Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Enkele maanden terug een probleem met een verver gehad, omdat ik weigerde op zijn voorstel in te gaan om de helft in het zwart te doen.
    Ik vroeg wat is mijn voordeel aan het zwart werk waarop hij antwoorde dat ik dan geen BTW (6%) moest betalen. Toe ik vroeg om mij twee facturen op te maken: 1 officieel met BTW voor de helft van het werk en 1 op een A4'tje zonder BTW voor de ander helft kreeg ik als antwoord dat dit niet de gebruikelijke manier van werken was. Schandalig, vertrouwen zoek.

Over win win gesproken

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door KidCool Bekijk Berichten
      idd, echte sukkelaars . Denk nog maar eens goed na over hetgeen ik schrijf. Dat ik mensen (sukkelaars) vindt die daar op ingaan, dat is ten Uwe titel. Jij redeneert zo als zijnde sukkelaar, beide partijen hebben zich nooit bekocht gevoeld. Dat noemen ze onderhandelen.

Ik zei het je toch, ik betaal dan gewoon faktuur als ze echt enkel BTW aftrekken. Het moet een win-win zijn voor beiden.
      Betaal jij hetzelfde werk dan maar lekker dubbel. Ik heb daar hoegenaamd geen probleem mee.
      Onderhandelen ? Sorry , maar daar krijg ik dus het vliegend schijt van hé van al die prijsneukers . Als ik door u wordt opgebeld om uw huis te verven en ge wilt een betere prijs ; Waarop ik u dan een voorstel doe om alles in het zwart te doen zodat gij daar 21% op kunt uitsparen gaat gij mij nog eens even vertellen dat ik de prijs moet halveren ? Ha-ha-ha , dan vreet ge uwe verf maar op hoor

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk Berichten
        Enkele maanden terug een probleem met een verver gehad, omdat ik weigerde op zijn voorstel in te gaan om de helft in het zwart te doen.
        Ik vroeg wat is mijn voordeel aan het zwart werk waarop hij antwoorde dat ik dan geen BTW (6%) moest betalen. Toe ik vroeg om mij twee facturen op te maken: 1 officieel met BTW voor de helft van het werk en 1 op een A4'tje zonder BTW voor de ander helft kreeg ik als antwoord dat dit niet de gebruikelijke manier van werken was. Schandalig, vertrouwen zoek.

Over win win gesproken
        Huh ? Dus hij stelt u voor om 50/50 in het wit en zwart te doen ; Zwart zonder BTW dus .
        Gij vraagt aan hem om een factuur voor 1 helft , en een 'A4 zonder BTW' - Zwart dus - voor de andere helft ? Komt toch op hetzelfde neer of wat mis ik hier ?

Comment

• Ik kan ook echt niet volgen hoor. Tegen dat die werkman volledig 50% belast wordt op zijn uurloon moet hij al wat doen (deel van dat uurloon dekt ook vaste kosten van magazijn, camionette, bureel, administratie etc) Dus eigenlijk doet die werkman verlies als hij in't zwart aan half uurtarief moet komen schilderen?! Vandaar: welke sukkel gaat daarop in? Kan hij beter factuur maken, dan houd hij er meer aan over!

Maar er zijn nog mensen die zo redeneren, ik begrijp dat niet goed: ze maken al 21% winst, dan willen ze er nog eens 50% bij en dus eigenlijk 71% goedkoper werk krijgen...
          Die werkman mag er niets aan overhouden dan... Als zij beweren van wel mogen ze mij eens een rekenvoorbeeldje geven waaruit blijkt dat dit toch win-win is!
          Ik rij niet hard, ik vlieg laag
          www.meevliegen.be

Comment

• Timmeke-Tim: ben zelf ook zelfstandige in 2 verschillende sectoren, dus je moet mij niet komen vertellen hoe het werkt hoor of wat de bijhorende kosten zijn. Oh ja, je gaat wel zwarte inkomsten tellen en er de witte uitgaven van af trekken, je vergeet dat die inkomsten NOOIT bestaan hebben, daar staan dus in principe geen uitgaven/aftrekken tegenover. Dat is zuiver in het polleke.

En die 50% hangt gewoon af van sector, als het voor te verven zou zijn, zou er onderhandeld worden, dit hoeft niet tot 50% te gaan, maar enkel zonder BTW, no way. Maak dan maar faktuurtje.

BTW: kan zelf verf gaan kopen in groothandel
            Last edited by ; 04/06/2012, 11:16.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door O.P.S. Bekijk Berichten
              Onderhandelen ? Sorry , maar daar krijg ik dus het vliegend schijt van hé van al die prijsneukers . Als ik door u wordt opgebeld om uw huis te verven en ge wilt een betere prijs ; Waarop ik u dan een voorstel doe om alles in het zwart te doen zodat gij daar 21% op kunt uitsparen gaat gij mij nog eens even vertellen dat ik de prijs moet halveren ? Ha-ha-ha , dan vreet ge uwe verf maar op hoor
              heeft niets met prijsneuken te maken.
              Die 21% is vooral voor U heel interessant(correctie: kan tegenwoordig aan 6%), bij mij mag je gewoon faktuurtje maken en ik zal die BTW wel betalen. Oh ja, en een schriftelijk faktuurtje hé.

Ik kan zelfs verf gaan halen bij groothandel, dus je zou al enkel je uurtjes moeten tellen. Nu ja, laat maar, doe het zelf wel Ha-ha-ha

Comment

• Dus ook de marge op zijn verf ziet de schilder door zijn neus geboord worden?!
                Proper! Dus die mag gewoon voor een half uurloon negertje komen spelen bij jou. Ik hoop dat ze u zo ook niet behandelen als zelfstandige :-/ Ik weet niet in welke sectoren jij actief bent maar als ik dit lees verwondert het mij dat je zelf zelfstandige bent en je collega's zo behandeld. Als jij ergens bij een klant moet komen aan half je loon, en zonder dat je materiaal kan leveren etc. Ik bedank daar toch voor! Leg mij dan eens uit waar voor de schilder de "winst" zit in de situatie? Die houd evenveel over aan zwart als dat hij in't wit zou gehad hebben. Dus de enige die wint ben jij?!

Leven en laten leven is een mooi begrip...

Ook snap ik bij god niet waarom je zelf je verf gaat kopen op factuur, en dan een stielman laat komen in het zwart om ze tegen je muur te vegen. Zeker als er maar 6% BTW betaald wordt. Ik vrees er ook voor dat je het aan 6% kan doen als je die verf zelf gaat halen en dan gewoon een vakman uren laat doen. Voor die 6% moet hij jou een attest laten tekenen en dat kan enkel voor privépersonen... Dus wat ga je winnen door zelf je verf te kopen in de groothandel aan 21% BTW als die schilder ze kan leveren met een normale marge en 6% BTW?!
                Last edited by Timmeke-Tim; 04/06/2012, 12:18.
                www.meevliegen.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk Berichten
                  Dus ook de marge op zijn verf ziet de schilder door zijn neus geboord worden?!
                  Proper! Dus die mag gewoon voor een half uurloon negertje komen spelen bij jou. Ik hoop dat ze u zo ook niet behandelen als zelfstandige :-/ Ik weet niet in welke sectoren jij actief bent maar als ik dit lees verwondert het mij dat je zelf zelfstandige bent en je collega's zo behandeld. Als jij ergens bij een klant moet komen aan half je loon, en zonder dat je materiaal kan leveren etc. Ik bedank daar toch voor! Leg mij dan eens uit waar voor de schilder de "winst" zit in de situatie? Die houd evenveel over aan zwart als dat hij in't wit zou gehad hebben. Dus de enige die wint ben jij?!

Leven en laten leven is een mooi begrip...

Ook snap ik bij god niet waarom je zelf je verf gaat kopen op factuur, en dan een stielman laat komen in het zwart om ze tegen je muur te vegen. Zeker als er maar 6% BTW betaald wordt die je dan ook wel weg krijgt als je de verf ook kan verantwoorden.
                  euh, jij zit hier vooral te fulmineren en als ik iets hoog in het vaandel draag, dan is het wel leven en laten leven. Ik reageer gewoon zo omdat jullie zo reageren. Jij vindt dat de "klant" toch wel een super voordeel doet door de BTW te laten vallen, wel ik niet. BTW is voor de handelaar geen inkomen, dat is gewoon een kost die hij doorstort. Jij als handelaar hebt nog geen enkele tegemoetkoming op dat ogenblik gedaan. Er kan dan gerust nog een percentje vanaf (20 - 25%). Die 50% was om het extreem te stellen.

Enne ivm dat voorbeeld van die verf (jullie begonnen daarover), dan moet je ook zorgen dat je deze als verver in het zwart hebt aangekocht hé! Of wat ga je zeggen bij controle, dat je hem opgedronken hebt?

Jij doet vooral denigrerend(half uurloon negerke), jij kan dat niet aanvaarden, iets dat tussen 2 partijen wordt overeengekomen, is bindend en dit hoeft niet te zijn zoals jij het je voorstelt. Jij wil de ganse som in het zwart + dan nog eens de marge op eventueel al het materiaal, nogal schoon van U naar Uwe klant toe. Partikulieren kun je dit wijsmaken, maar ondernemers fronsen al eens de wenkbrauwen dan, en dat ben ik alleen niet.

Zijn winst: dat dit inkomen volledig niet gekend is en dus volledig onbelast. Maar dat wil er blijkbaar niet in. Jij wil dubbel betaald worden wanneer het in het zwart is, want dat is dan blijkbaar "winst" volgens U.

Comment

Ook snap ik bij god niet waarom je zelf je verf gaat kopen op factuur, en dan een stielman laat komen in het zwart om ze tegen je muur te vegen. Zeker als er maar 6% BTW betaald wordt. Ik vrees er ook voor dat je het aan 6% kan doen als je die verf zelf gaat halen en dan gewoon een vakman uren laat doen. Voor die 6% moet hij jou een attest laten tekenen en dat kan enkel voor privépersonen... Dus wat ga je winnen door zelf je verf te kopen in de groothandel aan 21% BTW als die schilder ze kan leveren met een normale marge en 6% BTW?!
                    als ik verf zelf zou gaan halen, dan verf ik ook wel zelf. En anders betaal ik gewoon wat overeengekomen is, ik doe daar hoegenaamd niet moeilijk over. Straffer nog, ik ga zelfs geen tig offertes aanvragen, maar ga naar collega ondernemer die ik ken ofzo (of een klant van mij is) en laat die iets verdienen. En ik ga echt niet zitten vitten over prijs dan. Leven en laten leven, wie zei dat ook al weer?

Comment

• De klant bespaart inderdaad 21% De schilder zal ook iets in die ordegrootte extra winnen door het niet betalen van lasten. Win-win dus! Als jij er enkel wel bij vaart, en die schilder maar evenveel mag hebben (wit of zwart maakt niet uit, het is wat er overblijft dat telt voor hem) is er enkel win.

Die zwarte verf moet die schilder inderdaad kunnen hebben, maar dat is ook te doen: die voorzien wel genoeg verf per werf, en die "overschot" kan hij zwart gebruiken natuurlijk. Die is in theorie allemaal bij klant X gebruikt.

In welke sectoren ben je eigenlijk werkzaam? Misschien goed om weten als ik een goedkope stielman in't zwart nodig heb... als jij dan ergens tussen 25 en 50% van uw prijs doet en mij zegt welk materiaal je nodig hebt, dan zorg ik daar met plezier voor! Zijn we allebij gelukkig is het toch weer win-win
                      Last edited by Timmeke-Tim; 04/06/2012, 13:16.
                      www.meevliegen.be

Comment

Steen gaan stropen?! Reken zelf maar uit: beide werkloos, kinderen te laste, dubbel kindergeld en sociale tarieven voor all nutsvoorzieningen. Daarboven werken aan 20/u puur in de pocket, dus 3200€/maand per persoon. Ik weet niet wat jij normaal verdient, maar dat zwart is alleen al bijna dubbel mijn netto inkomen, zonder uitkering en ik betaal voor mijn allentrik en internet etc volle pot.

Als we dat gaan minimaliseren zijn we niet goed bezig hé. Eer ik met "eens iets zwart te doen" evenveel gefraudeerd heb als die stenen... moet ik toch doorwerken hoor! Wat de multinationals doen is ook iets anders, het ging hier over ondernemers dus die vergelijking is wat ver. Ik keur dat ook niet goed, maar ze moeten die bedrijven met iets hier houden hé. Dit compenseert misschien de torenhoge loonlasten en het feit dat arbeiders in die bedrijven nogal graag staken en de boel plat gooien...

Gelukkig moet ik absoluut niet leven van een bijberoep als PC installateur! Ik doe dat zelfs niet tenzij voor echt familie of vrienden. Maar als ik dat dan doe is dat meestal niet met factuur natuurlijk. Ik werk in bijberoep als freelancer in luchtvaart en IT (en IT enkel consulting voor bedrijven) Maar voor beide gevallen is het steeds op factuur natuurlijk, als die al zwart geld hebben, gaan ze het niet aan mij geven :-p

Ik denk net andersom als jij: tel al die kleine garnalen maar eens bij elkaar! Hun uitkering moet wel van ons komen hé, dat is uw en mijn pensioen dat ze nu aan het uitdelen zijn. Er zijn nog steeds elk jaar gevallen van leeglopers die hun leven lang gedopt hebben, nooit gewerkt en na 40 jaar op "pensioen" gaan bij den RVA. Wel, die mensen hebben mijn part NERGENS recht op en mogen mijn part stoppen met ademen. dat jij dat OK vindt is goed voor jou, geef ze dan gerust half jou loon af. Maar MIJN loon wens ik niet te delen met hen. En ja, die grote multinationals maken dankbaar gebruik van allerhande systemen, maar ondertussen zetten ze wel honderden en duizenden mensen aan het werk die elke maand een loon krijgen en waarvoor ze ook dik 30% van dat brutoloon aan RSZ betalen. Als die bedrijven er niet meer waren hadden we al heel andere problemen. Dus of die nu 3% of 30% belastingen betalen... Leven en laten leven zeker? Ik ben zeker dat als men iets aan de arbeidskost doet, die bedrijven ook met plezier meer belasting betalen. Je kan ook niet alles willen hé, want dan is er geen enkele reden om niet uit te wijken naar andere landen die wel gunsten geven.

Als ons sociaal systeem faalt komt dat door de vele profiteurs die het vangnet als hangmat gebruiken en zich als parasieten laten onderhouden door de werkende groep, niet omdat Acelor maar 1% belastingen betaald (en wel 30% RSZ op lonen) en een zelfstandige eens een job in't zwart doet.
                        Jij hebt een veel te mooi beeld van steuntrekkers denk ik Er zullen er zeker tussen zitten die een luxe leventje hebben, maar die zijn zeldzaam hoor, ik denk dat je maar met heel weinigen zult willen wisselen

Als ons sociaal systeem faalt ligt dat aan iedereen, zowel aan diegene die bijdragen als aan diegenen die ervan genieten

Jij doet alsof jij nooit voordeel haalt uit ons sociaal systeem en alleen maar bijdraagt, dat is in ons land bijna onmogelijk ...
                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                        '15 Volvo XC60 D3

Comment

• jongens, even on topic blijven, bashing kan je ook in PM doen, kthx.
                          Hier stond eens mijn auto vermeld.

Comment

De klant bespaart inderdaad 21% De schilder zal ook iets in die ordegrootte extra winnen door het niet betalen van lasten. Win-win dus! Als jij er enkel wel bij vaart, en die schilder maar evenveel mag hebben (wit of zwart maakt niet uit, het is wat er overblijft dat telt voor hem) is er enkel win.

Die zwarte verf moet die schilder inderdaad kunnen hebben, maar dat is ook te doen: die voorzien wel genoeg verf per werf, en die "overschot" kan hij zwart gebruiken natuurlijk. Die is in theorie allemaal bij klant X gebruikt.

In welke sectoren ben je eigenlijk werkzaam? Misschien goed om weten als ik een goedkope stielman in't zwart nodig heb... als jij dan ergens tussen 25 en 50% van uw prijs doet en mij zegt welk materiaal je nodig hebt, dan zorg ik daar met plezier voor! Zijn we allebij gelukkig is het toch weer win-win
                            lees nog eens opnieuw wat ik van te voren geschreven heb: een aannemer die 21% BTW laat vallen, heeft naar zijn klant toe nougatbollen toegedaan. Enige winnaar is in principe de handelaar. Ok, de particulier zogezegd die BTW, maar de handelaar doet dubbelendik winst. Die BTW is immers door te storten, verder heeft die handelaar niks tegemoetkoming extra gedaan als bijkomende gunst (omdat het in het zwart is). Zelfs de verf laat hij in Uw voorbeeld 2* betalen.
                            Jij komt dan jammeren omdat ik aangeef dat de handelaar/zelfstandige gerust iets van zijn prijs kan afdoen.
                            Je haalt gewoon een perfect voorbeeld aan van grof verdienen op kap van ... , van het is nooit genoeg.

Voor U zal ik speciaal mijn uurprijs eerst * 2 doen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
                              jongens, even on topic blijven, bashing kan je ook in PM doen, kthx.
                              mijn excuses als het als bashing over zou komen.

Enfin, wat is de laatste stand van zaken ivm VAA.

Comment

• laatste stand is de gekende stand.niets veranderd.

Comment

euh, jij zit hier vooral te fulmineren en als ik iets hoog in het vaandel draag, dan is het wel leven en laten leven. Ik reageer gewoon zo omdat jullie zo reageren. Jij vindt dat de "klant" toch wel een super voordeel doet door de BTW te laten vallen, wel ik niet. BTW is voor de handelaar geen inkomen, dat is gewoon een kost die hij doorstort. Jij als handelaar hebt nog geen enkele tegemoetkoming op dat ogenblik gedaan. Er kan dan gerust nog een percentje vanaf (20 - 25%). Die 50% was om het extreem te stellen.

Enne ivm dat voorbeeld van die verf (jullie begonnen daarover), dan moet je ook zorgen dat je deze als verver in het zwart hebt aangekocht hé! Of wat ga je zeggen bij controle, dat je hem opgedronken hebt?

Jij doet vooral denigrerend(half uurloon negerke), jij kan dat niet aanvaarden, iets dat tussen 2 partijen wordt overeengekomen, is bindend en dit hoeft niet te zijn zoals jij het je voorstelt. Jij wil de ganse som in het zwart + dan nog eens de marge op eventueel al het materiaal, nogal schoon van U naar Uwe klant toe. Partikulieren kun je dit wijsmaken, maar ondernemers fronsen al eens de wenkbrauwen dan, en dat ben ik alleen niet.

Zijn winst: dat dit inkomen volledig niet gekend is en dus volledig onbelast. Maar dat wil er blijkbaar niet in. Jij wil dubbel betaald worden wanneer het in het zwart is, want dat is dan blijkbaar "winst" volgens U.
                                  Jij hebt blijkbaar een heel andere denkwijze als mij als het op zwartwerken aankomt . De klant betaalt in het wit voor een werk van €100 , €121 . Als ik hem zeg "kom we doen dat in het zwart , dan spaar je 21€ uit" dan ziet die klant €21 minder van z'n rekening afgaan . Dus hij spaart €21 , ik zie dan echt niet waarom ik nog voor minder geld zou moeten komen werken als hij er al profijt aan doet . En dat het voor mij eigenlijk meer opbrengt daar heeft hij geen zaken mee . Als het mij niet wordt gegund meer te verdienen als het voor hem ook al minder kost ; Bedankt , maar toch bedankt dan hoor . Dan zoekt ge maar iemand anders Zo werkt het niet , in uw sector misschien wel , maar bij mij heel zeker niet .

Comment

lees nog eens opnieuw wat ik van te voren geschreven heb: een aannemer die 21% BTW laat vallen, heeft naar zijn klant toe nougatbollen toegedaan. Enige winnaar is in principe de handelaar. Ok, de particulier zogezegd die BTW, maar de handelaar doet dubbelendik winst. Die BTW is immers door te storten, verder heeft die handelaar niks tegemoetkoming extra gedaan als bijkomende gunst (omdat het in het zwart is). Zelfs de verf laat hij in Uw voorbeeld 2* betalen.
                                    Is toch niks mis mee ? Als je al geen winst meer mag maken , djezus ...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                      Jij hebt een veel te mooi beeld van steuntrekkers denk ik Er zullen er zeker tussen zitten die een luxe leventje hebben, maar die zijn zeldzaam hoor, ik denk dat je maar met heel weinigen zult willen wisselen

Als ons sociaal systeem faalt ligt dat aan iedereen, zowel aan diegene die bijdragen als aan diegenen die ervan genieten

Jij doet alsof jij nooit voordeel haalt uit ons sociaal systeem en alleen maar bijdraagt, dat is in ons land bijna onmogelijk ...
                                      Net als er veel zelfstandigen zijn waarmee in niet zou willen wisselen...

En onmogelijk?!
                                      Wel, sinds de dag na dat ik afgestudeerd ben, werk ik en betaal is sociale bijdragen.
                                      Ik ben nog geen dag werkloos geweest.

Ouderschapsverlof 4/5e? Ja, maar onbetaald, ik ben immers zelfstandige in bijberoep: ik mag op mijn inkomsten nog 24% RSZ betalen, extra bovenop de RSZ op mijn bediendeloon. Ik bouw daarmee geen pensioen of eenderwat op.

Dus waar en wanneer heb ik van de bijdragen al iets teruggezien tot nu toe?!

Ik hoop later nog een beetje terug te krijgen in de vorm van pensioen, al zal dat ook niet al te dik zijn als ik zelfstandige zou worden. Dat is dan eigen keuze, dus geen probleem!
                                      Maar dan hoeft er niemand mij te komen zeggen dat ik niet of onvoldoende bijdraag aan het systeem.

En het zou ook maar erg zijn als het normaal is dat iemand langdurig "steuntrekker" is en er beter mee af is dan wij. Maar er zijn er, en meer dan je denkt hoor! En ze hoeven niet in weelde te leven: maar ze hebben een huis, water en stroom, ze kunnen roken en drinken, TV kijken en al wat ze willen, en allemaal op onze kosten. Walgelijk!

In Berlaar hebben zo ook een nieuwbouw sociale woonblok gezet op het einde van de straat van men ouders, en opendeur gehouden voor omwonenden. Een muur vol CD's en DVD's, home cinema met 52" plasma (en ik spreek van toch 5 jaar geleden) en al wat je wil. Nieuwe meubelen etc...

En iedereen mag dat van mij hebben, als ze daarvoor werken en dat verdienen.
                                      Maar die bewoners zaten al enkele jaren tussen twee jobs, kregen nu die woning voor 125€/maand. Bij één ervan woont een kerel bij die ondertussen zijn appartement verhuurd. van nen andere weet iedereen dat die bij nen hovenier werkt in't zwart.
                                      Nog nen andere werkt niet in't zwart en die is gewoon tevreden met zijn gratis woning en dat ze hem gerust laten zodat hij op zijne playstation kan spelen en af en toe eens op zijn sloffen naar de nachtwinkel om bier en sigaretten kan gaan.

Dikke sukkelaars inderdaad! Ik heb er echt compassie mee!
                                      Zoveel miserie, niks hebben en veel stress waarschijnlijk...
                                      www.meevliegen.be

Comment

• verder zwijg ik daar nu over, dat ieder doet wat hij wil. Het staat iedereen vrij de voorwaarden te aanvaarden of te verwerpen.

Comment

Jij komt dan jammeren omdat ik aangeef dat de handelaar/zelfstandige gerust iets van zijn prijs kan afdoen.
                                          Je haalt gewoon een perfect voorbeeld aan van grof verdienen op kap van ... , van het is nooit genoeg.

Voor U zal ik speciaal mijn uurprijs eerst * 2 doen
                                          De particulier "zogezegd" de BTW? Neen, de particulier wint 21%! punt. anders kost het hem 500€ wat hij nu voor 400€ krijgt. Als dat "nougatbollen" zijn...
                                          De enige die op dat moment nog niets heeft gehad is de schilder: of die de 21% aanrekende of niet, hij zou ze toch enkel doorstorten aan de BTW.
                                          Dus de stand is 0 - 21!
                                          Dan kan de schilder ook iets besparen door niet belast te worden op zijn winst.
                                          Dus stel dat de stand iets wordt van 30 - 21. We kunnen op die 9% gaan zagen, meestal ronden ze ook wel wat af bij zwarte jobs, dus ik zeg: win-win

Als die nu 25% van zijn prijs moet doen wordt het dus 5 - 46?! En dat noem jij fair en dubbel verdiend? Niet echt in evenwicht me dunkt!

Ik snap echt niet welke extra "gunst" er gedaan moet worden hoor? De klant krijgt 21% cadeau, en zelf kan je ook 30% besparen tegenover een beetje risico en wat creatief kunnen zijn in je stock. lijkt me evenwichtig, al zeker evenwichtiger dan dat je de klant 50% geeft en zelf geen voordeel hebt.

Of je dat geld nu zwart ontvangt maar 25% korting moet geven, of je ontvangt wit en betaald dat verschil aan de belastingen: je hebt toch evenveel over? Enkel heb je van dat wit nog vaste kosten kunnen aflossen en pensioenrecht opgebouwd. Dus je verliest er eigenlijk aan als je dat in acht neemt, terwijl je voor je klant bijna 50% bespaart.

En dat snap je zelf ook wel, waarom zou je anders je uurtarief eerst x2 doen?

Tuurlijk: als ik voor mijn baas werk kost ik 98€ excl. BTW. Als ik zelf aan dat tarief mag werken, en het mag in't zwart, dan wil ik ook gerust tevreden zijn met 75€/u hoor!

Maar als ik factureer aan 40€/u ga ik daar echt niet 15-20€ afdoen omdat het zwart is hoor, dan kan ik beter thuis blijven!

Want om terug on-topic te komen: de wagen waarmee ik tot bij u kom moet ook betaald worden, en met de VAA van tegenwoordig! Daarvoor alleen zou ik 10€/u meer moeten vragen.
                                          www.meevliegen.be

Comment

Working...
                                          X