Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
    Sorry ze maar volgens mij spreek je nu gewoon uit eigenbelang als betrokkene bij een voetbalclub.
    Ik heb het sowieso al wat moeilijk met zwart geld maar tot daar.
    Als je dan zelf dat geld in een voetbalclub steekt ben je volgens mij helemaal kierewiet.
    Als je zwart geld uitgeeft moet je 't maar "veilig" doen.
    Zwart geld in voetbal gedogen omwille van de ondernemers is een echte drogreden.
    Dat heeft niks met die ondernemers te maken maar alles met die voetbal.
    I'm not buying it.
    Halt

    Zwart geld gedogen, neen daar ben ik volledig tegen. Het enige dat ik bedoelde te zeggen is het feit dat in in deze den John kan volgen bij het verlenen van gedeeltelijke amnestie in de voetbal.

    De uitzending van panorama deze week gezien, dan zal het je wel duidelijk zijn op welke manier men zwart geld wit was in de voetbal (sport).
    Last edited by ; 09/12/2012, 20:14.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
      Uiteraard, en dan?
      Moeten we daarom supersoft worden en mogen we het daarom niet meer over bandwerk hebben? Pff.
      Jawel, hoor zonder problemen. Het begint hier veel op bandwerk te gelijken.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk Berichten
        Halt

        Zwart geld gedogen, neen daar ben ik volledig tegen.
        Daar ben ik fundamenteel tegen. Er moet een gedoog beleid zijn, ook al is het maar klein want zwart geld zal altijd bestaan. Een zaak die met particulieren omgaat en dus een kassa systeem heeft zal steeds zwart geld hebben. Dat krijg je nu eenmaal niet weg en dat zouden ze moeten beseffen.

        Tweede stap is er ook voor zorgen dat dit zwart geld in de EIGEN economie uitgegeven wordt. Wat ze ook niet snappen. Vroeger kon de bedrijfsleider nog eens goed gaan eten, auto huren of de communie betalen met dat geld en werd de economie nog eens gesteund. Met de huidige jacht op geld gaan mensen hun geld gewoon in het buitenland uitgeven waar cash niet vuil is.

        Ik neem morgen het vliegtuig naar CH en ben zeker dat ik de mensen niet tellen die even op/neer vliegen om, cash, horloges te kopen. Dat geld is gewoon weg en komt niet terug. 5 jaar geleden werd dat nog in BE uitgegeven.

        De maatstaf voor een economie is niet enkel de hoeveelheid geld er in een economie draait maar ook hoe snel deze van hand wisselt. Die twee samen maken een economie sterk. En laat dat net het tegenovergestelde zijn van onze huidige economie waar iedereen de pannen van het dak spaart (geld staat dus stil he) en de banken geen geld uitlenen.
        Hier stond eens mijn auto vermeld.

        Comment


        • Op zich is er niks mis met enkel wit geld. Het probleem is dat daarop zo een hoge belastingstarieven op bestaan dat zwart geld ondanks alle regelgeving nog altijd interessanter is.

          Als iedereen aan een belastingstarief van 30-35% zou werken, en BTW-tarieven aan 10-15%, zou niemand de moeite doen om in het zwart te werken...

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
            Daar ben ik fundamenteel tegen. Er moet een gedoog beleid zijn, ook al is het maar klein want zwart geld zal altijd bestaan. Een zaak die met particulieren omgaat en dus een kassa systeem heeft zal steeds zwart geld hebben. Dat krijg je nu eenmaal niet weg en dat zouden ze moeten beseffen.

            Tweede stap is er ook voor zorgen dat dit zwart geld in de EIGEN economie uitgegeven wordt. Wat ze ook niet snappen. Vroeger kon de bedrijfsleider nog eens goed gaan eten, auto huren of de communie betalen met dat geld en werd de economie nog eens gesteund. Met de huidige jacht op geld gaan mensen hun geld gewoon in het buitenland uitgeven waar cash niet vuil is.

            Ik neem morgen het vliegtuig naar CH en ben zeker dat ik de mensen niet tellen die even op/neer vliegen om, cash, horloges te kopen. Dat geld is gewoon weg en komt niet terug. 5 jaar geleden werd dat nog in BE uitgegeven.

            De maatstaf voor een economie is niet enkel de hoeveelheid geld er in een economie draait maar ook hoe snel deze van hand wisselt. Die twee samen maken een economie sterk. En laat dat net het tegenovergestelde zijn van onze huidige economie waar iedereen de pannen van het dak spaart (geld staat dus stil he) en de banken geen geld uitlenen.
            Ik heb het daar toch een beetje moeilijk mee.
            Gedogen impliceert dat er geen echt wettelijk kader is.
            De mate waarin je iets gedoogt is dan per definitie arbitrair bij gebrek aan dat kader.
            "Klein" gedogen kan dus niet, het is of gedogen, of niet gedogen.
            Een ander gevolg dat je ook de locatie van besteden niet kan sturen. Je kan wat aanmoedigen en zo maar je hebt geen controle.

            Ik ben het dan eerder eens met wooter, het gedogen van stromen zwart geld is symptoombestrijding en gaat voorbij aan de oorzaak.
            Geen goede oplossing me dunkt, Griekenland is daar een goed voorbeeld van.
            Zwart geld was/is daar zo goed ingeburgerd dat de parallelle economie groter en belangrijker werd dan de witte.
            Ga dat maar eens rechtzetten.
            Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
            Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
            If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
              Daar ben ik fundamenteel tegen. Er moet een gedoog beleid zijn, ook al is het maar klein want zwart geld zal altijd bestaan. Een zaak die met particulieren omgaat en dus een kassa systeem heeft zal steeds zwart geld hebben. Dat krijg je nu eenmaal niet weg en dat zouden ze moeten beseffen.
              Als er nu iets is dat we zouden moeten geleerd hebben uit de recente maatregelen, voor werknemers en zelfstandigen, is dat gedogen geen basis is om op te werken! Je kan toch niet klagen dat ze de 'uit het niets de spelregels aanpassen' en dan op diezelfde "onbetrouwbare" partij gaan rekenen om dingen te gaan gedogen.

              Regels duidelijk vastleggen en dan beslissen of je meespeelt of je elders gaat meespelen.
              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
              '15 Volvo XC60 D3

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                Als iedereen aan een belastingstarief van 30-35% zou werken, en BTW-tarieven aan 10-15%, zou niemand de moeite doen om in het zwart te werken...
                is dat in us niet zo ?
                14% is black tov 18% belgie, griekenland met 27% is kampioen (snel gegoegeld, dusja...)

                Comment


                • Zoiets kan nooit exact berekend worden. Is per definitie altijd een benadering. Mochten ze het zo goed weten, het zou geen zwart meer zijn nietwaar.
                  2021 Taycan 4S
                  2021 Lexus UX250h

                  Comment


                  • Denk eraan dat er ook altijd een deel helemaal niet wit kan gebeuren, omdat de handel ervan sowieso verboden is. De VS scoort daardoor hoger door drugshandel en -gebruik, terwijl dat bv minder is in NL omdat je daar wel legaal voor wiet kan shoppen.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                      Ik heb het daar toch een beetje moeilijk mee.
                      Gedogen impliceert dat er geen echt wettelijk kader is.
                      De mate waarin je iets gedoogt is dan per definitie arbitrair bij gebrek aan dat kader.
                      "Klein" gedogen kan dus niet, het is of gedogen, of niet gedogen.
                      Een ander gevolg dat je ook de locatie van besteden niet kan sturen. Je kan wat aanmoedigen en zo maar je hebt geen controle.

                      Ik ben het dan eerder eens met wooter, het gedogen van stromen zwart geld is symptoombestrijding en gaat voorbij aan de oorzaak.
                      Geen goede oplossing me dunkt, Griekenland is daar een goed voorbeeld van.
                      Zwart geld was/is daar zo goed ingeburgerd dat de parallelle economie groter en belangrijker werd dan de witte.
                      Ga dat maar eens rechtzetten.
                      +1

                      Volledig akkoord hoor. Gedoog is inderdaad het verkeerd woord! Maar het bestaan van zwart geld moet gewoon onder ogen gezien worden. Het is zoals drugs, je krijgt dat nooit weg. Hier denken ze echter dat ze met voldoende hoge boetes het probleem van zwart geld kunnen aanpakken. Zolang het verschil net/brut hoog zal blijven, zoals aangehaald hierboven, zullen mensen het de moeite vinden om het te doen. Zeker als ze zeker zijn dat er in het buitenland geen vragen gesteld worden.

                      (Drugs dealers verkopen ook nog steeds, boete of celstraf doet er niet toe ... want de winsten zijn hoog genoeg)

                      De nieuwe wetgevingen zijn er enkel op gericht, zoals je zegt, te straffen. Echter, wat gebeurt in de werkelijkheid (mijn vader is flik), is enkel dat de structuren om zwart geld te verbergen gesofisticeerder worden en het wordt in het buitenland uitgegeven, weg uit het oog van iedereen. Dat maakt het nog moeilijker voor de staat om, bij vermoeden, echt te kunnen quantificeren over hoeveel geld het gaat. Het stond niet zo lang geleden nog in de krant dat de geld stromen zelfs nietmeer in België geraken en dat de staat dus niets is met inzage in bedrijfsrekeningen want het komt gewoon niet binnen! En zo ontstaat dus een volledige zwarte economie, los van de reële economie dat bij een controle gewoon niet opvalt.

                      Onze vriend Crombez gaf het zelf toe tijdens het interview.

                      Dus hoge belastingen en hoge boetes zorgen er enkel voor dat geld in het buitenland geparkeerd staat en in het buitenland uitgegeven wordt. In de uitzending over het voetbal gaven ze zelf te kennen dat het geld in het buitenland geparkeerd stond en er met valse facturen diende gewerkt te worden.

                      En zo worden we met zen alles armer en Dubai rijker... Export limiet van cash geld uit Europa is 10K, Dubai kent geen import limiet, zegt genoeg mij denkt?
                      Hier stond eens mijn auto vermeld.

                      Comment


                      • Een dikke +1

                        Comment


                        • netto.be:


                          14:00 - 11 december 2012 door Nadine Bollen
                          Monsterboete van 309 procent krimpt tot 87 procent voor spijtoptant



                          De monsterbelasting van 309 procent op niet-correct aangegeven voordelen wordt niet alleen versoepeld, ze verschuift ook van de vennootschap die het voordeel toestond naar de bedrijfsleider of de werknemer die het voordeel genoten heeft.




                          In het kader van de begrotingsopmaak voor 2013 hebben de regeringspartijen een overeenkomst gevonden over wanneer en hoe de monsterbelasting van 309 procent wordt afgezwakt. Er zijn enkele scenario’s die in een omzendbrief zullen worden gegoten zodat de belastingcontroleurs ze ook op het terrein kunnen toepassen.
                          Twee dingen vallen op. Het aantal situaties waarin de boete geheven kan worden, neemt af. En het is niet langer de vennootschap die alleen opdraait voor het betalen van de belasting. Die verantwoordelijkheid verschuift grotendeels naar de bedrijfsleider of de werknemer die het voordeel genoten heeft.
                          Te goeder trouw
                          Het bedrijf zal het monstertarief van 309 procent enkel nog moeten betalen wanneer het weigert te bekennen wie het voordeel genoten heeft of wanneer het voordeel niet meer privé belast kan worden bij de genieter. Dat is zo als het al te lang geleden werd toegekend. ‘Omdat de vennootschap die belasting kan aftrekken als beroepskosten, komt het tarief de facto uit op 204 procent’, geeft Jef Wellens, fiscalist bij Kluwer, aan.
                          Kleine misrekeningen en foutjes te goeder trouw die het bedrijf binnen drie jaar rechtzet door aan te wijzen wie van het voordeel genoten heeft, ontsnappen voortaan aan de 309 procent. De genieter van het voordeel van zijn kant zal via zijn belastingaanslag belast worden op het voordeel tegen het marginale tarief, meestal 50 procent, verhoogd met gemeentebelasting. De vennootschap van haar kant kan de uitgave nog steeds fiscaal aftrekken als beroepskosten.
                          Nieuw is het scenario van de gemengde kosten of kosten die duidelijk privé zijn, waarvoor het bedrijf geen of onvoldoende fiches heeft opgemaakt, maar waarbij het bedrijf bij een controle wel eerlijk opbiecht wie het voordeel genoot. Ook in dat geval zal het bedrijf ontsnappen aan de belasting van 309 procent. Het voordeel wordt daarentegen privé belast bij de genieter en de vennootschap mag die uitgave niet inboeken als aftrekbare beroepskosten.
                          ‘Dat komt neer op een belastingdruk van 87 procent’, rekent Wellens voor. ‘Dat is de som van het marginale tarief van 50 procent, verhoogd met gemeentebelasting die de bedrijfsleider of werknemer privé via zijn personenbelasting moet betalen en van 33,99 procent vennootschapsbelasting die verloren gaat omdat het bedrijf de uitgave niet langer fiscaal in mindering kan brengen als beroepskosten’, redeneert Wellens.
                          Vereenvoudiging
                          Eerder werd al bekend dat restaurantkosten niet meer onder de monsterbelasting vallen. De regering overweegt ook het tarief van 309 procent te verlagen, maar de boete dan niet langer fiscaal aftrekbaar te maken. Dat past in de vereenvoudiging van de fiscaliteit die minister van Financiën Steven Vanackere (CD&V) binnenkort zal voorstellen aan het parlement.
                          De monsterbelasting van 309 procent deed dit jaar al heel wat stof opwaaien, al is ze eigenlijk het gevolg van een beslissing van de vorige minister van Financiën Didier Reynders (MR). Hij had de fiscale administratie opgedragen de 309 procent zonder uitzondering toe te passen telkens als een bedrijfsleider of een personeelslid voordelen op kosten van de onderneming geniet, maar die niet correct, niet volledig of te laat aangeeft. Vanackere had al aangegeven dat wie te goeder trouw handelde, niet bestraft zou worden. Maar dat kon de onzekerheid niet volledig wegnemen.

                          Netto
                          Hier stond eens mijn auto vermeld.

                          Comment


                          • tijd.be

                            Europese automarkt krimpt 14de maand op rij



                            De autoverkoop in Europa is ook in november verder afgenomen, voor de 14de maand op rij al. Met een daling van 10,1 procent was november zelfs een van de zwakkere maanden van het jaar. Een opvallend lichtpunt is de Britse markt.
                            Duitse luxemerken als Mercedes-Benz hielden stand in november. (foto: AFP)


                            In november werden in Europa 965.918 nieuwe wagens ingeschreven. Dat zijn er 10,1 procent minder dan een jaar eerder. Als we alleen de Europese Unie bekijken, die het leeuwendeel van de inschrijvingen voor haar rekening neemt, bedroeg de afname 10,3 procent.
                            De trend blijft vooral neerwaarts in de Romaanse landen. In Frankrijk werden 19,2 procent minder personenwagens verkocht, in Italië bedroeg de daling 20,1 procent en in Spanje 20,3 procent. Ook de Duitse consumenten en bedrijven zijn nu duidelijk voorzichtiger geworden: daar zakte het aantal nieuw ingeschreven wagens met 3,5 procent. Onder de grote autolanden is het Verenigd Koninkrijk de sterkhouder met een groei van 11,3 procent van de markt in november.
                            Over de eerste elf maanden bedraagt de krimp van de Europese automarkt 7,2 procent. De verkoop kelderde het meest in Griekenland (-40,5%) en Portugal (-37,4%), twee landen die zwaar getroffen zijn door de schuldencrisis en hard moeten besparen. Het kleine IJsland kende de sterkste groei: 54,7 procent.
                            De Franse autobouwers PSA Peugeot Citroën en Renault (Renault en Dacia) kenden een bijzonder slechte maand november. Zij zagen hun verkoop met respectievelijk 16 en 27,4 procent teruglopen. Ook over de eerste elf maanden behoren zijn tot de grootste verliezers. De meeste producenten van auto's voor het grote publiek verloren dit jaar al meer dan 10 procent: Ford 11,8 procent, Fiat 15,6 procent, GM (vooral Opel) 12,5 procent. De VW-groep weet het verlies tot 0,8 procent te beperken.
                            Dat laatste is vooral te danken aan Audi (+5,1%). Ook de andere Duitse luxemerken houden vrij goed stand: BMW verkocht in de eerste elf maanden 0,3 procent minder wagens in Europa, Mercedes 0,5 procent.
                            Hier stond eens mijn auto vermeld.

                            Comment


                            • Ze zitten steeds te spreken over het aantal verkochte stuks, maar ik denk dat er ook kleinere wagens worden gekocht (zeker in Belgie, met de nieuwe VAA regeling). De 'duitse luxemerken' houden wel stand in aantal stuks, maar ik denk dat ze vnl. 1-series en 3-series verkopen, en zelden ne 5 of ne X5/6, weeral vnl. in Belgie... maar die cijfers krijgen we niet te zien vrees ik

                              Ik zie zelfs weinig nieuwe 3-series rijden, en ik doe toch veel snelweg...

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
                                Ze zitten steeds te spreken over het aantal verkochte stuks, maar ik denk dat er ook kleinere wagens worden gekocht (zeker in Belgie, met de nieuwe VAA regeling). De 'duitse luxemerken' houden wel stand in aantal stuks, maar ik denk dat ze vnl. 1-series en 3-series verkopen, en zelden ne 5 of ne X5/6, weeral vnl. in Belgie... maar die cijfers krijgen we niet te zien vrees ik

                                Ik zie zelfs weinig nieuwe 3-series rijden, en ik doe toch veel snelweg...

                                Lees onderstaand artikel:

                                Bron: Tijd.be

                                De verkoop van de
                                5-reeks van BMW blijft het goed doen in
                                ons land. 'De nieuwe belastingregels voor bedrijfswagens zorgden niet voor
                                downsizing', zegt Peter Kronschnabl, de nieuwe CEO van BMW Belux.


                                De invoering van een extra
                                belasting op bedrijfswagens zond eind vorig jaar een schokgolf door de
                                autosector. Maar nadat de initiële regeringsplannen enkele keren werden
                                aangepast, valt de schade mee. 'In tegenstelling tot wat we gevreesd hadden,
                                zijn mensen niet massaal gaan downsizen. Wie een 5-reeks wou, is door de nieuwe
                                belasting- regels niet overgestapt naar een kleinere 3-reeks. Die klant koopt
                                toch een 5-reeks', zegt Peter Kronschnabl, de nieuwe CEO van het Duitse
                                luxewagenmerk in België en Luxemburg.

                                De verhoging van de belasting op
                                bedrijfswagens heeft het gedrag van de klanten wel wat veranderd, zegt
                                Kronschnabl tijdens een persbriefing in Brussel: 'Er wordt vaak gekozen voor een
                                lichtere motor.' De berekening van het zogenaamde voordeel van alle aard (VAA)
                                is immers gebaseerd op de CO2-uitstoot van de wagen. Die is bij een zuinigere
                                motor lager.

                                Omdat de belasting ook afhangt van
                                de catalogusprijs en de gekozen opties, vreesde de autosector dat autorijders
                                zouden kiezen voor minder luxueuze uitvoeringen. 'Daar kunnen we niet over
                                klagen', zegt Kronschnabl. 'Onze klanten compenseerden een kleinere motor met
                                meer opties.'

                                Kronschnabl verwacht dat dit jaar
                                37.000 BMW's verkocht worden in
                                België en Luxemburg. In België ging de verkoop met 2,8 procent vooruit. Met het
                                Brusselse autosalon voor de deur, legt hij de lat voor de verkopers hoog:
                                volgend jaar evenveel verkopen of iets beter. 'Onze vooruitgang is een goede
                                prestatie in een mature markt', zegt Kron- schnabl, die de voorbije jaren hoge
                                groeicijfers in nieuwe markten gewoon was. Hij volgde pas enkele weken geleden
                                Philipp von Sahr op als CEO van BMW Belux. Voordien was de
                                46-jarige Duitser voor BMW in Polen en India. De
                                jongste twee jaar was bij verantwoordelijk voor BMW in Rusland. Philipp von
                                Sahr maakt de omgekeerde beweging: hij wordt verantwoordelijk voor de Indiase
                                activiteiten van de autobouwer uit München.

                                BMW's tweede merk Mini
                                presteerde dit jaar minder goed. 'Daar ging de verkoop 16 procent naar beneden.
                                Vooral de gezinnen lieten het afweten', zegt Kronschnabl. 'Maar we deden het wel
                                beter dan andere merken in het segment', zegt de Duitser.

                                Opmerkelijk is dat de Luxemburgse
                                BMW-tak
                                bijzonder goede cijfers neerzette. 'Daar bereikten we een marktaandeel van 10,8
                                procent.' Nichespeler BMW is er het tweede merk na
                                generalist Volkswagen. 'Een wereldrecord', zegt Kronschnabl.

                                Comment


                                • Ze nemen toch kleinere motoren, dus ook kleinere cataloguswaarden. Weliswaar meer opties, maar ik denk dat ze gemiddeld toch lager uitkomen.
                                  En ge maakt mij toch niet wijs dat er nog veel X5/X6 worden verkocht...

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
                                    Ze zitten steeds te spreken over het aantal verkochte stuks, maar ik denk dat er ook kleinere wagens worden gekocht (zeker in Belgie, met de nieuwe VAA regeling). De 'duitse luxemerken' houden wel stand in aantal stuks, maar ik denk dat ze vnl. 1-series en 3-series verkopen, en zelden ne 5 of ne X5/6, weeral vnl. in Belgie... maar die cijfers krijgen we niet te zien vrees ik

                                    Ik zie zelfs weinig nieuwe 3-series rijden, en ik doe toch veel snelweg...
                                    De chinezen houden de verkopen nog recht, en de andere groeilanden ook voorlopig nog. Hier zullen de verkopen nog wel fors afnemen.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door magnum Bekijk Berichten
                                      De chinezen houden de verkopen nog recht, en de andere groeilanden ook voorlopig nog. Hier zullen de verkopen nog wel fors afnemen.
                                      In't stuk van fblade ging het over Europa .
                                      Inderdaad, China zijn die merken hun groeimarkten.... da's normaal: alles wordt daar gefrabiceerd dus dat is geld dat van Europa naar daar gaat. Enkelen worden daar stinkend rijk, het overige miljard chinezen leeft in de goot....

                                      Comment


                                      • ook verkoop van reizen gaat downhill:
                                        Bekijk je tv-programma's, films en series rechtstreeks live of uitgesteld in replay, raadpleeg je tv-gids en geniet van exclusieve inhoud over sport, films, series ... Proximus Pickx is beschikbaar op al je schermen: pc, smartphone, tablet en tv.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
                                          tijd.beEuropese automarkt krimpt 14de maand op rij


                                          De autoverkoop in Europa is ook in november verder afgenomen, voor de 14de maand op rij al. Met een daling van 10,1 procent was november zelfs een van de zwakkere maanden van het jaar. Een opvallend lichtpunt is de Britse markt.
                                          Duitse luxemerken als Mercedes-Benz hielden stand in november. (foto: AFP)


                                          In november werden in Europa 965.918 nieuwe wagens ingeschreven. Dat zijn er 10,1 procent minder dan een jaar eerder. Als we alleen de Europese Unie bekijken, die het leeuwendeel van de inschrijvingen voor haar rekening neemt, bedroeg de afname 10,3 procent.
                                          De trend blijft vooral neerwaarts in de Romaanse landen. In Frankrijk werden 19,2 procent minder personenwagens verkocht, in Italië bedroeg de daling 20,1 procent en in Spanje 20,3 procent. Ook de Duitse consumenten en bedrijven zijn nu duidelijk voorzichtiger geworden: daar zakte het aantal nieuw ingeschreven wagens met 3,5 procent. Onder de grote autolanden is het Verenigd Koninkrijk de sterkhouder met een groei van 11,3 procent van de markt in november.
                                          Over de eerste elf maanden bedraagt de krimp van de Europese automarkt 7,2 procent. De verkoop kelderde het meest in Griekenland (-40,5%) en Portugal (-37,4%), twee landen die zwaar getroffen zijn door de schuldencrisis en hard moeten besparen. Het kleine IJsland kende de sterkste groei: 54,7 procent.
                                          De Franse autobouwers PSA Peugeot Citroën en Renault (Renault en Dacia) kenden een bijzonder slechte maand november. Zij zagen hun verkoop met respectievelijk 16 en 27,4 procent teruglopen. Ook over de eerste elf maanden behoren zijn tot de grootste verliezers. De meeste producenten van auto's voor het grote publiek verloren dit jaar al meer dan 10 procent: Ford 11,8 procent, Fiat 15,6 procent, GM (vooral Opel) 12,5 procent. De VW-groep weet het verlies tot 0,8 procent te beperken.
                                          Dat laatste is vooral te danken aan Audi (+5,1%). Ook de andere Duitse luxemerken houden vrij goed stand: BMW verkocht in de eerste elf maanden 0,3 procent minder wagens in Europa, Mercedes 0,5 procent.
                                          Op het vijfde grootste eiland van de middellandse zee staan de showrooms leeg. Als er al eens iets in staat is het max 2 exemplaren maar meestal ééntje.
                                          Ook 2de handsmarkt gaat niet goed, ze blijven liever verder rijden met hun 10,15, 20 en 25 jaar oude bolides... zo kan het ook...
                                          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X