Oorspronkelijk geplaatst door wooter
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens
Collapse
X
-
Ondanks het nieuwe fiscale regime voor bedrijfswagens neemt hun aantal niet af. Wel worden ze goedkoper en groener. Toch is een bedrijfswagen niet voor elke werknemer een aangename extra, zeker niet door de almaar langer wordende files. Het mobiliteitsbudget is een mogelijk alternatief.
Soms lijkt het wel alsof er alleen maar bedrijfswagens rondrijden op de Belgische wegen. Ook op recepties is de auto van de zaak vaak hét gespreksonderwerp van de avond. Logisch, als je bedenkt dat in 2010 ongeveer 42 procent van de nieuwe wagens een bedrijfswagen was. Dat is bijna de helft. Maar dat aandeel slinkt danig als we de vergelijking maken met het totale wagenpark in ons land. Uit een recent onderzoek van het consultancybureau KPMG blijkt dat ongeveer 21 procent van de 5,3 miljoen auto’s op de Belgische wegen bedrijfswagens zijn. En in de jongste Salarisenquête van Vacature, in samenwerking met de KU Leuven, zegt slechts 17,6 procent van de deelnemers over een bedrijfswagen te beschikken. In de Salarisenquête van 2008 was dat 15,1 procent.
Professor Davy Janssens, verbonden aan het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de universiteit Hasselt, gaat zelfs nog lager: “Volgens ons onderzoek zijn ongeveer tien procent van de personenauto’s op onze wegen bedrijfswagens. Precies hetzelfde cijfer als vijf jaar geleden. Dat wil zeggen dat de nieuwe regels voor de belasting op bedrijfswagens weinig in beweging hebben gebracht, hoewel ze een evolutie naar alternatieve vormen van woon-werkmobiliteit beoogden.”
Klein maar fijn
Meer nog, de bedrijfswagen blijft fiscaal even interessant als vroeger. Hij wordt immers nog steeds minder zwaar belast dan het gewone salaris. Daarnaast is het mooi meegenomen dat je je bedrijfswagen ook voor privédoeleinden mag gebruiken. Dat voordeel wordt bovendien belast op basis van een forfaitaire waarde, die vaak lager ligt dan de werkelijke waarde van dit voordeel.26% van de deelnemers aan de Salarisenquête van Vacature (2012) is bereid om loon in te leveren in ruil voor een job dichter bij huis.Frank Vancamp, partner bij KPMG Belastingconsulenten, schat de gevolgen in van het nieuwe fiscale regime voor bedrijfswagens van de regering-Di Rupo: “We hebben grote vloten bedrijfswagens onderzocht. Voor de werknemers met een middelgrote wagen is er meestal sprake van een status-quo: ze betalen evenveel belastingen als vroeger. Werknemers met een kleinere wagen boeken zelfs een voordeel. Het zijn vooral kaderleden met een premiumwagen die getroffen worden: bij auto’s als een Mercedes E-klasse, of een BMW 5, is het voordeel van alle aard sterk toegenomen, dus ook de belasting die je erop betaalt. Ook een reeks populaire monovolumes met een hogere CO2-uitstoot worden zwaarder belast.”
En dus reageren de bedrijven met een ander autobeleid. Veerle Michiels (SD Worx): “Voor de komende jaren adviseren wij onze klanten om hun wagenpark te vergroenen. Kleinere modellen met zuiniger motoren worden steeds vaker de norm. Ook elektrische wagens zitten in de lift. Die evolutie betekent minder inkomsten voor de overheid. Het is dus niet uitgesloten dat er opnieuw zal worden gesleuteld aan de waarderingsregels en dat dit zal leiden tot een zwaardere belasting van de bedrijfswagen.”
Veerle Michiels denkt niet dat de bedrijfswagens in België over hun hoogtepunt heen zijn. Wel verwacht ze de komende jaren auto’s die kleiner, zuiniger en milieuvriendelijker zijn. Frank Vancamp van KPMG gelooft evenmin dat er een structurele bocht is genomen: “De bedrijfswagen blijft voor een groot deel van de werknemers een noodzaak. Volgens de recente inschrijvingen boerde de markt van de bedrijfswagens dan ook niet achteruit, ondanks de economische crisis. Wel is de gemiddelde prijs van de bedrijfswagen wat gedaald. Bedrijven kiezen niet alleen vaker dan vroeger voor kleine en middelgrote auto’s, maar ze laten ook de extra opties achterwege. Want die jagen de catalogusprijs de hoogte in en dus ook de belastbare waarde van de wagen.”
Mobiliteitsbudget
Wat Frank Vancamp wel opvalt, is dat werknemers nu creatiever beginnen na te denken over hoe ze hun woon-werkmobiliteit organiseren. “De bedrijfswagen blijft daar deel van uitmaken, maar is geen heilige koe meer. Vooral jongere werknemers willen zich zo efficiënt mogelijk bewegen, dikwijls door gebruik te maken van verschillende vervoerwijzen. Er zijn al leaseformules op de markt die combinaties van een bedrijfswagen met een treinabonnement, of een scooter, aanbieden.”
Ander mogelijk alternatief is het mobiliteitsbudget, dat de werknemer vrij kan besteden. Het idee is niet nieuw, maar wordt amper gebruikt wegens te complex. Vancamp: “Er ontbreekt voorlopig een duidelijk fiscaal kader. Samen met het Vlaams Instituut voor Mobiliteit denken we na over de aanbevelingen die we hierover aan de overheid kunnen doen.” Ook SD Worx ziet een mentaliteitswijziging. Veerle Michiels: “Het idee van het mobiliteitsbudget leeft, zeker bij bedrijven die moeilijker bereikbaar worden door files en wegenwerken. Ze zoeken alternatieven, maar het feit dat de sociale en fiscale wetgeving niet altijd op elkaar afgestemd zijn, maakt die zoektocht er niet eenvoudiger op.”
Bron: Vacature
Comment
-
Kan goed zijn dat de markt van de bedrijfswagens nog niet te fel getroffen is. Maar ik vraag me af of dat niet gewoon komt omdat een heleboel duurdere bedrijfswagens nu spoorslags vervangen worden door goedkopere alternatieven. Zodra de bedrijven hun duurdere vloot opgekuist hebben valt de markt evengoed stil. IMHO.King of the Ludospace - currently running nr. 6
2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenZe kunnen ook wat dichter bij hun werk gaan wonen?
Altijd grappig om proberen bij een jobinterview: "... en dan is er de bedrijfswagen waarbij u mag kiezen tussen de Mazda 6, de Toyota Avensis en de Hyundai i40"... En dan naar hun gezicht kijken
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenAltijd grappig om proberen bij een jobinterview: "... en dan is er de bedrijfswagen waarbij u mag kiezen tussen de Mazda 6, de Toyota Avensis en de Hyundai i40"... En dan naar hun gezicht kijken'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Pffff nu krabbelen ze allemaal terug he ...
enkele maanden terug nog Reynders van MR, die de nieuwe VAA-regeling een vergissing noemde, (zie hier)
...en nu den Bogaert (in naam van Vande lanotte):
HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.
Quote: "De staatssecretaris had toch op enkele puntjes kritiek op deze regering. "Niet dat deze regering gefaald heeft op enkele vlakken, maar de psychologische impact van sommige maatregelen was vaak zwaar. Denk maar aan de belasting op de bedrijfswagens. Dat was een kleine maatregel, maar dat kwam hard aan bij de ondernemers. Dat kan eventueel rechtgezet worden, na een grondige analyse", besloot Bogaert die een zieke minister van de Noordzee Johan Vande Lanotte verving."
Sinds de gemeenteverkiezingen hebben ze gezien dat ze terrein aan't verliezen zijn op NVA en proberen ze allemaal hun gat schoon te likken ... Wat mij betreft is het kalf verzopen in dit VAA verhaal .... ik koop in de toekomst alleen nog goedkope eco-bakken op de zaak (Groen! gaat wel content zijn )
Comment
-
Vreemd ... want ik lees overal dat ze net de fiscaliteit rond bedrijfswagens nog gaan aanscherpen ...
Voor het aanslagjaar 2014 (inkomsten 2013) worden ook de bedragen omtrent het voordeel alle aard van bedrijfswagens geïndexeerd. Het minimale voordeel komt daardoor op 1230€ (ipv. 1200€ in 2012). Ook de coëfficiënt in de berekening zal nog worden aangepast begin 2013.
http://www.dailybits.be/item/bereken...bedrijfswagen/
Die evolutie betekent minder inkomsten voor de overheid. Het is dus niet uitgesloten dat er opnieuw zal worden gesleuteld aan de waarderingsregels en dat dit zal leiden tot een zwaardere belasting van de bedrijfswagen.”
http://www.vacature.com/blog/nieuw-f...ontent=belgiumDo not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten.... ik koop in de toekomst alleen nog goedkope eco-bakken op de zaak (Groen! gaat wel content zijn )
Comment
-
@ maXX99
Heb ik ook al gelezen.... ze spreken mekaar dus tegen... wat ze zogezegd willen doen, maar wat ze dan uiteindelijk doen, daar zit een grote kloof tussen .... 't is triest
pfff.... misschien toch maar eens ne keer NVA stemmen volgende keer en belgie ne keer 'resetten'....
@logic
hmmm ja, misschien wel ... probleem is dat ik soms voor nen dag naa Keulen moet of zo, en dan wordt het krap met de batteriekes...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk BerichtenGelooft er nu werkelijk iemand dat ze die vaa nog gaan terugdraaien naar de 'oude' situatie?
Komaan zeg, beetje realisme aub
Ik ben er trouwens zeker van: moesten ze toch de situatie terugdraaien en verzekeren dat het 5 jaar zo ging blijven.... ge zou de verkoop van luxe wagens nogal zien stijgen.... dan hebben ze mss een beke minder van de VAA, maar meer van BTW inkomsten etc...
Tja... ne mens mag dromen he...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk BerichtenGelooft er nu werkelijk iemand dat ze die vaa nog gaan terugdraaien naar de 'oude' situatie?
Komaan zeg, beetje realisme aubHier stond eens mijn auto vermeld.
Comment
-
Wie weet ....
tja, het maakt mij geen zak meer uit: ik hang nu nog vast aan mijn wagen, maar zodra het voordeliger wordt haal ik die uit de zaak, heb mn berekeningen gemaakt (eruit halen kost ook geld, dus ik wacht het kantelpunt nog af...).
En dan neem ik gewoon een klein dieselke om naar de klanten mee te rijden... die nieuwe clio lijkt wel te pruimen, maar 't zal mss een 116d of zoiets zijn: ik kan bij sommige klanten moeilijk met ne renault aankomen: klinkt belachelijk maar 't is zo : dan denken ze direct dat ge ne prutser zijn... Imago doet veel ... triest eigenlijk...
Soit, en dan spaar ik prive maar voor een droomwagen. Dat gaat dan nog 10 jaar duren of zo, maar 't is zo...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk BerichtenWie weet ....
UIt goede bron:
Er is geen beweging in het dossier VAA. De regering wenst geen verdere wijzigingen door te voeren. Ook niet voor milieuvriendelijke elektrische wagens of op aardgas. De FAQ van de administratie hebben enige duidelijkheid gebracht en enkele versoepelingen voor de garagebedrijven die vervangwagens (gebruikt door verkopers) inzetten. Onze databank Auto-i werd overgenomen door de administratie en werkt correct tot op heden. Alle catalogusprijzen en wijzigingen worden opgenomen inclusief de opties in Auto-i. Op het terrein zijn weinig of geen discussies daaromtrent bij de controleurs. De sociale secretariaten kunnen via de garages of via FOD financiën de juiste gegevens uit de databank Auto-i krijgen die de berekening VAA tot op de dag maakt en ook de andere taksen zoals BIV berekent.
Er is nog geen uitspraak door grondwettelijk hof, maar de kritiek bij veel dealers blijft groot op het systeem. De sector moet tegen de volgende legislatuur een alternatief voorstel uitwerken. Bij Vande Lanotte en J. Crombez zijn ze ook bereid om na te denken over een alternatieve taxatie.Hier stond eens mijn auto vermeld.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk BerichtenUIt goede bron:
Trouwens, als de mensen blijven stemmen zoals nu, zullen Johan VDL en Crombez daar niks meer over te zeggen hebben... dan hebben ze hun eigen graf gegraven...
Comment
Comment