Staat hier wss al 100x maar waar kan je de VAA berekenen?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens
Collapse
X
-
Zat er aan te komen, maar een wagen wordt dus weer duurder, geen 50% aftrek van de BTW meer:
Forfaitaire btw-aftrek bedrijfswagens toch nog mogelijk
De administratie Financiën brengt duidelijkheid over de manier waarop bedrijven btw mogen aftrekken van de nieuwe bedrijfswagens die ze ter beschikking stellen van hun personeel. Een forfaitare aftrek blijft mogelijk. Dit jaar mogen ondernemingen ook nog altijd het oude systeem toepassen. Goed nieuws dus voor de vele bedrijven die daar tot nu aan vasthielden.
De huidige regeling voor de btw-aftrek van bedrijfswagens werd eind 2011, na een storm van protest, opgeschort. Volgens die regeling moet de werkgever precies bijhouden hoeveel kilometers de werknemer privé met die wagen aflegt. Ook het woon-werkverkeer valt onder het privégebruik.
Het bijhouden van het privégebruik leidt zeker voor ondernemingen met veel werknemers tot veel administratieve rompslomp. Bovendien verhoogt de belastingdruk. Als een bedrijfswagen maar voor 30 procent voor beroepsdoeleinden wordt gebruikt, mag de werkgever maar 30 procent btw aftrekken in plaats van de gebruikelijke 50 procent. Wordt het voertuig nauwelijks voor beroepsdoeleinden gebruikt, dan vervalt de btw-aftrek bijna volledig.
Wat is nu beslist?
Ondernemingen mogen dat nieuwe systeem in zijn uiterste consequentie toepassen door voor elke auto een individuele rittenadministratie bij te houden. Voor 2011 en 2012 kneep de fiscus nog een oogje dicht, maar vanaf 2013 komt men er niet meer onderuit. Als een onderneming uitgaat van het werkelijke bedrijfsmatige gebruik, blijft de aftrek beperkt tot maximum 50 procent.
Maar de fiscus geeft de bedrijfsleiding ook de mogelijkheid het percentage privégebruik vast te stellen zonder veel administratieve rompslomp.
De bedrijfsleiding kan ervoor opteren het aantal privékilometers per auto forfaitair vast te stellen volgens een formule. Het percentage privégebruik wordt dan berekend volgens de volgende formule: afstand woon-werk x 2 x 200 + 6.000 km gedeeld door totale afgelegde afstand tijdens het jaar. Wat rest, is het percentage beroepsgebruik.
Bedrijven met minstens vier bedrijfswagens kunnen tot slot kiezen voor een forfaitaire aftrek van 35 procent. Kiest een bedrijf voor die methode, dan moet het er wel drie jaar aan vasthouden.
Het nieuwe regime geldt voor aangekochte wagens, maar ook voor lease- of gehuurde wagens.
Het gespecialiseerde tijdschrift Fiscale Actualiteit merkt op dat vanaf 2013 niemand meer zal ontsnappen aan het nieuwe systeem met zijn veelal lagere btw-aftrek. ‘Maar de fiscus verzacht de klap door twee alternatieven aan te bieden waarmee men toch veel administratie vermijdt’, zegt Koen Janssens, belastingconsulent bij Kluwer. ‘Wie dat wil, mag de nu voorgestelde regels ook toepassen over 2012.'
Dit jaar mogen ondernemingen ook nog voor de ‘oude’ berekeningswijze kiezen (50 procent aftrek en BTW op het voordeel van alle aard ). 'Het goede nieuws is dat de fiscus, na 2011, ook voor 2012 tolerant is. Dit jaar mogen ondernemingen nog voor de ‘oude’ berekeningswijze kiezen op basis van het voordeel van alle aard. Wie, zoals velen, nog altijd de oude regels van voor 2011 is blijven toepassen, krijgt dus geen problemen', aldus Janssens.
Hier stond eens mijn auto vermeld.
Comment
-
Voor mij blijft dat gelukkig hetzelfde, zelfs als ik de kilometers tussen thuis (maatschappelijke zetel) en mijn belangrijkste opdrachtgever (meer dan 40 dagen per jaar dus eventueel geherkwalificeerd als woon-werk) in die formule steek kom ik net boven de 50% uit.Oorspronkelijk geplaatst door BMWMBDat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
Comment
-
Wat een klucht ... soit, mijn woon-werk is 0 km, dus ik zit goed. En de wagen die vnl voor prive-gebruik genomen wordt door de vrouw, die is al helemaal af-geleased en overgekocht.
Dat is dus weeral iets om mee rekening te houden, als ik binnen 5 jaar (!!@|é"!!?!! gvd !! ) een nieuwe firmawagen koop...
Of beter, ik koop prive een okkasie krel van een paar 1000€ en dan reken ik een km vergoeding door, ik denk dat ik daar nog het beste mee af ben...
Wat een klucht in dit klote-land...
Comment
-
@FBLADE:
nee hoor fblade.... ik heb dat aan mijn boekhouder gevraagd: je kantoor is thuis ook, zoals bij mij, niet?
Je vertrekt dan eigenlijk van kantoor naar de klant.... ik zit ook >40 dagen bij een klant per jaar, kunnen ze niks van zeggen... dat is GEEN woon-werk, maar kantoor-klant...
Als je daarmee verder gaat, win je dat altijd, zei hij...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten@FBLADE:
nee hoor fblade.... ik heb dat aan mijn boekhouder gevraagd: je kantoor is thuis ook, zoals bij mij, niet?
Je vertrekt dan eigenlijk van kantoor naar de klant.... ik zit ook >40 dagen bij een klant per jaar, kunnen ze niks van zeggen... dat is GEEN woon-werk, maar kantoor-klant...
Als je daarmee verder gaat, win je dat altijd, zei hij...Oorspronkelijk geplaatst door BMWMBDat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk BerichtenNice, dat is dan voor mij ook!
Ik zou het voor alle zekerheid eens vragen aan jullie boekhouders, om hun feedback te horen, want ik gebruik het systeem niet. En volgende jaren zit ik niet >40d meer bij één en dezelfde klant (en is m'n andere wagen ook helemaal afgeschreven...).
Maar kan interessant zijn als ik binnen 5 jaar met m'n occasie peugeot 208 over de autobahn vlam
Ik ga nog 2 jaar keihard werken, om wat reserve op te bouwen, en dan kunnen ze allemaal mijn kloten kussen. Dan doe ik enkele de leuke projecten voor de toffe klanten, wat kalmer aan, klein beetje winst, aan 25% belast in laagste schijf... Ik heb niet meer de motivatie om nog te groeien, dus ga ik wat meer van de kleine dingen genieten in de toekomst...
En zonder BMW kan ik ook gelukkig zijn. Pech voor mijn garagist, want de service bij BMW Van Osch is subliem, maar ja...
Comment
-
ola, ik moet zien wat ik zeg..... deze wagen maakt misschien ook kans:
50g CO2, 95.000€ cataloogprijs --> VAA van ±3200, 100% aftrekbaar.... minder dan mijn huidige 1-reeks
Maar ja, binnen 5 jaar zullen ze waarschijnlijk de VAA regels wel weer aanpassen. Dan is de VAA gewoon gelijk aan de catalogusprijs of zoiets.
.. pfff...
Comment
-
Dus als ik het goed begrijp : een zelfstandige rijdt dagelijks met zijn wagen van thuis naar zijn vaste klant waar hij 8 uur/dag werkt. Dit is dan geen woon-werkverkeer maar zijn werkkilometers. Ongeacht die vaste klant het bedrijf van een naast familielid is. Hij factureert maandelijks zijn diensten aan het bedrijf. Verder rijdt hij niet met zijn wagen want privékilometers doet hij met de privéwagen van zijn vrouw. Voor 2012 mag 50% BTW aftrekken zonder enig risico op controles? En in principe voor 2013 en later ook nog?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ampire Bekijk BerichtenDus als ik het goed begrijp : een zelfstandige rijdt dagelijks met zijn wagen van thuis naar zijn vaste klant waar hij 8 uur/dag werkt. Dit is dan geen woon-werkverkeer maar zijn werkkilometers. Ongeacht die vaste klant het bedrijf van een naast familielid is. Hij factureert maandelijks zijn diensten aan het bedrijf. Verder rijdt hij niet met zijn wagen want privékilometers doet hij met de privéwagen van zijn vrouw. Voor 2012 mag 50% BTW aftrekken zonder enig risico op controles? En in principe voor 2013 en later ook nog?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk BerichtenNice, dat is dan voor mij ook!
Die Cayenne begint toch moeilijk te worden om te kopen. Als ze de spelregels om de 6 maanden aanpassen (VAA / VAA / BIV / BTW / ...) kan je zo een aankoop gewoon niet plannen. Allemaal spijtig if you ask me.Hier stond eens mijn auto vermeld.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichtenhttp://www.tijd.be/dossier/loonstudi...ent=&utm_term=
zoals verwacht bengelt den Belgiek weer overal aan het staartje (of aan de kop, t is maar hoe je t bekijkt)Hier stond eens mijn auto vermeld.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk BerichtenMet zen allen naar Ierland ipv CH?
Comment
-
vers van de pers met een gepaste titel ..
Persbericht Brussel, 19 december 2012
Bedrijfswagens en btw: fiscus schept duidelijkheid, maar haalt tientallen miljoen extra op bij ondernemingen
Op 1 januari 2013 treedt de langverwachte nieuwe btw-aftrekbeperking voor bedrijfswagens in voege. De rondzendbrief terzake werd gisteren gepubliceerd. Ondernemingen krijgen vanaf volgend jaar een duidelijk juridisch kader, zonder de nieuwe regeling retroactief te moeten toepassen. De huidige btw-aftrek van 50% blijft namelijk nog tot eind dit jaar van kracht. Deze forfaitaire aftrek gaat ervan uit dat een bedrijfswagen voor de helft gebruikt wordt voor beroepsdoeleinden, ongeacht de werkelijke verhouding beroeps-/privégebruik. Dat strookt vaak niet met realiteit, maar straalt wel van eenvoud voor ondernemingen.
De fiscus wenst echter een systeem dat nauwer aansluit bij het werkelijk beroepsgebruik van de bedrijfswagen. De bepaling van dat werkelijke beroepsgedeelte bij bedrijfswagens is natuurlijk complexer en leidt tot administratieve rompslomp voor ondernemingen. Daarom staat de fiscus, naast het bijhouden van een rittenadministratie per wagen (via logboek of geautomatiseerd), toch nog 2 forfaitaire methodes toe in de nieuwe regeling:
1. Forfait voor privégebruik: hier wordt het niet aftrekbare btw-gedeelte berekend als volgt: % privé =
[(woon-werkafstand x 2 x 200 werkdagen) + 6.000 privé-km]x100, te delen door het totaal aantal gereden km.
2. Algemeen forfait: dit werd vastgelegd op 35% beroepsgebruik. Ondernemingen die hiervoor kiezen, moeten dit algemeen forfait echter verplicht toepassen voor een periode van 3 jaar, voor hun ganse wagenpark én voor zover dat wagenpark minstens 4 wagens telt. Deze methode kan dus niet gecombineerd worden met de andere twee methodes.
Het goede nieuws is dat de btw-aftrek nog steeds op forfaitaire wijze kan bepaald worden, maar tegelijk plafonneert de fiscus het aftrekpercentage op 50%, zelfs al blijkt dat het beroepsgedeelte hoger ligt dan 50%... Nochtans zijn er behoorlijk wat gebruikers die meer dan de helft van de tijd professioneel gebruik maken van hun voertuig, denk maar aan verkopers en handelsvertegenwoordigers die gedurig onderweg zijn. Het nadeel van de oude regeling voor die mensen sluipt met andere woorden via een achterdeur de nieuwe regeling binnen. De inconsistentie van het 50%-plafond wordt nog duidelijker als men weet dat dit niet geldt voor o.a. bestelwagens.
Enerzijds is FEBIAC tevreden dat ondernemingen kunnen kiezen tussen een rittenregistratie en forfaitaire methode, maar betreurt anderzijds dat de btw-aftrek voortaan nog hoogstens 50% mag bedragen, terwijl vroeger 50% de algemene regel was. FEBIAC stelt zich dan ook vragen bij het artikel die de btw-aftrek specifiek voor bedrijfswagens beperkt, en zal laten onderzoeken of dit niet in strijd is met de regel dat de btw-aftrek is toegestaan in verhouding tot het effectieve beroepsgebruik, zonder hiermee evenwel de mogelijkheid van de forfaitaire methodes uit te sluiten.
Tot slot zal de nieuwe regeling in de praktijk wellicht zorgen voor een kostenverhoging, eerste berekeningen houden het op om en bij 0,7% per jaar per bedrijfswagen. Toegepast op een park van enkele honderdduizenden bedrijfswagens, zorgt dit wel voor extra inkomsten voor de fiscus ten belope van enkele tientallen miljoenen…
Hier stond eens mijn auto vermeld.
Comment
Comment