Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
De politiekers liegen niet. Maar ze vertellen niet het ganse verhaal. Bekaert betaalt in België nauwelijks belasting. Dat is een feit. Dat ze wel belasting betalen in het buitenland, dat wordt niet vermeld wegens zogezegd niet relevant. Aangezien de meeste omzet van Bekaert in het buitenland wordt gegenereerd, vind ik dat niets speciaal trouwens.
Zoals vermeld, lees eens iets over dubbelbelastingsverdragen. Het is toch logisch dat er geen 2x belasting wordt geheven op dezelfde inkomsten? Het buitenlands dochterbedrijf stuurt zijn winst na belasting terug naar de hoofdzetel, dat is alles. (technisch gezien is dat zelfs niet helemaal belastingsvrij!)
Het gaat dus niet om winsten van het ene naar het andere bedrijf, maar van een dochterbedrijf (=eigendom van het moederbedrijf, 'de hoofdzetel'), naar het moederbedrijf, 'de eigenaar', als dividend.
Bekaert betaalde 27,8% vennootschapsbelasting. Daar wordt nog niet in meegerekend wat men betaalt aan taksen, patronale bijdragen, verzekeringen, pensioenreserveringen en andere belastingen etc. Daar krijgt België wel een stuk van de koek. Daarom krijgen dergelijke bedrijven steun (voor zover Europa dat toelaat en het geen concurrentievervalsing is). De mensen die door Bekaert betaald worden, hoeven geen uitkering te ontvangen, en hebben zelf geld om opnieuw uit te geven: terug inkomsten voor de staat.
Thanks voor de info. Pittig detail, ik heb één week geleden nog ongeveer één uur met een ex-topman van Bekaert gesproken die trouwens heer goed bevriend is met de huidige baas Bert D.G.. Die, overigens heel vriendelijke man was trouwens in de running om daar topman van Bekaert te worden !
Bij een volgende ontmoeting zal ik hem dit eens voorleggen.
Thanks voor de info. Pittig detail, ik heb één week geleden nog ongeveer één uur met een ex-topman van Bekaert gesproken die trouwens heer goed bevriend is met de huidige baas Bert D.G.. Die, overigens heel vriendelijke man was trouwens in de running om daar topman van Bekaert te worden !
Bij een volgende ontmoeting zal ik hem dit eens voorleggen.
Amaai, veel dingen die hier gans in het begin gezegd zijn, komen toch aan bod.
Blijft een grote miskleun van een beslissing van de politici. Laat ons zeggen dat ze hun vel duur verkocht hebben.
Enerzijds de max dat ze hun 200 mio niet gaan halen, anderzijds gaan ze het weer ergens anders moeten halen en ondertss is de automarkt van de duurdere wagens om zeep natuurlijk.
Heb mss wel zin om een site blundersvanderegering.be op te zetten
Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.
Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.
en ondertss is de automarkt van de duurdere wagens om zeep natuurlijk.
Heb mss wel zin om een site blundersvanderegering.be op te zetten
Das de grote vrees. De wet voorziet een ouderdomscorrectie van 6% per jaar met een max. van 30%. Na 5 jaar wordt het max. al bereikt.
Concreet gesteld zal een wagen die initieel 100.000 euro heeft gekost 10 jaar later nog 70.000 euro waard zijn voor de berekening voordeel alle aard. Als dan de dagwaarde 15.000 euro is dan nog wordt het voordeel berekend alsof de wagen een waarde van 70.000 euro heeft.
Dergelijke aberraties zullen de tweedehandsmarkt voor duurdere wagens niet goed doen.
Ik stel mij toch de vraag of hier geen case voorgelegd kan worden bij de rechtbank.
Een bedrijfswagen valt in België erg gunstig uit voor de gebruiker, maar gemakshalve gaat men voorbij aan het feit dat diezelfde gebruiker al torenhoge belastingen en sociale bijdragen betaalt op zijn bezoldiging.
Ik moet daarom toch de jongens met een grote wagen een beetje steunen, want ik heb echt het gevoel dat de pijlen vooral op hun gericht zijn.
Blijkbaar zetten vele eenmansbvba's (meestal freelancers/consultants van allerhande slag uit IT, technische beroepen, reclamewereld, journalistiek etc.) terug de stap naar eenmanszaak heb ik vernomen...
Een vennootschap biedt in veel gevallen minder en minder een toegevoegde waarde met het huidige (en vooral toekomstige) regeringsbeleid dixit een zaakvoerder van een groot boekhoud- en fiscaliteitskantoor.
Concreet gesteld zal een wagen die initieel 100.000 euro heeft gekost 10 jaar later nog 70.000 euro waard zijn voor de berekening voordeel alle aard. Als dan de dagwaarde 15.000 euro is dan nog wordt het voordeel berekend alsof de wagen een waarde van 70.000 euro heeft.
Dergelijke aberraties zullen de tweedehandsmarkt voor duurdere wagens niet goed doen.
Hoeveel bedrijfswagens zijn ouder dan 4 jaar?
Niet zo héél erg veel hoor.
De meesten gaan rond dat moment de particuliere markt op. De impact op de tweedehandsmarkt zal er eerder zijn voor nog jongere luxewagens.
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space!
Blijkbaar zetten vele eenmansbvba's (meestal freelancers/consultants van allerhande slag uit IT, technische beroepen, reclamewereld, journalistiek etc.) terug de stap naar eenmanszaak heb ik vernomen...
Een vennootschap biedt in veel gevallen minder en minder een toegevoegde waarde met het huidige (en vooral toekomstige) regeringsbeleid dixit een zaakvoerder van een groot boekhoud- en fiscaliteitskantoor.
Ben hier toch niet 100% zeker van. Als eenmanszaak kom je toch volledig in de personenbelasting en ga je dus snel over de 50% belasting (met RSZ bijgerekend). Met een vennootschap kan je het toch rond of onder de 50% houden. Laag nettoloon en om de paar jaar een groot dividend uitkeren lijkt mij nog steeds interessanter dan uw volledig inkomen onder de personenbelasting te laten vallen. Je kan je loon ook beter "doseren" voor als het eens een jaar minder goed gaat.
Ik ben toch ook serieus aan het twijfelen hoor. Ben trouwens IT consultant.
Vennootschapsbelasting pakt +-30%.
Je kan dan hier en daar nog wat er uit krijgen, maar de poortjes gaan dicht of worden minder interessant.
Dividend is dan door bovenop nog eens 25% te betalen!
Tel daarbij extra kosten voor jaarrekening, boekhouder, VAA...
Aan het feit dat dit aan het gebeuren is moet je niet twijfelen. Die man gaat daar tegen mij niet voor liegen.
Welke formule het interessantst is hangt per individueel af, moet dus zijn dat een gedeelte er dan toch baat bij heeft om terug over te stappen.
Crombez&co zijn niet vriendelijk voor vennootschappen...
Die vaste kosten mag je idd. niet onderschatten.
Hogere dividendbelasting en de verhogingen van de verschillende "voordelen" (niet alleen auto maar vooral ook woning, elektriciteit, verwarming etc.) zullen voor velen een flinke slok op de borrel schelen.
En de liquidatiebonus van 10% is vrijwel zeker 1 van de dingen die bij een volgende besparingsronde zal worden verhoogd zo heb ik vernomen.
Als de scheiding privé-vermogen (natuurlijk persoon) en zakelijk vermogen (vennootschap) puur een fiscale zaak is en minder of helemaal niet een kwestie van aansprakelijkheid dan heeft een vennootschap volgens mij weinig zin.
Ben hier toch niet 100% zeker van. Als eenmanszaak kom je toch volledig in de personenbelasting en ga je dus snel over de 50% belasting (met RSZ bijgerekend). Met een vennootschap kan je het toch rond of onder de 50% houden. Laag nettoloon en om de paar jaar een groot dividend uitkeren lijkt mij nog steeds interessanter dan uw volledig inkomen onder de personenbelasting te laten vallen. Je kan je loon ook beter "doseren" voor als het eens een jaar minder goed gaat.
Bij een eenmanszaak is alles direct privé, zij het inderdaad tegen een hoger belastingtarief. Bij een vennootschap kies je zelf wat je wil uitkeren en kun je de rest dus fiscaal vriendelijker opsparen in je vennootschap. Een lager loon kun je compenseren door 'voordelen' (auto, woning, internet, gas en elektriciteit) maar het zijn net die compensaties die veel minder interessant zijn dan vroeger omdat ze veel zwaarder worden doorgerekend privé. Ik denk dat het daar is waar Rennfox op doelt. Vroeg of laat moet je hetgeen in je vennootschap zit opgepot trouwens ook uitkeren en nu is dividend dus ook mindr interessant geworden. Als ze nu ook nog eens het saldo bij stopzetting zwaarder gaan belasten...
Comment