Oorspronkelijk geplaatst door Reppst
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens
Collapse
X
-
Hahaha, nee hoor, maar ik geef toe, ik ben goeie klant van de fiscus. En de fiscus laat mij voorlopig met rust. Al ben ik een vennootschap aan het overwegen met mijn boekhouder. Vooralsnog houd ik t op investeringen (zaak nog jong).
O ja, om t mes nog wat dieper te steken: nul komma nul zwart...
Alleen dat naar twerk rijden met de LV baart mij zorgen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Reppst Bekijk BerichtenHahaha, nee hoor, maar ik geef toe, ik ben goeie klant van de fiscus. En de fiscus laat mij voorlopig met rust. Al ben ik een vennootschap aan het overwegen met mijn boekhouder. Vooralsnog houd ik t op investeringen (zaak nog jong).
O ja, om t mes nog wat dieper te steken: nul komma nul zwart...
Alleen dat naar twerk rijden met de LV baart mij zorgen.
Je houdt dus 33% over van je winst in bijberoep. Leuk.
Comment
-
vraagje...
Omdat ik hier meen te zien dat er tamelijk wat mensen thuis zijn in de problematiek parkeer ik hier toch een vraagje tussen ivm mijn persoonlijke VAA problemen...
Mijn situatie is de volgende.
Ik ben een technieker die beschikt over een VW Passat firmawagen die omgebouwd is naar lichte vrachtwagen.(bij aankoop aangepast door de garage en gehomologeerd) De achterbank is uitgebouwd en vervangen door een platte laadplank, en vooraan kleeft er een taxzegel op de ruit. De wagen is steeds volgeladen, en wordt 0% privé gebruikt. Dagelijks vertek ik met de wagen naar de plaats waar ik moet gaan werken, en dit binnen, maar ook buiten de normale werkuren. Eveneens gebeurt het dat ik buiten de normale werkuren oproepen krijg, en ik dringende herstellingen moet uitvoeren.
Met de nieuwe regeling moet ik op de Passat , die in oktober aan vervanging toe is, voor 2012 800 euro VAA betalen. Wat mijn VAA in de praktijk dan betekend is me niet duidelijk. De wagen heeft immers dezelfde functie als de hamer en de multimeter in mijn gereedsschapskoffer. Indien ik de wagen voor privéverplaatsingen zou gebruiken kan ik er inkomen dat er van een voordeel kan gesproken worden...
Het is echter zo dat als, de werknemer/bestuurder van een lichte vrachtwagen een verklaring tekent waarin hij verklaard dat er 0 privékilometers met het voertuig gedaan worden, de werkgever geniet van het fiscale voordeel van een lichte vrachtwagen, en het voordeel alle aard voor de werknemer minimaal is...
De grote vraag is echter of een omgebouwde, en her-gehomologeerde Passat met de nieuwe regels nog als lichte vracht beschouwd wordt...
Ik belde met de federale overheidsdienst voor financiën, en die verwezen me naar de DIV omdat zij bepalen of de wagen een "echte" of een "valse" lichte vrachtwagen is...
Op het DIV kreeg ik maar niemand aan de lijn...
Misschien is er hier iemand die met deze vraag al ervaring heeft?
Mijn baas probeert me een 4 plaatsen wagen te laten kiezen om de Passat te vervangen. Deze zou me een 1200€ per jaar kosten. Feit is echter dat ik 2 privé personenwagens heb, en dus totaal géén nood heb aan een firmawagen. Met 1 privéwagen werkt mijn vrouw, met de andere gebeurd er woon/werkverkeer door de kinderen. Het is dus ook géén optie om privéwagens te dumpen en voor een firmawagen te kiezen...
Serieuze problematiek dus voor ons...
Een dik half maandloon laten vallen om je werk te kunnen doen met de firmawagen van de baas kan toch ook géén optie zijn?
Comment
-
Alles wordt gewoon samengeteld he en dan per schijf belast. Waar jij die 33% overhouden haalt is mij een raadsel.
Een dokter of zo ben ik niet hoor...of smoorrijk.
Net even de aanslag 2011 erbij getrokken, nee hoor, samengeteld heb ik een bovengemiddeld inkomen aan de normale belastingsvoet.
Vanaf een bepaald bedrag wordt het 'bijberoep' dus als hoofdberoep beschouwd.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Reppst Bekijk BerichtenAlles wordt gewoon samengeteld he en dan per schijf belast. Waar jij die 33% overhouden haalt is mij een raadsel.
Een dokter of zo ben ik niet hoor...of smoorrijk.
Net even de aanslag 2011 erbij getrokken, nee hoor, samengeteld heb ik een bovengemiddeld inkomen aan de normale belastingsvoet.
Aangezien je als loontrekkende niet onwaarschijnlijk een 25000 per jaar verdient, en je aangeeft dat je in bijberoep meer verdient, worden die extra's voornamelijk aan 50% belast. (op je aanslagbiljet staat de gemiddelde aanslagvoet, die dankzij het getrapte systeem uiteraard minder is)
50% + 16,7% afgeven = 66,7% afgeven ~33% overhouden. Als je €100 winst maakt in bijberoep, dan hou je €33 over.
Oorspronkelijk geplaatst door Reppst Bekijk BerichtenVanaf een bepaald bedrag wordt het 'bijberoep' dus als hoofdberoep beschouwd.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door krikke5150 Bekijk BerichtenOmdat ik hier meen te zien dat er tamelijk wat mensen thuis zijn in de problematiek parkeer ik hier toch een vraagje tussen ivm mijn persoonlijke VAA problemen...
Mijn situatie is de volgende.
Ik ben een technieker die beschikt over een VW Passat firmawagen die omgebouwd is naar lichte vrachtwagen.(bij aankoop aangepast door de garage en gehomologeerd) De achterbank is uitgebouwd en vervangen door een platte laadplank, en vooraan kleeft er een taxzegel op de ruit. De wagen is steeds volgeladen, en wordt 0% privé gebruikt. Dagelijks vertek ik met de wagen naar de plaats waar ik moet gaan werken, en dit binnen, maar ook buiten de normale werkuren. Eveneens gebeurt het dat ik buiten de normale werkuren oproepen krijg, en ik dringende herstellingen moet uitvoeren.
Met de nieuwe regeling moet ik op de Passat , die in oktober aan vervanging toe is, voor 2012 800 euro VAA betalen. Wat mijn VAA in de praktijk dan betekend is me niet duidelijk. De wagen heeft immers dezelfde functie als de hamer en de multimeter in mijn gereedsschapskoffer. Indien ik de wagen voor privéverplaatsingen zou gebruiken kan ik er inkomen dat er van een voordeel kan gesproken worden...
Het is echter zo dat als, de werknemer/bestuurder van een lichte vrachtwagen een verklaring tekent waarin hij verklaard dat er 0 privékilometers met het voertuig gedaan worden, de werkgever geniet van het fiscale voordeel van een lichte vrachtwagen, en het voordeel alle aard voor de werknemer minimaal is...
De grote vraag is echter of een omgebouwde, en her-gehomologeerde Passat met de nieuwe regels nog als lichte vracht beschouwd wordt...
Ik belde met de federale overheidsdienst voor financiën, en die verwezen me naar de DIV omdat zij bepalen of de wagen een "echte" of een "valse" lichte vrachtwagen is...
Op het DIV kreeg ik maar niemand aan de lijn...
Misschien is er hier iemand die met deze vraag al ervaring heeft?
Mijn baas probeert me een 4 plaatsen wagen te laten kiezen om de Passat te vervangen. Deze zou me een 1200€ per jaar kosten. Feit is echter dat ik 2 privé personenwagens heb, en dus totaal géén nood heb aan een firmawagen. Met 1 privéwagen werkt mijn vrouw, met de andere gebeurd er woon/werkverkeer door de kinderen. Het is dus ook géén optie om privéwagens te dumpen en voor een firmawagen te kiezen...
Serieuze problematiek dus voor ons...
Een dik half maandloon laten vallen om je werk te kunnen doen met de firmawagen van de baas kan toch ook géén optie zijn?
Als je prive absoluut geen wagen nodig hebt, waarom wilt uw werkgever dan niet gewoon een echte LV geven? (berlingo zonder achterbank, om maar iets te zeggen)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk BerichtenPersonenbelasting 2012: inkomsten tussen de 19000 en 35000 worden aan 45% belast, boven de 35000 aan 50%.
Aangezien je als loontrekkende niet onwaarschijnlijk een 25000 per jaar verdient, en je aangeeft dat je in bijberoep meer verdient, worden die extra's voornamelijk aan 50% belast. (op je aanslagbiljet staat de gemiddelde aanslagvoet, die dankzij het getrapte systeem uiteraard minder is)
50% + 16,7% afgeven = 66,7% afgeven ~33% overhouden. Als je €100 winst maakt in bijberoep, dan hou je €33 over.
Nee. Belastingen zijn in beide systemen hetzelfde. Het enige verschil zit hem in de sociale bijdragen, waar geen ondergrens is voor inkomsten uit een bijberoep. Zijn die 0, dan betaal je ook 0. In hoofdberoep is er een basis die je hoedanook betaalt.2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -
Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk BerichtenHuh? Die 16,7% mag je toch in kosten steken, dus die mag je maar voor 50% tellen. En er zit wss een deel onder die 35k ook dus hij zal dichter tegen de 50 procent hangen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichtenge vergeet den BTW en de roerende voorheffing nog. 50% + 16,7% + 21% + 25% = ... dju, hij gaat nog verlies doen per uur dat hem werkt!2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -
Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk BerichtenHuh? Die 16,7% mag je toch in kosten steken, dus die mag je maar voor 50% tellen. En er zit wss een deel onder die 35k ook dus hij zal dichter tegen de 50 procent hangen
Dat van die RSZ in kosten klopt, maar aan de andere kant onleen je daar geen rechten aan, hij kan niet meer sociale zekerheid krijgen dan wat hij nu al betaalt als bediende/arbeider.
Als je een redelijke wedde hebt, en wat serieuze bedragen verdient in bijberoep, ben je beter af met een vennootschap. (aanslagvoet + vaste sociale bijdragen venn. zelf) Zelfs met de hogere kosten voor die vennootschap zelf.
Comment
-
Hoe dom ben ik als ik uitreken dat een nieuwe Porsche 991 (met een uitstoot van 212) me rond de 550 a 600 Euro (netto) per maand kost?
Hoe dom ben ik om te besluiten dat je voor dat bedrag zelf privé geen Porsche kunt houden?
Mijn huidige kost me momenteel rond de 600 Euro/maand (netto). 996 4S met uitstoot van 277.
De "nieuwe" (rond de 100.000 Euro en manueel ) kost 't eerste jaar 550 en bouwt geleidelijk af tot 380 Euro/maand VAA.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tilt! Bekijk BerichtenHoe dom ben ik als ik uitreken dat een nieuwe Porsche 991 (met een uitstoot van 212) me rond de 550 a 600 Euro (netto) per maand kost?
Hoe dom ben ik om te besluiten dat je voor dat bedrag zelf privé geen Porsche kunt houden?
Mijn huidige kost me momenteel rond de 600 Euro/maand (netto). 996 4S met uitstoot van 277.
De "nieuwe" (rond de 100.000 Euro en manueel ) kost 't eerste jaar 550 en bouwt geleidelijk af tot 380 Euro/maand VAA.
Maw het is niet enkel die 500-600 netto, maar ook hetgeen uw vennotschap betaalt, waarbij je ook nog de vennootschapsbelasting op het niet-aftrekbare deel moet rekenen (bij een porsche vermoedelijk 50%)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tilt! Bekijk BerichtenHoe dom ben ik als ik uitreken dat een nieuwe Porsche 991 (met een uitstoot van 212) me rond de 550 a 600 Euro (netto) per maand kost?
Hoe dom ben ik om te besluiten dat je voor dat bedrag zelf privé geen Porsche kunt houden?
Mijn huidige kost me momenteel rond de 600 Euro/maand (netto). 996 4S met uitstoot van 277.
De "nieuwe" (rond de 100.000 Euro en manueel ) kost 't eerste jaar 550 en bouwt geleidelijk af tot 380 Euro/maand VAA.
Naast die 550-600 per maand, moet je de kar zelf nog dokken. Die VAA privé is één ding, die volledige kar privé is een andere berekening.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door krikke5150 Bekijk BerichtenOmdat ik hier meen te zien dat er tamelijk wat mensen thuis zijn in de problematiek parkeer ik hier toch een vraagje tussen ivm mijn persoonlijke VAA problemen...
Mijn situatie is de volgende.
Ik ben een technieker die beschikt over een VW Passat firmawagen die omgebouwd is naar lichte vrachtwagen.(bij aankoop aangepast door de garage en gehomologeerd) De achterbank is uitgebouwd en vervangen door een platte laadplank, en vooraan kleeft er een taxzegel op de ruit. De wagen is steeds volgeladen, en wordt 0% privé gebruikt. Dagelijks vertek ik met de wagen naar de plaats waar ik moet gaan werken, en dit binnen, maar ook buiten de normale werkuren. Eveneens gebeurt het dat ik buiten de normale werkuren oproepen krijg, en ik dringende herstellingen moet uitvoeren.
Met de nieuwe regeling moet ik op de Passat , die in oktober aan vervanging toe is, voor 2012 800 euro VAA betalen. Wat mijn VAA in de praktijk dan betekend is me niet duidelijk. De wagen heeft immers dezelfde functie als de hamer en de multimeter in mijn gereedsschapskoffer. Indien ik de wagen voor privéverplaatsingen zou gebruiken kan ik er inkomen dat er van een voordeel kan gesproken worden...
Het is echter zo dat als, de werknemer/bestuurder van een lichte vrachtwagen een verklaring tekent waarin hij verklaard dat er 0 privékilometers met het voertuig gedaan worden, de werkgever geniet van het fiscale voordeel van een lichte vrachtwagen, en het voordeel alle aard voor de werknemer minimaal is...
De grote vraag is echter of een omgebouwde, en her-gehomologeerde Passat met de nieuwe regels nog als lichte vracht beschouwd wordt...
Ik belde met de federale overheidsdienst voor financiën, en die verwezen me naar de DIV omdat zij bepalen of de wagen een "echte" of een "valse" lichte vrachtwagen is...
Op het DIV kreeg ik maar niemand aan de lijn...
Misschien is er hier iemand die met deze vraag al ervaring heeft?
Mijn baas probeert me een 4 plaatsen wagen te laten kiezen om de Passat te vervangen. Deze zou me een 1200€ per jaar kosten. Feit is echter dat ik 2 privé personenwagens heb, en dus totaal géén nood heb aan een firmawagen. Met 1 privéwagen werkt mijn vrouw, met de andere gebeurd er woon/werkverkeer door de kinderen. Het is dus ook géén optie om privéwagens te dumpen en voor een firmawagen te kiezen...
Serieuze problematiek dus voor ons...
Een dik half maandloon laten vallen om je werk te kunnen doen met de firmawagen van de baas kan toch ook géén optie zijn?Last edited by josenjef; 16/04/2012, 14:12.'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk BerichtenVerplaatsing woon-werk is privé, dus als jij dat met die wagen doet zit daar het privé-gebruik en dus ook de reden voor het VAA. Dat het een lichte vracht is of niet maakt in deze niks uit volgens mij. Dus als jij die Passat op je werkplek laat en je woon-werkverplaatsing met eigen vervoer doet dan is er geen VAA.
Ik heb het hier al eens aangehaald van een firma die dat gedaan heeft en de fiscus aanvaart dat, althans deze toch.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenDe RVA wil wel, maar veel werkgevers zien die 50-plussers liever niet komen hoor.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tilt! Bekijk BerichtenHoe dom ben ik als ik uitreken dat een nieuwe Porsche 991 (met een uitstoot van 212) me rond de 550 a 600 Euro (netto) per maand kost?
Hoe dom ben ik om te besluiten dat je voor dat bedrag zelf privé geen Porsche kunt houden?
Mijn huidige kost me momenteel rond de 600 Euro/maand (netto). 996 4S met uitstoot van 277.
De "nieuwe" (rond de 100.000 Euro en manueel ) kost 't eerste jaar 550 en bouwt geleidelijk af tot 380 Euro/maand VAA.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ampire Bekijk Berichten550 a 600 euro per maand netto? Dat geeft 6600 euro meer belastingen per jaar? Als dit omgerekend wordt naar een extra uitbetaling van loon? En de extra sociale bijdragen daarop? Wat een getal geeft dit dan? Plus nog de aankoop/leasing en maandelijkse kosten van de wagen. Ik gun je het van harte maar hoop echt dat daarvoor geen werknemer is moeten opstappen? Want dit blijkt blijkbaar wel de tendens te worden? Zaakvoerders willen met hun dure wagens blijven rijden en om al die extra lasten te compenseren vliegen er één of meerdere werknemers buiten. Crisis en VAA is blijkbaar niet van belang voor sommige zelfstandigen. Als ik hier in de regio zie wat voor en hoeveel nieuwe dure wagens er zijn bijgekomen. Mij geeft het toch een wrang gevoel als er iemand thuis voor verbouwingswerken in een dure porsche een offerte komt maken.
Die nieuwe regel heeft zeker voor verschuivingen gezorgd bij sommige zelfstandigen over hoe ze tegen ondernemen in ons land aankijken, maar een werknemer vervangen door een Porsche, dat bestaat volgens mij niet. Als je dat kan binnen je bedrijf was je voordien sinterklaas aan het spelen voor je personeel.
Voor mij telt het aanbod van diegene die een offerte komt maken voor verbouwingswerken en dat die ros is of stinkt of met een Porsche rijdt dat is voor mij van geen tel.
PS: ik ben ook gewoon werknemer'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
Comment