Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Als eenmanszaak - dus ja, zelfstandige- en dus geen vaa miserie, zit ik rond te kijken voor een leuk buitenkansje, nu al die premiums in paniek gedumpt worden.

    Tzijn blijkbaar solden

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Reppst Bekijk Berichten
      Als eenmanszaak - dus ja, zelfstandige- en dus geen vaa miserie, zit ik rond te kijken voor een leuk buitenkansje, nu al die premiums in paniek gedumpt worden.

      Tzijn blijkbaar solden
      Tssssss

      Comment


      • De één zijn dood...
        Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
        Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
        If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door ecurie Bekijk Berichten
          Mag inderdaad wel eindelijk terug "on topic" worden.

          Ik rij met een Mercedes E-klasse break van juli 2010, met momenteel +/- 68.000km.
          Leasing (4 jaar/160.000km) via Mercedes Finacial Services. Mijn VAA is nu 488/maand geworden, oftewel netto € 2.114,-/jaar extra betalen. Dit komt vnl. door de slechte Co2 uitstoot. Nu overweeg ik een Co2 (en dus VAA) vriendelijkere wagen.
          Ik heb reeds 2 x de leasingmaatschappij gecontacteerd met de vraag wat de verbrekingsvergoeding zou zijn voor vroegtijdige stopzetting van het leasecontract :
          a) wanneer ik niks meer bij hen lease
          b) wanneer ik een andere wagen bij hen lease.

          Helaas, nog steeds geen antwoord gekregen. Heeft iemand hier een idee in welke orde van grootte dit kan zijn ?
          Hoe zouden wij dat nu kunnen weten?
          Het is de leasingmaatschappij en enkel hen die dit bepaalt op basis van voor hun uitermate gunstige voorwaarden.
          Ze calculeren zelfs in dat er een bepaald percentage in de loop van het contract afhaakt en ze daar dus vette winst kunnen op maken.
          Dit percentage zal de laatste tijd wel fors boven het gemiddelde liggen denk ik
          2021 Taycan 4S
          2021 Lexus UX250h

          Comment


          • Mohammed heeft goed geld gegeven voor mijn E classe coupe en heb in de plaats een C4 grand picasso gekocht en een DS3R EN ik betaal niet veel tax EN de BIV is minder dan 300 euro voor 207pk. De ster is weg maar heb nog steeds fun en veel plaats op kosten van de vennootschap.

            Spijtig voor dirupo maar zijn geld zal niet van bij mij komen

            Comment


            • Hoe ga je van VAA bruto naar VAA netto? Ik vind niet direct terug wat mijn "gemiddelde aanslagvoet is", staat dit ergens vermeld op de afrekening personenbelasting of hoe reken je dat zelf uit?

              Dus stel een VAA van 5000 en een aanslagvoet (bijvoorbeeld) van 40%, dan moet ik 2000 euro op jaarbasis als privé nettokost rekenen, klopt dat? De rest is dan een kost voor de vennootschap.

              edit: klopt ook weer niet helemaal want je zal binnen 3 jaar ook privé meer sociale lasten moeten betalen door het hogere VAA

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                Mijn boekhouder heeft een zaak met een vloot diesel-Polo's als firmawagens voor haar werknemers moeten melden dat het over de hele lijn duurder wordt. De werknemers schieten erbij in, de werkgever ook.

                De individuele zelfstandige kan het nog overwegen of die ene gekke M3 of Porsche Cayenne er nog in past, en vele zelfstandigen zullen hun auto eerder uit colère wegdoen dan uit financiële limieten (mijn Z4M is ook te doen, maar ik ga wel belast worden op een waarde die de auto in mijn bezit nooit gehad heeft, wat de colére verklaart) maar volgens mij zit het echte drama in de werknemers die even 200€ netto per maand moeten afgeven, en werkgevers die ook niet meer de ruimte hebben om die 200€ netto te compenseren met een loonsverhoging van 400€ bruto, nadat ze er zelf ook nog eens 200€ aan inschieten.

                En 200€ per partner voor een gezin is een stevige knauw uit het budget en zal een impact hebben op de koopkracht, en bijgevolg de algehele economie.

                De indexaanpassing zou dat nog enigszins kunnen compenseren, ware het niet dat het de werkgevers zijn die die indexaanpassing moeten ophoesten...
                Ik volg je redenering volledig ! Des te mee was het enkele jaren geleden belangrijk bij het onderhandelen van je loon, wat je gekozen hebt... een netto loon van €200 extra of een auto van bruto €700. En ja de verleiding was groot... en vroeg of laat wist je dat het niet ging blijven duren.

                Comment


                • Nu, dit topic is absoluut mijn ding niet, maar spelregels veranderen tijdens een spel kan niet.
                  truth is in the eye of the beholder

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                    Ik volg je redenering volledig ! Des te mee was het enkele jaren geleden belangrijk bij het onderhandelen van je loon, wat je gekozen hebt... een netto loon van €200 extra of een auto van bruto €700. En ja de verleiding was groot... en vroeg of laat wist je dat het niet ging blijven duren.
                    Maar vroeger was het zo dat de overheid zelf de firmawagen aanmoedigde als loonsverhoging zonder grote fiscale gevolgen!

                    Het zou vergelijkbaar zijn met de eigen bijdrage op maaltijdcheques zo hoog op te trekken dat je eigenlijk de volle pot moet betalen op die maaltijdcheque. Het staat chique dat je elke dag een maaltijdcheque van 7€ hebt, maar als je er ook 7€ netto per dag inschiet en je nettoloon dus pakweg 126€ per maand zakt in ruil voor een enveloppe met 18 maaltijdcheques, dan vraag je je ook af waarom men vroeger dit aanbood als een voordelig alternatief...

                    Bon, het verschil tussen firmawagen en kilometervergoeding wordt kleiner, maar om nu te zeggen dat diegene die vroeger enkel een kilometervergoeding vroegen slimmer waren, is ook niet waar... Zij hebben jarenlang minder gekregen dan hun collega's met een firmawagen, en komen nu pas in de buurt van hun collega's. Tot de overheid ook kilometervergoedingen gaat aanpakken want dat zijn ook onbelaste vergoedingen.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door joske1969 Bekijk Berichten
                      Hallo allemaal,

                      Ik heb vandaag mijne boekhouder aan telefoon gehad en die had de leuke melding dat ik een VAA heb van ongeveer 14000 euro voor mijne auto. En dat ik dus best mijne auto verkoop en een andere zou kopen die mij privé minder zal kosten. Ik heb een BVBA en de auto is een Audi S5, nieuw gekocht , en ingeschreven in oktober 2008, met een CO2 uitstoot van 256. De prijs van de auto was ongeveer 70000 euro zonder korting.

                      Ik vraag me af als zijn voorstel de beste optie is?
                      Kan mij iemand bevestigen als het bedrag van de VAA dat hij vernoemt ongeveer juist is?
                      Verkoop ik mijn auto best particulier in Belgie of beter in het buitenland?
                      Of zou ik een betere prijs krijgen in de garage waar ik eventueel een nieuwe koop?
                      Is een lichte vracht een optie of gaan ze dat ook afschaffen?

                      Dit zijn voorlopig al mijn vragen en waarschijnlijk staan de antwoorden hier ergens, maar ik vind 250 pagina's iets te veel om allemaal na te lezen

                      Alvast bedankt aan degene die antwoorden hebben.
                      Na veel wikken en wegen heb ik dan toch besloten om mijne auto te houden in mijn vennootschap en de VAA gewoon te betalen. Ik ga mijne auto echt niet weg doen voor een appel en een ei. Hem privé overnemen, opnieuw BIV, jaarlijkse taks, verzekering, een verbruik van 13,5L/ 100km betalen weegt niet op tegen de kilometervergoeding die uit mijn vennootschap kan halen.
                      Elke kilometer die ik rij is een zalige kilometer en die gaat mij privé nu wat duurder zijn, maar dat heb ik ervoor over, voorlopig toch nog. Ik weet niet als dit de beste strategie is, dat zal de toekomst uitwijzen. Als deze wet blijft ( en ik denk en hoop van niet) zal mijn volgende auto binnen een paar jaar wel minder CO2 uitstoot hebben.

                      Comment


                      • En ik verwacht ook dat de automarkt serieus gaat inspelen op deze nieuwe wetgeving, dus lijkt het mij ook verstandig om te wachten met een nieuwe auto te kopen.
                        Hè Hè, dit ging nu echt over de VAA en niet de strijd tussen zelfstandigen en werknemers.

                        Comment


                        • Volgend jaar zit je met die auto al in de laagste schaal dus doe je er best aan om 'm in 2014 weg te doen en dan een auto te kopen van 2011. Volgens mij is dat het goedkoopste scenario: je moet de afschrijving van de eerste drie jaren niet betalen, en kan nog genieten van de laagst mogelijke VAA. Bij oudere wagens zakt de VAA niet meer, maar zakt wel de aankoopprijs.

                          Als ik mijn centen moet volgen, moet ik mijn Z4M dit of volgend jaar weg doen en iets kopen van 2010. En er mee een paar jaar mee rijden tot 2015 en dan iets kopen van 2012. Wash, rinse, repeat.
                          Last edited by ; 27/02/2012, 20:42.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door fokdirupo1 Bekijk Berichten
                            http://www.2dehands.be/autos/autos/l...115223659.html

                            Ik slik liever een verlies van 20k (moet de wagen overnemen van leasing tegen 45k) dan dirupo maandelijks 1200 EUR te gunnen

                            Doordat de luxemarkt nu instort, is het imho wel mogelijk je wagen tegen de lage "marktprijs" uit je vennootschap te lichten. Of verwachten ze dat je dat de wagens voor de boekwaarde gaat verkopen?


                            Ik wil gerust mijn belastingen betalen maar er zijn grenzen... 1200 EUR per maand is deze wagen mij niet waard
                            Jij moet toch geen 1200 euro per maand betalen voor die kar ? Misschien VAA daarvan betaal je max ongeveer de helft.

                            Comment


                            • Maar bovenstaand is een mooi voorbeeld waarom ik eentje van 2009-2010 zou kopen. 25-30k neertellen en met iets rijden dat nieuw 80k kostte.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                Volgend jaar zit je met die auto al in de laagste schaal dus doe je er best aan om 'm in 2014 weg te doen en dan een auto te kopen van 2011. Volgens mij is dat het goedkoopste scenario: je moet de afschrijving van de eerste drie jaren niet betalen, en kan nog genieten van de laagst mogelijke VAA. Bij oudere wagens zakt de VAA niet meer, maar zakt wel de aankoopprijs.

                                Als ik mijn centen moet volgen, moet ik mijn Z4M dit of volgend jaar weg doen en iets kopen van 2010. En er mee een paar jaar mee rijden tot 2015 en dan iets kopen van 2012. Wash, rinse, repeat.
                                Dit is mss wel een goed plan

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                                  Hoe ga je van VAA bruto naar VAA netto? Ik vind niet direct terug wat mijn "gemiddelde aanslagvoet is", staat dit ergens vermeld op de afrekening personenbelasting of hoe reken je dat zelf uit?

                                  Dus stel een VAA van 5000 en een aanslagvoet (bijvoorbeeld) van 40%, dan moet ik 2000 euro op jaarbasis als privé nettokost rekenen, klopt dat? De rest is dan een kost voor de vennootschap.

                                  edit: klopt ook weer niet helemaal want je zal binnen 3 jaar ook privé meer sociale lasten moeten betalen door het hogere VAA
                                  ongeveer 53% nemen van het bruto VAA. Als je inderdaad kiest om uw loon zaakvoerder op te trekken om uiteindelijk netto hetzelfde over te houden zal je een stuk meer sociale lasten betalen. Voor mensen zoals ik waarbij de VAA bruto met een 1200 euro / jaar naar boven gaat valt het nog mee, je kan je bruto gewoon hetzelfde laten en een 60 euro / maand minder loon overhouden. Voor mensen met een zeer hoge VAA kan je bijna niet anders dan je loon navenant optrekken, die mooie BMW kan je namelijk niet opeten

                                  Het is ook niet enkel de sociale lasten, hoger brutoloon = meer bedrijfsvoorheffing dus daar passeren ze ook nog eens aan de kassa
                                  Last edited by freegeek; 27/02/2012, 21:42.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                    Maar vroeger was het zo dat de overheid zelf de firmawagen aanmoedigde als loonsverhoging zonder grote fiscale gevolgen!

                                    Het zou vergelijkbaar zijn met de eigen bijdrage op maaltijdcheques zo hoog op te trekken dat je eigenlijk de volle pot moet betalen op die maaltijdcheque. Het staat chique dat je elke dag een maaltijdcheque van 7€ hebt, maar als je er ook 7€ netto per dag inschiet en je nettoloon dus pakweg 126€ per maand zakt in ruil voor een enveloppe met 18 maaltijdcheques, dan vraag je je ook af waarom men vroeger dit aanbood als een voordelig alternatief...

                                    Bon, het verschil tussen firmawagen en kilometervergoeding wordt kleiner, maar om nu te zeggen dat diegene die vroeger enkel een kilometervergoeding vroegen slimmer waren, is ook niet waar... Zij hebben jarenlang minder gekregen dan hun collega's met een firmawagen, en komen nu pas in de buurt van hun collega's. Tot de overheid ook kilometervergoedingen gaat aanpakken want dat zijn ook onbelaste vergoedingen.
                                    de km vergoeding zal het volgende zijn dat ze gaan aanpakken. Als we de strik echt een hak willen zetten zouden we met zijn allen moeten rondtuffen met een privé wrak van 1500 euro en dan maar km vergoeding aanrekenen, je zal zelfs winst maken bij iedere werk km die je rijd!!!!

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                      Volgend jaar zit je met die auto al in de laagste schaal dus doe je er best aan om 'm in 2014 weg te doen en dan een auto te kopen van 2011. Volgens mij is dat het goedkoopste scenario: je moet de afschrijving van de eerste drie jaren niet betalen, en kan nog genieten van de laagst mogelijke VAA. Bij oudere wagens zakt de VAA niet meer, maar zakt wel de aankoopprijs.

                                      Als ik mijn centen moet volgen, moet ik mijn Z4M dit of volgend jaar weg doen en iets kopen van 2010. En er mee een paar jaar mee rijden tot 2015 en dan iets kopen van 2012. Wash, rinse, repeat.
                                      inderdaad, mijn auto is nu 4 jaar, dus nog een jaar, maximum 2 jaar houden en dan een tweedehands kopen van een 3 tal jaar oud
                                      je zou een uil moeten zijn als zelfstandige om onder dit systeem nog een nieuwe wagen te kopen

                                      Comment


                                      • Het meest recente nieuws uit België en het buitenland, economie en geld, cultuur, sport en lifestyle. Lees online de krant en DS Avond.


                                        En moet hij ook de wederbeleggingsvergoeding betalen bij het vroegtijdig opzeggen van zijn leasing/renting contract? Moet hij ook het verlies slikken bij een vroeger dan geplande verkoop?

                                        Yeah right.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                          Volgend jaar zit je met die auto al in de laagste schaal dus doe je er best aan om 'm in 2014 weg te doen en dan een auto te kopen van 2011. Volgens mij is dat het goedkoopste scenario: je moet de afschrijving van de eerste drie jaren niet betalen, en kan nog genieten van de laagst mogelijke VAA. Bij oudere wagens zakt de VAA niet meer, maar zakt wel de aankoopprijs.

                                          Als ik mijn centen moet volgen, moet ik mijn Z4M dit of volgend jaar weg doen en iets kopen van 2010. En er mee een paar jaar mee rijden tot 2015 en dan iets kopen van 2012. Wash, rinse, repeat.
                                          Heb ik net gedaan
                                          Ok, ik moet nog wel wat VAA betalen, maar goed, privé die auto kopen zal mij nog meer kosten.
                                          Ga mijn loon een beetje bijschaven, maar kijk uit naar 1 maart om er mee rond te bollen.

                                          Zal wel creatief zijn met andere dingen om mijn voordeel uit te halen

                                          Comment

                                          Working...
                                          X