Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
    ...Federauto staat niet aan de kant van de bedrijfsleider/ondernemer....
    "Allemaaleuh die broekeuh af toen enneu fooroofer buighen .... u euuhh wortte kenaait!"
    dank u wel dirupo

Comment

• als ge genen bedrijfswagen wil zeg je toch gewoon "nee" en koop je zelf 1. Wat vaker duurder is natuurlijk, maar je hebt meestal toch wel de keuze?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door mysticwizard Bekijk Berichten
        als ge genen bedrijfswagen wil zeg je toch gewoon "nee" en koop je zelf 1. Wat vaker duurder is natuurlijk, maar je hebt meestal toch wel de keuze?
        Ik vind persoonlijk dat ne bediende uiteindelijk nog niet mag klagen: voor hetgene dat hij per maand betaalt kan hij over't algemeen zulk een wagen zelf niet kopen, dat zou prive een factor 3-8 duurder zijn!

Het probleem stelt zich bij de zaakvoerders: eerst betaalt die hun zaak de wagen, en dan betalen ze hem nog eens prive ... 2 keer gepakt in hunne portemonnee dus...
        Maar soit, mijn visie daarop is biased

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten

Het probleem stelt zich bij de zaakvoerders: eerst betaalt die hun zaak de wagen, en dan betalen ze hem nog eens prive ... 2 keer gepakt in hunne portemonnee dus...
          Oei oei, nu gaan al die mierenneukers hier beginnen zeggen dat geld van de zaak, niet uw eigen geld is, ook al zijde 100% aandeelhouder :p en was het uw startkapitaal enzovoort enzovoort.

Maargoed, ik denk dat er wel een slotje op kan op deze thread tot dat er echt nieuws is
          Hier stond eens mijn auto vermeld.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
            Ik vind persoonlijk dat ne bediende uiteindelijk nog niet mag klagen: voor hetgene dat hij per maand betaalt kan hij over't algemeen zulk een wagen zelf niet kopen, dat zou prive een factor 3-8 duurder zijn!

Je hebt gelijk want in de gevallen die het hardst getroffen worden heeft de zaakvoerder meestal 100% van de aandelen en is het onderscheid privé-vermogen en rechtspersoonvermogen moeilijk te maken (vooral mentaal dan) want alle input komt uit zijn eigen zak en gaat (bij vereffening) ook alle output terug naar zijn zak.

Bedienden kunnen idd. zeker niet klagen...
            2021 Taycan 4S
            2021 Lexus UX250h

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
              Oei oei, nu gaan al die mierenneukers hier beginnen zeggen dat geld van de zaak, niet uw eigen geld is, ook al zijde 100% aandeelhouder :p en was het uw startkapitaal enzovoort enzovoort.

Maargoed, ik denk dat er wel een slotje op kan op deze thread tot dat er echt nieuws is
              Ik ben ook bang voor een déjà-vu

Comment

• 12345
                Last edited by Jokke_vlo; 12/06/2012, 20:48.

Comment

• ik heb zojuist een Volvo S60 D5 R-design gekocht, redelijk full option
                  215 pk voor 119 co2, zal een VAA hebben van 245 euro / maand
                  Ik had eerlijk gezegd 6 maanden geleden geen Volvo in gedachten als mijn nieuwe wagen maar het is wat het is

Ben toch zeer content met mijnen aankoop :-)

ps: ik heb eens de berekening gedaan wat de staat verliest door de nieuwe wet en als er veel hun aankopen zullen aanpassen zoals ik nu gedaan hebben zullen ze er zwaar hun broek aan scheuren. Op mijn voorkeur van 6 maanden geleden gingen ze veel meer BTW verdienen en was veel minder aftrekbaar in mijn vennootschap

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                    12345

Nu je het zegt ja
                    2021 Taycan 4S
                    2021 Lexus UX250h

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichten
                      215 pk voor 119 co2
                      in pk's uitgedrukt maakt het uiteraard meer indruk ;-)

maar 119 CO2 is uiteraard zeer flink !

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                        in pk's uitgedrukt maakt het uiteraard meer indruk ;-)

maar 119 CO2 is uiteraard zeer flink !
                        het is geen sportwagen hé, ik heb eens goed rondgeneust en die S60/D5 komt er gewoon netjes uit als je het volledige plaatje cataloogprijs / co2 / VAA / uitrusting bekijkt
                        het feit dat die ook nog in Gent in elkaar gezet wordt en mijn euro dus ook een investering is in werkgelegenheid in België is mooi meegenomen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                          Ondernemen niet, de keuze eenmanszaak-vennootschap wel.

Eenmanszaak = natuurlijk persoon = 75% van je beroepsmatige autokosten kun je inbrengen (staat los van co2).
                          Verplicht ben je inderdaad niet maar zoals je zelf zegt het is hier een autoforum met liefhebbers van krachtige en dus vaak dure wagens met een vaa-ongunstige uitstoot.
                          Volgens mij klopt het niet van die 75%. Dat is het begin, daar moet ge nog eens uw privé gebruik van aftrekken.
                          Dus stel dat je 20% privé doet en 80% beroep, dan moogt ge maar 80% van 75% aftrekken.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
                            Volgens mij klopt het niet van die 75%. Dat is het begin, daar moet ge nog eens uw privé gebruik van aftrekken.
                            Dus stel dat je 20% privé doet en 80% beroep, dan moogt ge maar 80% van 75% aftrekken.
                            Dat zegt hij toch ook?

"75% van je beroepsmatige autokosten"

Als het beroepsmatig 80% is, mag je 60% (80% van 75%) inbrengen. Onafhankelijk vd CO2/leeftijd. En dan ben je ook klaar.
                            Bij vennootschap moet er nog solidariteitsbijdrage betaald worden en privé nog eens VAA.
                            Last edited by ; 13/06/2012, 09:59.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
                              hij zegt toch: "75% van de beroepsmatige autokosten" dus zijn uitleg klopt wel hé
                              2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door D-man Bekijk Berichten
                                Dat zegt hij toch ook?

"75% van je beroepsmatige autokosten"
                                gmta
                                2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

Comment

• Oei ja, overgekeken , te vlug geweest.
                                  Naar auto toe dank ik dat ge met nen dikke auto beter zijt als ge een emz hebt, met nen co2 vriendelijke auto beter met een vennootschap.
                                  Al moet ik zeggen dat kiezen tss de twee in functie van een auto niet het juiste is van doen
                                  Last edited by ; 13/06/2012, 10:12.

Comment

• Bwa, dan nog. Puur naar aftrekbare kosten:

Stel een milieuvriendelijk auto - Prius - 90% aftrekbaar - 30.000€.

In vennootschap:
                                    30.000*90% = 27.000 aftrekbaar. Pak 30% belasting = 8.100€ netto uitgespaard over pak 4jaar.

in eenmanszaak:
                                    30.000*75%*80% = 18.000 aftrekbaar. Pak 45% belasting = 8.100€ netto uitgespaard over 4 jaar...

Of maak ik een telfoutje?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten

Je lijkt echt niet te weten hoe de boekhouding van een firma werkt.
                                      Natuurlijk is firma-geld geen eigen geld...

Probeert eens wat van de zaak voor jouw privé te gebruiken
                                      Probeert eens wat van jouw winst (dividend) van de firma naar jouw te 'schenken' (dividend uitbetalen) en zeg mij hoeveel dat je daar van over houdt na de belasting (meestal 50% af)

Zelf het kapitaal dat jij uit jouw privé heb moeten nemen om de firma te starten wordt belast (tot 50%) als je de firma stopt en dat kapitaal terugvorderd... hoe onlogisch hé!

Het klopt 100% dat als iemand zijn firma wagen wil overkopen dat hij dat met zijn privé geld moet doen.
                                      Stel je dus eens voor dat een bedrijfsleider bvb een BMW van 60.000€ op de firma 2 jaar geleden heeft gekocht. Deze is nu 40.000€ waard.
                                      Deze persoon wil nu deze wagen privé aankopen?
                                      Hij moet dus zijn eigen iets van 80.000 schenken vanuit zijn firma om na belasting nog die 40.000€ over te houden om de wagen te kunnen kopen.
                                      Je zou ook kunnen zeggen dat hij een lening moet aangaan, ok.. maar hij zal zijn eigen dan meer moeten betalen als loon wat op hetzelfde neerkomt (en zelf meer met sociale lasten).
                                      Dubbel betalen zal hij doen.
                                      Daarbij zal hij ook inschrijvingsgeld betalen. want firma is niet gelijk aan privé hé

nb: 100% aandeelhouder kan niet Oftewel heb je geen aandeel en ben je eenmanszaak of wel heb je een firma en dan ben je minstens 2 aandeelhouder.

nb2 : Een bedrijfsleider krijgt een loon zoals iedereen, maar zal een véééél kleinere pensioen krijgen omdat hij wel zelfstandig moet zijn.
                                      Dat is pas discriminatie.
                                      2014 Porsche Boxster 981
                                      2015 BMW serie 2 Cab 220d

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door D-man Bekijk Berichten
                                        Bwa, dan nog. Puur naar aftrekbare kosten:

Stel een milieuvriendelijk auto - Prius - 90% aftrekbaar - 30.000€.

In vennootschap:
                                        30.000*90% = 27.000 aftrekbaar. Pak 30% belasting = 8.100€ netto uitgespaard over pak 4jaar.

in eenmanszaak:
                                        30.000*75%*80% = 18.000 aftrekbaar. Pak 45% belasting = 8.100€ netto uitgespaard over 4 jaar...

Of maak ik een telfoutje?
                                        Niet vergeten dat al de rest ook aan die % moet gaan, verzekering, biv, onderhoud, ...

Comment

• En dan nog eentje over aftrekbaarheid, maar dan een mooie kar van 60.000 - 50% aftrekbaar:

bvba: 60.000*50%*30% = 9.000 "winst" (+ solidariteitsbijdrage + prive VAA)
                                          eenmanszaak: 60.000*75%*80%*45% = 16.200 "winst" (klaar)

we have a winner! :-)

Comment

Working...
                                          X