Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
    Privé zetten, km vergoeding aanrekenen en als je nog een wagen op de firma staan hebt regelmatig eens die tankkaart gebruiken...
    Mss. magere troost maar in NL zijn ze nog slechter af (zie de link op de vorige pagina)...
    waarschijnlijk voor de zoveelste keer : je moet het totaalplaatje vergelijken...worden ze in Nederland zoveel belast als in België?
    Fantastisch als ze afkomen met "in Duitsland is het VAA 18% blablabla...ja, maar ze zitten daar wel met een personenbelasting die vooraan in de 40% ligt...vergelijk dat es met België?

    Comment


    • in mijn geografische omgeving valt het wel op hoe veel zelfstandigen nu met dezelfde wagens met een gloednieuwe nummerplaat rondrijden
      het spreekt boekdelen... iedereen heeft blijkbaar een (tijdelijke ?) oplossig gevonden !

      Comment


      • Het meest recente nieuws uit België en het buitenland, economie en geld, cultuur, sport en lifestyle. Lees online de krant en DS Avond.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
          in mijn geografische omgeving valt het wel op hoe veel zelfstandigen nu met dezelfde wagens met een gloednieuwe nummerplaat rondrijden
          het spreekt boekdelen... iedereen heeft blijkbaar een (tijdelijke ?) oplossig gevonden !
          hier net zo

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
            Privé zetten, km vergoeding aanrekenen en als je nog een wagen op de firma staan hebt regelmatig eens die tankkaart gebruiken...
            Mss. magere troost maar in NL zijn ze nog slechter af (zie de link op de vorige pagina)...
            Bekijk het eens in zijn geheel.

            Ik werk in Nederland en betaal dus in Nederland belastingen.
            Als ik een schaduw berekening maakt op mijn bruto inkomen dan zou ik in België ongeveer 5.000 euro meer moeten afdokken.

            De belastingdruk is in België het hoogste van heel Europa.
            In Nederland ben je als bedrijfswagen bezitter inderdaad iets slechter af, maar in zijn geheel is het een heel ander verhaal.

            In België is het voordeliger voor de (luxe) wagen bezitter, maar de belastingdruk is in ons land dan weer veel hoger dan in Nederland.

            PS: Ook in Nederland wordt de auto vanaf 2013 meer als melkkoe gebruikt. In Nederland zal iedereen het voelen, doordat men ginder de reisonkostenvergoeding als inkomen gaat beschouwen. Deze was in het verleden tot 0.19 euro/km belastingvrij.
            Last edited by ; 06/05/2012, 11:39.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
              in mijn geografische omgeving valt het wel op hoe veel zelfstandigen nu met dezelfde wagens met een gloednieuwe nummerplaat rondrijden
              het spreekt boekdelen... iedereen heeft blijkbaar een (tijdelijke ?) oplossig gevonden !
              Vind ik toch bizar.
              Nu mogen ze nog eens opnieuw BIV betalen maar nu van privé-geld nadat hun firma het al eens had betaald...
              Op die manier zie ik Di Pipo toch zijn 200mln halen.
              MY 2011 Lexus IS250 Aut.

              Comment


              • ik ben er nog niet uit, voor mij is het vooral een principiële zaak
                als ik vergelijk met velen hier is mijn VAA een koopje (ik rij met een 4 jaar oude Audi A4 2.0 tdi, cataloog 36000, co2 = 144)
                waarschijnlijk ga ik de mijne oprijden tot die werkelijk uit elkaar valt om maximaal gebruik te kunnen maken van de degressiviteit maar als ik een nieuwe wagen moet kopen (als den boekhouder zegt dat het wat tijd is om kosten te maken) zal het waarschijnlijk één of andere Franse diesel hybride worden, misschien zo'n Peugeot 508 rxh
                als iemand nog tips heeft voor een comfortabele, ruime, luxueuze en min of meer krachtige wagen (+- 200pk) met een lage co2 en aanvaardbare cataloog, laat maar komen
                voor het ogenblik zie ik enkel de Fransen (508 en ds5) als alternatief, krachtiger en veel meer opties dan mijn A4 maar wel gelijke en zelfs lagere VAA!!

                vraagske, wat is eigenlijk de VAA voor een full electric (dus 0 co2) zoals een Leaf of een Tesla?

                edit: heb zelf het antwoord op mijn vraag gevonden, nog steeds 120% aftrekbaar en VAA is

                Elektrische wagens met een catalogusprijs (inclusief btw en opties) tot en met 35.000 EUR genieten zo van het absolute
                minimum
                voordeel alle aard:
                €100 / maand
                (voor 2012). Duurdere elektrische wagens betalen meer. Daarmee komen ze op gelijke voet van dieselwagens met een CO2-uitstoot tot 80 g/km en benzinewagens met een CO2-uitstoot tot 100 g/km. In het nieuwe systeem wordt voor elektrische wagens het laagste percentage gehanteerd: 4% van de catalogusprijs (x 6/7).

                maw een Tesla S cataloog 70k euro zal 200 euro VAA / maand zijn
                Last edited by freegeek; 07/05/2012, 20:15.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                  in mijn geografische omgeving valt het wel op hoe veel zelfstandigen nu met dezelfde wagens met een gloednieuwe nummerplaat rondrijden
                  het spreekt boekdelen... iedereen heeft blijkbaar een (tijdelijke ?) oplossig gevonden !
                  Hier ook dus zal overal wel zo zijn. Wat mij ook opvalt is dat er hier heel veel Buitenlandse nummerplaten op de exclusievere wagens hangen. Een half jaar geleden nog een oude Belgische plaat en nu op dezelfde wagens een Duitse-Franse-Roemeense ... plaat. Valt echt op bij een wandeling in de regio waar 's zondags de wagens mooi op de opritten gestald staan. En een gebuur heeft zijn plaat van zijn sportwagen binnen gestuurd maar rijdt nu terug met dezelfde plaat rond. Copietje erop gevezen? Plaat lijkt wel origineel met stempel en al erin?

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichten
                    ik ben er nog niet uit, voor mij is het vooral een principiële zaak
                    als ik vergelijk met velen hier is mijn VAA een koopje (ik rij met een 4 jaar oude Audi A4 2.0 tdi, cataloog 36000, co2 = 144)
                    waarschijnlijk ga ik de mijne oprijden tot die werkelijk uit elkaar valt om maximaal gebruik te kunnen maken van de degressiviteit maar als ik een nieuwe wagen moet kopen (als den boekhouder zegt dat het wat tijd is om kosten te maken) zal het waarschijnlijk één of andere Franse diesel hybride worden, misschien zo'n Peugeot 508 rxh
                    als iemand nog tips heeft voor een comfortabele, ruime, luxueuze en min of meer krachtige wagen (+- 200pk) met een lage co2 en aanvaardbare cataloog, laat maar komen
                    voor het ogenblik zie ik enkel de Fransen (508 en ds5) als alternatief, krachtiger en veel meer opties dan mijn A4 maar wel gelijke en zelfs lagere VAA!!

                    vraagske, wat is eigenlijk de VAA voor een full electric (dus 0 co2) zoals een Leaf of een Tesla?

                    edit: heb zelf het antwoord op mijn vraag gevonden, nog steeds 120% aftrekbaar en VAA is

                    Elektrische wagens met een catalogusprijs (inclusief btw en opties) tot en met 35.000 EUR genieten zo van het absolute
                    minimum
                    voordeel alle aard:
                    €100 / maand
                    (voor 2012). Duurdere elektrische wagens betalen meer. Daarmee komen ze op gelijke voet van dieselwagens met een CO2-uitstoot tot 80 g/km en benzinewagens met een CO2-uitstoot tot 100 g/km. In het nieuwe systeem wordt voor elektrische wagens het laagste percentage gehanteerd: 4% van de catalogusprijs (x 6/7).

                    maw een Tesla S cataloog 70k euro zal 200 euro VAA / maand zijn
                    Maar waarom zou je 70k uitgeven?
                    Koop dan een golf van 20k, besparing 50k waar je iets anders mee kan doen, en zal nog beter rijden ook.

                    Comment


                    • Stel nu dat ik een wagen koop met een VAA van 1.200 euro/j (= minimum VAA)

                      Betaal ik de erop volgende jaren ook telkens 6% minder of blijft dit op 1.200 euro ?

                      merci voor de reacties !

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door davnan Bekijk Berichten
                        Stel nu dat ik een wagen koop met een VAA van 1.200 euro/j (= minimum VAA)

                        Betaal ik de erop volgende jaren ook telkens 6% minder of blijft dit op 1.200 euro ?

                        merci voor de reacties !
                        1200 is het minimum. Je VAA zakt daar nooit onder.

                        Algemeen:

                        1. Het is trouwens niet de VAA die verminderd wordt met 6% per jaar, maar de aankoopprijs.

                        2. Als je al laag begint, zal je VAA naar minstens 1200 per jaar zakken, en daar blijven.

                        Comment


                        • Om mijn VAA te drukken ben ik overgestapt naar een BMW 116i (F20), catprijs 24400 + 7500 aan opties.
                          VAA is nu +/- 1800 €, binnen 5 jaar zal dat tot 1200 gezakt zijn.

                          Wagen zelf is best in orde, goed uitgerust en voor mij ruim genoeg, de 116i is de dichtgeknepen 118i maar dat merk je enkel in de hogere toeren, in de lage toeren heb je al veel koppel waardoor het toch een vlot karretje is.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Ampire Bekijk Berichten
                            Hier ook dus zal overal wel zo zijn. Wat mij ook opvalt is dat er hier heel veel Buitenlandse nummerplaten op de exclusievere wagens hangen. Een half jaar geleden nog een oude Belgische plaat en nu op dezelfde wagens een Duitse-Franse-Roemeense ... plaat. Valt echt op bij een wandeling in de regio waar 's zondags de wagens mooi op de opritten gestald staan. En een gebuur heeft zijn plaat van zijn sportwagen binnen gestuurd maar rijdt nu terug met dezelfde plaat rond. Copietje erop gevezen? Plaat lijkt wel origineel met stempel en al erin?
                            anders verwoord, ze staan nu privé ipv op de zaak en keren hunzelf extra salaris uit om de kosten privé te kunnen dekken.. byby VAA... sukkels in brussels

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Dutry R Bekijk Berichten
                              anders verwoord, ze staan nu privé ipv op de zaak en keren hunzelf extra salaris uit om de kosten privé te kunnen dekken.. byby VAA... sukkels in brussels
                              In plaats van belastingen en sociale bijdragen te betalen op het VAA bedrag, betaal je dan belastingen en sociale bijdragen op die extra wedde.

                              Waar denk je dat het voordeel dan zit?

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                                In plaats van belastingen en sociale bijdragen te betalen op het VAA bedrag, betaal je dan belastingen en sociale bijdragen op die extra wedde.

                                Waar denk je dat het voordeel dan zit?
                                ²²²
                                Ik vraag me af wie de sukkel is...
                                Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                                  In plaats van belastingen en sociale bijdragen te betalen op het VAA bedrag, betaal je dan belastingen en sociale bijdragen op die extra wedde.

                                  Waar denk je dat het voordeel dan zit?
                                  hangt natuurlijk af welke auto je rijdt, maar als je jezelf een mooie auto hebt gekocht met flink wat Co² dan kom je goedkoper uit met mijn redenering, zeker als de auto wat ouder is en nog steeds een
                                  hoog VAA bedrag heeft maar de jaarlijkse kosten geminderd zijn..

                                  als je een golf 5/6 rijdt ga je natuurlijk geen voordeel doen, ik heb het hoofdzakelijk over al de SUV's en toestanden

                                  en als ik dan zo'n sukkel ben ik heb de berekening gemaakt voor mezelf en ik bespaar me jaarlijks €4860,- dus wie is dan zo'n sukkel? :s

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Dutry R Bekijk Berichten
                                    hangt natuurlijk af welke auto je rijdt, maar als je jezelf een mooie auto hebt gekocht met flink wat Co² dan kom je goedkoper uit met mijn redenering, zeker als de auto wat ouder is en nog steeds een
                                    hoog VAA bedrag heeft maar de jaarlijkse kosten geminderd zijn..

                                    als je een golf 5/6 rijdt ga je natuurlijk geen voordeel doen, ik heb het hoofdzakelijk over al de SUV's en toestanden

                                    en als ik dan zo'n sukkel ben ik heb de berekening gemaakt voor mezelf en ik bespaar me jaarlijks €4860,- dus wie is dan zo'n sukkel? :s
                                    Dat klopt, de VAA wordt voor een groot stuk bepaald door de CO2, en niet enkel de aanschaffingskost. Het aandeel uit CO2 zal je dus niet langer hoeven te betalen.

                                    Echter, vergeet niet dat je bij het privé zetten van een dure kar, niet enkel het verschil moet maken van je toegenomen loonkost tov de VAA belasting, maar ook moet rekening houden met het privé betalen van de verzekering, brandstof, onderhoud, banden, rijtaks en een aftrekbaarheid van 0%.

                                    Quote onze andere vriend als je iets wil zeggen over dat 'sukkel' gedoe.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                                      Dat klopt, de VAA wordt voor een groot stuk bepaald door de CO2, en niet enkel de aanschaffingskost. Het aandeel uit CO2 zal je dus niet langer hoeven te betalen.

                                      Echter, vergeet niet dat je bij het privé zetten van een dure kar, niet enkel het verschil moet maken van je toegenomen loonkost tov de VAA belasting, maar ook moet rekening houden met het privé betalen van de verzekering, brandstof, onderhoud, banden, rijtaks en een aftrekbaarheid van 0%.
                                      In mijn kennissenkring worden de CO2-spuwers die al wat op leeftijd zijn meestal prive overgenomen en dan wordt er een km-vergoeding aangerekend.
                                      Nieuwe CO2-spuwers worden meestal verkocht.
                                      In mijn geval: Ik reken jaarlijks aan mijn zaak 12.000 km aan en dat komt ongeveer overeen met 4000 euro. Hiermee kan ik benzine, verzekering en jaarlijkse tax coveren.
                                      Voor onderhoud draai ik zelf op en voor een E46 M3 hoop ik te kunnen rekenen op een gemiddelde van 1500 euro/jaar. (Als Sint-SMG en Sint-Vanos mij gunstig gezind blijven) Daarvoor had ik een maandelijkse VAA van 250 euro/maand. Dat is 3000/jaar dat je extra belast wordt oftewel ca 1500 dat je netto mag ophoesten. Dus prive zou er voor mij niet te veel veranderen maar hier wordt dus geen VAA meer op betaald en die 4000 euro is een kost waar geen belasting op betaald wordt.

                                      De E60-525da blijft op de zaak. Volgende maand is die 4 jaar oud en die is volledig afgeschreven. VAA zal zakken naar ca 350 euro/maand en dat bedrag heb ik over voor het rijplezier dat ik in de plaats krijg.
                                      Op deze wagen betaal ik dan 100 euro per maand meer aan VAA maar door de M3 die wegvalt betaal ik in het totaal minder.
                                      Ik had graag het nieuwe model van de 5-reeks gekocht maar ik heb besloten om hier van af te zien en nog minstens 2 jaar verder te rijden met deze wagen.
                                      Er kan de komende maanden nog veel aan de VAA-wet veranderen en ik kijk liever de kat nog wat uit de boom. Zou het stom vinden om nu een andere wagen te
                                      kopen in functie van een lage VAA om dan een paar maanden later te moeten aanzien dat de wet opnieuw aangepast wordt... Zou er niet van stom staan
                                      dat De Crook het op een akkoordje gegooid had met DiRipo: Jij steunt me tegen NVA en vlak voor de verkiezingen van 2014 mag Poen VLD de wet afzwakken om zo terug kiezers onder de zelfstandigen te winnen.(een niet al te klein deel was al naar NVA overgestapt)... Soit, we zien dan wel...

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Dav1d Bekijk Berichten
                                        Er kan de komende maanden nog veel aan de VAA-wet veranderen en ik kijk liever de kat nog wat uit de boom. Zou het stom vinden om nu een andere wagen te
                                        kopen in functie van een lage VAA om dan een paar maanden later te moeten aanzien dat de wet opnieuw aangepast wordt... Zou er niet van stom staan
                                        dat De Crook het op een akkoordje gegooid had met DiRipo: Jij steunt me tegen NVA en vlak voor de verkiezingen van 2014 mag Poen VLD de wet afzwakken om zo terug kiezers onder de zelfstandigen te winnen.(een niet al te klein deel was al naar NVA overgestapt)... Soit, we zien dan wel...
                                        Ik denk het niet, daar in heel Europa een ruk naar links bezig is zal Di Rupo zich nog meer koning gaan voelen. Ik verwacht in vele Europese landen nog talrijke linkse maatregelen. En daar zal 100% zeker een oppositiepartij als het NVA gebruik van maken door ook iets naar links op te schuiven.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk Berichten
                                          Ik denk het niet, daar in heel Europa een ruk naar links bezig is zal Di Rupo zich nog meer koning gaan voelen. Ik verwacht in vele Europese landen nog talrijke linkse maatregelen. En daar zal 100% zeker een oppositiepartij als het NVA gebruik van maken door ook iets naar links op te schuiven.
                                          Hmmm, Ik vind niet dat Europa een verschuiving naar links maakt. Ik heb eerder de indruk dat de partijen die aan de macht waren toen de crisis uitbrak hiervoor verantwoordelijk geacht worden en daarom stemt men
                                          op de tegenpartij.
                                          In Frankrijk was rechts aan de macht en dat wordt nu links. In Spanje en Griekenland is het dan omgekeerd; daar waren ze ten tijde van de crisis links en dat is nu rechts. Duitsland heeft zich vrij goed weten te redden uit de crisis en daar verschuift er niet zo veel.
                                          In Wallonie is de PS vooruit gegaan (2,85%) maar in vlaanderen heeft de SP dan weer 1% verloren. Volgens de laatste peilingen zou De Wever burgemeester worden van Antwerpen...
                                          Soit, We zullen wel zien zekers

                                          Comment

                                          Working...
                                          X