Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
    De R/C manier is om te vermijden dat je zelf het geld snelsnel moet ophoesten privé. Natuurlijk betaal je er belastingen op, maar op het einde van de rit is het voor tweedehandsauto's wel goedkoper dan elk jaar de waarde van je wagen of een veelvoud ervan aan VAA te moeten aanrekenen met bijbehorende belastingen.

    Stel dat je voor 20k toch een Porsche Cayenne koopt van 2005. Privé heb je niet 20k liggen. Dus je betaalt de Cayenne uit de zaak, en verkoopt 'm dan voor evenveel aan je privé. Van je privé betaal je gene rotte frank. Tegen het einde van het jaar heb je wel die schuld van 20k op je R/C dus moet je een dividend van 20k voorzien + 6250 aan vadertje staat geven.

    Dus die Cayenne heeft je in totaal een 26250 gekost. Zuur.

    Maar als je die Cayenne privé moest betalen had je eerst 20k moeten sparen van loon, wat zeker zwaarder belast werd dus de totale kostprijs zou hoger dan 26250 gelegen hebben.

    De Cayenne in je zaak houden zou betekenen dat je 20k afschrijft op bv 4 jaar, maar wel een VAA moet aanrekenen van 9720 per jaar, wat een maximale bedrijfsvoorheffing betekent van 5200€ per jaar, en extra kosten op de zaak twv 2214. Per jaar moet je dus 7414 uitgeven aan taksen om die Cayenne van 20k te houden.

    Daartegenover staat wel dat je eens privé de Cayenne natuurlijk drinken moet geven uit je privégeld, maar als je hem op de zaak houdt dan is naft maar 75% aftrekbaar en onderhoud en herstellingen maar 50%.

    In het kort: het is ongelofelijk excelwerk om te achterhalen wat goedkoper kan zijn. Waar is die excel sheet ook al weer
    Dit gaat over het aankopen van goederen op de vennootschap via R/C, wat eigenlijjk not done is. Ik geloof dat de vraag hierboven ging over het behandelen van enkel de VAA via R/C.

    Comment


    • Vergelijkbaar.

      In plaats van de VAA op het einde van het jaar te berekenen, doe je een eigen bijdrage twv die VAA of een gedeelte ervan. Die R/C moet je dan wel voldoen, maar dat gaat weer via een dividend dus in het geval van die Cayenne moet je dan 9720 per jaar voorzien op je R/C en die aflossen met een dividend. Daarmee gaat je normale verloning niet omhoog.

      Het idee is dat je ofwel de VAA meetelt met je verloning en daarop belastingen betaalt, of uit je verloning die VAA terugbetaalt en zo geen belastingen betaalt, of je VAA terugbetaalt vanuit je dividend. Maar in plaats van geld heen en weer te sturen kan je dat dividend niet uitbetalen maar wel aan je eigen zaak uitbetalen om de R/C te verkleinen.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
        Je 'betaalt' de wagen van je privé aan je zaak door je R/C... Met andere woorden stijgt je persoonlijke schuld tov je zaak. Vervolgens geef je jezelf een eenmalig dividend twv van je schuld aan R/C, wat goedkoper belast wordt dan jezelf loon uitkeren. En zo is je schuld tov je zaak weer 0.
        dus geen VAA omdat je het voordeel aan je eigen zaak betaalt en dus geen voordeel geniet, dat snap ik wel.

        en dan 25% RV bij uitkering van dividend na 33,99% VB ? (dus uitkering na 58,99% verloren te hebben) (en VB op een groter bedrag omdat je VAa betaalt aan de zaak?

        ik zie niet echt het voordeel in of ben ik verkeerd?

        ik blijf erbij, renting/leasing op 1 jaar erdoor pushen en dan prive overkopen. I jaar veel VAA en daarna free as a bird. Maakt mij niet uit hoeveel de bvba moet betalen, dat zijn kosten. zolang ik prive niet moet betalen, ben ik tevreden.
        Last edited by fblade; 07/03/2012, 15:11.
        Hier stond eens mijn auto vermeld.

        Comment


        • denk er aan dat een hoog VAA toch ergens ook een voordeel geeft. In ons geval wagen slechts 50% aftrekbaar en de aangerekende VAA ,indien verrekend via personenbelasting, in mindering gebracht wordt van de verworpen uitgaven in de vennootschap. Let wel dat er een extra verworpen uitgaven komt van 17% VAA in de vennootschap. Vandaar dat een aantal maanden wagen inschrijven per jaar deze auto toch to 100% aftrekbaar maakt en een VAA draaglijk maakt en vooral dat we toch onze wagen kunnen houden in afwachting van een deftige verkoopprijs.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door krisq Bekijk Berichten
            denk er aan dat een hoog VAA toch ergens ook een voordeel geeft. In ons geval wagen slechts 50% aftrekbaar en de aangerekende VAA ,indien verrekend via personenbelasting, in mindering gebracht wordt van de verworpen uitgaven in de vennootschap. Let wel dat er een extra verworpen uitgaven komt van 17% VAA in de vennootschap. Vandaar dat een aantal maanden wagen inschrijven per jaar deze auto toch to 100% aftrekbaar maakt en een VAA draaglijk maakt en vooral dat we toch onze wagen kunnen houden in afwachting van een deftige verkoopprijs.
            Ik begrijp er niets van.

            Comment


            • ben ook geen boekhouder maar om een voorbeeld te geven:

              autokosten 12000 per jaar aan 50 % verworpen wil dat zeggen dat je enkel minder belastingen betaald op 6000 euro (ongeveer 2000 euro minder belastingen te betalen).
              is je voordeel alle aard 10000 dan kan je hierdoor de 6000 euro verworpen uitgaven compenseren (via ingewikkelde berekening) en dus zo uiteindelijk 30% op 12000 = 4000 euro minder belastingen betalen in plaats van 2000 euro. Toch nog iets positief.

              voor details nakijken met accountant meer ken ik er ook niet van

              Welcome to the KPMG knowledge base of research that demonstrates our understanding of complex business challenges faced by companies around the world.

              Comment


              • De fiscus zal op zoek moeten gaan naar een bruikbare databank voor de cataloguswaarde van tweedehands bedrijfswagens, of er zelf één opbouwen. Zodat een verkoper bij de fiscus de cataloguswaarde kan opvragen. Dat vernam De Tijd van minister van Financiën Steven Vanackere (CD&V). Voor nieuwe bedrijfswagens zal er voort worden gewerkt met de prijs die op de aankoopfactuur staat.

                Steven Vanackere
                Er was vorige week weer politieke heisa ontstaan over de belasting op bedrijfswagens. Bij de berekening van de belasting op bedrijfswagens moet nu ook rekening worden gehouden met de cataloguswaarde (inclusief de opties), maar er bleek geen databank voorhanden.
                Daarom wi!lde Vanackere dat verkopers zelf de cataloguswaarde zouden opgeven, maar dat botste op politiek verzet en praktische bezwaren. Zeker voor tweedehands wagens dreigden er heel wat problemen te rijzen.

                Vanackere stelt nu voor om voor tweedehands wagens toch te gaan werken met een databank die bij de fiscus zou kunnen worden geraadpleegd. Er moet nu worden nagegaan of er zo’n bruikbare databank beschikbaar is. Anders zal de fiscus zelf zo’n databank moeten uitbouwen. In ieder geval, verkopers van een tweedehands bedrijfswagen zullen niet langer zelf de cataloguswaarde moeten uitvinden.

                Voor nieuwe bedrijfswagens wil Vanackere dat er voort wordt gewerkt, zoals nu al gebeurt. De cataloguswaarde wordt bepaald op basis van de verkoopfactuur.
                lozers.

                /edit

                dus toch niet degresief %6 per jaar maar op basis van de waarde in de databank? Of waarde databank -6% per jaar ?
                Last edited by fblade; 07/03/2012, 18:05.
                Hier stond eens mijn auto vermeld.

                Comment


                • Weer een wazig artikel. Hoe moeten we dit nu interpreteren?

                  Dus toch geen nieuwprijs voor 2de handswagens maar een "cataloguswaarde" die dan moet komen uit de een of andere databank (bijvoorbeeld de Eurotax die de marchands gebruiken?)
                  MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                  Comment


                  • In ieder geval, verkopers van een tweedehands bedrijfswagen zullen niet langer zelf de cataloguswaarde moeten uitvinden.
                    Is toch nooit zo geweest?
                    Het was voor tweedehandswagens eerst factuurprijs en daarna nieuwprijs. Er werd nooit iemand gevraagd om een prijs "uit te vinden".
                    Barslecht artikel!
                    MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                      Als je dat voordeel wat je geniet van de vennootschap (het VAA dus) privé terugbetaalt aan de vennootschap, dan hoef je die niet langer bij je privé belastbaar te voegen. Stap twee is die niet feitelijk over te schrijven naar je vennootschap, maar dat gewoon van je R/C af te boeken. (enkel interessant wanneer je toch al wat tegoed had staan van je vennootschap)
                      R/C is privégeld, dus dan betaal je het VAA even goed privé hoor. Alleen "voelt" het minder privé.
                      2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                      2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                      2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door SeaDreamer Bekijk Berichten
                        Vergeet niet dat veel zelfstandingen niet onder de auto onderuit kunnen, en de meerprijs simpelweg MOETEN betalen. Velen zitten nl. vast aan een renting/leasing met een hoge wederbeleggingsvergoeding. De volgende 1-2 jaar zullen er nog vele auto's overgeheveld worden van vennootschap naar de privé.
                        Dat alleen al maakt heel deze belasting een ordinaire struikroof ipv een eerlijke belasting.

                        Comment


                        • Deze namiddag seminarie van Federauto bijgewoond met betrekking tot de nieuwe autofiscaliteit.
                          De regeling VAA is dan nog steeds niet definitief maar er lijkt weinig marge voor onderhandeling te zijn bij de steenezels van financiën .
                          Enkel de juiste bepaling van de cataloguswaarde is op dit moment een onduidelijke factor zoals hier eerder geschreven aangezien er geen databank voorhanden is.
                          Anderzijds is de hele laatste regeling aan de mensen van Rental en Febiac te danken, zij hebben ervoor gezorgd dat de nieuwprijs voor 2e handswagens wordt gehanteerd. Over korte termijnvisie gesproken....

                          Comment


                          • Zou toch beginnen tijd worden zeker dat het definitief beslist wordt wat het nu gaat zijn ?
                            we zijn potverdorie al Maart

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten
                              R/C is privégeld, dus dan betaal je het VAA even goed privé hoor. Alleen "voelt" het minder privé.
                              Natuurlijk, ik beschrijf dat je het niet van je privé rekening moet overschrijven naar een vennootschapsrekening.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door 911PJ Bekijk Berichten
                                Deze namiddag seminarie van Federauto bijgewoond met betrekking tot de nieuwe autofiscaliteit.
                                De regeling VAA is dan nog steeds niet definitief maar er lijkt weinig marge voor onderhandeling te zijn bij de steenezels van financiën .
                                Enkel de juiste bepaling van de cataloguswaarde is op dit moment een onduidelijke factor zoals hier eerder geschreven aangezien er geen databank voorhanden is.
                                Anderzijds is de hele laatste regeling aan de mensen van Rental en Febiac te danken, zij hebben ervoor gezorgd dat de nieuwprijs voor 2e handswagens wordt gehanteerd. Over korte termijnvisie gesproken....
                                Zo is dat, Febiac staat voor de constructeurs-nieuwverkopers. Dat een aanzienlijk deel van de verkopers van jonge luxe 2de hands tussen nu en pakweg 2-3 jaar out of business gaat, zal hun een zorg wezen.

                                Is er nog marge betreffende die 6% of totaal niet?

                                Oorspronkelijk geplaatst door toere Bekijk Berichten
                                Zou toch beginnen tijd worden zeker dat het definitief beslist wordt wat het nu gaat zijn ?
                                we zijn potverdorie al Maart
                                Definitieve regeling voor BIV die inging op 1 maart werd ook pas de voorlaatste week van februari geregeld. Hier moet je van niets verschieten
                                2.0 JTDm

                                Comment


                                • Even een vraagje..

                                  Mijn vader rijd met een bmw 525 E60 facelift van 2007. Uitstoot bedraagt 171gr/km. Ik probeer te berekenen wat deze meer zou kosten aangezien de boekhouder sprak van 3500 euro extra per jaar. Ik vind dit zo'n hoog bedrag maar kan nergens een correcte berekening vinden..

                                  Iemand een idee of dit correct is?

                                  Comment


                                  • 171-95=76+55= 131 dus vaa wordt 13,1% van de nieuwprijs maal 6 gedeeld door 7 en dan nog eens 6% correctie per volledig ingeschreven jaar. Dus stel dat die wagen 50000 euro nieuw heeft gekost en al 5 volle jaren oud is, dan kom ik aan 3930 euro bruto belastbaar
                                    2.0 JTDm

                                    Comment


                                    • Bedankt! Vanwaar komt die +55, de verdere berekening snap ik verder wel.

                                      Dus die 3930 komt er dan jaarlijks extra bij?

                                      Comment


                                      • 55 of 5,5% is het basisbedrag waar ze mee starten voor de referentiewaarden van 95 bij diesel en 115 voor benzine. Dus dat moet je er altijd bijtellen.
                                        Die 3930 is bruto belastbaar op jaarbasis of 327,5 op maandbasis. Als je aanslagvoet prive bijvoorbeeld 50% is dan zal je uiteindelijk netto de helft van dat bedrag betalen.
                                        2.0 JTDm

                                        Comment


                                        • Ik snap het, hartelijk bedankt!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X