Oorspronkelijk geplaatst door fblade
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichtende website www.fiscaalcorrect.beOorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk BerichtenZeeeer mooi initiatief, jammer dat de site niet werkt : Apache is functioning normallyOorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk BerichtenVanaf 4 oktober kan iedereen op de website www.fiscaalcorrect.be2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -
Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichtenen lees nu nog es?
Maar wel het slechtste dat ge kunt doen dus (zit in de branche). Tegen 4 okt is 75% van de mensen die het gelezen hebben al vergeten.
Comment
-
in afwachting kan je altijd naar www.onthaasting.nl2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -
Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door HansP Bekijk Berichtenbij mij is het netto 147euro dus eigenlijk 22 euro teveel ? kan ik die dan terugkrijgen met belastingen ?
Ik zal je mijn situatie eens toe lichten. Ik betaal bvb ook een netto werknemersbijdrage voor mijn bedrijfsvoertuig. Die bedraagt 156 euro. Maar aangezien mijn VAA rond de 220 euro is, moet ik iedere maand voor de fiscus nog 70 euro bruto bijpassen. Dus bij mijn loon wordt eerst nog 70 euro bruto bijgetelt, dan belastingen betaalt, die 70 euro opnieuw afgetrokken en dan gaat er netto nog eens 156 euro af. Er zijn niet zoveel bedrijven die zo'n regel toepassen, maar bij mij bvb ook wel.
Als het zo is, dan is het zaak om een auto te kiezen die een VAA heeft zo dicht mogelijk bij 147 euro. Ik ga dat bvb ook doen voor mijn volgende firmaslet: een VAA van rond de 156 euro. En aangezien ik dat netto aan mijn werkgever betaal, ziet de fiscus geen rotte cent van mij voor mijn bedrijfsvoertuig.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichtenin afwachting kan je altijd naar www.onthaasting.nl
Comment
-
Wil ik jullie ook niet onthouden:
Maken we in België een ‘Tipping Point' mee?
Dat bedrijfsleiders zich nu volop moeien in het politieke debat roept de vraag op of we een kantelmoment bereiken.
Door Louis Verbeke, voorziitter van de Vlerick Business School. Hij schrijft in eigen naam.
De bestseller van Malcolm Gladwell ‘The Tipping Point’ beschrijft naar analogie met epidemieën hoe plotse veranderingen, kantelmomenten, zich voordoen als gevolg van vele op zich niet zo opvallende feiten. Plots stellen we zaken vast die we niet zagen komen en die het beeld totaal veranderen. Is zoiets in België aan het gebeuren?
Bedrijfsleiders moeien zich niet graag met het politieke debat. Ze zien, terecht, dat hun taak erin bestaat binnen het maatschappelijke bestel hun onderneming te doen presteren. Dat is hun bijdrage. Het komt politici toe een omgeving te bouwen die stevige prestaties toelaat. De Belgische situatie is uniek, omdat naar schatting 70 procent van de kiezers in Vlaanderen een dergelijke omgeving steunt en er ook die prestaties voor terugkrijgt, ondanks het slechte federale beleid en de bedroevende prestatie van het socialistische deel van Wallonië.
In elk normaal land krijg je een wisseling van de wacht die onder meer de PS-verantwoordelijken straft voor wat zij het land aandeden. In dit land is de wens van de meerderheid irrelevant gemaakt via vetostructuren die de linkse meerderheid van de Franstalige minderheid de sleutel tot de macht verlenen. Dat kon enkel via een ‘monsterverbond’, een term die al aan de basis lag van het ontstaan van België.
Komen we tot een kantelmoment? Tijdens de Voka-voorzitterswissel op 10 september werd de vraag aan Luc De Bruyckere hoe goed Elio Di Rupo het deed, door de zaal op hoongelach onthaald. Er was applaus toen zijn opvolger Michel Delbaere stelde ‘dat groei onze enige sociale zekerheid is’ en ook zijn heldere definitie gaf van de Belgische impasse: Vlaanderen (ondanks zijn politieke en sociaal-economische meerderheid) wenst níét zijn ethos, zijn geheel van waarden, op te leggen aan Wallonië. Het weigert echter het Waalse ethos aan Vlaanderen te zien opleggen. Beide landsdelen dienen de gevolgen van hun maatschappelijke keuzes zelf te dragen.
Voor de PS en de Franstalige pers is wat Voka-voorzitters vertellen irrelevant, en wat de Voka-ondernemers denken gewauwel. Betaal en zwijg!
Liegen over alles
Dat werd anders toen Luc Bertrand, de topman van de investeringsmaatschappij Ackermans & van Haaren, kritiek uitbracht op het federale beleid. Omdat het moeilijker is Luc Bertrand ook af te doen als een omhooggevallen ondernemerke? Diezelfden die het onheil hebben aangericht, decennia lang, en het federaal beleid ‘in ons aller belang voeren’, logen. Ze logen, omdat ze wel weten dat je in een groep geconsolideerde belastingen moet uitzetten tegen geconsolideerde winsten. Ze liegen over de crisis, over hun prestatie, over hun inkomen, ze liegen over alles en heersen over het land.
Vermits het Latijns-linkse ethos Wallonië in zijn greep heeft, is een zinnige federale politiek over alles wat van dat ethos afhangt of dat ethos bouwt of verbouwt, onmogelijk. Die vaststelling wordt confe- deralisme genoemd (wat betwistbaar is), een systeem waarbij federaal nog ruimte is voor defensie en buitenlandse zaken, beheer van Brusselse hoofdstedelijke belangen en wat coördinatie. Constitutionalisten stellen dat confederalisme enkel kan tussen onafhankelijke staten. Goed! Noem het een joint venture of maak Vlaanderen en Wallonië eerst onafhankelijk in een microseconde. Om het in mooi Engels te zeggen: ‘There are many ways to skin a cat’.
Voka-voorzitter Delbaere stelde op 10 september: ‘A goal is a dream with a deadline’. Die deadline, stelt hij, is 2014. Indien Wallonië niet bereid is binnen de huidige structuur het Vlaamse ethos zijn volledige ruimte te geven, is alleen een confederatie mogelijk. Mag ik er nog aan herinneren dat het Vlaams Parlement al in 1999 dat confederatie-idee principieel goedkeurde.
De bezorgdheid zou u kunnen overvallen dat een Voka-voorzitter of Luc Bertrand uitsluitend ‘groei’ vooropzetten als een centenkwestie. Dat is niet zo.
Francis Fukuyama tekent in zijn ‘The Origins of Political Order’ (2011, p. 474) een politiek ontwikkelingsschema dat uitgaat van groei. Hij stelt dat groei heel sterk de legitimiteit van een bestel bepaalt. Zo is groei de voornaamste bron van legitimiteit voor het Chinese politieke bestel. Maar nog belangrijker, voor ons, is dat groei de sociale mobilisatie bevordert en verrijkt.
De simpele waarheid is dat politiek besloten wordt in een confrontatie van belangengroeperingen, waarbij de machtselite overwegend het status-quo ambieert. Zij zijn immers de winnaars binnen dat status-quo. Groei bedreigt de macht van de elite. Het rapport van de Franse commissie van buitenlandse zaken (zie mijn bijdrage van 5 juni, ‘De Fransen zijn wijs’), analyseert haarscherp België als ‘consociatief’: alleen sommige gevestigde elites (politici, vakbonden, werkgeversorganisaties,…) spreken nog met mekaar om het ‘status-quo’ zo goed mogelijk in stand te houden.
Groei brengt nieuwe groepen naar voren die dit status-quo niet als gunstig of even gunstig beschouwen als de bestaande elite. Vroeger neigden die naar links. Nu maken vele linksen deel uit van het elitaire status-quo, niet het minst wegens de subsidies, de verloningen, de meer dan proportionele machtsverdeling die het status-quo dienen. ‘Mobilisatie’, zegt Fukuyama, voedt de kwaliteit van de democratie. Het is ook de kwaliteit van die democratie, haar openheid maar ook haar besluitvaardigheid en integriteit, die aan regeringen en overheid ‘legitimiteit’ geeft. Bijvoorbeeld om solidair te zijn, om in moeilijke tijden ‘verworven rechten’ te zien aantasten, in het kort om vooruit te gaan en niet het minst om te aanvaarden dat een staat sterk moet zijn. Wat niet legitiem is, wil je uiteraard zo zwak mogelijk houden. Vandaar de zwakke en dure Belgische staat, gewesten en gemeenschappen inbegrepen.
Een legitieme democratie steunt op vertrouwen in de competentie maar nog meer de integriteit van het maatschappelijke gebeuren. Alain Peyrefitte, de gewezen Franse minister, schreef er in 1995 een prachtig boek over: ‘La société de confiance’, een thema dat hij al in ‘Le mal français’ bespeelde. Wie schrijft ooit ‘Le mal belge’? Integriteit betekent dat het partijpolitieke machtsspel nooit mag overwegen op het maatschappelijk belang, het gemenebest. Tot 2014 kunnen de federale regeringspartijen bewijzen dat een Belgisch gemenebest definieerbaar is. Indien dat niet gebeurt, moeten politiek en structuren op een afzonderlijk Vlaams en Waals gemenebest worden gecentreerd.
Justitie is ziek
Een democratie met hoge legitimiteit (een hoog sociaal kapitaal) die de sociale mobilisatie - het middenveld - promoot, zoekt haar besluitvaardigheid in de bouw van een sterke staat, in onder meer wat heet de ‘rule of law’. Die verwijst naar een omgeving waar uiteraard rechters onafhankelijk en in hoog aanzien staan, hun beslissingen uitgevoerd worden, politici iedere beïnvloeding van het justitieel proces schuwen, waar continu hoogstaande en principiële debatten gevoerd worden over kwaliteit en efficiëntie van regelgeving, waar media dit debat als essentieel beschouwen en waar judiciële kwaliteit gezien wordt als een essentieel maatschappijgegeven en een bron van fierheid. In dit land moeten we vaststellen dat de ongrondwettelijkheid van verkiezingen irrelevant is, dat Nederlandstalige justitie niet als objectief wordt beschouwd wanneer Franstalige belangen op het spel staan, dat volkswoede over de correcte toepassing van wetten tot wetswijziging leidt, aangespoord door dezelfde partijen die met vrouw en macht jaren een strenge aanpak afwezen. We zijn ook een land dat even de grondwet buitenspel zet.
We weten het allemaal. Justitie is ziek en het is niet de schuld van de magistraten. Een bepaalde politieke klasse aanvaardt de onafhankelijkheid van justitie maar node. Wanneer ‘ons’ Hof van Cassatie via het Brepols-arrest een haarscherpe definitie verschaft van wat in dit land wettelijke fiscale planning is en fraude, wordt die definitie bij wet gewijzigd in de zin die ‘verdere aanslagen’ faciliteert.
Je kan de economische groei van Vlaanderen sinds 1960 ook zien als de opkomst van nieuwe groepen die het status-quo bedreigen. De ‘gestelde lichamen’ pogen die nieuwkomers eerst te absorberen en te verwateren. De Zonnekoning deed de nobelen aan zijn hof verblijven om hen te reduceren tot machteloze hovelingen. De vele veto’s in de grondwet dilueren de nieuwe groepen en maken het land ook onbestuurbaar.
Leterme verketterd
Het was Yves Leterme (CD&V) die in Vlaanderen de verwachting schiep van een ‘echte’ verandering, ook bij pragmatici en ‘gewone’ mensen. Hij zou verketterd worden, vooral in Franstalig België. Zoals Di Rupo zei: ‘La Belgique nous appartient’. Het logische gevolg was de breuk met de N-VA die, zo lijkt het toch, de verandering symboliseert. We kregen dus verleden jaar een regering die zich kenmerkt door ‘le grand écart’. Bij lange duur is kramp onvermijdelijk, zelfs bij prima ballerina’s.
Je kan echter moeilijk betwisten dat er na 540 dagen meer van doen was dan een ‘regering van lopende zaken’ te midden van de financiële crisis. Dat die regering haar meerderheid heeft gevonden bij zowat alle Franstaligen, ligt in de logica van het uitstellen van de verandering. Dat ‘gevestigde partijen’ in Vlaanderen daartoe bijdroegen, daar heb ik begrip voor, gezien de crisis. Het zal sommigen storen. Dat de N-VA er voorrang aan gaf haar credibiliteit niet te verliezen door het systeem in gang te houden dat ze wil veranderd zien, lijkt mij evenzeer verantwoord. Misschien hadden beide gelijk: de korte termijn moest benaarstigd en de lange termijn mogelijk gehouden worden.
Nu is de vraag hoe die ‘lange termijn’ wordt ingevuld. Dat zullen de burgers beslissen, binnenkort en in 2014. En zo hoort het. De burgers dienen te kiezen over de afweging tussen tactische en strategische belangen. Met de PS is zinnige strategie onmogelijk. Je kan alleen de onzin beperken. Dat is als strategie niet goed genoeg.
Tijd
Hier stond eens mijn auto vermeld.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk BerichtenIk snap ook niet wat die bediendes liggen klagen En ze rijden er dan alleen maar prive mee...
En vooraleerd de kat weerd op de koord zit:
-ze hadden idd de regels niet zo plots mogen veranderen
-de manier waarop alles gebeurd is sucks
-etc etc...
Maar ...!!
-als je werkgever je die wagen betaalt
-en je moet zelf maar een 100-200€per maand bijdragen
-en dit omvat dan lease + brandstof + banden + onderhoud !!!!!!!!! (zou anders makkelijk rond de 1000€/m zijn, afhankelijk van de auto)
-en je rijdt er eigenlijk 90% prive mee (woon-werk is prive!!)
... dan moet je niet liggen pijpen
Ik zou ook is graag zien van waar je die cijfers haalt dat iedereen daar 90% privé mee rijdt En zelfs dat is eigenlijk nog geen argument, want ik doe inderdaad dit jaar 90% privé in die context, maar ik zou de job die ik nu doe niet doen mocht men mijn inspanning, van mij over het hele land te verplaatsen buiten mijn werkuren, niet doen mocht er geen wagen in loonpakket zitten om dat te compenseren. Ik pendel alle dagen op en af naar Brussel voor mijn huidig project, dat kost mij tussen de 2 en 3 uur per dag, dat zijn privé-kilometers (project van meer dan 40 dagen) in mijn privé-tijd, maar ik zou die kilometers nooit maken als ik die job niet zou doen en ik zou die job niet doen als ik daar niet enige vorm van vergoeding voor kreeg
Als u mijn kado van mijn werkgever van 100 euro per maand wil moet je er wel het hele pakket bijnemen
Als ik morgen een interessante job dicht bij huis vind die deftig betaalt mogen ze hun auto steken waar ze maar willen'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk BerichtenMet de PS is zinnige strategie onmogelijk. Je kan alleen de onzin beperken. Dat is als strategie niet goed genoeg.
Tijd
Comment
-
Voor diegene die hun bedrijfswagen enkel nog voor bedrijfsverplaatsingen willen gebruiken (niet woon-werk verkeer en zeker geen privé) ...
De bewijslast ligt bij de fiscus !
U kent ongetwijfeld reeds de nieuwe berekeningswijze wat de voordelen van alle aard betreft. De bedrijfswagens en het privé-gebruik van een onroerend goed ter beschikking gesteld door de vennootschap liggen menig bedrijfsleider zwaar op de maag. We herhalen kort de twee formules die hierbij van belang zijn:
- onroerend goed
K.I. (niet geïndexeerd) van de woning is kleiner of gelijk aan 745 EUR
voordeel van alle aard = K.I. geïndexeerd x 1,25 x 5/3
K.I. (niet geïndexeerd) van de woning is groter dan 745 EUR
voordeel van alle aard = K.I. geïndexeerd x 3,8 x 5/3
Wanneer de ter beschikking gestelde woning gemeubileerd is, moet het vastgestelde voordeel in beide gevallen met 2/3 verhoogd worden of vermenigvuldigd worden met 5/3.
De indexeringscoëfficiënt m.b.t. de KI ‘s bedraagt 1,6349 voor aanslagjaar 2013.
- bedrijfswagen
Voordeel alle aard = cataloguswaarde x CO²-coëfficiënt x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt
Onder cataloguswaarde wordt begerepen : de catalogusprijs van het voertuig in nieuwe staat bij verkoop aan een particulier, incl betaalde BTW en opties, zonder rekening te houden met de kortingen, verminderingen, afslagen en restorno’s.
Bewijslast ….
Maar weet dat de Administratie nog steeds de verplichting heeft het bewijs te leveren dat de belastingplichtige uiteindelijk ook een voordeel heeft genoten. In de praktijk verloopt dit wel eens anders door de bewijslast bij de belastingplichtige te leggen. Het is niet omdat bv het onroerend goed, eigendom van de vennootschap, gedurende een bepaalde periode geen huurinkomen heeft opgebracht, de Administratie hieruit sowieso mag afleiden dat de bedrijfsleider een voordeel van alle aard heeft genoten. Ook de mogelijkheid hebben om een voordeel te kunnen genieten, is niet voldoende (Gent 3 maart 2009).
Dit principe wordt nu nog versterkt door een recente ruling. Dezeruling stelt dat wanneer de bedrijfsleider de wagen van de vennootschap niet privé gebruikt, er dan ook geen reden is om hem te belasten op een voordeel van alle aard. Let wel dat woon-werkverkeer gelijk staat met privégebruik. Maar dat was niet het geval bij de vraagsteller omdat hij van thuis uit werkt (voorafgaande beslissing nr. 212.095 van 8 mei 2012).
Het kan u mogelijk in sommige discussies tijdens een controle helpen.
Voorafgaande beslissing nr. 2012.095 dd. 08.05.2012
Samenvatting
“De aanvraag strekt er toe te bevestigen dat in hoofde van de aanvrager, de heer X, geen voordeel van alle aard is betreffende het persoonlijk gebruik van de kosteloos ter beschikking gestelde personenwagen in toepassing van de artikels 32 en 36 van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992.
I. Voorwerp van de aanvraag
1. De aanvraag strekt er toe te bevestigen dat in hoofde van de aanvrager, de heer X, geen voordeel van alle aard is betreffende het persoonlijk gebruik van de kosteloos ter beschikking gestelde personenwagen (eigendom van de vennootschap BVBA A) in toepassing van de artikels 32 en 36 van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992 (hierna WIB 92) met ingang vanaf 01.01.2012 (AJ 2013).
II. Omschrijving van de verrichtingen
II.A. Identiteit van de aanvrager en van de betrokken partijen
2. De aanvraag wordt ingediend door de heer X, gehuwd met mevrouw Y.
3. De heer X is enige zaakvoerder van de BVBA A.
II.B. Beschrijving van de verrichting
4. De BVBA A is de werkvennootschap van de heer X. X is bedrijfsleider in BVBA A.
5. De heer X verklaart in zijn aanvraag dat alle activiteiten gebeuren vanuit zijn woning. Voor het gebruik van de garage, ontvangstruimte, archief en bureel gelegen in de privéwoning van de aanvrager door de BVBA A wordt door de heer X huur aangerekend aan de vennootschap.
6. De BVBA A is eigenaar van een personenwagen. De heer X heeft besloten vanaf heden geen gebruik meer te maken van deze personenwagen voor de privéverplaatsingen van hem en zijn echtgenote. In het verleden werd met deze personenwagen wel privé gereden. Er werd tot en met aanslagjaar 2012 aan de heer X een voordeel van alle aard voor het privé-gebruik van deze personenwagen aangerekend (5.000 km/jaar).
7. Vanaf heden zal door de heer X en zijn echtgenote mevrouw Y voor de privéverplaatsingen gebruik gemaakt worden van een andere personenwagen. Deze auto is ingeschreven op naam van de echtgenote van de aanvrager.
III. Motivering van de aanvraag door de aanvragers
8. Aangezien er geen privé-gebruik meer zal zijn van de personenwagen is de aanvrager van oordeel dat overeenkomstig artikel 32 en 36 WIB 92 geen voordeel alle aard dient aangerekend te worden.
9. De aanvrager, de heer X en zijn echtgenote, verklaren vanaf 27/12/2011 geen gebruik meer te maken van de personenwagen (eigendom van de BVBA A) voor hun eigenlijke privéverplaatsingen. Voor de privéverplaatsingen gebruiken zij vanaf 27/12/2011 uitsluitend de personenwagen, ingeschreven op naam van de echtgenote van de heer X.
10. De woon-werkverplaatsingen zijn onbestaande. Alle activiteiten van de vennootschap BVBA A gebeuren vanuit het privéadres van de aanvrager.
11. Aangezien er door de heer X (en zijn echtgenote) geen gebruik meer zal gemaakt worden van de personenwagen (eigendom van de BVBA A) voor hun eigenlijke privéverplaatsingen en er evenmin woonwerkverplaatsingen zijn met deze wagen, moet er geen voordeel alle aard betreffende het persoonlijk gebruik aangerekend worden aan de heer X.
IV. Beslissing
12. Overeenkomstig artikel 32, tweede lid, 2°, WIB 92 zijn bezoldigingen van bedrijfsleiders alle beloningen verleend of toegekend aan een natuurlijk persoon die een opdracht als bestuurder, zaakvoerder, vereffenaar of gelijksoortige functies uitoefent. Daartoe behoren inzonderheid voordelen, vergoedingen en bezoldigingen die in wezen gelijkaardig zijn aan die vermeld in artikel 31, tweede lid, 2° tot 5°, WIB 92.
13. Overeenkomstig artikel 36, §2, eerste lid, WIB 92 wordt op de voordelen van alle aard die toegekend worden vanaf 1 januari 2012, het voordeel van alle aard voor het persoonlijk gebruik van een kosteloos ter beschikking gesteld voertuig als bedoeld in artikel 65 berekend door een CO2-percentage toe te passen op zes zevenden van de cataloguswaarde van het kosteloos ter beschikking gestelde voertuig.
14. Onder persoonlijk gebruik van een voertuig (zie o.a. de circulaire Ci.RH.241/561.364 (AOIF 8/2004) de dato 05.02.2004) wordt verstaan: de eigenlijke privé-verplaatsingen en de woon-werkverplaatsingen. Voor de woon-werkverplaatsingen wordt echter alleen een belastbaar voordeel aangerekend voor de verplaatsingen tussen de woonplaats en de vaste plaats van tewerkstelling.
15. Of een plaats van tewerkstelling een vaste plaats van tewerkstelling is, dient te worden beoordeeld aan de hand van het geheel van feitelijke en juridische omstandigheden die eigen zijn aan elk geval afzonderlijk.
16. Aldus werd in de circulaire nr. Ci.RH 241/573.243 (AOIF 46/2007) de dato 06.12.2007 bepaald dat als een vaste plaats van tewerkstelling aangemerkt wordt, de plaats waar de aanwezigheid van de werknemer (in casu de bedrijfsleider) gedurende het belastbaar tijdperk 40 dagen of meer bedraagt. Deze 40 dagen moeten niet noodzakelijk op elkaar volgen.
17. De aanvrager, de heer X en zijn echtgenote, verklaren vanaf 27/12/2011 geen gebruik meer te maken van de personenwagen (eigendom van de BVBA A) voor hun eigenlijke privéverplaatsingen. Voor de privéverplaatsingen gebruiken zij vanaf 27/12/2011 uitsluitend de personenwagen ingeschreven op naam van de echtgenote van de heer X.
18. De woon-werkverplaatsingen zijn onbestaande. Alle activiteiten van de BVBA A gebeuren vanuit het privéadres van de aanvrager.
19. Aangezien er door de heer X (en zijn echtgenote) geen gebruik meer zal gemaakt worden van de personenwagen (eigendom van de BVBA A) voor hun eigenlijke privéverplaatsingen en er evenmin woonwerkverplaatsingen zijn met deze wagen, moet er geen voordeel alle aard betreffende het persoonlijk gebruik aangerekend worden aan de heer X.
*
* *
Gelet op de artikelen 20 tot 23 van de voormelde wet van 24 december 2002 alsmede gelet op wat voorafgaat in de randnummers 12 tot en met 19 beslist het College van de DVB in zitting van 8 mei 2012 dat:
20. er geen voordeel van alle aard is betreffende het persoonlijk gebruik van de personenwagen in toepassing van de artikels 32 en 36 van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992 met ingang vanaf 01.01.2012 (AJ 2013) voor zover met deze wagen vanaf die datum effectief geen privéverplaatsingen meer worden afgelegd. “Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk BerichtenSays everything. Met al wat we zien dringt een naamswijziging zich op PS ---> PC
Dat is hetgeen we steeds meer naartoegaan .. plat en onvervalst marxisme !
Die Louis Verbeke slaat inderdaad wel nagels met koppen ... en heeft een heel goede kijk op het huidige politieke landschap en de malaise in België. Jammer dat hij niet de ballen heeft om zich ook politiek in de strijd te gooien en zijn ideën verder dan de Bussiness School te brengen, want hij zou het ver kunnen brengen.Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Comment
-
-
En men gaat er WEER aan morrelen....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door D-man Bekijk Berichten
Is er nog iemand die dat deftig in zijn boekhouding kan schrijven?
Ze moesten de regering een proces aan doen voor dwaling. Hopelijk komen er zo een paar gevallen voor de rechtbank.
Comment
-
Voor wie het niet kna lezen:
Bedrijfswagen mogelijk minder belast- Artikel
- Reacties (12)
Het belastbare voordeel voor het privégebruik van een bedrijfswagen wordt andermaal aangepast. Voor de meeste werknemers zal dat resulteren in een lagere belasting.
Lees ook
Bij de berekening van het voordeel wordt sinds begin dit jaar rekening gehouden met de cataloguswaarde van de auto. En daarover bestond heel wat onduidelijkheid. De federale overheidsdienst Financiën heeft op haar website een nieuwe versie van de lijst met veelgestelde vragen over bedrijfswagens gepubliceerd. Die brengt verduidelijkingen en nieuwe voorbeelden.
'Het opvallendst is dat voor het bepalen van de catalogusprijs rekening mag worden gehouden met sommige promoties. Dat staat haaks op het vroegere standpunt dat de catalogusprijs steeds exclusief kortingen, verminderingen, rabats en ristorno's was', zegt Bart Lombaerts van PwC Tax Consultants.
Een aangepast voordeel van alle aard zal worden verrekend in de bedrijfsvoorheffing. 'Die aanpassing moet worden doorgerekend voor de lonen vanaf 1 mei 2012', bevestigt Veerle Michiels van SD Worx. Een lagere cataloguswaarde resulteert in een hoger nettoloon.
Het belastbare voordeel voor het privégebruik van een bedrijfswagen wordt andermaal aangepast. Ook andere elementen worden verduidelijkt. Een overzicht.
1 Promotionele acties worden verrekend
Als de catalogusprijs door een promotionele actie (tijdelijk) wordt verlaagd, mag met die lagere prijs rekening gehouden worden. Dat geldt ook als door een promotie een auto wordt voorzien van een optiepakket en de auto mét dat optiepakket voor dezelfde catalogusprijs als voorheen wordt aangeboden. Een voorwaarde is wel dat de constructeur/invoerder de (tijdelijke) prijs of de auto met dat specifieke optiepakket daadwerkelijk opneemt als nieuwe catalogusprijs in zijn prijslijsten én dat dat algemeen van toepassing is bij de verkoop aan particulieren. Met alle andere kortingen mag geen rekening gehouden worden voor de berekening van het voordeel van alle aard.
2 Optiepakket als het beschikbaar is voor particulieren
Een optiepakket is meestal goedkoper dan de som van de prijzen van de individuele opties in het pakket. Moet er rekening gehouden worden met de individuele prijzen of met de pakketprijs voor de bepaling van de catalogusprijs? Het antwoord op de vraag verschilt naargelang het optiepakket al dan niet beschikbaar is voor de particuliere markt. Kunnen particulieren hetzelfde pakket kopen, dan mag rekening gehouden worden met de pakketprijs. Het moet wel gaan om optiepakketten die zijn samengesteld door de constructeur of invoerder en die tegen een vastgestelde officiële prijs worden verkocht. Het mag dus niet gaan om commerciële kortingen van een plaatselijke dealer. Wordt het optiepakket enkel voor de professionele markt aangeboden, dan moet rekening gehouden worden met de som van de prijzen van de individuele opties.
3 Tankkaart geen extra belastbaar voordeel
Wat als een werkgever een bedrijfswagen met tankkaart ter beschikking stelt? Wordt behalve het voordeel voor de wagen ook een afzonderlijk voordeel voor het persoonlijke gebruik van de tankkaart belast? Neen, er is slechts één belastbaar voordeel: het geraamde forfaitaire voordeel van de bedrijfswagen.
Als een werkgever een bedrijfswagen met tankkaart ter beschikking stelt en een bijdrage vraagt aan de werknemer voor het brandstofverbruik boven een bepaald niveau, dan mag die eigen bijdrage in mindering worden gebracht van het belastbare voordeel van de wagen.
4 Catalogusprijs hangt af van prijsgarantie
De catalogusprijs kan veranderen in de tijd. Met welke catalogusprijs moet men rekening houden? De initiële catalogusprijs volgens het bouwjaar, die op het moment van de aankoop of die op het moment van de eerste inschrijving? Dat is de catalogusprijs van het voertuig in nieuwe staat bij de verkoop aan een particulier. Die kan verschillen naargelang de dealer al dan niet een prijsgarantie heeft gegeven bij de bestelling van de wagen. Is er een prijsgarantie, dan geldt de catalogusprijs op het moment van de bestelling. Zonder prijsgarantie geldt de prijs op het ogenblik van de facturatie van het voertuig. ‘Werkgevers zullen dus in hun contracten moeten nagaan of er een prijsgarantie was op het ogenblik van de bestelling’, aldus Philip Maertens van PwC Tax Consultants.
5 Ook bij gelimiteerd gebruik voordeel van alle aard
Ook als het privégebruik van de bedrijfswagen wordt beperkt tot een maximaal aantal kilometer per jaar, wordt het voordeel van alle aard forfaitair gewaardeerd. Moet de werknemer een bijdrage betalen als hij over de opgelegde grens gaat, bijvoorbeeld 0,10 euro per kilometer? Dan mag die bijdrage beschouwd worden als een eigen bijdrage van de werknemer en dus van het voordeel van alle aard in mindering worden gebracht. Maximaal kan het voordeel van alle aard door de eigen bijdragen tot nul gereduceerd worden.
6 Btw bij aankoop tweedehandswagen
Als er een tweedehandswagen wordt gekocht, moet rekening gehouden worden met de btw die werkelijk is betaald op het ogenblik van de tweedehandsverkoop en niet met de btw bij de aankoop van de wagen in nieuwe staat.
7 Onderhoudscontract is geen optie
Wat als een werkgever een bedrijfswagen ter beschikking stelt en bovendien met de garagist een onderhoudscontract sluit dat voorziet in een onderhoud van de bedrijfswagen gedurende de eerste 150.000 kilometer? Dat contract en de vergoeding die de werkgever daarvoor betaalt, is geen optie. Met het onderhoudscontract moet geen rekening gehouden worden voor het bepalen van de cataloguswaarde van de wagen.
Hier stond eens mijn auto vermeld.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk BerichtenWAT EEN SOEP !!! Welke normale mens kan vandaag de dag nog een onderneming (KMO) runnen met al die regelneverij. Waar zijn die gast in GODSNAAM mee bezig?
Comment
Comment