Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
    Waarom?
    OK je moet minder uitgeven maar je VAA wordt toch op de nieuwprijs berekend.
    Ik zou het herformuleren: je zou een uil moeten zijn om onder dit systeem nog een DURE nieuwe wagen met een HOGE uitstoot te kopen.
    Akkoord maar als je een auto van 4 jaar oud hebt zit je al bijna aan de maximum correctiefactor voor leeftijd (70%) en wordt een oudere dus weer wel interessanter, tenzij het verschil in CO2-uitstoot te groot is uiteraard.

    Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
    Je aanslagvoet is wat je uiteindelijk betaalt aan personenbelasting in verhouding tot je bruto belastbaar inkomen. Hoe hoger je inkomen, hoe hoger (in principe) je aanslagvoet zal zijn (maar veel hangt ook af van het aantal aftrekposten en de omvang ervan).
    Bij de meesten ligt het in de praktijk toch een stuk onder de 53% hoor (ofwel vertoef ik in de verkeerde kringen, kan ook)
    Pas op, ik maakte die denkfout in het begin ook.
    Het is niet omdat je gemiddelde aanslagvoet lager ligt, dat je voor een bepaald deel van je inkomen niet in de hoogste schijf valt.
    Op alles boven de € 34.330 betaal je 50% belasting, ook al ligt je gemiddelde aanslagvoet lager.

    Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
    Ik zal dit jaar waarschijnlijk rond de 35% aanslagvoet geraken door hypotecaire lening, laag loon enzovoort, forfaitaire bedragen, ... Dus het VAA zal ook maar aan 35% belast worden en niet aan 50%. Is het niet beter om 1 jaar door de zure appel te bijten en een laag tot geen loon en lage PB aanslagvoet te hebben.
    Zie mijn opmerking hierboven.
    Hou er ook rekening mee dat een verlaging van het inkomen gevolgen heeft voor je pensioensparen en verzekering gewaarborgd inkomen.
    Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
    Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
    If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
      Hou er ook rekening mee dat een verlaging van het inkomen gevolgen heeft voor je pensioensparen en verzekering gewaarborgd inkomen.
      Ja natuurlijk, maar is tijdelijk he, je kan dan storten met terugwerkende kracht (je mist wel wat %) dacht ik en ik heb geen verzekering GI.

      maar waarom veel afgeven en 1K netto pensioen krijgen?
      Hier stond eens mijn auto vermeld.

      Comment


      • [QUOTE=Schussboelie;4846574]

        Pas op, ik maakte die denkfout in het begin ook.
        Het is niet omdat je gemiddelde aanslagvoet lager ligt, dat je voor een bepaald deel van je inkomen niet in de hoogste schijf valt.
        Op alles boven de € 34.330 betaal je 50% belasting, ook al ligt je gemiddelde aanslagvoet lager.


        Had altijd gehoord dat inderdaad boven de 34.330 € 50% belast is indien dit netto was en niet bruto ?
        Is de belastingvrije som ook al in die 34,33 k gerekend ?
        Mi voelen bedrijfsleiders dit het hardst binnen 3 jaar wanneer de RSZ-bijdragen worden geteld op die VAA
        van dit jaar maar het jaar nadien gaan die bijdragen van je belastingen.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten

          maar waarom veel afgeven en 1K netto pensioen krijgen?
          + 5, weeral een verworven recht van de zelfstandige

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Scalle123 Bekijk Berichten
            + 5, weeral een verworven recht van de zelfstandige
            Gemiddeld wettelijk pensioen van zelfstandigen ligt rond de 700 euro

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichten
              Gemiddeld wettelijk pensioen van zelfstandigen ligt rond de 700 euro

              Per week toch wel zeker ?

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Scalle123 Bekijk Berichten
                Mi voelen bedrijfsleiders dit het hardst binnen 3 jaar wanneer de RSZ-bijdragen worden geteld op die VAA
                van dit jaar maar het jaar nadien gaan die bijdragen van je belastingen.
                Als je je bruto loon niet verhoogt om het hogere vaa te compenseren, dan verandert er niets aan je sociale bijdragen
                MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                  Als je je bruto loon niet verhoogt om het hogere vaa te compenseren, dan verandert er niets aan je sociale bijdragen
                  Dat dacht ik toch ook.
                  De sociale bijdragen worden berekend op je totale belastbare inkomen, daar zit de VAA verhoging voor auto's (en eventueel voor de woning, GSM, internet en andere voordelen) normaal gezien in.
                  Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                  Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                  If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                    Dat dacht ik toch ook.
                    De sociale bijdragen worden berekend op je totale belastbare inkomen, daar zit de VAA verhoging voor auto's (en eventueel voor de woning, GSM, internet en andere voordelen) normaal gezien in.
                    Maar als je VAA hoger is, zal uw totale belastbare inkomen toch ook hoger liggen :
                    dus meer sociale bijdrage?

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                      Uitstoot is echt heel belangrijk in dit nieuwe systeem. En die uitstoot ligt meestal bij de nieuwste modellen lager dan bij die van 2 jaar geleden.

                      Bijv nieuwe audi A4 (facelift), 1.8 TFSI 170pk, 134 g CO2, pak catalogusprijs 36000 (met wat opties), dat wordt een VAA van 2283 / jaar bruto en dat gaat dan nog de eerste 5 jaar telkens met 6% zakken.

                      De vorige versie (pre facelift), was 160pk met 164 g CO2, dat gaf een VAA van +/- 3100/jaar. Dat scheelt toch heel wat!
                      Klopt, maar een nieuwe A4 van 50k versus een 3 jaar oude A4 van 25k compenseert misschien ruimschoots de hogere VAA op die laatste.

                      Bovendien ga je waarschijnlijk ook niet elke 2 jaar een nieuwe kopen, maar daar ook 4-5 jaar mee rijden.

                      Zo is de VAA op die oude 3654.86€ na 3 jaar, 3387.43€ na 4 jaar en 3120.00€ na 5 jaar, terwijl de nieuwe een VAA heeft van 3171.43€ het eerste jaar, 2981.14€ na het eerste jaar, 2790.86€ na het tweede jaar, 2600.57€ na het derde jaar, 2410.29€ na het vierde jaar en 2220.00€ na het vijfde jaar.

                      Je gaat dus nooit meer dan 25k aan belastingen afgeven met je tweedehands wagen om het verschil in aankoopprijs te compenseren. Je VAA gaat wel hoger liggen, maar je gaat in de zaak meer ruimte hebben. Van een afschrijving van 10K per jaar voor een nieuwe zak je terug naar een afschrijving van 5K per jaar.

                      Nu, het scenario van een goedkopere tweedehands kopen gaat ook meer op voor auto's waar gewoon geen zuinige versie van bestaat. Je kan 100k stuk slaan op een nieuwe M3, of 60k op een tweedehands M3 en effectief ook minder VAA moeten betalen.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door toere Bekijk Berichten
                        Maar als je VAA hoger is, zal uw totale belastbare inkomen toch ook hoger liggen :
                        dus meer sociale bijdrage?
                        Dat dan weer wel, inderdaad.
                        Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                        Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                        If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                        Comment


                        • vraagje ivm VAA, moet je absoluut de nummerplaten binnenleveren om geen VAA meer hoeven te betalen.
                          wij gaan naar een VAA van 10900 euro en gaan de wagen momenteel niet meer gebruiken, in afwachting van verkoop of andere oplossing.
                          zouden hem eventueel nog enkel gebruiken tijdens ons verlof , zonder nummerplaten is dat wat moeilijk.

                          als je geen km's meer rijdt moet het toch mogelijk zijn om geen VAA te hebben

                          Comment


                          • Vandaag iets interessant gehoord wat wel zou kunnen lukken voor de mensen die veel op de baan zijn en de auto echt alleen maar gebruiken voor het werk en dus echt geen km doen privé. Hier komt het.

                            Er was eens een bedrijf met veel werknemers. Ze hadden doorgegeven dat de camionettes welke de werknemers hebben alleen gebruikt worden voor prof gebruik. Maar daar was 1 snuggere die niet beter had gevonden om zich met de camionette te laten flitsen in het weekend in het buitenland.
                            gevolg: 25k boete voor het bedrijf. Nu zijn ze dus overeen gekomen met de controle om in alle camionettes een tracking systeem te steken welke registeert waar de auto was op welk moment. En daardoor hoeft er geen VAA betaald te worden.
                            Dus als je zo een systeem laat steken en effectief kunt aantonen dat de registratie gekoppeld is aan werk aktiviteiten, denk ik niet dat ze iets kunnen weigeren.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
                              Vandaag iets interessant gehoord wat wel zou kunnen lukken voor de mensen die veel op de baan zijn en de auto echt alleen maar gebruiken voor het werk en dus echt geen km doen privé. Hier komt het.

                              Er was eens een bedrijf met veel werknemers. Ze hadden doorgegeven dat de camionettes welke de werknemers hebben alleen gebruikt worden voor prof gebruik. Maar daar was 1 snuggere die niet beter had gevonden om zich met de camionette te laten flitsen in het weekend in het buitenland.
                              gevolg: 25k boete voor het bedrijf. Nu zijn ze dus overeen gekomen met de controle om in alle camionettes een tracking systeem te steken welke registeert waar de auto was op welk moment. En daardoor hoeft er geen VAA betaald te worden.
                              Dus als je zo een systeem laat steken en effectief kunt aantonen dat de registratie gekoppeld is aan werk aktiviteiten, denk ik niet dat ze iets kunnen weigeren.
                              Camionettes zijn meestal lichte vracht, dus ik denk niet dat er daar VAA op betaald zal worden (of ben ik verkeerd?)

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door ffreakie Bekijk Berichten
                                Camionettes zijn meestal lichte vracht, dus ik denk niet dat er daar VAA op betaald zal worden (of ben ik verkeerd?)
                                Dacht ik ook, maar fout. Een LV is goedkoper bij inschrijving en taks en zo, maar je kan er een voordeel uit halen dus betaal je VAA.
                                En die boete van 25k bewijst dat.
                                Last edited by ; 28/02/2012, 23:01.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
                                  Dacht ik ook, maar fout. Een LV is goedkoper bij inschrijving en taks en zo, maar je kan er een voordeel uit halen dus betaal je VAA.
                                  En die boete van 25k bewijst dat.
                                  en is die VAA dan ook op het complete bedrag en de co uitstoot ?...ik kom zot van al die onwetendheid ... sta op het punt mijn 535 in te ruilen tegen een viano LV ... maar enkel en alleen als die klote VAA niet van tel is ... de een zegt het zo de ander zo .. zelfs zo straf dat ze het in de eene garage afraden en in de andere promoten ... en alle twee zijn ze ingelicht door mercedes belgie ...

                                  Comment


                                  • LV ontsnapt aan VAA voor zover die ook effectief enkel voor beroepsactiviteiten wordt gebruikt. Dus je zal nog minstens 1 wagen moeten hebben waar je wel VAA voor betaalt ofwel nog een auto privé op uw naam ingeschreven hebben.
                                    2021 Taycan 4S
                                    2021 Lexus UX250h

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door wannes Bekijk Berichten
                                      en is die VAA dan ook op het complete bedrag en de co uitstoot ?...ik kom zot van al die onwetendheid ... sta op het punt mijn 535 in te ruilen tegen een viano LV ... maar enkel en alleen als die klote VAA niet van tel is ... de een zegt het zo de ander zo .. zelfs zo straf dat ze het in de eene garage afraden en in de andere promoten ... en alle twee zijn ze ingelicht door mercedes belgie ...
                                      En ook hier waar een dikke "dankuwel" aan Elio en zijn team.

                                      Ik snap niet wat er zo moeilijk is om nu voor eens en altijd de regels klaar en duidelijk op papier te zetten.

                                      Kan maar 1 reden bedenken: onzekerheid dat ze iets over 't hoofd gezien hebben en dat omwille van lucrativiteit van de mensen ze een paar EUR gaan mislopen?

                                      Comment


                                      • Vandaag werd bij een plaatselijke Merc verdeler door de zaakvoerder gezegd dat als je 10% privé aankoopt en 90% door de firma, je ook geen VAA aangerekend krijgt. Is dat juist?
                                        OO 00 OO

                                        Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                        Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                                        Comment


                                        • Hoe ga je dat doen?
                                          Voor een huis wordt dat gedaan weet ik (gesplitste aankoop/onverdeeldheid) via een notariële akte maar met een auto?
                                          Er kan maar 1 iemand de juridische eigenaar zijn en 1 naam op het inschrijvingsbewijs staan toch?
                                          2021 Taycan 4S
                                          2021 Lexus UX250h

                                          Comment

                                          Working...
                                          X