Vandaag.be:
27/02/2012 02:50
Vergeleken met 2011 is de autoverkoop in België in januari volgens federatie Febiac met 20 procent teruggevallen. Merken als Audi, BMW en Mercedes hebben in hun luxesegment klappen gekregen.
Voor directeur Michel Martens van de Belgische autofederatie Febiac zijn de redenen voor de dalende verkoop niet ver te zoeken.
Belasting op bedrijfswagens
"De aanslepende onduidelijkheid over de vernieuwde belasting op bedrijfswagens doet bedrijven wachten met kopen. Ook de aangekondigde nieuwe Vlaamse inschrijvingstaks voor nieuwe voertuigen vanaf 1 maart en de heersende economische crisis doen geïnteresseerden nadenken. Maart kondigt zich voor ons als cruciaal aan."
"Nu de vernieuwde belasting op de loonbrief zichtbaar is geworden, lokt dat emotionele reacties uit", zegt Martens ook. Maar dat zou van korte duur zijn. "Zeker vergeleken met Luxemburg en Nederland was de vroegere belasting trouwens uit verhouding. Daar lag ze al hoger."
Competitiviteit onder druk
Febiac vindt wel dat de competitiviteit van de Belgische economie meer onder druk komt. "Want tot voor kort was een wagen voor veel bedrijven een instrument om de hoge loonkosten te temperen." In de showroom is de evolutie al voelbaar. "Van de ML, een 4x4 -model, hebben we er in januari geen enkele verkocht", klinkt het bij Mercedes.
JVDPO
Foto: Jeffrey Gaens
autosalon
Vergeleken met 2011 is de autoverkoop in België in januari volgens federatie Febiac met 20 procent teruggevallen. Merken als Audi, BMW en Mercedes hebben in hun luxesegment klappen gekregen.
Voor directeur Michel Martens van de Belgische autofederatie Febiac zijn de redenen voor de dalende verkoop niet ver te zoeken.
Belasting op bedrijfswagens
"De aanslepende onduidelijkheid over de vernieuwde belasting op bedrijfswagens doet bedrijven wachten met kopen. Ook de aangekondigde nieuwe Vlaamse inschrijvingstaks voor nieuwe voertuigen vanaf 1 maart en de heersende economische crisis doen geïnteresseerden nadenken. Maart kondigt zich voor ons als cruciaal aan."
"Nu de vernieuwde belasting op de loonbrief zichtbaar is geworden, lokt dat emotionele reacties uit", zegt Martens ook. Maar dat zou van korte duur zijn. "Zeker vergeleken met Luxemburg en Nederland was de vroegere belasting trouwens uit verhouding. Daar lag ze al hoger."
Competitiviteit onder druk
Febiac vindt wel dat de competitiviteit van de Belgische economie meer onder druk komt. "Want tot voor kort was een wagen voor veel bedrijven een instrument om de hoge loonkosten te temperen." In de showroom is de evolutie al voelbaar. "Van de ML, een 4x4 -model, hebben we er in januari geen enkele verkocht", klinkt het bij Mercedes.
JVDPO
Foto: Jeffrey Gaens
autosalon
Comment