Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ja ik weet het niet he, misschien dat de fiscus zo redeneert als het om een 1-mans vennootschap gaat: er is al een wagen in het bedrijf, waarom dan nog beroepskm met de privé-wagen aanrekenen?
    Ikzelf heb er geen enkel probleem mee voor alle duidelijkheid

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Rueff Bekijk Berichten
      Ja ik weet het niet he, misschien dat de fiscus zo redeneert als het om een 1-mans vennootschap gaat: er is al een wagen in het bedrijf, waarom dan nog beroepskm met de privé-wagen aanrekenen?
      Ikzelf heb er geen enkel probleem mee voor alle duidelijkheid
      Wel ja, dat zou het logische zijn en ook te begrijpen, maar dat is het in België niet.
      Mijn boekhouder heeft me ook al dingen gezegd waarvan ik denk van "dat gelooft geen kat", maar dat het toch gedaan en aanvaard wordt.

Comment

• Kunt ge dan gewoon niet beter die 525d volledig voor beroepsverplaatsingen gebruiken en die M3 enkel privé? Dan kun je geen km vergoedingen meer aanrekenen met de M3 maar zal er aanderzijds ook geen VAA meer zijn voor je 525d.
        MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
          Kunt ge dan gewoon niet beter die 525d volledig voor beroepsverplaatsingen gebruiken en die M3 enkel privé? Dan kun je geen km vergoedingen meer aanrekenen met de M3 maar zal er aanderzijds ook geen VAA meer zijn voor je 525d.
          Dat gaat dan ook weer niet, want 1km rijden met dien auto en ge hebt het zitten.

Edit: ik ben er wel van overtuigd dat wanneer je een gps module in de wagen steekt en dat volledig kunt aantonen dat je geen VAA moet betalen als ge dat met de fiscus bekijkt.
          Last edited by ; 12/04/2012, 09:36.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
            Dat gaat dan ook weer niet, want 1km rijden met dien auto en ge hebt het zitten.

Edit: ik ben er wel van overtuigd dat wanneer je een gps module in de wagen steekt en dat volledig kunt aantonen dat je geen VAA moet betalen als ge dat met de fiscus bekijkt.
            Inderdaad, 1 km met die auto privé rijden en ik heb het vlaggen en ik heb ook geen zin om die 525d enkel op de zaak te houden. Ik wil daar ook privé mee rijden.

Comment

Wel ja, dat zou het logische zijn en ook te begrijpen, maar dat is het in België niet.
              Mijn boekhouder heeft me ook al dingen gezegd waarvan ik denk van "dat gelooft geen kat", maar dat het toch gedaan en aanvaard wordt.
              Een collega van mij heeft een bestelwagen op de zaak maar als hij in Brussel moet zijn dan pakt hij altijd de VW Lupo van zijn vrouw (die is dus privé)
              De reden waarom hij dit doet: Lupo is kleiner dus parkeert makkelijker en zijn bestelwagen is al 2 keer opengebroken geweest in Brussel.

We leven in een vrij land dus ik mag kiezen met welke wagen ik rijd en ik denk niet dat ik hiervoor een reden moet geven.
              En moest ik het toch moeten doen:

- Ik vind dat de M3 veel beter bij het imago van mijn zaak past. (databases, rapportering --> Moet snel zijn )
              - Mijn klant ziet mij veel liever met de M3 toekomen. Alleen daardoor heb ik een extra contract binnengehaald (wil hij zelfs onder ede verklaren)
              - Ik kan niet goed parkeren. Mijn M3 is een cabrio en met de kap naar beneden lukt dat veel beter. (wil ik zelfs demonstreren mits de fiscus alle eventuele kosten vergoed)
              - ...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Dav1d Bekijk Berichten
                - Ik kan niet goed parkeren. Mijn M3 is een cabrio en met de kap naar beneden lukt dat veel beter. (wil ik zelfs demonstreren mits de fiscus alle eventuele kosten vergoed)
                - ...
                Wahahahahahha!!!!
                Die is echt zalig!!!
                Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                  Er werd hier tot voor enkele weken serieus gefoeterd door de zelfstandigen maar nu hoor je precies niemand meer.
                  Zou nochtans interessant zijn om eens te horen of en hoe men zich aangepast heeft aan de nieuwe VAA, al is het maar om een idee te krijgen van de werkelijke impact van deze maatregel. Gewoon braaf knikken en slikken, andere auto gekocht, privé gezet, iet anders,...?
                  1) Individueel akkoord met kantoor over uitbetalen van buitenlandse onkostenvergoedingen geldig voor 3 jaar.
                  2) Loon verlaagd van 2000 euro netto per maand naar 2000 euro netto per kwartaal (700 euro bijdragen ipv 3000)
                  3) Aankoop grotere wagen afgelast
                  4) Ipad in de US of A cash gekocht, ik geef ze hier geen cent meer
                  5) Huidige wagen blijf nu tot einde leasing (2600 brutto VAA) binnen 2 jaar
                  6) Lening herzien van 15 jaar en 3,65% naar 12 jaar 3/3/3 aan 2,6% om minder rente te betalen
                  7) Op einde leasing zal wagen verkocht worden en winst in de lening gestoken worden om rente lasten ook te verlagen
                  Sept mag ik zakelijk bijstorten in mijn lening om rente lasten te verminderen en kosten in te brengen, doe ik dus ook.

Dus terugkerende kosten probeer ik zoveel mogelijk zo snel mogelijk te verlagen (leningen) zodat ik met minder kan leven en dus minder loon nodig heb.

Dus ja, aangepast en geslikt maar les geleerd en ze zullen mij geen tweede keer meer bij mijn pietje hebben. Ondernemen wordt afgestraft en nu ze hun handtekening onder alle papiertes hebben gezet straf ik ze af en bij de verkiezen wordt het NVA, niet om het land te splitsen maar een protest stem en ik ben het eens dat er veranderd moet worden en korte termijn om op lange termijn er beter uit te komen. Maat dat snappen ze nog niet.
                  Hier stond eens mijn auto vermeld.

Comment

• Wordt er dan ook van je verwacht dat je dat allemaal in detail bijhoudt? Dus de maandag naar hier met de 525d, dinsdagvoormiddag naar daar met M3, dinsdagnamiddag opnieuw 525, etc. ?
                    M.a.w. moet je aantonen dat die km met je M3 ook effectief beroepskm zijn? Of volstaat het om bijvoorbeeld een onderhoudsfactuur voor te leggen waar de km stand op staat?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
                      Loon verlaagd van 2000 euro netto per maand naar 2000 euro netto per kwartaal (700 euro bijdragen ipv 3000).
                      Volgens mij zijn er dit nu veel aan het doen. Gewoon even bekijken hoeveel ze minimum per maand nodig hebben en dat als loon nemen. De dure VAA wagens weg en ofwel iets in constructie gezet ofwel iets heel goekoop als firmawagen. Of iets in LV dat 100% inbrengbaar is. Mijn neefje is ook zelfstandige en is nu van bezoldigd zaakvoeder naar onbezoldigd zaakvoerder in bijberoep gegaan. Daarvoor gaat hij bij zijn schoonvader halftijds op de bureau zitten. 's Morgens daar wat papierwerk gaan doen en 's namiddags naar zijn eigen klanten. Ook in totaal maar 5 dagen/week zoals elke werkmens. Zijn dure firma-sportwagen is uitgeschreven en hij rijdt nu met een peugeot partner in LV rond. Maar toch was hij in het weekend met zijn sportwagen op bezoek, wel met ZZ-platen op. Volgens hem het resultaat voor de fiscus : in plaats van jaarlijks enkele duizenden euro's aan belastingen privé te dokken zal hij nu jaarlijks terug krijgen. Als je wat op het internet leest en mensen hoort praten is het overal hetzelfde. De regering is zichzelf in heel zware problemen aan het brengen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                        Er werd hier tot voor enkele weken serieus gefoeterd door de zelfstandigen maar nu hoor je precies niemand meer.
                        Zou nochtans interessant zijn om eens te horen of en hoe men zich aangepast heeft aan de nieuwe VAA, al is het maar om een idee te krijgen van de werkelijke impact van deze maatregel. Gewoon braaf knikken en slikken, andere auto gekocht, privé gezet, iet anders,...?

Ik heb een andere wagen gekocht die voor 75% in te brengen is
                        De M5 gaat prive en uitgeschreven worden, op wegenbelasting alleen al verliezen ze 2000€ per jaar, omte zwijgen van de taxen op benzine die ze verliezen doordat de nieuwe wagen 60% minder verbruikt.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
                          1) Individueel akkoord met kantoor over uitbetalen van buitenlandse onkostenvergoedingen geldig voor 3 jaar.
                          2) Loon verlaagd van 2000 euro netto per maand naar 2000 euro netto per kwartaal (700 euro bijdragen ipv 3000)
                          3) Aankoop grotere wagen afgelast
                          4) Ipad in de US of A cash gekocht, ik geef ze hier geen cent meer
                          5) Huidige wagen blijf nu tot einde leasing (2600 brutto VAA) binnen 2 jaar
                          6) Lening herzien van 15 jaar en 3,65% naar 12 jaar 3/3/3 aan 2,6% om minder rente te betalen
                          7) Op einde leasing zal wagen verkocht worden en winst in de lening gestoken worden om rente lasten ook te verlagen
                          Sept mag ik zakelijk bijstorten in mijn lening om rente lasten te verminderen en kosten in te brengen, doe ik dus ook.

Dus terugkerende kosten probeer ik zoveel mogelijk zo snel mogelijk te verlagen (leningen) zodat ik met minder kan leven en dus minder loon nodig heb.

Dus ja, aangepast en geslikt maar les geleerd en ze zullen mij geen tweede keer meer bij mijn pietje hebben. Ondernemen wordt afgestraft en nu ze hun handtekening onder alle papiertes hebben gezet straf ik ze af en bij de verkiezen wordt het NVA, niet om het land te splitsen maar een protest stem en ik ben het eens dat er veranderd moet worden en korte termijn om op lange termijn er beter uit te komen. Maat dat snappen ze nog niet.

Hier ook het een en het ander aangepast :
                          1) Zelfstandige activiteit van mijn echtgenote overgekocht op de firma. Zodoende komt 75% van de woning professioneel door het winkelgedeelte en opslag etc --> VAA op de woning betaal ik maar 25% meer ipv van 80% ervoor. Het VAA voor verwarming slik ik met alle plezier, vermits de stookruimtes heel veel m² zijn en ruimschoots worden gecompenseerd door winst op het VAA van de woning. Alle kosten in of voor die 75% vallen vanaf nu volledig voor de vennootschap.
                          2) Mijn loon verlaagd en haar ook een loon gegeven + allebei een onkostenvergoeding. --> optimalisatie van de Soc. Bijdrage
                          3) Onze 2e wagen op haar naam privé ingeschreven en een verhuurcontract aan de vennootschap opgesteld (aan de geldende tarieven bij verscheidene verhuurfirmas ex. BTW) --> enkel 15% RV, de rest is Netto ...
                          4) Ik zoek nog actief een overnemer voor mijn BMW .. en daarna haal ik mij een Prius voor mijn day2day verplaatsingen (90% aftrekbaar, minimum aan VAA), maar NOOIT geen leasing of renting meer. En voor de fun koop ik mij wel terug een motor of zo. Maar de auto blijft mijn grootste probleem.
                          5) Pensioensparen en IPT tot een minimum herleid ... ik vertrouw ze er niet in om in de toekomst nog wijzigingen aan te brengen.
                          6) De plannen om 2 bedienden en 1 arbeider aan te werven in 2012 permanent in de frigo gestoken.
                          7) Als het huis is afbetaald doek ik de vennotschap op, verkoop ik alles en verlaat ik België
                          Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Comment

Wordt er dan ook van je verwacht dat je dat allemaal in detail bijhoudt? Dus de maandag naar hier met de 525d, dinsdagvoormiddag naar daar met M3, dinsdagnamiddag opnieuw 525, etc. ?
                            M.a.w. moet je aantonen dat die km met je M3 ook effectief beroepskm zijn? Of volstaat het om bijvoorbeeld een onderhoudsfactuur voor te leggen waar de km stand op staat?
                            Je moet dit bijhouden maar enkel de professionele km's die je met de privé wagen doet. Met de rest hebben ze geen zaken.

Ter verduidelijking: Ik hou dit bij in een Excel-sheet op maandelijkse basis.
                            1 regel bevat: Datum, Van, Naar, Beschrijving, 'Aantal kilometers'
                            Op het einde van de maand het aantal km's x vergoeding doen en dat bedrag keer ik dan uit.
                            Momenteel bedraagt de km-vergoeding 0,3352 euro.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door MaXX99 Bekijk Berichten
                              7) Als het huis is afbetaald doek ik de vennotschap op, verkoop ik alles en verlaat ik België
                              Mijn plan ook. Broer en vrouw hebben bloeiende marketing zaak in Dubai sinds 10 jaar. Huis afbetalen, verhuren en vertrekken. Wou 4 jaar geleden al vertrekken met gf, maar ze wou niet. Nu is ze vragende partij omdat ze vindt dat het heir een apenland is ...liever in de zon zitten en shoppen dan 17 maanden werken zonder 1 dag vakantie en er niets aan overhouden.
                              Last edited by fblade; 12/04/2012, 12:35.
                              Hier stond eens mijn auto vermeld.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Dav1d Bekijk Berichten
                                Momenteel bedraagt de km-vergoeding 0,3352 euro.
                                http://www.fedweb.belgium.be/nl/nieu...:120-131921-64
                                Ja, maar van zodra ge meer dan 40 dagen werkt voor de klant is het maar 0,15€!

Comment

Ja, maar van zodra ge meer dan 40 dagen werkt voor de klant is het maar 0,15€!
                                  Je moet inderdaad zien dat het geen 'woon/werk'-verkeer wordt.
                                  Meer dan 1 klant hebben en zien dat je daar dan niet meer dan 40 dagen komt wil wel eens helpen
                                  Trouwens, Je moet die professionele km's niet altijd tot bij klanten doen. Kan ook zijn dat ik prospectie doe door met mijn
                                  wagen het ganse land te doorkruisen...

Comment

• Toch wel hier en daar redelijk ingrijpende aanpassingen (fblade, Maxx99). Als autoliefhebber moet je hart toch bloeden als je een Prius "moet" kopen.

Comment

Toch wel hier en daar redelijk ingrijpende aanpassingen (fblade, Maxx99). Als autoliefhebber moet je hart toch bloeden als je een Prius "moet" kopen.
                                      Het is geen kwestie van moeten ... maar ergens moet je een lijn trekken en realistisch blijven. Toegegeven een auto is altijd een dure hobby, zeker als je jezelf al eens wil verwennen, maar de laatste maatregelen van onze overheid waren wat mij betreft een brug te ver. De wagen wordt voor mij vanaf nu een vervoer om van A naar B te gaan in alle comfort. Wil ik wat leute, dan koop ik me wel terug een goede bike, want aan die sensaties kan geen enkele wagen tegenop (zie mijn onderschrift voor mijn vorig speeltje) ...

Laat ons zeggen dat vele zelfstandigen en bedrijfsleider dit de aanzet is geweest om het 'goede huisvader"-principe verder door te drijven en nuchtigder tegen de zaken aan te kijken, ten koste van onze overheid die ervan overtuigd blijft dat elke zelfstandige een zware fraudeur is die maar rijkelijk kan etaleren (het idee van zovele lezertjes hier trouwens ook). Feit is dat het ondernemerschap zwaar wordt gestraft door onze sossen-overheid. Grote(re) kmo's en ondernemeingen richten inderdaad een buitenlandse zetel op met een trust en versluizen alles naar het buitenland wat enkel de kleine ondernemer die zich niet in die mate overlaat om leeg te zuigen... wat er ook nog gebeurt ... de kans is klein dat ik mijn plannen om personeel aan te werven en op te leiden, werkgelegenheid te creeren, nog meer sociale lasten en bedrijfsvoorheffing te betalen ooit nog uit de frigo haal. Ik houd het nog 14 jaar vol waarna ik hier alles opblaas en als dat in een Prius moet ipv een X5 maar dan nog normaal kan leven, dan is mijn keuze snel gemaakt ....
                                      Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Comment

• Wel MaXX99, ik geef je 100% gelijk. De dag dat ik op pensioen ben dan mogen ze dit ook naar een zonnig land doorstorten. Tegen dan verkopen wij alles in België en zullen wel met een cocktail onder een palmboom gaan liggen. Nog even afwachten tot de huizenmarkt in Spanje helemaal op zijn gat zit en dan al eens gaan kijken om daar een "buitenverblijf" aan te schaffen. Laat de politiekers hier maar het land verder naar de zak helpen. In mijn zakken zullen ze niet meer zitten.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Ampire Bekijk Berichten
                                          Wel MaXX99, ik geef je 100% gelijk. De dag dat ik op pensioen ben dan mogen ze dit ook naar een zonnig land doorstorten. Tegen dan verkopen wij alles in België en zullen wel met een cocktail onder een palmboom gaan liggen. Nog even afwachten tot de huizenmarkt in Spanje helemaal op zijn gat zit en dan al eens gaan kijken om daar een "buitenverblijf" aan te schaffen. Laat de politiekers hier maar het land verder naar de zak helpen. In mijn zakken zullen ze niet meer zitten.
                                          Waarom al die jaren wachten en hier uw kas opfretten? De kans dat ge uw rust onder een palmboom niet haalt is zeker niet onbestaande ... Met u hier letterlijk dood te werken doet ge de staat nog een veel groter plezier!
                                          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                          '15 Volvo XC60 D3

Comment

Working...
                                          X