Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    (mijn opa zaliger, gestorven 2007, was lagere ambetnaar...had 1800
    mijn vader had een inkomen toen hij in 2001 op 58 op pensioen ging van bruto 6000
    heeft nu een pensioen van geen 1500)
    straf

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
      (mijn opa zaliger, gestorven 2007, was lagere ambetnaar...had 1800
      mijn vader had een inkomen toen hij in 2001 op 58 op pensioen ging van bruto 6000
      heeft nu een pensioen van geen 1500)
      Ben ik blij dat ik straks een Nederlands pensioen krijg.

      Ondanks alles krijgt het Nederlandse pensioenstelsel nog steeds de hoogste score (wereldwijd) op de pensioenindex van enkele internationale adviesbureaus.

      Comment


      • ben ook IT-er + verhuurbedrijf, nog steeds eenmanszaak zonder rechtspersoonlijkheid, ben jaren fleetmanager bij vorige werkgever geweest ook en toen lachte iedereen (ook hier op forum) als ik zei dat deze mistoestanden niet konden blijven duren. Ik zag dat met de jaren zo veranderen. Indien ik mij morgen een auto van 100000 € OMG zou kopen, dan is dat omdat ik die ook privé zou kunnen betalen.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door KidCool Bekijk Berichten
          ...Indien ik mij morgen een auto van 100000 € OMG zou kopen, dan is dat omdat ik die ook privé zou kunnen betalen.
          goede benadering !
          wel een beetje ouderwets...

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk Berichten
            Ben ik blij dat ik straks een Nederlands pensioen krijg.

            Ondanks alles krijgt het Nederlandse pensioenstelsel nog steeds de hoogste score (wereldwijd) op de pensioenindex van enkele internationale adviesbureaus.
            Ik hoop het voor u. Nederland zit momenteel met een serieuze immobiliënbubbel (beetje zoals het Spaanse verhaal) en daar hebben de pensioenfondsen miljarden in zitten. Als dat fout loopt ziet het er minder goed uit. En er zijn een hoop noorderburen waar ze de pensioenen al gekort hebben door tegenvallende beleggingen. Soit, tegen de tijd dat gij met pensioen gaat draait de wereldeconomie weer op wieltjes.

            Comment


            • het aanvullend pensioen is gekort, aow - de basis - nog niet

              en ik ben eens benieuwd hoeveel bij ons onze eventuele groepsverzekering, en aanvullend pensioensparen gaat opleveren, en wanneer bij ons het vastgoed keldert, en de pensioenen noodgedwongen gekort gaan worden, en ...

              de nederlanders hebben ondertussen al héél wat ingeleverd, onze politiek blijft maar wat omfloersen, in dat opzicht is di rupo 'goed' bezig

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                Ik hoop het voor u. Nederland zit momenteel met een serieuze immobiliënbubbel (beetje zoals het Spaanse verhaal) en daar hebben de pensioenfondsen miljarden in zitten. Als dat fout loopt ziet het er minder goed uit. En er zijn een hoop noorderburen waar ze de pensioenen al gekort hebben door tegenvallende beleggingen. Soit, tegen de tijd dat gij met pensioen gaat draait de wereldeconomie weer op wieltjes.
                Even off-topic

                Niet ieder pensioenfonds heeft miljarden in de immobiëlen zitten. Vele pensioenfondsen beperken de risico's door derivaten en zullen niet snel in de problemen komen, maar in bepaalde situaties kan een pensioenfonds de opgebouwde pensioenen of de ingegane pensioenen korten (verlagen). Dat gebeurt bij een lage dekkingsgraad. De dekkingsgraad is dan zo laag dat ze, naar verwachting, binnen een bepaalde termijn niet herstelt tot het niveau van het minimaal vereist vermogen (dekkingsgraad ligt op ongeveer 105%). 1 op de 4 pensioenfondsen moet inderdaad hun uitkering korten.
                In België hebben ook al enkele bedrijfspensioenfondsen een saneringsplan moeten indienen van de Belgische toezichthouder.

                Een inwoner van België en werkzaam in Nederland heeft vanaf zijn 62'ste recht op het "Intern recht" of "grensarbeiderspensioen".
                Komt er op neer dat een Nederbelg (inwoner van België die in Nederland gewerkt heeft) vanaf die leeftijd ook in België recht op pensioen heeft, maar dit Belgisch pensioen zal altijd een pak lager zijn dan het Nederlands pensioen.
                Ondanks dat in Nederland het pensioen pas vanaf 67 jaar in gaat kan die Nederbelg toch al vanaf zijn 62'ste gebruikt maken van dit Intern Recht.

                Als 50-plusser denk je daar toch al eens aan.
                Last edited by ; 02/07/2012, 09:48.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                  het aanvullend pensioen is gekort, aow - de basis - nog niet

                  en ik ben eens benieuwd hoeveel bij ons onze eventuele groepsverzekering, en aanvullend pensioensparen gaat opleveren, en wanneer bij ons het vastgoed keldert, en de pensioenen noodgedwongen gekort gaan worden, en ...

                  de nederlanders hebben ondertussen al héél wat ingeleverd, onze politiek blijft maar wat omfloersen, in dat opzicht is di rupo 'goed' bezig
                  Dit kan ik alleen maar bijtreden, als werknemer (kaderlid) zal mijn totaal inkomen met ongeveer 4% dalen. Dat geldt voor alle Nederlanders met een inkomen boven modaal.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk Berichten

                    Vele pensioenfondsen beperken de risico's door derivaten en zullen niet snel in de problemen komen,

                    Ik denk dat dit hen net sneller in de problemen zal brengen...
                    2.0 JTDm

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                      Ik denk dat dit hen net sneller in de problemen zal brengen...
                      Nog even off-topic onder goed beheer zijn de derivaten er om de risico’s te verminderen

                      Een derivaat is een beleggingsinstrument dat zijn waarde ontleent aan de waarde van een ander goed, zoals rente, aandelen of olie. Het is een instrument waarmee gespeculeerd kan worden, maar dat ook gebruikt kan worden als een soort verzekering tegen financiële risico’s.
                      Pensioenfondsen die derivaten gebruiken, worden soms ten onrechte op één lijn gesteld met instellingen die speculeren met derivaten. “Bij het pensioenfonds gebruiken ze derivaten om de risico’s van renteveranderingen, bepaald door de financiële markten, te verkleinen. Immers als de rente zakt, stijgen de (toekomstige) verplichtingen van het pensioenfonds en daalt dus de dekkingsgraad. Door gebruik van rentederivaten proberen ze deze daling van de dekkingsgraad te verkleinen.”

                      “Als de rente daalt, stijgen de pensioenverplichtingen van het fonds. Dat betekent dat er meer in de pensioenpot moet zitten om een ongewijzigde dekkingsgraad te behouden. Een rentedaling kan dus een groot risico zijn voor een pensioenfonds. Dat risico is afgedekt. Dat wil zeggen, dat als de rente inderdaad zou zakken, de derivaten (in dit geval renteswaps) er als een soort verzekering voor zorgen dat de instellingen waarmee die derivaten zijn overeengekomen, een deel aan het pensioenfonds betalen. De daling van de dekkingsgraad is dan minder groot dan zonder de inzet van deze derivaten.



                      Last edited by ; 02/07/2012, 10:20.

                      Comment


                      • Nu we toch off topic bezig zijn, maar voor zij die geintresseerd zijn in de economie (is al wel een herhaling): Vanavond, Maandag, 2 juli, Nederland 2, 20.20 uur in Tegenlicht van de VPRO: Goldman Sachs en de vernietiging van Griekenland, http://tegenlicht.vpro.nl/aflevering...iekenland.html
                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                          Jos, de reden waarom een stevig deel van die IT-consultants klagen, is 1) omdat er hier een paar zitten, en 2) velen ervan dachten een financieel gezonde keuze te maken voor een goedkoper tweedehandsvoertuig waar al wat jaren afschrijving af waren dan een gloednieuwe auto te leasen.

                          Een luxewagen die nieuw 100k kostte maar je tweedehands na enkele jaren voor 40k kon kopen is gezond, tot de wetgever beslist dat je belast wordt op 86% van de nieuwwaarde oftewel alsof die auto 86k kostte.

                          En dat is inherent oneerlijk aan de VAA-regels. Want hadden die IT-consultants dat eerder geweten, hadden ze een luxewagen voor 40k gekocht waarna die qua VAA ook effectief op 40k belast wou worden.
                          Even voor de duidelijkheid: de klagers hier bijvoorbeeld rijden met een Saab 9-3, BMW X1, .... Er zijn gewoon een hoop IT-ers (en nog een hoop andere sectoren ook) zelfstandige geworden met geen of een beperkt business plan. Als ik zie hoeveel van die mannen die gewoon identiek dezelfde job uitvoeren als toen ze in loondienst waren en zelfs voor dezelfde werkgever werken. Hun voordeel zit puur in de optimalisatie die ze kunnen doen tegenover hun loon als werknemer. Ik heb hier een collega die na zijn switch 200 euro netto meer heeft en zijn doel is om de support job die hij hier doet nog jaren te doen ... Ik snap dat ze de drempel laag maken om ondernemen te stimuleren, maar ik denk toch dat men soms beter iets kritischer zou zijn voor mensen die een onderneming willen starten ...
                          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                          '15 Volvo XC60 D3

                          Comment


                          • Juist, als hun buisinessplan in het gedrang komt enkel door een verhoging van de VAA, dan vraag ik mij af welke marges hun beroepsaktiviteit genereert...

                            Comment


                            • Anderzijds is net het bedienden- en arbeidersstatuut net de vreemde eend in de bijt, met allerlei wettelijke bepalingen die werkgever en werknemer lang aan mekaar verbinden. In dat opzicht is de ruk naar zelfstandigheid met allerlei freelance consultants een natuurlijker gegeven dan wat op je luie kloten zitten als werknemer en jaarlijks een evalutatie krijgen waaraan afhangt of je bovenop de index nog een paar percentjes loonsverhoging krijgt.

                              De arme freelancers werken overigens voornamelijk als eenmanszaak, omdat er aan het oprichten en onderhouden van een vennootschap ook een stevig prijskaartje aan hangt. Pas als je +400€ per dag kan aanrekenen wordt het langzaam interessant om aan een vennootschap te denken, en de tarieven voor supportsukkels is niet van die aard dat je royaal kan leven. Als hij er 200€ net per maand extra aan overhoudt vraag ik mij overigens af waar hij de optimalisatie dan heeft gedaan...

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                Anderzijds is net het bedienden- en arbeidersstatuut net de vreemde eend in de bijt, met allerlei wettelijke bepalingen die werkgever en werknemer lang aan mekaar verbinden. In dat opzicht is de ruk naar zelfstandigheid met allerlei freelance consultants een natuurlijker gegeven dan wat op je luie kloten zitten als werknemer en jaarlijks een evalutatie krijgen waaraan afhangt of je bovenop de index nog een paar percentjes loonsverhoging krijgt.
                                Dat klopt, in die zin maak ik ook constant de afweging tussen in loondienst blijven of zelfstandige worden, maar dat is in functie van mijn toekomstige loopbaan en niet van mijn auto of 200 euro netto meer zoals sommige collega's

                                Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                De arme freelancers werken overigens voornamelijk als eenmanszaak, omdat er aan het oprichten en onderhouden van een vennootschap ook een stevig prijskaartje aan hangt. Pas als je +400€ per dag kan aanrekenen wordt het langzaam interessant om aan een vennootschap te denken, en de tarieven voor supportsukkels is niet van die aard dat je royaal kan leven. Als hij er 200€ net per maand extra aan overhoudt vraag ik mij overigens af waar hij de optimalisatie dan heeft gedaan...
                                Er zijn veel vennootschappen opgericht door slecht advies van boekhouders vrees ik, er zijn er dan ook veel met spijt nu Trouwens om het met de woorden van die van de Pfaf's te zeggen: " voor 400 euro per dag kom ik mijn zetel niet uit zen!"
                                '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                '15 Volvo XC60 D3

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                  Juist, als hun buisinessplan in het gedrang komt enkel door een verhoging van de VAA, dan vraag ik mij af welke marges hun beroepsaktiviteit genereert...
                                  Mjah, VAA van 1800 euro op je Porsche naar 22K Brutto ... wilt ook zeggen 22K Brutto voor de zaak als je dat als loon moet uitbetalen met nog eens Sociale Bijdragen erna.

                                  22 000 euro meer op 220 werkdagen, dat wilt zeggen dat je 100 euro per dag extra moet factureren om jezelf een hoger loon te kunnen uitbetalen om je VAA te kunnen betalen en dezelfde stijl en kosten handhaven in je zaak. Ik moet mijn klanten geen index aanpassing voorstellen van 100 euro per dag hoor. Dus netto verlies ik nog steeds en ben ik/bvba armer geworden. Ik kan gerust geloven dat 22K meer kosten iemand zijn business plan onderuit haalt die perfect haalbaar was 12 maanden geleden. Zeker als je nog vakanties neemt en niet rijk wilt worden of teveel te werken en 34% af te geven op alles boven je BE punt. Een freelance callcenter medewerker of een netwerkspecialist, die hebben 450 euro per dag denk ik en die kunnen hij daily rate niet ffkes 25% verhogen door Di Ripoff.

                                  Het gaan tenslotten nog steeds over iets minder dan 1 millioen bfr extra kosten he ...
                                  Hier stond eens mijn auto vermeld.

                                  Comment


                                  • Die 22k moet je niet betalen hé.

                                    Comment


                                    • Inderdaad, er zijn legio redenen waarom iemand freelance wil werken. Ik ben freelance gegaan omdat ik liever projecten doe en dan is freelance interessanter dan loonslaafje te zijn bij een consultancy club waar je de firmakrel du jour moet rijden, geen inspraak heb naar welke klant en men liever hebt dat je billable bent dan dat je cursussen doet. Het alternatief is een interne positie bij een echt bedrijf, maar dat is een langetermijnsverbintenis, waar verloning en opleiding wel in orde kunnen zijn maar ik zie mezelf ook niet +5 jaar dezelfde rot-trein nemen naar mijn werk omdat de bedrijfsgarage vol staat met hoger kader.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                        Ik heb hier een collega die na zijn switch 200 euro netto meer heeft en zijn doel is om de support job die hij hier doet nog jaren te doen ... Ik snap dat ze de drempel laag maken om ondernemen te stimuleren, maar ik denk toch dat men soms beter iets kritischer zou zijn voor mensen die een onderneming willen starten ...
                                        Typisch een geval van slecht advies door de boekhouder en zo zijn er wel meer. Die verdient ook meer aan een venn. dan aan een eenmanszaak natuurlijk... En vaak laten ze je dan de eerste jaren nog minimum sociale bijdragen betalen. Da's allemaal ongelooflijk leuk natuurlijk en goed opbrengen, man man... Tot de dag dat de regularisatie soc. bijdragen van duizenden euro's in de bus valt, binnen de 30d te betalen. En dan mag die jongen nog hopen dat em niet ziek wordt of een ongeval krijgt of het is helemaal om zeep.
                                        2021 Taycan 4S
                                        2021 Lexus UX250h

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                          Inderdaad, er zijn legio redenen waarom iemand freelance wil werken. Ik ben freelance gegaan omdat ik liever projecten doe en dan is freelance interessanter dan loonslaafje te zijn bij een consultancy club waar je de firmakrel du jour moet rijden, geen inspraak heb naar welke klant en men liever hebt dat je billable bent dan dat je cursussen doet. Het alternatief is een interne positie bij een echt bedrijf, maar dat is een langetermijnsverbintenis, waar verloning en opleiding wel in orde kunnen zijn maar ik zie mezelf ook niet +5 jaar dezelfde rot-trein nemen naar mijn werk omdat de bedrijfsgarage vol staat met hoger kader.
                                          Je hebt IT en IT. Wie dagelijks kabels trekt, met printers en servers sleurt en 1ste lijns advies geeft, is volgens mij beter af als loonslaaf. Gezien de tarieven zal die niet veel baat hebben bij een vennootschapstructuur. Een developer van hippe app's wordt dan weer beter zelfstandig. Wie zichzelf wat weet te verkopen en opdrachtgevers heeft die niet op hun centen zitten, heeft in no time een GT3 bijeengespaard (of zelfs 2) . Of het allemaal blijft duren is een andere zaak natuurlijk. Maar ook bij de grote boites ben je lang niet veilig als ze de grote borstel bovenhalen. Zie naar HP bijvoorbeeld, daar is massa's "kader" gesneuveld de voorbije 2 jaar.
                                          2021 Taycan 4S
                                          2021 Lexus UX250h

                                          Comment

                                          Working...
                                          X