Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
    en wie heeft die cirkel in gang gezet...?
    Iedereen een beetje. Doemberichten werken consumptie tegen, wat de productie beperkt, minder mensen aan het werk zet, de consumptie beperkt enzoverder.

Als het goed gaat, zeggen de mensen op den duur: 'het kan niet blijven duren'. Dat ligt in hun natuur.

Macro-economisch is er toch een cyclus van goeie tijden en slechte tijden. Tijdens de goeie wordt het beter en beter, tijdens de slechte, slechter en slechter. Er lijkt altijd een externe oorzaak of trigger te zijn aan een neerwaardse buiging, maar dat is enkel een extra duw. Aan die golfbeweging ontsnappen we niet. Correcties moeten er komen.

Het is zeker dat:
    - dit is niet de eerste crisis
    - dit is niet de ergste crisis ooit
    - er wordt altijd gezegd dat de crisis van dat moment erger is dan de voorgaande, maar dat is niet zo
    - het ooit beter wordt
    - er nog crisissen zullen zijn

Welke crisis is dit nu? Een economische crisis? Nog steeds de bankencrisis van 2010? De vastgoedcrisis in de US van 2008? De dotcomcrisis van 2000?
    Wat gaat langer terug? De oliecrisis? De wereldoorlogen? De beurscrash van '29?

Al die zaken komen en gaan.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
      Wel, toen ik op de knop drukte, dacht ik er ook aan.
      Alleen, het is mij meer om het principe te doen dan om de crisis. Ga niet blijven betalen voor die pipo's.
      De ene boekhouder zegt dat het woon-werk verkeer is, de andere zegt dat het niet zo is aangezien ge van bedrijf naar klant gaat. Ben het beu dat het telkens gissen is.
      Uiteraard. Micro-economisch moet iedereen het nodige doen.

De vicieuze cirkel waar ik van spreek is macro-economie. Maar bedenk wel dat ook jij met je kleine handelingen daar een rol in speelt.

Comment

• De VAA voor mijn voertuigen bedraagt dit jaar 15000 euro. Dat bedrag wordt niet gebruikt als belastbare basis, maar ik stort dat bedrag terug aan de vennootschap. Zo hou ik dat geld bij. (ongeveer toch, een beetje vestzak-broekzak, ook al is het nu inderdaad geld van de vennootchap ipv privé)

Je kan terecht stellen dat ik toch belastingen betaal, want als ik dat geld zou terugwillen, dan moet dat terug loon of dividend worden, maar voorlopig maakt dat niet uit, want mijn geïnvesteerd geld in de venn. brengt zelfs nog geld op en heb ik privé niet nodig.

Comment

• Ik heb dezelfde mening. We zitten in een crisis, maar dit gevoel wordt versterkt door alle dagen het slechte nieuws dat je vanuit de pers rond de oren wordt gegooid. Vergeet niet dat er bedrijven zijn die wel nog goed draaien, die wel nog investeren, en die niet verhuizen naar het buitenland. Het probleem is dat door deze negatieve berichten de mensen bang hebben, en dan gaan ze hamsteren, zowel particulieren als bedrijven. Zoals ik net in een artikel heb gelezen zijn we vandaag te defensief, terwijl we beter offensief zijn als bedrijf. Er staat vandaag een record aan spaarcenten op de bank. Dat zou niet mogen. Mensen moeten terug durven geld uit te geven. Consumptie is de basis van de economie. Met een lagere consumptie zal de economie ook dalen.
          Men zegt dan dat de economie daalt met 1 of 2%. Dat wil wel zeggen dat er nog steeds 98 - 99% draait.
          Op korte termijn zie ik echter geen verbetering in dat 'vertrouwen'.
          OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
          Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
            De VAA voor mijn voertuigen bedraagt dit jaar 15000 euro. Dat bedrag wordt niet gebruikt als belastbare basis, maar ik stort dat bedrag terug aan de vennootschap. Zo hou ik dat geld bij. (ongeveer toch, een beetje vestzak-broekzak, ook al is het nu inderdaad geld van de vennootchap ipv privé)

Je kan terecht stellen dat ik toch belastingen betaal, want als ik dat geld zou terugwillen, dan moet dat terug loon of dividend worden, maar voorlopig maakt dat niet uit, want mijn geïnvesteerd geld in de venn. brengt zelfs nog geld op en heb ik privé niet nodig.
            Zo doen wij het dus ook.
            OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
            Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

De VAA voor mijn voertuigen bedraagt dit jaar 15000 euro. Dat bedrag wordt niet gebruikt als belastbare basis, maar ik stort dat bedrag terug aan de vennootschap. Zo hou ik dat geld bij. (ongeveer toch, een beetje vestzak-broekzak, ook al is het nu inderdaad geld van de vennootchap ipv privé)

zo doe ik dat ook... je verliest dan 50% owv de vn-belastingen en rv op dividenden als je het terug prive wilt, maar je betaalt er dan wel geen sociale bijdragen op... (anders 52% preve belast, in mijn geval + sociale bijdragen)
              Geen perfecte oplossing, maar ja...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                Ik heb dezelfde mening. We zitten in een crisis, maar dit gevoel wordt versterkt door alle dagen het slechte nieuws dat je vanuit de pers rond de oren wordt gegooid. Vergeet niet dat er bedrijven zijn die wel nog goed draaien, die wel nog investeren, en die niet verhuizen naar het buitenland. Het probleem is dat door deze negatieve berichten de mensen bang hebben, en dan gaan ze hamsteren, zowel particulieren als bedrijven. Zoals ik net in een artikel heb gelezen zijn we vandaag te defensief, terwijl we beter offensief zijn als bedrijf. Er staat vandaag een record aan spaarcenten op de bank. Dat zou niet mogen. Mensen moeten terug durven geld uit te geven. Consumptie is de basis van de economie. Met een lagere consumptie zal de economie ook dalen.
                Men zegt dan dat de economie daalt met 1 of 2%. Dat wil wel zeggen dat er nog steeds 98 - 99% draait.
                Op korte termijn zie ik echter geen verbetering in dat 'vertrouwen'.
                en meer specifiek op de firmawagens, wordt dit nog versterkt door de onzekerheid eromtrent (VAA, BTW, aftrekbaarheid, ...), dus doen de meeste zelfstandigen even geen "zotte" aankopen... Wie weet hoe de VAA de volgend jaren uitslaat...

Comment

• Daarom zijn die peilingen relevant:

Toen ik hetzelfde las in 'de Standaard', viel me wel direct dat ene woordje op:

Het ondernemersvertrouwen in Duitsland is in november onverwacht gestegen. Dat blijkt vrijdag uit cijfers van het onderzoeksinstituut Ifo. Vorige maand stond de vertrouwensbarometer nog op het laagste peil in meer dan twee jaar.

'onverwacht'

Als zelfs journalisten het niet kunnen laten de feiten subjectief en emotioneel te beoordelen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
                    en meer specifiek op de firmawagens, wordt dit nog versterkt door de onzekerheid eromtrent (VAA, BTW, aftrekbaarheid, ...), dus doen de meeste zelfstandigen even geen "zotte" aankopen... Wie weet hoe de VAA de volgend jaren uitslaat...
                    Voila zie, da bedoel ik.

Comment

Iedereen een beetje. Doemberichten werken consumptie tegen, wat de productie beperkt, minder mensen aan het werk zet, de consumptie beperkt enzoverder.

Als het goed gaat, zeggen de mensen op den duur: 'het kan niet blijven duren'. Dat ligt in hun natuur.

Macro-economisch is er toch een cyclus van goeie tijden en slechte tijden. Tijdens de goeie wordt het beter en beter, tijdens de slechte, slechter en slechter. Er lijkt altijd een externe oorzaak of trigger te zijn aan een neerwaardse buiging, maar dat is enkel een extra duw. Aan die golfbeweging ontsnappen we niet. Correcties moeten er komen.

Het is zeker dat:
                      - dit is niet de eerste crisis
                      - dit is niet de ergste crisis ooit
                      - er wordt altijd gezegd dat de crisis van dat moment erger is dan de voorgaande, maar dat is niet zo
                      - het ooit beter wordt
                      - er nog crisissen zullen zijn

Welke crisis is dit nu? Een economische crisis? Nog steeds de bankencrisis van 2010? De vastgoedcrisis in de US van 2008? De dotcomcrisis van 2000?
                      Wat gaat langer terug? De oliecrisis? De wereldoorlogen? De beurscrash van '29?

Al die zaken komen en gaan.
                      Ons bedrijf bestaat 85 jaar en ging altijd tegenovergesteld aan de crisis qua rendement.

-Crisis : hoog rendement (vaste waarde, men valt terug op mensen met voorraad en lange termijn beleid) door stijging van de omzet
                      - Geen crisis: laag rendement door stabilisatie (geen groei) of licht dalende omzet (het kan niet op sfeer en nieuw is beter en sexy, die nieuwe concurrenten verdwijnen dan weer bij een crisis waardoor meer omzet).

Zo ging het altijd op en neer. En dat merken we nu ook, er is nu een serieuze omzetstijging MAAR er is een enorme MAAR, deze keer is er echt wel een verschil.
                      Het rendement is er niet, ons competitief nadeel is van die aard dat ook hier een groot stuk delocalisatie zich aandient.
                      Deze is onomkeerbaar, weg is weg. Er is ook onvoldoende aangroei van kapitaal door de enorme loons en belastingsdruk wat investeringen remt.

Ik verschil hier van mening en minimaliseer deze crisis niet, wat je volgens mij toch wat doet (al is het tussen de lijnen gelezen van mij ).

Naar mijn mening gaan we nu toch wel naar een echte verarming in deze crisis en dat structureel.

Kan alleen maar voor mijn bedrijf spreken hé, maar mocht de economie om een (voor mij) onverklaarbare reden straks aantrekken dan komen er hier geen extra arbeidsplaatsen bij, toch wel een serieus verschil met al die andere "crisissen".......

De manier waarop de staat ons nu komt beroven met een inlijving van meer dan 50% van het BNP is ook een nieuw fenomeen.
                      Het niet structureel hervormen en overheidsinkomsten verhogen door nog meer belastingen zit aan zijn absolute grens en nieuwe maatregelen (waaronder de VAA aanpassingen) krijgen een omgekeerd effect.

Ik denk echt dat we een beetje in vrije val zitten en onze welvaart ten opzichte van de rest van de wereld dalend is. Dat dit een compensatie is of niet, het is toch een vrij nieuw fenomeen.

De vraag is of het zo erg gaat worden als de gevolgen van een oorlog (down to near Zero om daarna terug op te bouwen) daar heb ik het raden naar.
                      In Griekenland lijkt het er toch op.......

Een "doorstart" maken gaat niet zo evident worden.

Voorts denk ik echt dat het ergste nog moet komen, draai of keer hoe je het wil dat zal zo zijn.

- De gevolgen van de ontslagen hebben nog geen grote weerslag, dat moet nog komen (denk hierbij aan de werkloosheidsuitkeringen en pensioenen)
                      - Bedrijven die reeds beslissingen genomen hebben en deze nog niet uitgevoerd hebben of nog moeten communiceren gaan de volgende maanden en jaren ook nog voor extra "impact" zorgen
                      - Men is nog niet deftig begonnen aan BESPAREN langs overheidszijde, gaat ook nog enkele jaren duren.
                      - Bedrijven die aan het bouwen zijn in het buitenland (bv Van Hool), waarbij de delocalisatie nog een paar maand zelfs jaar gaat duren (of denkt er nu echt iemand dat dit geen arbeidskosten gaat kosten ?)
                      - Migratieproblematiek.

Betreft dat laatste. Gisterenavond oudercontact. Voor mij nieuwe Belgen, een oudercontact met een overheidshulp (tolk?), de directrice en de leerkracht. 3 mensen in diens van onze overheid om de beste zorgen te geven aan dat kindje..... mijn kind en wij zijn bij de leerkracht een 10minuutjes binnen, terwijl ze zegt: ja papa tis erg hoor wij moeten altijd "wachten" in de klas omdat de juffrouw altijd met X moet bezig zijn. Ik bedoel maar: het heeft onmiskenbaar ook impact op de kwaliteit van onze ooit zo geroemde opleiding in België.

Geen probleem voor mij, maar we moeten beseffen dat deze kosten door iemand gefinancieerd worden...... de vlieger gaat zo toch niet kunnen blijven opgaan? als jouw "concurrenten" uit andere werelden er helemaal anders tegen aan gaan......
                      Je kan het geld echt niet blijven "opsossen"
                      Last edited by Jokke_vlo; 20/12/2012, 15:38.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
                        zo doe ik dat ook... je verliest dan 50% owv de vn-belastingen en rv op dividenden als je het terug prive wilt, maar je betaalt er dan wel geen sociale bijdragen op... (anders 52% preve belast, in mijn geval + sociale bijdragen)
                        Geen perfecte oplossing, maar ja...
                        Ik ben niet echt helemaal mee vrees ik. Bedoel je nu dat je die 15000 van privé geld naar de vennootschap stort? Da's toch geen oplossing? Of mis ik hier iets?
                        2.0 JTDm

Comment

• Je auto betekent volgens de fiscus een bruto loon van 15000€. Hierop wordt je belast.

Als je nu vooraleer je belast wordt 15000€ terug geeft aan je vennootschap, wordt dat bedrag in mindering gebracht van je hele verloning en bijgevolg komt je belasting minder uit.

Makkelijker is om je brutoloon gewoon aan te passen. Pak dat dit 15000€ per jaar is, en met een VAA op je firmawagen van 15000€, betekent dat je jezelf geen fysiek loon meer mag uitkeren want je auto vertegenwoordigt dit loon.

Of in mijn geval leef ik op een modaal klein loontje en een firmawagen met een VAA van 6480€. Als ik ervoor zorg dat ik maandelijks 500€ bruto minder verdien, zullen mijn belastingen niet omhoog gaan.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                            Ons bedrijf bestaat 85 jaar en ging altijd tegenovergesteld aan de crisis qua rendement.
                            Zonder alles te quoten.. maar ik ben het deze keer toch niet volledig mee eens. Het is nu inderdaad zwaar maar ook hier is er een grote MAAR. Vele beslissingen kunnen ongedaan gemaakt worden op termijn, zoals het VAA, loonkost, roerende voorheffing enzomeer. Het zijn uiteindelijk maar wettendie gestemd zijn geweest om het gat te dichten.

Ik zeg niet dat ze zullen, maar ze kunnen die dus ook ongedaan maken om iedereen meer koopkracht te geven. Dat is natuurlijk niet voor binnen 6 maand. In elke fase van een economime heb je versterkende factoren die de crisis erger maken (mensen sparen, doem scenarios en sparen meer) of een economie laten boomen (mensen lenen, kopen dat het niet op kan, 2 GSM's en 2 auto's zijn de norm). Je moet gewoon dat kantel moment afwachten en daar zijn we nog niet in Europa maar je ziet bijvoorbeeld wel dat US hun kantelmoment gehad hebben.
                            (Prijzen van huizen stijgen, minder werkloosheid, meer productie enzomeer)

Het is dus gewoon afwachten wanneer Europa haar kantelmoment heeft.

Het echte probleem stond zwart op wit geschreven vorige week in de Financial Times in een interview met Merkel...

Euro produceert 25% van het BBP van de wereld maar geeft wel 50% uit van de kosten van sociale zekerheid ter wereld. En dat is het probleem, meer uitgeven dan je creeert.
                            Hier stond eens mijn auto vermeld.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                              Je auto betekent volgens de fiscus een bruto loon van 15000€. Hierop wordt je belast.

Als je nu vooraleer je belast wordt 15000€ terug geeft aan je vennootschap, wordt dat bedrag in mindering gebracht van je hele verloning en bijgevolg komt je belasting minder uit.
                              Bedoel je met teruggeven dan storten op je rekening courant zaakvoerder? Maar dit strookt dan niet met wat hierboven staat dat je weer belasting moet betalen als je het er weer moet uithalen?
                              2.0 JTDm

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                                Bedoel je met teruggeven dan storten op je rekening courant zaakvoerder? Maar dit strookt dan niet met wat hierboven staat dat je weer belasting moet betalen als je het er weer moet uithalen?
                                Ja maar je bespaart nog steeds 17% sociale zekerheid aangezien je een lager loon hebt
                                Dus ipv het af te geven aan de staat zit het geld nog in je zaak en kan je het investeren en laten renderen ...
                                tot je het eruit haalt aan 50% of een 34% VB

of hopen dat de RV weer daalt naar 15% en een dividend uitbetalen

/edit
                                @icm doe je even die mail?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
                                  Het zijn uiteindelijk maar wettendie gestemd zijn geweest om het gat te dichten.

Ik zeg niet dat ze zullen, maar ze kunnen die dus ook ongedaan maken om iedereen meer koopkracht te geven.
                                  Ik denk het niet. We zitten nog steeds, ondanks alle besparingen, met een begrotingsTEKORT. De staatsschuld stijgt dus nog steeds verder, zowel nominaal als relatief tgov. het BBP.
                                  Van waar zou die groei, dat kantelmoment dan wel moeten komen?
                                  2.0 JTDm

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                                    Ik denk het niet. We zitten nog steeds, ondanks alle besparingen, met een begrotingsTEKORT. De staatsschuld stijgt dus nog steeds verder, zowel nominaal als relatief tgov. het BBP.
                                    Van waar zou die groei, dat kantelmoment dan wel moeten komen?
                                    Dat tekort hebben ze in de US ook hoor, vandaar de fiscal cliff. Je vergeet dat volgens de theory of K. er net in tijden van crisis schulden moeten opgebouwd worden ..enig nadeel is dat ze die in goede tijden zijn vergeten af te bouwen . Een tekort of niet op het BBP heeft niets te maken met een kantel moment in de economie vrees ik.

Comment

• Het probleem is dat je niet verkocht krijgt geraakt dat je in goede tijden de riem strak houdt en er geen ruimte is foliekes. En blijkbaar leven we in een land waar het tijdens crisistijden niet mogelijk is om de riem aan te trekken, en de overheid enkel geld lijkt te vinden door belastingen te verhogen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
                                        Dat tekort hebben ze in de US ook hoor, vandaar de fiscal cliff. Je vergeet dat volgens de theory of K. er net in tijden van crisis schulden moeten opgebouwd worden ..enig nadeel is dat ze die in goede tijden zijn vergeten af te bouwen . Een tekort of niet op het BBP heeft niets te maken met een kantel moment in de economie vrees ik.
                                        Je gaat er m.a.w. vanuit dat de schulden altijd maar zullen blijven stijgen. Ik geloof dit niet. Nieuwe stimuli door nieuwe schulden terwijl net die schulden ons in de problemen brachten in the 1st place. Op korte termijn hebben ze geen andere keuze, maar het is een doodlopend straatje.
                                        2.0 JTDm

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                          Het probleem is dat je niet verkocht krijgt geraakt dat je in goede tijden de riem strak houdt en er geen ruimte is foliekes. En blijkbaar leven we in een land waar het tijdens crisistijden niet mogelijk is om de riem aan te trekken, en de overheid enkel geld lijkt te vinden door belastingen te verhogen.
                                          Politici spelen nu eenmaal graag Sinterklaas. Daar is hun toekomstige carrière van afhankelijk. Vergeet ook niet dat steeds meer burgers direct en indirect uit de staatsruif eten. Die hebben dus belang bij het huidige beleid.
                                          Een tijd geleden was er op een ander forum een topic over afschaffen van kindergeld en verlaging van ambtenarenpensioenen. De overgrote meerderheid zat direct op hun paard. Man man man.
                                          2.0 JTDm

Comment

Working...
                                          X