ai ! Ocean Race edities waren enkel voor de NL markt. Stonden hier nooit in de Belgische catalogus
                      -Ai ! De 2.0T werd nooit in België ingevoerd. Er is hier bijgevolg nooit een Belgische prijs van geweest.
                      Wat nu, 993S?
                      Zeg, meen je dat nu ? Kan je dat dan niet zelf bepalen ??
                      Als je dat echt meent wil ik dat wel doen voor u hoor. Maar kan uw vraag moeilijk ernstig nemen.

                      Een tip, gooi die '(Belgische) cataloguswaarde' nu is even uit je hoofd en werk met 'factuurwaarde' , ga dan naar de NL prijslijst en haal er deBTW en BPM uit, tel er 21% bij en je hebt je basis. Simpel toch.
                      Zelfde voor een Ford Mustang die alleen in de US wordt verkocht. Stel dat jij zo een ding hebt en die wordt in heel Europa niet verkocht. Ga je dan in de hoek zitten pruilen omdat je geen Belgsiche cataloguswaarde hebt ??
                      Komaan zeg. Grote jongen zijn he

                      Comment


                      • Ja zo simpel is het niet he, een NL prijs als basis voor een BE vaa, het idee alleen al
                        MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
                          In dezelfde FAQ wordt toch gesuggereerd dat je de cataloguswaarde 'hier of daar' kan terugvinden. Niemand gaat iets opstellen, het is aan de eigenaar / zaakvoerder om het VAA op een zo correct mogelijke manier te bepalen.
                          Ik ken geen enkele zaakvoerder, die bekwaam is om een bedrijf te leiden, die niet zou bekwaam zijn om de nieuwwaarde van zijn voertuig te bepalen. Opties en al.
                          En dat daar een aantal zullen tussen zitten die wat 'dichterlijke vrijheid' zullen hanteren zal niet te betwijfelen zijn. Zolang dat bij een eventuele controle geloofwaardig is zie ik daar geen 309% in. Bij grove verschillen uiteraard. Maar iemand die een optie van 1000eur 'vergeten' is op zijn nieuwwaarde voertuig van 50.000 eur zie ik niet beboet worden. Ben ik van overtuigd. Zoals gezegd, welke controleur gaat dat zo in detail nakijken ??

                          Hier wordt veel te veel gepanikeerd.

                          Reken maar dat de fiscus intern een referentiedatabank gaat aanleggen; ze hebben er wellicht in Brussel rondlopen die - bij gebrek aan zinvolle sociale bezigheden - de hele collectie Autogidsen van 1980 tot nu hebben liggen . Van het soort mensen die bij de fiscus werken hoeft dat niet te verbazen.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Peba Bekijk Berichten
                            Reken maar dat de fiscus intern een referentiedatabank gaat aanleggen; ze hebben er wellicht in Brussel rondlopen die - bij gebrek aan zinvolle sociale bezigheden - de hele collectie Autogidsen van 1980 tot nu hebben liggen . Van het soort mensen die bij de fiscus werken hoeft dat niet te verbazen.
                            Haha, veel geluk, dan, want ik weet nog uit mijn jeugd dat er bij een hele hoop luxewagens de prijs niet vermeld werd, maar dat er enkel "op bestek" stond
                            Ah, the good old days, toen we nog autogidsen en jaaroverzichten verzamelden...

                            Comment


                            • cataloguswaarde :
                              Ik heb mijn wagen in de UK gekocht => op de factuur staat de cataloguswaarde omdat dit een nieuw voertuig is.
                              Maar ja de catalogus waarde verschilt van land tot land.

                              Staat er in de wet dat het over de cataloguswaarde in belgië gaat ? => neen
                              Dus als ik mijn VAA bereken op de waarde op de factuur , zonder de korting, + de BTW; dan maak ik volgens de wet géén enkele fout.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door HansVDG Bekijk Berichten
                                Dus als ik mijn VAA bereken op de waarde op de factuur , zonder de korting, + de BTW; dan maak ik volgens de wet géén enkele fout.

                                correct, meer zelfs, de wet verplicht u het zo te doen.

                                Comment


                                • Een weekje of 4 geleden gehoord uit goede bron dat Carrera Motors al 16 annulaties had.


                                  Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                                  Ja dat kan ik goed geloven

                                  Dat geloof ik dan weer niet. Off the record klagen ze wel steen en been. Wellicht perceptie creëren of ze worden door de invoerder verplicht om de schijn hoog te houden naar de buitenwereld?

                                  Hier gaat het nu net om! Een bedrijfsleider die dit "koopje" op de kop tikt, zal het VAA op die wagen berekend zien op 120.000 en niet op 50.000! Moest hij die 50.000 besteden aan een nieuwe wagen, dan is het plots wel 50.000 die telt... Begrijpe wie kan!

                                  Comment


                                  • Nog eens een ander vraagje!

                                    Ik ken iemand die van z'n bedrijf een bedrijfswagen krijgt. De auto was de eerste 2 jaar van de bazin en nu mag de werknemer er mee rijden.

                                    Hoe zat dat nu weer met de procentuele aftrek per jaar op 2dehands wagens?

                                    Het gaat om een Mini Cooper D van 2010 met een waarde van +- 25.000 euro.

                                    Comment


                                    • Kan die man in een vingerknip hier zelf nakijken :

                                      Comment


                                      • Benieuwd wat ze er vnv. in Telefacts gaan van maken.
                                        In de trailer was een gezette man van middelbare leeftijd te zien die klaagt over het hogere vaa voor zijn...Saab. WTF?
                                        2.0 JTDm

                                        Comment


                                        • Lijkt me geen slecht idee door met gewone wagens de VAA aan te klagen. Door te klagen dat je 911 of Ferrari te duur wordt, ga je de gewone man met zijn Renault Megane niet overtuigen dat de VAA overdreven is.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X