Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Twee zeer opvallende conclusies.

    - De Duitse merken hebben ook in Europa het minste last van de crisis.
    - De autoverkoop het sterkst keldert in de landen met de laagste loonkosten. Zuid-Europa

    Comment


    • Een CEO gaat zen eigen boite toch nooit in de grond praten zeker? Loop elke BMW garage binnen en ze vertellen hetzelfde liedje, de x5 krijgen we niet verkocht.
      Hier stond eens mijn auto vermeld.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk Berichten
        Twee zeer opvallende conclusies.

        - De Duitse merken hebben ook in Europa het minste last van de crisis.
        - De autoverkoop het sterkst keldert in de landen met de laagste loonkosten. Zuid-Europa
        1. Men houd nog krampachtig vast aan het nu toch wel achterhaalde statussymbool van die Duitse merken.
        2. De autoverkopen moeten idd fors inleveren in lageloonkostlanden zoals Spanje, Frankrijk, Belgie enz....

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door magnum Bekijk Berichten
          1. Men houd nog krampachtig vast aan het nu toch wel achterhaalde statussymbool van die Duitse merken.
          2. De autoverkopen moeten idd fors inleveren in lageloonkostlanden zoals Spanje, Frankrijk, Belgie enz....
          1. Vraag me dan af waarom er iedereen dan nog mee wil rijden. Nog nooit waren er zoveel MB, BMW en Audi's op de baan.
          2.Dat zullen ze hier graag lezen.
          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

          Comment


          • Lijkt me goed voor de consument die dalende autoverkoop. Hopelijk zet dit zich ook door bij de Duitse merken zodat de prijzen daar ook fors dalen. Aan de prijzen in Amerika zie je dat de Europese prijzen veel te hoog zijn.

            Comment


            • ben relatief nieuw hier, en 't is goed mogelijk dat deze vraag al eerder in dit topic is gesteld (413 pagina's doorzoeken is niet vanzelfsprekend) ) - in dat geval mijn excuses... maar met de nieuwe wetgeving inzake VAA, vraag ik me dus af hoe de werkelijke cataloguswaarde van een tweedehandswagen bepaald kan worden als de oorspronkelijke factuur niet aanwezig is? de prijs van de standaardversie achterhalen is natuurlijk niet moeilijk, maar als ik het goed begrijp gaat het voor VAA over nieuwe catalogusprijs inclusief opties. als je bijvoorbeeld een ex-leasewagen van een jaar of vier oud koopt bij een onafhankelijke kleine autoverkoper, hoe stelt men de oorspronkelijke correcte nieuwwaarde vast?

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                1. Vraag me dan af waarom er iedereen dan nog mee wil rijden. Nog nooit waren er zoveel MB, BMW en Audi's op de baan.
                2.Dat zullen ze hier graag lezen.
                Op de auto staat nooit vermeld of het er nog eentje is dat nog steeds eigendom is van de bank, of dat het er eentje is op lease
                Mensen zijn ook gevoelig voor kuddegedrag dit verklaard ook veel.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door magnum Bekijk Berichten
                  Op de auto staat nooit vermeld of het er nog eentje is dat nog steeds eigendom is van de bank, of dat het er eentje is op lease
                  Mensen zijn ook gevoelig voor kuddegedrag dit verklaard ook veel.
                  waarom steeds de topmerken (en vooral hun bezitters) willen bekritiseren ?
                  als jij ze niet waardeert is dat jouw probleem, niet dat van de kopers die ze wel lusten
                  leven en laten leven....

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door magnum Bekijk Berichten
                    1. Men houd nog krampachtig vast aan het nu toch wel achterhaalde statussymbool van die Duitse merken.
                    2. De autoverkopen moeten idd fors inleveren in lageloonkostlanden zoals Spanje, Frankrijk, Belgie enz....
                    - Als je de verkoopcijfers ziet dan denk ik dat er helemaal geen sprake kan zijn van een achterhaald statussymbool. Tevens dat statussymbool interesseert mij geen kl..., het zijn gewoon heel goede wagens.
                    - En dat je een beetje aan het zeveren zijt bewijs het feit dat je België bij de lageloonkostlanden zet.
                    Last edited by ; 15/12/2012, 17:21.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk Berichten
                      - Als je de verkoopcijfers ziet dan denk ik dat er helemaal geen sprake kan zijn van een achterhaald statussymbool. Tevens dat statussymbool interesseert mij geen kl..., het zijn gewoon heel goede wagens.
                      - En dat je een beetje aan het zeveren zijt bewijs het feit dat je België bij de lageloonkostlanden zet.
                      Dacht al dat ik het alleen verkeerd gelezen had.
                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk Berichten
                        - Als je de verkoopcijfers ziet dan denk ik dat er helemaal geen sprake kan zijn van een achterhaald statussymbool. Tevens dat statussymbool interesseert mij geen kl..., het zijn gewoon heel goede wagens.
                        - En dat je een beetje aan het zeveren zijt bewijs het feit dat je België bij de lageloonkostlanden zet.
                        Zulke postings maakt mijn dag goed, hoe ze er toch altijd intrappen, ocharme toch

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                          waarom steeds de topmerken (en vooral hun bezitters) willen bekritiseren ?
                          als jij ze niet waardeert is dat jouw probleem, niet dat van de kopers die ze wel lusten
                          leven en laten leven....
                          topmerken voor topvolk??? dat zie je dagelijks aan de moskees en de ocmw gebouwen

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door magnum Bekijk Berichten
                            topmerken voor topvolk??? dat zie je dagelijks aan de moskees en de ocmw gebouwen
                            How he makker, jij bent de enige die het over "topvolk" heeft.
                            Die opmerking is toch voor niks nodig?
                            Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                            Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                            If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                              How he makker, jij bent de enige die het over "topvolk" heeft.
                              Die opmerking is toch voor niks nodig?
                              Begrijpend lezen man, of sta jij ook dagelijks met je bmw aan de moskee, terend op een uitkering????? Dacht het niet.
                              Of behoort dat ook tot het imago van de ´´premium´´karren???
                              Kom trouwens overal in Europa, en opvallend, vooral in Belgie zie je veel werkloos importvolk met zulke wagens de ganse dag door rondtoeren, uiteraard zonder
                              enige controle van de belastingen hoe ze dat kunnen betalen.
                              Jaloers ben ik er niet op, walging voor zulke gang van zaken heb ik des te meer.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door magnum Bekijk Berichten
                                Zulke postings maakt mijn dag goed, hoe ze er toch altijd intrappen, ocharme toch
                                Oorspronkelijk geplaatst door magnum Bekijk Berichten
                                topmerken voor topvolk??? dat zie je dagelijks aan de moskees en de ocmw gebouwen
                                1.Ach 2.Och 3.Heb medelijden met je.

                                Het gaat hier over de VAA en niet over frustraties t.o.v. vreemdelingen. Over die vreemdelingen heb je waarschijnlijk gelijk, maar hier op dit forum zitten veel hardwerkende zelfstandigen. Als die nu met een BMW, Mercedes of Audi rondrijden maakt niet uit, maar voor mij mag die wagen gerust een statussymbool zijn.
                                Last edited by ; 16/12/2012, 01:00.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk Berichten
                                  .Heb medelijden met je.
                                  Niet direkt nodig hoor, maar toch bedankt!
                                  lol

                                  Comment


                                  • Nog een primeurtje: net bij nen maat geweest die boekhouding doet in internationaal bedrijf. Heeft alle VAA moeten aanpassen van 253 auto's in belgië dus. 1 dag werk voor hem, 2 dagen werk voor soc secr en de staat heeft letterlijk 59 eurocent meer gekregen tov het vorig systeem. Als dat geen mooie teken is van een jaloezietaks, weet ik het niet meer hoor.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
                                      Nog een primeurtje: net bij nen maat geweest die boekhouding doet in internationaal bedrijf. Heeft alle VAA moeten aanpassen van 253 auto's in belgië dus. 1 dag werk voor hem, 2 dagen werk voor soc secr en de staat heeft letterlijk 59 eurocent meer gekregen tov het vorig systeem. Als dat geen mooie teken is van een jaloezietaks, weet ik het niet meer hoor.
                                      Maar de firma heeft nu wel een meerkost moeten betalen: 2 dagen soc. secretariaat (OK, niet veel) maar dan nog 1/7 van de VAA als niet-aftrekbare kost... Maw. de firma's zijn de klos.

                                      Zit die 1/7 van de VAA ten koste van de firma ook in die berekening van 59 eurocent? Zoniet, dan komt er nog eens een serieus bedrag bij. Vb. bij minimaal 1200€ VAA (ondergrens) is dat dan (aan 34% VN belasting):
                                      253 x 1200€ x 1/6 x 34% = ±17200€ (!!) die de firma moet bij betalen als belasting!! En dat is als ze allemaal aan de ondergrens zitten... (correct me if I'm wrong, snel berekend)

                                      (ik neem 1/6 van de VAA ondergrens, omdat die 1200€ eigenlijk de 6/7 is ( 1/7de tov 6/7de is 1/6de )

                                      Comment


                                      • Heb vandaag gehoord dat er bij een firmawagen wel kortingen af mogen indien dit gaat over een groepskorting. Klopt dit?

                                        Maw fleetkorting mag van de catalogus prijs af.
                                        Last edited by Utah; 17/12/2012, 21:52.
                                        “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                                        Comment


                                        • Intussen al gevonden op Fiscalnet:


                                          Op 1 oktober jongstleden publiceerde de FOD Financiën een update van zijn "FAQ voordelen alle aard bedrijfswagens"
                                          Wat moeten we hiervan onthouden?
                                          Eerst en vooral het feit dat de administratie ten voordele van de belastingplichtigen haar begrip van cataloguswaarde voor optiepakketten aanpast.
                                          In haar FAQ die teruggaan tot half april oordeelde de administratie dat gratis aangeboden optiepakketten toegevoegd moesten worden aan de prijs op de factuur om de cataloguswaarde te bepalen (zie punt 17 FAQ).
                                          Sinds de update van oktober is dit niet meer zo. Onder punt 27 van de nieuwe FAQ geeft de administratie aan dat "De prijs van een optiepakket meestal goedkoper is dan de som van de prijzen van de individuele opties vervat in dat pakket." In dat geval moet er een onderscheid worden gemaakt naargelang het desbetreffende optiepakket al dan niet beschikbaar is voor de particuliere markt. Wanneer het optiepakket enkel beschikbaar is voor de professionele markt, maar niet voor de particuliere markt, moet voor de vaststelling van de cataloguswaarde rekening worden gehouden met de som van de prijzen van de individuele opties uit dat pakket die gelden op de particuliere markt. De wettekst verwijst immers naar de prijs in nieuwe staat bij verkoop aan een particulier. Wanneer het optiepakket daarentegen wel beschikbaar is voor de particuliere markt moet voor de vaststelling van de cataloguswaarde rekening worden gehouden met de prijs van dat optiepakket zoals van toepassing op de particuliere markt. In dat verband wordt de aandacht nog eens gevestigd op het begrip "optiepakket beschikbaar voor de particuliere markt." Hieronder moet men de optiepakketten verstaan die zijn samengesteld door de constructeurs of invoerders en als zodanig worden aangeboden op de particuliere markt tegen een door hen vastgestelde officiële prijs. Hier worden bijgevolg niet de door een plaatselijke dealer zelf samengestelde optiepakketten beoogd die de dealer ter gelegenheid van promotionele acties tegen een lagere prijs aanbiedt dan de som van de prijzen van de individuele opties vervat in dat pakket. In dat geval gaat het om een commerciële korting die de plaatselijke dealer aanbiedt en waarmee geen rekening mag worden gehouden bij de vaststelling van de cataloguswaarde."
                                          Wanneer een constructeur of invoerder ingevolge een promotionele actie de catalogusprijs tijdelijk verlaagt, moet men rekening houden met de cataloguswaarden en de promotionele actie ervan aftrekken (FAQ 2.
                                          Dat is echter niet alles. De administratie brengt ook verduidelijkingen aan op andere punten:
                                          - Bepalingen van meerdere voertuigen: het VAA kan nooit minder bedragen dan 1 200 euro per jaar (aanslagjaar 2013). Dat minimum geldt per voertuig en per jaar (nieuwe FAQ 3).
                                          - Salary split met buitenland: het belastbare voordeel van alle aard voor de bedrijfswagen kan worden ingedeeld in functie van de salary split. Wanneer een voertuig echter enkel in België wordt gebruikt (en dus niet in het buitenland), kan de indeling in functie van de salary split niet worden toegepast, zodat het bedrag van het voordeel van alle aard voor de bedrijfswagen volledig belastbaar is in België (nieuwe FAQ .
                                          - tankkaart: wanneer een werkgever zowel een bedrijfswagen als een tankkaart ter beschikking stelt, moet men slechts een voordeel van alle aard belasten, met name het forfaitair bepaalde voordeel van alle aard dat van toepassing is voor bedrijfswagens (nieuwe FAQ 11). Als de werknemer de brandstofkosten voor zijn rekening neemt, moet zijn inbreng worden afgetrokken van de VAA (nieuwe FAQ 50).
                                          - Op welk moment moet men zich bevinden om de cataloguswaarde in rekening te brengen: de catalogusprijs kan variëren al naargelang de prijs door de concessiehouder is gewaarborgd tijdens de bestelling van de wagen. Wanneer de prijs is gegarandeerd, moet men rekening houden met de catalogusprijs van de betrokken wagen in nieuwe staat bij verkoop aan een particulier die van toepassing is op het moment waarop de wagen wordt besteld. Wanneer de prijs niet is gegarandeerd, moet men rekening houden met de catalogusprijs van de betrokken wagen in nieuwe staat bij verkoop aan een particulier die van toepassing is op het moment waarop de wagen in nieuwe staat is gefactureerd (nieuwe FAQ 19).
                                          - wagen gekocht in het buitenland: de Belgische cataloguswaarde is van toepassing. Als de wagen (nog) niet op de markt is gebracht, moet men de buitenlandse cataloguswaarde in rekening brengen (nieuwe FAQ 22).
                                          - wagen gekocht met btw op de winstmarge: er wordt geen btw in rekening gebracht in de berekeningsbasis van het voordeel van alle aard (nieuwe FAQ 23).
                                          - accessoires toegevoegd na aankoop van de wagen: ze moeten toegevoegd worden aan de cataloguswaarde (nieuwe FAQ 30).
                                          - onderhoudscontract: het gaat niet om een optie die aan de cataloguswaarde moet worden toegevoegd (nieuwe FAQ 33).
                                          - carpooling en collectief vervoer: de nieuwe FAQ 38 tot 40 definiëren het kader.
                                          Commentaren
                                          De meeste nieuwigheden zijn verduidelijkingen van situaties die niet beschreven stonden in de vorige FAQ - en die daar ook geen afbreuk aan doen.
                                          De nieuwe administratieve commentaar over promoties en optiepakketten is daarentegen een ommekeer in vergelijking met eerdere commentaren en brengt een vermindering met terugwerkende kracht mee van de voordelen die tot op heden werden berekend op basis van de vroegere normen.
                                          We zullen ons dat niet beklagen aangezien het bedrag dat belast werd in hoofde van de werknemer of bedrijfsleider verlaagd zal worden.
                                          Waarom echter die ommekeer, terwijl de wettekst aangeeft dat "onder cataloguswaarde wordt verstaan de catalogusprijs van het voertuig in nieuwe staat bij verkoop aan een particulier, inclusief opties en werkelijk betaalde belasting over de toegevoegde waarde, zonder rekening te houden met enige korting, vermindering, rabat of restorno." (art. 36, §2, al. 2 WIB 92).
                                          De nieuwe interpretatie van de administratie is volgens ons niet in overeenstemming met de wettekst.
                                          Wat men anderzijds op dit moment op de markt aantreft, zijn algemene promoties van de aard van overnamepremie of een korting van x % omdat de wagen beroepshalve wordt gebruikt. Het gaat niet om fleetkortingen in de enge zin aangezien particulieren er eveneens van kunnen profiteren. Moeten die mee in rekening worden gebracht? Voor de overnamepremie niet, maar voor de korting voor professioneel gebruik blijft de vraag open.
                                          We merken ten slotte op dat de bepaling van de cataloguswaarde almaar complexer wordt. Promoties en optiepakketten variëren in de tijd. Hoe zal de administratie een alles omvattende database kunnen opzetten?
                                          Voor nieuwe wagens ondervinden werkgevers nauwelijks problemen, maar voor occasiewagens is dit een schier onmogelijke opdracht.
                                          Men had zich beter aan de bovengenoemde wettekst gehouden in plaats van deze te interpreteren aan de hand van omstandigheden waarover men niet kan beschikken.
                                          Slechte wetgeving werkt een slechte toepassing in de hand ...

                                          Bron: Fiscalnet
                                          “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                                          Comment

                                          Working...
                                          X