Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door D-man Bekijk Berichten
    Klopt, ik ben er dan nog vanuit gegaan dat de kosten hetzelfde blijven. Maar bvba is duurder om te runnen.

    Of duw er eens een 911 in (we zitten tenslotte op een autoforum) met VAA enzo... maar dat mag een ander uitrekenen.. :-)
    Wel ja, dit bedoelde ik in de post hierboven

    Heb je een relatief hoge omzet en speel je het relatief 'sober' naar wagens en andere vaa-voordelen toe, dan zal je idd. nog beter zitten met een vennootschap. In de meeste andere gevallen niet of nauwelijks.

    Komt daarbij (hierboven al gezegd) dat eenmans bvba's ook makkelijke prooien zijn om af te zeiken (pardon my French) bij controles.
    2.0 JTDm

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door D-man Bekijk Berichten
      Klopt, ik ben er dan nog vanuit gegaan dat de kosten hetzelfde blijven. Maar bvba is duurder om te runnen.

      Of duw er eens een 911 in (we zitten tenslotte op een autoforum) met VAA enzo... maar dat mag een ander uitrekenen.. :-)
      Zelfs in het voorbeeld van 90k omzet, schilt het toch nog 6300 in het voordeel van de BVBA. De boekhouder kost natuurlijk ook nog geld, pakt 2500, en dan wordt het verschil wel klein, maar toch nog 3800 in dit concrete geval, dus 300/maand netto. En hoe lager het nettoloon (en hoe hoger het dividend), hoe groter het voordeel van de BVBA. Maar dan moet je er wel tegenkunnen dat ge het met een basisloon moet doen dat wat minder is, en dat dan (ruimschoots) compenseren door na een paar jaar een groot dividend uit te keren. 2500 als nettoloon vind ik persoonlijk al vrij veel.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
        Zelfs in het voorbeeld van 90k omzet, schilt het toch nog 6300 in het voordeel van de BVBA. De boekhouder kost natuurlijk ook nog geld, pakt 2500, en dan wordt het verschil wel klein, maar toch nog 3800 in dit concrete geval, dus 300/maand netto. En hoe lager het nettoloon (en hoe hoger het dividend), hoe groter het voordeel van de BVBA. Maar dan moet je er wel tegenkunnen dat ge het met een basisloon moet doen dat wat minder is, en dat dan (ruimschoots) compenseren door na een paar jaar een groot dividend uit te keren. 2500 als nettoloon vind ik persoonlijk al vrij veel.
        die 300 netto is opgesoupeerd door het VAA op je firmawagen
        2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

        Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
          die 300 netto is opgesoupeerd door het VAA op je firmawagen
          En hoe zouden de kosten voor die wagen verdeeld worden als EZ? Niemand is verplicht om een hoge-VAA-wagen op zn vennootschap te zetten he. Natuurlijk op dit forum typisch wel, maar in t algemeen gezien? Ik denk zelf niet dat ondernemen staat of valt bij de mogelijkheid om interessant een porsche of M5 op je zaak te zetten (alhoewel der hier heel wat zijn die mij gaan tegenspreken ).

          Comment


          • We kunnen er hier nog lang over doorgaan.. mijn berekeningen zijn ook maar indicatief. Je boekhouder zal dit veel beter kunnen zeggen.
            Hangt allemaal af van je inkomsten/(soort) uitgaven)/auto/huis/...

            ps: ik ben zeker geen boekhouder ;-)

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
              Ik denk zelf niet dat ondernemen staat of valt bij de mogelijkheid om interessant een porsche of M5 op je zaak te zetten
              Ondernemen niet, de keuze eenmanszaak-vennootschap wel.

              Eenmanszaak = natuurlijk persoon = 75% van je beroepsmatige autokosten kun je inbrengen (staat los van co2).
              Verplicht ben je inderdaad niet maar zoals je zelf zegt het is hier een autoforum met liefhebbers van krachtige en dus vaak dure wagens met een vaa-ongunstige uitstoot.
              2.0 JTDm

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door D-man Bekijk Berichten
                Ik kijk naar mijn eigen omzet... :-)


                Pak dan 90.000 inkomsten - 20.000 kosten: 70.000

                Eenmanszaak:
                RSZ : 13.000
                Belasting: 25.000
                netto = 70.000 - 13.000 - 25.000 = 32.000

                bvba:
                2500 netto/mnd toekomt = 30.000/j
                bruto is dit dan (belasting/rsz) een 55.000(?)

                Blijft 15.000 over in de bvba, belast tegen een 30% = 10.500 over.
                Als je dit er ooit wil uithalen met dividend (-21% en dat jaar geen verlaagd tarief!) = 8300 netto over

                30.000+8.300 = 38.300
                Dus een verschil ban 6300€ op een jaar...

                Wat kost jouw boekhouder? (dubbele boekhouding, jaarrekening,...)
                BVBA oprichten heeft ook zijn kosten, al zijn die vooral eenmalig.
                Met een eenmanszaak ben je ook iets flexibeler: alles is persoonlijk, je moet niets verantwoorden als je bepaalde uitgaven gaat doen.

                Ik vermoed dat die 6K nog lelijk afgeroomd gaat worden door allerhande kosten en formaliteiten die een vennootschap met zich meebrengt.
                Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                www.meevliegen.be

                Comment


                • Overigens, wat die vaa-vriendelijke wagens betreft...

                  2.0 JTDm

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk Berichten
                    Dus een verschil ban 6300€ op een jaar...
                    Zoals reeds gezegd, focus niet te hard op de getallen. Ik wil alleen maar aangeven dat het verschil veel kleiner is dan soms wordt aangenomen (liever 30% dan 50% belasting :-) )
                    Voor concrete getallen, vraag je boekhouder.

                    Ik heb zelf ook een bvba. Maar de extra VAA en ook verhoogd dividend doen me nu sterk twijfelen. Ik zal ook eens een juiste berekening vragen.
                    Zeker nu liquidatiebonus nog (maar) 10% is...

                    Comment


                    • Tis allemaal waar. Ik heb zelf een vennootschap maar moet goed opletten wat ik doe of er schiet niet veel voordeel meer over. Mijn wagen heeft een CO2 van 129, normverbruik van 5.5 liter (benzine) en ik moet al met een fluwelen voet rijden om hem onder de 7 te krijgen. Zwaar boerenbedrog. Maar ik doe gelijk de meesten: kiezen wat fiscaal het interessant is. Elk bedrijf stemt zijn car policy af op de wetgeving, hoe onzinnig die laatste ook moge zijn...

                      Comment


                      • Wat je wagen verbruikt, dat hangt puur af hoe en waar je ermee rijdt.
                        Doe je veel snelweg, constant 120hm/u, dan kan je gewoon niet onder dat normverbruik gaan... Ik doe met mn 123d enorm veel snelweg en hou me redelijk aan de limieten, max ne keer 130-135 op de 'kilometrique', en dan zit ik rond de 6.2 (terwijl 5.2 normverbruik is).
                        Als je veel 70 of 90km/u rijdt, en voor de rest niet al te zot doet, zou ik die 5.2 kunnen halen denk ik. Als je kijkt naar het momenteel verbruik op de boordcomputer, dat gaat gewoon gigantisch omhoog vanaf 90-100 per uur...

                        Comment


                        • No offence, maar als dat je rijstijl is, waarom heb je dan een 123d en bijvoorbeeld, geen 116d?
                          MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                          Comment


                          • was er in het begin geen sprake van mensen die een eenmanszaak opgestart hebben voor de wagenen die dan doorfectureerden aan de BVBA voor het gebruik om het VAA te omzeilen?
                            Hier stond eens mijn auto vermeld.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                              No offence, maar als dat je rijstijl is, waarom heb je dan een 123d en bijvoorbeeld, geen 116d?
                              Ik zei, over het algemeen... ik heb ook ne klant in Duitsland .
                              En af en toe aan de rode lichten doe ik eens een sprintje, onlangs nog ne S5 het moeilijk gemaakt

                              Maar over't algemeen hou ik me aan de limieten, ik zou graag 100 jaar worden

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                                Hoe kleiner de bedragen, hoe kleiner de verschillen gaan worden en hoe minder nut een vennootschap zal hebben (ook al gezien de hogere kosten).
                                Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                                Heb je een relatief hoge omzet en speel je het relatief 'sober' naar wagens en andere vaa-voordelen toe, dan zal je idd. nog beter zitten met een vennootschap. In de meeste andere gevallen niet of nauwelijks.

                                Komt daarbij (hierboven al gezegd) dat eenmans bvba's ook makkelijke prooien zijn om af te zeiken (pardon my French) bij controles.
                                Oorspronkelijk geplaatst door D-man Bekijk Berichten
                                We kunnen er hier nog lang over doorgaan.. mijn berekeningen zijn ook maar indicatief. Je boekhouder zal dit veel beter kunnen zeggen.
                                Hangt allemaal af van je inkomsten/(soort) uitgaven)/auto/huis/...
                                Oorspronkelijk geplaatst door D-man Bekijk Berichten
                                Zoals reeds gezegd, focus niet te hard op de getallen. Ik wil alleen maar aangeven dat het verschil veel kleiner is dan soms wordt aangenomen
                                100% correcte conclusies deze morgen
                                MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                                Comment


                                • Ik vraag me af wanneer iemand de VAA regels gerechterlijk gaat aanvechten op basis van het ongelijkheidsprincipe bvb (oudere of geïmporteerde bedrijfswagen); hoe werkt dit eigenlijk, kan je hier de krachten bundelen en meerdere gedupeerden verzamelen? Waar zitten hier de belastingconsulenten?

                                  Comment


                                  • "Werknemers kiezen blijkbaar nog altijd voor een bedrijfswagen, "

                                    Als er al keuze is...

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door gunzie Bekijk Berichten
                                      Ik vraag me af wanneer iemand de VAA regels gerechterlijk gaat aanvechten op basis van het ongelijkheidsprincipe bvb (oudere of geïmporteerde bedrijfswagen); hoe werkt dit eigenlijk, kan je hier de krachten bundelen en meerdere gedupeerden verzamelen? Waar zitten hier de belastingconsulenten?
                                      Dat weet ik niet, maar er werd al herhaaldelijk geschreven dat een rechtzaak voor de staat een verlies zou betekenen omdat het inderdaad discriminerend 'zou' zijn. Hier alvast een update van Touring zoals beloofd een paar posts terug:

                                      Beste, er wordt op dit moment hard onderhandeld achter de schermen, samen met Febiac, de vertegenwoordiger van de automerken. Er was vanmorgen nog een persconferentie daarover. Altijd weer werk van lange adem….. Ook op het vlak van de database zijn we samen met Febiac en Federauto aan het onderhandelen. Onze jurist volgt dit op in de federale commissie verkeersveiligheid.
                                      Keep in touch…
                                      Hier stond eens mijn auto vermeld.

                                      Comment


                                      • Ik heb het hier al verschillende keren geschreven, Federauto staat niet aan de kant van de bedrijfsleider/ondernemer. Zij hebben zwaar gelobbyd tegen het oorspronkelijke voorstel van december (factuurprijs). De officiële uitleg was echter dat het wagenpark moest vergroenen...
                                        Vandaar dat kleine wagens en zuinige middenklasse ecokrellen nu buiten schot blijven en er zelfs beter vanaf komen.
                                        Dat de specialisten in jonge 2de hands luxewagens het moeilijk hebben is voor hun geen issue.
                                        2021 Taycan 4S
                                        2021 Lexus UX250h

                                        Comment

                                        Working...
                                        X