Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten
    Je kan dat VAA van 400€/maand niet geven in bonnetjes van het tanken. Je kan wel maandelijks (of bij de jaarafrekening) het VAA betalen aan je vennootschap (dus met privégeld), dan vermijdt je dat je op het VAA belasting moet betalen. Je kan dus kiezen, ofwel word je privé belast op het VAA, en betaal je de helft van het VAA aan belastingen, ofwel betaal je privé het VAA terug aan je vennootschap (bv via RC), maar dan moet je wel het ganse VAA betalen aan je vennootschap.
    En die tankbonnetjes kan je daar niet voor gebruiken, hoor.
    Ok, bedankt voor deze verduidelijking.
    Wel jammer dat het niet gaat, maar goed, we zoeken wel ergens anders dingen waar we ons voordeel uit kunnen halen, hoewel dat ook allemaal begint te minderen.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
      Hey, klein vraagje: is hier iemand goed in boekhouding?
      Want ik stel me de vraag, wanneer we een bijdrage doen voor de VAA, of dat niet interessanter is.

      Concreet: stel je hebt een VAA van 400€. Als je niks doet, komt die bij uw bruto loon en moet je daar 53% (in slechtste geval) belasting op betalen en als zelfst moet ge daar ook nog eens 22% soc bijdrage voor neerleggen. En met de vennootschap betaal je dan wel nog de auto kosten. Dus dat geld gaat regelrecht naar de staat.

      Stel dat je nu die 400€ geeft aan uw vennootschap als bonnekes van het tanken. Op die manier heb je je eigen bijdrage geregeld en heb je al getankt, wat uw vennootschap dan niet meer moet doen. Daarnaast wordt uw VAA dan 0, waardoor ge geen extra sb moet bijrekenen en aangezien de VAA 0 is, moet de vennootschap ook geen 17% bijdragen. Het enige nadeel is dat ge die 400€ netto van privé moet betalen.
      Maar nu vraag ik me af, op het einde van de rit, of je daar dan voordeel uithaalt. Je houdt meer over in de vennootschap, dus meer VB daar betalen. En wil je dat geld, komt er nog eens 21% bij. Voordeliger?
      Je kan het heel smerig spelen...

      Koop een auto op CNG. Vul thuis aan met aardgas op naam van de firma (slow fill installatie privé aankopen). Aan de fiscus zeg je dat je privé tankt bij den Dats24, maar die bonnetjes toch he. Voor de personenbelasting wordt aanvaard dat je verbruik maal kilometers maal brandstofprijs als kost ingeeft, gelijkaardige berekening als eigen bijdrage die van je voordeel af gaat, maar intussen draagt de vennootschap toch de brandstof.

      Idem met mazout, maar dat is nog een tikkeltje kinkier...

      Helaas, bij mij geen Dats24 met gas in de buurt en ik stook met aardgas, dus dat tweede scenario zou opvallen

      En dan nog, met mijn Skoda van 5 jaar oud ga ik €7 per maand er op vooruit, waarom zou ik foefelen...

      Comment


      • Je betaald ook wel een voordeel voor verwarming... (aardgas)
        sigpic

        Comment


        • Je betaalt voor alles een voordeel: het intussen beruchte VAA voor auto's maar ook voor bewoning, gas, elektriciteit, telefoonkosten, internet, etc.

          En nog steeds zijn er die denken dat al die bedrijfsleiders op kosten van de firma wonen, rijden, zich verwarmen, eten, drinken, etc.
          MY 2011 Lexus IS250 Aut.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door KBK Racing Bekijk Berichten
            Je betaald ook wel een voordeel voor verwarming... (aardgas)
            Dat betaalde je toch al?

            Comment


            • Op mijn loonfiche van het sociaal secretariaat wordt het volledige VAA-bedrag afgetrokken van het bedrag brutoloon min bedrijfsvoorheffing. Ik dacht dat dit maar 50% was of zo (marginale aanslagvoet). Klopt dit wel?

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door DennisVR Bekijk Berichten
                Is er nu al geweten hoe ze de nieuwprijs met opties te weten gaan komen voor 2de hands wagens aangekocht in het buitenland ?
                Ik zat in dezelfde situatie...draai de rollen es om...bepaal zelf een catalogusprijs (aan de lage kant) en laat ze dan maar het tegendeel es bewijzen...onduidelijkheid werkt altijd in je voordeel!
                Bovendien : hoe gaan ze weten bij tweedehands/import welke opties je wagen heeft? Gaat de controleur via je VIN code alles gaan opsnorren denk je? Ze verzuipen nu al!

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door gunzie Bekijk Berichten
                  Ik zat in dezelfde situatie...draai de rollen es om...bepaal zelf een catalogusprijs (aan de lage kant) en laat ze dan maar het tegendeel es bewijzen...onduidelijkheid werkt altijd in je voordeel!
                  Bovendien : hoe gaan ze weten bij tweedehands/import welke opties je wagen heeft? Gaat de controleur via je VIN code alles gaan opsnorren denk je? Ze verzuipen nu al!
                  Tgoh, het is een gokje van 309% dat je waagt
                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                  '15 Volvo XC60 D3

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                    Tgoh, het is een gokje van 309% dat je waagt
                    Dat denk ik niet. Je geeft immers iets aan, er is alleen discussie over de grootte van dat bedrag. Enkel in het geval van duidelijke fraude zal men alsnog in actie schieten.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Aquino Bekijk Berichten
                      Dat denk ik niet. Je geeft immers iets aan, er is alleen discussie over de grootte van dat bedrag. Enkel in het geval van duidelijke fraude zal men alsnog in actie schieten.
                      Vraag nog eens na bij een fiscalist op welk bedrag je die 309% betaalt. Je zal dan wel anders piepen.

                      Je betaalt dat niet enkel op het stuk VAA wat je te weinig had betaald, maar ook op de afschrijving van de waarde van het voertuig wat je als voordeel genoot. Gaat snel dan.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                        En nog steeds zijn er die denken dat al die bedrijfsleiders op kosten van de firma wonen, rijden, zich verwarmen, eten, drinken, etc.
                        Neen, daar zijn we te slim voor geworden.

                        "van de firma" moet hier vervangen worden door "van de werknemers".

                        Citaat

                        Bert de Graeve

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                          Vraag nog eens na bij een fiscalist op welk bedrag je die 309% betaalt. Je zal dan wel anders piepen.

                          Je betaalt dat niet enkel op het stuk VAA wat je te weinig had betaald, maar ook op de afschrijving van de waarde van het voertuig wat je als voordeel genoot. Gaat snel dan.
                          Begrijp wel wat je wilt zeggen, maar eigenlijk is da zever.
                          Eigenlijk zou iedereen met een 2dehands of import naar de fiscus moeten gaan en vragen welke VAA ze moeten betalen.
                          Zij moeten maar een antwoord kunnen geven als ze zulke regels in voegen laten treden.
                          Bedoel, als zij het niet weten, hoe moeten wij het dan weten?

                          Wat ik nog straffer vind: op d site van sdworx en nog andere kan je wel uw VAA berekenen, maar bestaat er ergens een link naar een pagina op de site van de regering?
                          Want alleen dat telt in mijn ogen.

                          Nu ja, ze hebben nog tijd tot 1 mei. Daarna ga ik het hen gaan vragen wat ik moet betalen en als ze geen antwoord kunnen geven, tja, bewijsje vragen en gewoon op factuur .

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
                            Begrijp wel wat je wilt zeggen, maar eigenlijk is da zever.
                            Eigenlijk zou iedereen met een 2dehands of import naar de fiscus moeten gaan en vragen welke VAA ze moeten betalen.
                            Zij moeten maar een antwoord kunnen geven als ze zulke regels in voegen laten treden.
                            Bedoel, als zij het niet weten, hoe moeten wij het dan weten?

                            Wat ik nog straffer vind: op d site van sdworx en nog andere kan je wel uw VAA berekenen, maar bestaat er ergens een link naar een pagina op de site van de regering?
                            Want alleen dat telt in mijn ogen.

                            Nu ja, ze hebben nog tijd tot 1 mei. Daarna ga ik het hen gaan vragen wat ik moet betalen en als ze geen antwoord kunnen geven, tja, bewijsje vragen en gewoon op factuur .
                            Ja. Dat veel wetten in voegen treden en zever zijn maakt ze daarom niet onwettig. Succes.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Rueff Bekijk Berichten
                              Op mijn loonfiche van het sociaal secretariaat wordt het volledige VAA-bedrag afgetrokken van het bedrag brutoloon min bedrijfsvoorheffing. Ik dacht dat dit maar 50% was of zo (marginale aanslagvoet). Klopt dit wel?
                              Als het (bruto) vaa na voorheffing integraal doorvloeit naar netto dan klopt dit volgens mij niet. Moet eerst afgetrokken worden van het bruto loon en daarna pas bedrijfsvoorheffing. Vraag anders nog eens na.
                              2021 Taycan 4S
                              2021 Lexus UX250h

                              Comment


                              • Dankzij Di Ripo vertrekt deze week mijn Volvo xc70 oceanrace AWD van 6 maand oud naar het verre Noorwegen. Gelukkig daar een koper gevonden en omdat de Volvo's daar zo duur zijn ginder kunnen verkopen zonder verlies te lijden. Veel geluk gehad want hier zou ik een verlies van meer dan 10000 euro mogen slikken hebben. Vervanging door een Renault grand scenic 110 pk Bose edition(heb de ruimte nodig). VAA is dus nu het minimum 100 euro/maand ipv 600 euro per maand. Ook voor mijn vrouwtje in de prive een Mini roadster S 184pk aangeschaft. BIV in privé te betalen = een habbekrats. Op de zaak zou dat ook 2500 euro geweest zijn.

                                Een echt apeland hier. Uw K..ten afdraaien en betalen moogt ge doen maar voor de rest moogt ge niks. Ik heb mijn activiteiten met 30 % teruggeschroefd en kom ook rond en heb nu tijd over voor mijzelf in de plaats van te werken alle dagen van vroeg tot laat en veel belasting te betalen. Ik had beter 7 jaar geleden werknemer gebleven.
                                ik ben geen twijfelaar
                                allez ik denk dat toch

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Rueff Bekijk Berichten
                                  Op mijn loonfiche van het sociaal secretariaat wordt het volledige VAA-bedrag afgetrokken van het bedrag brutoloon min bedrijfsvoorheffing. Ik dacht dat dit maar 50% was of zo (marginale aanslagvoet). Klopt dit wel?
                                  Normaal wordt het eerst bijgeteld, dan bedrijfsvoorheffing over geheven en daarna weer afgetrokken. Als bruto vaa = netto vaa bij jou dan is er inderdaad iet mis denk ik.
                                  MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                                  Comment


                                  • Comment


                                    • Ongelooflijk:

                                      Buitenlandse catalogusprijs telt nietTijdens de bespreking in de Kamer heeft de minister ook verklaard dat altijd de Belgische prijs genomen moet worden als basis voor de berekening van het voordeel van alle aard. Een auto kopen in een land waar de auto's goedkoper zijn dan in België, is dus geen manier om het belastbare voordeel te verlagen. Met de lagere buitenlandse catalogusprijs mag geen rekening gehouden worden.


                                      Da's minder voor zij die in de UK zijn gaan shoppen...

                                      Werkelijk betaalde BTW
                                      Tot slot is er nog een wijziging in het voordeel van de belastingplichtige. De cataloguswaarde die als basis dient voor de berekening van het voordeel van alle aard, is inclusief BTW. Aanvankelijk was gezegd dat uitgegaan moet worden van de BTW op de officiële catalogusprijs, ook al heeft men in werkelijkheid minder BTW betaald omdat er een korting toegekend was (zie ons artikel “Fiscus beantwoordt vragen over bedrijfswagens”).
                                      Da snap ik ni... of het is raar geformuleerd...

                                      De cataloguswaarde die als basis dient voor de berekening van het voordeel van alle aard, is inclusief BTW.
                                      is dat dan de BTW op de cataloguswaarde? Nee want:

                                      Aanvankelijk was gezegd dat uitgegaan moet worden van de BTW op de officiële catalogusprijs, ook al heeft men in werkelijkheid minder BTW betaald omdat er een korting toegekend was
                                      dus wat moet je dan rekenen?

                                      De catalogusprijs zonder kortingen + je BTW die je betaald hebt op de catalogusprijs met kortingen? Op wa trekt da nu??? Ze rekenen uw kortingen ni mee voor de catalogusprijs, maar wel voor de betaalde BTW?

                                      Man, man, man....

                                      what they are smoking...


                                      Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you

                                      Comment


                                      • Er werd hier tot voor enkele weken serieus gefoeterd door de zelfstandigen maar nu hoor je precies niemand meer.
                                        Zou nochtans interessant zijn om eens te horen of en hoe men zich aangepast heeft aan de nieuwe VAA, al is het maar om een idee te krijgen van de werkelijke impact van deze maatregel. Gewoon braaf knikken en slikken, andere auto gekocht, privé gezet, iet anders,...?
                                        2.0 JTDm

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                                          Er werd hier tot voor enkele weken serieus gefoeterd door de zelfstandigen maar nu hoor je precies niemand meer.
                                          Zou nochtans interessant zijn om eens te horen of en hoe men zich aangepast heeft aan de nieuwe VAA, al is het maar om een idee te krijgen van de werkelijke impact van deze maatregel. Gewoon braaf knikken en slikken, andere auto gekocht, privé gezet, iet anders,...?
                                          OK, dan:
                                          1 van de 2 auto's wordt uitgeschreven, met het oog op privé overnemen. De 2de blijft, omdat ik bij de verkoop teveel verlies zou lijden (benzineauto <1j). Geschatte opleg op personenbelasting in 2013: €700

                                          Comment

                                          Working...
                                          X