Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Mja, het hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Het zijn vooral de zware wagens met hoge co2-uitstoot en/of aankoopprijs (meestal gaan beide samen) die ze sinds vorig jaar goed liggen hebben. Vandaar de (terechte) term jaloezietaks. Iedereen met een min of meer 'normale' bedrijswagen is er relatief goed en in sommige gevallen zelfs beter vanaf gekomen dan voorheen. Terwijl het net al diegenen met hun 1.6 tdi/tdci/hdi/greenline/econetic/bluemotion spullen zijn die veruit de meeste km bollen terwijl ze er vaak privé ook het meest van profiteren. En toch betalen ze maar een schijntje van wat men bvb. in Nederland moet betalen voor een bedrijfswagen (bijtelling). Een ondernemer die met zijn Porsche of Aston van de zaak 1 keer per week naar Knokke rijdt en deze voor de rest van de week op stal laat moet wel de volle pot betalen. Niet dat we er nu massaal medelijden mee moeten gaan krijgen, maar enkel een vaststelling van de toch wel grote scheeftrekking...
    2021 Taycan 4S
    2021 Lexus UX250h

    Comment


    • Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
        http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...egroting_boete

        "en heffingen op het particuliere gebruik van bedrijfswagens."

        Ik viel bijna van mijn stoel toen ik dit las. Wat hebben ze dan vorig jaar gedaan met het VAA? Was dat geen extra heffing misschien?
        Man man man, ik heb de aankoop van een nieuwe wagen met 1 jaar en 6 maand uitgesteld, om te voorkomen dat ze begin dit jaar opnieuw VAA aanpassingen deden waar ik aan vast zit. Net nu ik er ongeveer uit ben welke wagens in aanmerking komen met een VAA waarmee ik nog kan leven, spreken ze opnieuw van verhogingen. Ik word gek van dit land en zijn beleid, dit slaat nergens meer op!

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
          Mja, het hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Het zijn vooral de zware wagens met hoge co2-uitstoot en/of aankoopprijs (meestal gaan beide samen) die ze sinds vorig jaar goed liggen hebben. Vandaar de (terechte) term jaloezietaks. Iedereen met een min of meer 'normale' bedrijswagen is er relatief goed en in sommige gevallen zelfs beter vanaf gekomen dan voorheen. Terwijl het net al diegenen met hun 1.6 tdi/tdci/hdi/greenline/econetic/bluemotion spullen zijn die veruit de meeste km bollen terwijl ze er vaak privé ook het meest van profiteren. En toch betalen ze maar een schijntje van wat men bvb. in Nederland moet betalen voor een bedrijfswagen (bijtelling). Een ondernemer die met zijn Porsche of Aston van de zaak 1 keer per week naar Knokke rijdt en deze voor de rest van de week op stal laat moet wel de volle pot betalen. Niet dat we er nu massaal medelijden mee moeten gaan krijgen, maar enkel een vaststelling van de toch wel grote scheeftrekking...
          Helemaal akkoord!
          Ze hebben een kleine groep aangepakt maar om de kool en de geit te sparen de meerderheid grotendeels ongemoeid gelaten.
          Alleen heeft die kleine groep massaal hun auto uit de vennootschap gehaald of naar het buitenland verhuisd waardoor de inkomsten uit de nieuwe taks nu zwaar tegenvallen.
          Als ze echt meer geld willen binnenhalen en gaan taxeren à la Nederland dan gaan er hier veel firmawagenbezitters toch eens goed moeten slikken...

          Comment


          • Allemaal goed en wel, maar als je met de meeste andere buurlanden vergelijkt (Frankrijk, Duitsland, UK) is de totale kost voor werkgever + werknemer voor eenzelfde auto lager dan in België. Alleen Nederland schiet daar bovenuit. En als ze persé met Nederland willen vergelijken, mogen ze eerst eens de kloof tussen totale loonkost en nettoloon dichtrijden, dat scheelt 5 à 10% in kosten voor de werkgever. Met zo'n bedrag kan je al snel een paar 100 euro extra per maand betalen voor een bedrijfswagen
            VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

            Comment


            • Ik haal mijn firmawagen deze maand nog uit de zaak... Geen VAA meer voor mij. Ik doe nu veel projecten vanuit mijn kantoor dus doe zowiezo minder km. De wagen is ook afbetaald, dus ik ga daar gewoon mee blijven rijden tot em uiteen valt...
              Voor een zelfstandige zijn de laatste jaren de belatingen zo verhoogd, dat de meesten gewoon op vanalles gaan besparen... Dus wat halen die regels uit? Helemaal niks: ze doen gewoon de economie stagneren...

              volgend jaar eens ne keer lekker extreem stemmen... Misschien hebben ze dan de boodschap...

              Comment


              • Als de VLD nog een verhoging van de bedrijfswagentaksen toestaat zakken ze onder de kiesdrempel !
                2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

                Comment


                • Denk ik ook ... Ze laten de zelfstandigen serieus in de steek... De voorbije jaren is de regering zo 'links' gegaan, dat ik vrees dat dat enkel op te lossen is door enkele jaren 'rechts' te gaan... Sad but true...
                  Een geluk dat Groen! te weinig haalt... Die zijn nog meer tegen de zelfstandigen dan de sossen...

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                    Mja, het hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Het zijn vooral de zware wagens met hoge co2-uitstoot en/of aankoopprijs (meestal gaan beide samen) die ze sinds vorig jaar goed liggen hebben. Vandaar de (terechte) term jaloezietaks. Iedereen met een min of meer 'normale' bedrijswagen is er relatief goed en in sommige gevallen zelfs beter vanaf gekomen dan voorheen. Terwijl het net al diegenen met hun 1.6 tdi/tdci/hdi/greenline/econetic/bluemotion spullen zijn die veruit de meeste km bollen terwijl ze er vaak privé ook het meest van profiteren. En toch betalen ze maar een schijntje van wat men bvb. in Nederland moet betalen voor een bedrijfswagen (bijtelling). Een ondernemer die met zijn Porsche of Aston van de zaak 1 keer per week naar Knokke rijdt en deze voor de rest van de week op stal laat moet wel de volle pot betalen. Niet dat we er nu massaal medelijden mee moeten gaan krijgen, maar enkel een vaststelling van de toch wel grote scheeftrekking...
                    ik weet nie waar je dat haalt, ik(vertegenwoordiger) heb een BMW316D touring, vroeger was de VAA een kleine 120€ per maand, nu 206€, aangezien ze bij ons op't werk met facturatie werken en niet bijtellen bij het loon, kost da spel mij 1000€ per jaar extra...
                    mijn autootjes:

                    Volvo V60 D3 R-Design 2021
                    Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                    Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                      ik weet nie waar je dat haalt, ik(vertegenwoordiger) heb een BMW316D touring, vroeger was de VAA een kleine 120€ per maand, nu 206€, aangezien ze bij ons op't werk met facturatie werken en niet bijtellen bij het loon, kost da spel mij 1000€ per jaar extra...
                      BMW 316D is dan ook weer een(licht) zware wagen. Wagens die bedoeld worden zijn de veel gebruikte Polo's, Fiesta's, 208, Corsa's enz.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                        Mja, het hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Het zijn vooral de zware wagens met hoge co2-uitstoot en/of aankoopprijs (meestal gaan beide samen) die ze sinds vorig jaar goed liggen hebben. Vandaar de (terechte) term jaloezietaks. Iedereen met een min of meer 'normale' bedrijswagen is er relatief goed en in sommige gevallen zelfs beter vanaf gekomen dan voorheen. Terwijl het net al diegenen met hun 1.6 tdi/tdci/hdi/greenline/econetic/bluemotion spullen zijn die veruit de meeste km bollen terwijl ze er vaak privé ook het meest van profiteren. En toch betalen ze maar een schijntje van wat men bvb. in Nederland moet betalen voor een bedrijfswagen (bijtelling). Een ondernemer die met zijn Porsche of Aston van de zaak 1 keer per week naar Knokke rijdt en deze voor de rest van de week op stal laat moet wel de volle pot betalen. Niet dat we er nu massaal medelijden mee moeten gaan krijgen, maar enkel een vaststelling van de toch wel grote scheeftrekking...
                        De scheeftrekking is uw redenering.
                        Waarom moet die Aston op de zaak staan als hij toch maar 1 keer per week buitenkomt om een dikke te gaan draaien in knokke?
                        Als je een dikke wilt draaien en geen VAA wilt betalen moet je hem maar prive kopen.

                        Comment


                        • 't scheelt 20% en geen 5 tot 10%. Althans voor mij (heb bedrijf in Belgie en NL met exact zelfde type werknemers). Moet ik er een tekeningetje bij maken dat ik gefaseerd mijn activiteiten naar NL verplaats?

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
                            Denk ik ook ... Ze laten de zelfstandigen serieus in de steek... De voorbije jaren is de regering zo 'links' gegaan, dat ik vrees dat dat enkel op te lossen is door enkele jaren 'rechts' te gaan... Sad but true...
                            Een geluk dat Groen! te weinig haalt... Die zijn nog meer tegen de zelfstandigen dan de sossen...
                            De Croo heeft geen Clooten.
                            OO 00 OO

                            Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                            Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten
                              Allemaal goed en wel, maar als je met de meeste andere buurlanden vergelijkt (Frankrijk, Duitsland, UK) is de totale kost voor werkgever + werknemer voor eenzelfde auto lager dan in België. Alleen Nederland schiet daar bovenuit. En als ze persé met Nederland willen vergelijken, mogen ze eerst eens de kloof tussen totale loonkost en nettoloon dichtrijden, dat scheelt 5 à 10% in kosten voor de werkgever. Met zo'n bedrag kan je al snel een paar 100 euro extra per maand betalen voor een bedrijfswagen
                              Ter uwer info, Duitsland kent een gelijkaardige regeling met bijtelling als Nederland, alleen is de jaarlijkse rijtaks daar een pak lager. Ook in de UK is het ene pak duurder geworden (BIK of Benefit in Kind systeem). Hoe het in Frankrijk zit dat weet ik niet. Dat de loonkost hier hoger is dat weten we allemaal. Het oude bedrijfswagensysteem was een 'zoethoudertje', wat het eigenlijk alleen maar erger maakt dat ze dit hebben veranderd maar de rest ongemoeid hebben gelaten.
                              2021 Taycan 4S
                              2021 Lexus UX250h

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                                De scheeftrekking is uw redenering.
                                Waarom moet die Aston op de zaak staan als hij toch maar 1 keer per week buitenkomt om een dikke te gaan draaien in knokke?
                                Als je een dikke wilt draaien en geen VAA wilt betalen moet je hem maar prive kopen.
                                Daar ben ik het 100% mee eens. In het verleden werd er echt wel misbruik gemaakt van het fiscale voordeel dat zo'n wagens op de firma hadden.
                                Wel vind ik het spijtig voor de autoliefhebbende zelfstandigen, die dagelijks met een wat dikkere bak naar hun zakelijke relaties willen rijden. Die mensen worden toch wel gestraft nu. Zoals ik al eerder zei is het nu een kwestie van wat je kan, en vooral wat je wil uitgeven aan VAA voor een firmawagen.
                                OO 00 OO

                                Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                                  ik weet nie waar je dat haalt, ik(vertegenwoordiger) heb een BMW316D touring, vroeger was de VAA een kleine 120€ per maand, nu 206€, aangezien ze bij ons op't werk met facturatie werken en niet bijtellen bij het loon, kost da spel mij 1000€ per jaar extra...
                                  Een 316d wordt afgestraft door zijn relatief hoge catalogusprijs. Maar jij rekent met bruto vaa = netto vaa en dit klopt (voor de meesten toch) niet.
                                  2021 Taycan 4S
                                  2021 Lexus UX250h

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                                    De scheeftrekking is uw redenering.
                                    Waarom moet die Aston op de zaak staan als hij toch maar 1 keer per week buitenkomt om een dikke te gaan draaien in knokke?
                                    Als je een dikke wilt draaien en geen VAA wilt betalen moet je hem maar prive kopen.
                                    Dat is volledig naast de kwestie. Er was vroeger ook al VAA. Alleen zijn de spelregels ineens midden in het spel veranderd. Dit maakt dat men geen andere keuze had dan afdokken, privé zetten (en een tweede keer BIV betalen) of onder de marktprijs verkopen.

                                    Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                                    Daar ben ik het 100% mee eens. In het verleden werd er echt wel misbruik gemaakt van het fiscale voordeel dat zo'n wagens op de firma hadden.
                                    Wel vind ik het spijtig voor de autoliefhebbende zelfstandigen, die dagelijks met een wat dikkere bak naar hun zakelijke relaties willen rijden. Die mensen worden toch wel gestraft nu. Zoals ik al eerder zei is het nu een kwestie van wat je kan, en vooral wat je wil uitgeven aan VAA voor een firmawagen.
                                    Misbruik is een groot woord. De staat int BTW, BIV, jaarlijkse verkeerstaks en nog eens BTW en accijnzen op de brandstof. Wie dit betaalt (privé of firma) is voor de staat irrelevant. Ze hebben de inkomsten hoedanook.
                                    De fiskale aftrekken waren voordien al drastisch beperkt. Met de VAA hervorming erbij werden bezitters dus een 2de keer gestraft.
                                    Het is gewoon allemaal buiten proportie.
                                    2021 Taycan 4S
                                    2021 Lexus UX250h

                                    Comment


                                    • Ik kan er gewoon niet bij dat sommigen dat nieuwe systeem 'normaal' vinden en nog verdedigen ook. Integendeel, ik merk vaak (los van dit forum dan) zelfs leedvermaak op. Da's weer iets typisch Belgisch.
                                      Ofwel allemaal (relatief) weinig laten afdokken zoals vroeger, ofwel iedereen een kloot afdraaien met een lineair bijtellingsysteem zoals NL, DE, UK,..., maar niet zoals hier de massa (= kiesvee) 'sparen' en een kleine groep buiten proportie laten opdraaien (wat trouwens maar heel beperkt gelukt is zoals ik al schreef).
                                      SPa heeft zelf al toegegeven dat het een flater was.
                                      2021 Taycan 4S
                                      2021 Lexus UX250h

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                                        Ik kan er gewoon niet bij dat sommigen dat nieuwe systeem 'normaal' vinden en nog verdedigen ook. Integendeel, ik merk vaak (los van dit forum dan) zelfs leedvermaak op. Da's weer iets typisch Belgisch.
                                        Ofwel allemaal (relatief) weinig laten afdokken zoals vroeger, ofwel iedereen een kloot afdraaien met een lineair bijtellingsysteem zoals NL, DE, UK,..., maar niet zoals hier de massa (= kiesvee) 'sparen' en een kleine groep buiten proportie laten opdraaien (wat trouwens maar heel beperkt gelukt is zoals ik al schreef).
                                        SPa heeft zelf al toegegeven dat het een flater was.
                                        Inderdaad, typisch belgisch... liggen kakken op de zelfstandige met de mooie wagen maar te lui om er zelf even hard voor te werken...

                                        Comment


                                        • Doet me er aan denken, gisteren het interview met Tomas van den Spiegel (basketter en 'Slimste mens') in de Knack gelezen. Passage die me in het bijzonder bij bleef:

                                          Ik noem mezelf graag wereldburger; ik heb niet het gevoel een Vlaamse of een Belgische identiteit te hebben. Ik heb in een zevental landen gewoond en de Vlaamse kneuterigheid heb ik alleen in Polen ervaren. Alleen daar voelde ik wat je hier ook vaak ziet: het benijden van mensen omwille van hun succes. Misschien is dat omdat Polen en Vlaanderen eeuwenlang door verschillende andere landen bezet zijn. Misschien worden mensen daardoor defensief en houden ze daarom zo krampachtig vast aan wat ze hebben.
                                          2021 Taycan 4S
                                          2021 Lexus UX250h

                                          Comment

                                          Working...
                                          X