Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door toere Bekijk BerichtenOke
Comment
-
Ik doe ook alles op een eenmanszaak en imo is de stap naar een ondernemingsvorm louter afhankelijk van risico's en aansprakelijkheid. Heb je een beroep waarmee je ergens risico loopt om aansprakelijk gesteld te worden voor iets, waardoor ze jou kot kunnen komen opschrijven: vennootschap openen. Al is dat tegenwoordig ook niet zeker, want de eerste paar jaar blijf je hoofdelijk aansprakelijk.
Heb je geen direct risico en ben je voor een beroepsfout niet persoonlijk aansprakelijk te stellen: eenmanszaak.
Akkoord, je winst gaat als personenbelasting en dat is allicht 45-55% nadat er eerst 24% RSZ is afgegaan. Maar dat is je netto winst, dus alle onkosten en afschrijvingen gaan daar eerst nog vanaf. Je boekhouding is eenvoudig en zelf bij te houden, en je hebt verder weinig verplichtingen. Ik heb ook al vernomen dat men bij de controles eerder vennootschappen viseren dan eenmanszaken, aangezien dit meestal bijberoepen zijn of activiteiten met lagere inkomsten.
Al moet ik dat allemaal nog heel efkes afwachten natuurlijk, en ik heb niets te verbergen, dus laat ze maar komen.
En voor mij is dit een zuiver bijberoep, dus dat geeft geen astronomische bedragen per maand.
Ik heb ook even overwogen meteen een BVBA op te richten en mijn wagen + wat geld erin te stoppen om met wat onkosten zo weg te komen... Ben ik efkes 2 minuten blij dat ik dat niet gedaan heb!!!!Last edited by Timmeke-Tim; 11/06/2012, 21:02.
Comment
-
Ik zie het nog niet helemaal, wat betreft vennootschap versus eenmanszaak.
Effe heel kort door de bocht:
eenmanszaak: 45-55% belasting + 24% RSZ
vennootschap: 25-33% belasting + 21-25% RV op dividend (voor het gedeelte dat je niet als echt loon, dus als winst/dividend opneemt). Hier komt nog boekhouder bij: in mijn geval kost die +/- 3% van mijn omzet.
Weet wel niet juist in welke gevallen het RV 21% en in welke gevallen 25%, maar ik neem aan dat diegenen die vroeger 15% genoten nu nog steeds een gedeelte aan 21% gaan kunnen uitkeren.
Hoe kan de eenmanszaak interessanter zijn? Bij een vennootschap kan je ook al je kosten aftrekken, voor sommige zaken heb je wel een VAA, maar dat is toch nog steeds vrij beperkt (wat betreft zaken als internet, gsm... ), bij een auto kan je de VAA nog beperken door een CO2 vriendelijk model te nemen (mijn VAA is nu 1800 bruto / jaar voor een BMW 1), als EZ komen de autokosten ook nog steeds voor een deel op je prive terecht.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenIk zie het nog niet helemaal, wat betreft vennootschap versus eenmanszaak.
vennootschap: 25-33% belasting + 21-25% RV op dividend (voor het gedeelte dat je niet als echt loon, dus als winst/dividend opneemt). Hier komt nog boekhouder bij: in mijn geval kost die +/- 3% van mijn omzet.
Weet wel niet juist in welke gevallen het RV 21% en in welke gevallen 25%, maar ik neem aan dat diegenen die vroeger 15% genoten nu nog steeds een gedeelte aan 21% gaan kunnen uitkeren.
Hoe kan de eenmanszaak interessanter zijn? Bij een vennootschap kan je ook al je kosten aftrekken, voor sommige zaken heb je wel een VAA, maar dat is toch nog steeds vrij beperkt (wat betreft zaken als internet, gsm... ), bij een auto kan je de VAA nog beperken door een CO2 vriendelijk model te nemen (mijn VAA is nu 1800 bruto / jaar voor een BMW 1), als EZ komen de autokosten ook nog steeds voor een deel op je prive terecht.
Ben van hetzelfde principe. De gehele VAA (van wagen tot internet en woning in acht genomen ) is nog steeds voordeliger dan dezelfde zaken prive te moeten aanschaffen .
Weliswaar minder dan verleden jaar maar nog steeds voordeliger dan prive.
Comment
-
Hangt er allemaal van af
Zaakvoerder met een Porsche 997 van 5 jr. oud waar je bijna niets meer kunt afschrijven en volle pot VAA moet op betalen zet die beter prive.
Met een BMW 320 ede ga je dan weer voordeel doen op vennootschap.
Met een huis van >2000 euro KI op je vennootschap of in vruchtgebruik ben je ook zwaar gejost.
Heb je een bescheiden woning van 745 euro KI dan ga je erop winnen tegenover de 'werkelijke kost'.
M.a.w. neem niet je eigen situatie als "de norm".
Ik zie een vennootschap voor een stuk als spaarpot waar je tegen een relatief laag belastingtarief reserves kunt in opbouwen. Maar zoals gezegd moet je die er vroeg of laat (tegen een kost) weer uithalen. Eenmanszaak = meer betalen maar het is wel direct en volledig van u privé
ps: Sociale bijdragen zijn ook aftrekbare kost he. En auto's zijn 75% aftrekbaar ongeacht co2. Die 45-55% is enkel op je winst NA kosten. Je moet niet denken dat je 55% op je bruto omzet zal worden belast.Last edited by KdF; 11/06/2012, 23:55.MY 2011 Lexus IS250 Aut.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door toere Bekijk BerichtenFieuw ben content dat mijn boekhouder mij geen 3% van mijn omzet kostMY 2011 Lexus IS250 Aut.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichteneenmanszaak: 45-55% belasting + 24% RSZ
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk BerichtenGij betaalt die in biefstukken?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door toere Bekijk BerichtenNeen , maar zeker geen 3% ( als ik mijn omzet bekijk)
Als het echter bij jou 3% zou zijn ... dat is inderdaad een heel ander verhaal ...Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenIk zie het nog niet helemaal, wat betreft vennootschap versus eenmanszaak.
120.000 inkomst - 20.000 kosten = 100.000 winst -> RSZ = 15.000
Blijft 85.000 over -> 39.000 belasting.
Netto : 100.000 - 15.000 - 39.000 = 46.000
(op winst van 100.000 is dat dan in totaal 54% kwijt aan belasting + rsz)
Comment
-
Voortbouwend hierop, stel nu dat je jezelf vanuit de vennootschap netto 46k wil uitkeren (echt netto netto, dus ook hier NA verrekening van rsz en alle vaa's) dan zal dat bruto ook een aardig bedrag worden dat het grootste deel van je winst (in bovenstaand voorbeeld) zal opsouperen.2.0 JTDm
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk BerichtenAls bedrijfsleider van vennootschap betaal je ook rsz hoor. Het verschil is dat je enkel betaalt op hetgeen je uitkeert en niet op het volledige netto belastbaar zoals in de eenmanszaak. Vennootschapsgeld is bovendien niet "uw" geld, geld van de eenmanszaak wel.2.0 JTDm
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk BerichtenVoortbouwend hierop, stel nu dat je jezelf vanuit de vennootschap netto 46k wil uitkeren (echt netto netto, dus ook hier NA verrekening van rsz en alle vaa's) dan zal dat bruto ook een aardig bedrag worden dat het grootste deel van je winst (in bovenstaand voorbeeld) zal opsouperen.
Maar stel dat je met 2500 netto/mnd toekomt = 30.000/j
bruto is dit dan (belasting/rsz) een 55.000(?)
Blijft 45.000 over in de bvba, belast tegen een 30% = 31.500 over.
Als je dit er ooit wil uithalen met dividend (-25% en dat jaar geen verlaagd tarief!) = 23.000 netto over
30.000+23.000 = 53.000
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door D-man Bekijk BerichtenAls je 46k netto wil, moet je geen bvba starten in dit geval. Dat geeft geen voordeel.
Maar je uitgangssituatie vind ik toch wel optimistisch. 120.000 inkomsten d.w.z. maandelijks gemiddeld 10.000 factureren (dus ook maanden met verlofdagen, eventueel ziekte, klein verlet etc.). Da's wel vrij veel vind ik. Denk dat de meerderheid het met minder moet doen.
edit: ik lees hierboven dat je in de IT zit, kan een verklaring zijn voor dit hoge bedragLast edited by Haddock; 12/06/2012, 10:53.2.0 JTDm
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk BerichtenMaar je uitgangssituatie vind ik toch wel optimistisch. 120.000 inkomsten d.w.z. maandelijks gemiddeld 10.000 factureren (dus ook maanden met verlofdagen, eventueel ziekte, klein verlet etc.). Da's wel vrij veel vind ik. Denk dat de meerderheid het met minder moet doen.
Pak dan 90.000 inkomsten - 20.000 kosten: 70.000
Eenmanszaak:
RSZ : 13.000
Belasting: 25.000
netto = 70.000 - 13.000 - 25.000 = 32.000
bvba:
2500 netto/mnd toekomt = 30.000/j
Blijft 15.000 over in de bvba, belast tegen een 30% = 10.500 over.
Als je dit er ooit wil uithalen met dividend (-21% en dat jaar geen verlaagd tarief!) = 8300 netto over
30.000+8.300 = 38.300
Comment
-
Zie mijn aanvulling op vorige post
Ik ben blij voor u, maar weet dat dit geen referentie is.
Hoe kleiner de bedragen, hoe kleiner de verschillen gaan worden en hoe minder nut een vennootschap zal hebben (ook al gezien de hogere kosten).2.0 JTDm
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door D-man Bekijk Berichten
bvba:
2500 netto/mnd toekomt = 30.000/j
Bruto kàn (veel) hoger oplopen wanneer je een 'duur' huis (vanaf dit jaar is het aangerekend voordeel verdubbeld!) of een of meerdere dure of vaa-onvriendelijke wagen(s) op je vennootschap hebt.2.0 JTDm
Comment
Comment