Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Of die auto enkel zakelijk gebruikt wordt is toch niet controleerbaar....

    Als die man thuis werkt, en op een zondag weg rijdt met die Porsche, kan hij altijd zeggen dat hij naar een klant gaat...
    En zelfs als hij naar de Colruyt rijdt, dan was zijn notaboekske vol, of de koelkast van zijn bureel leeg, en dus heeft hij een nieuw notaboekske gekocht en een paar flessen cola.

    Begin dat allemaal maar eens te bewijzen en te controleren, of zelfs maar te registreren zodat je bewijs hebt.
    Totaal ondoenbaar.
    De staat heeft ook al wat geld verdiend aan die Porsche hé. (BTW, taksen op brandstof, en sowieso een beperkte aftrekbaarheid)
    Ergens mag het stoppen.

    Comment


    • Jullie hebt dappere boekhouders, die van mij laat dat niet toe. Ok je haalt MISSCHIEN gelijk over die wagen maar als je aandacht trekt en ze gaan alles na vinden ze toch iets. En ik betaal niet graag bij.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
        Of die auto enkel zakelijk gebruikt wordt is toch niet controleerbaar....

        Als die man thuis werkt, en op een zondag weg rijdt met die Porsche, kan hij altijd zeggen dat hij naar een klant gaat...
        En zelfs als hij naar de Colruyt rijdt, dan was zijn notaboekske vol, of de koelkast van zijn bureel leeg, en dus heeft hij een nieuw notaboekske gekocht en een paar flessen cola.

        Begin dat allemaal maar eens te bewijzen en te controleren, of zelfs maar te registreren zodat je bewijs hebt.
        Totaal ondoenbaar.
        De staat heeft ook al wat geld verdiend aan die Porsche hé. (BTW, taksen op brandstof, en sowieso een beperkte aftrekbaarheid)
        Ergens mag het stoppen.
        Punt is wel dat het de belastingplichtige is die alles moet bewijzen, en niet de fiscus. De fiscus beroept zich op de wettelijke vermoedens die ze te kust en te keur hebben ingevoerd, en de belastingplichtige mag in het beste geval nog een (hopeloze) poging doen om het tegendeel te bewijzen. Het stopt dus nergens: voor het soort individuen dat in de meeste westerse landen aan de macht is, behoort alles toe aan de staat, en krijgen de burgers in het beste geval nog wat zakgeld.

        Comment


        • Wat die bewijzen betreft... je komt met een roadbook, en dan zullen zij moeten bewijzen dat het niet klopt!
          Maar inderdaad, een roadbook zal je waarschijnlijk moeten bijhouden, of zoals in NL een telematicasysteem dat je doen en laten helemaal volgt...

          Comment


          • Hier wordt alweer een extreem voorbeeld aangehaald. Welke ondernemer doet al z'n zakelijke kilometers met een 911? Dat zullen er niet teveel zijn. Ook moet je al wonen bij je bedrijf, want woon-werkverkeer wordt als privé aanzien, dus kan je dit al niet toepassen als je niet aan de firma woont. Of je zou je Porsche aan het bedrijf moeten laten staan, en met je privé wagen op en af het bedrijf moeten rijden.
            OO 00 OO

            Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
            Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

            Comment


            • Zo extreem is het voorbeeld niet, in die zin dat iedereen met een management vennootschap het in principe kan toepassen. In tips&advies stond zelfs nog een extremer voorbeeld waarbij een man beweerde dat ze voor hun privé verplaatsingen gebruikt maakte van de wagen van de vrouw. Die heeft voor de rechtbank gelijk gekregen. Mijn boekhouder kwam een jaar geleden ook met deze strategie af, maar toen puntje bij paaltje kwam, trok ie zijne staart weer in, simpelweg omdat het problemen zoeken is en eerlijk is eerlijk, je hoogst waarschijnlijk ook wel eens een keertje privé van de wagen gebruik maakt! Als je het tot op het uiterste wil drijven kan je dit proberen, maar ik denk dat het om een minderheid zal gaan. Het merendeel zal zijn vaa onvriendelijke wagen ondertussen privé hebben en verhuren aan de vennootschap. Eens de fiscus u persoonlijk in het vizier neemt, dan stopt het 'braaf zijn' en begrijp ik wel dat je de kantjes opzoekt. Maar ik behoor nog tot de te brave soort... waarom eigenlijk, want de perceptie keert zich langzaamaan toch tegen u. Alle ondernemers rijden namelijk op kosten van de overheid met een porsche. :/

              Comment


              • Klinkt mooi in theorie maar in werkelijkheid is het iets heel anders. Sinds al die heisa en heksenjachten is het voor mij simpel : de BVBA maakt kosten puur noodzakelijk voor het bedrijf. Geen restaurantbezoeken, geen draagbare pc of tablet die je ook thuis kunt gebruiken, geen bedrijfswagen meer (die het laatste jaar dat die er nog was meer op de staanplaats van de winkel stond dan reed), geen koffie of dranken aankopen via het bedrijf, geen ... wat dan ook. Puur noodzakelijke kosten en geen euro meer. Een boekhouding die dan ook voor 99,99% correct is (100% bestaat toch niet). En als er controle is dat je geen nachten wakker moet liggen. Alles officieel met serienummers, inkomende en uitgaande facturen is het enige wat nog lukt. Keerzijde is wel dat alles op automatische piloot blijft draaien en er geen behoefte (meer) is om nieuwe producten bij te zoeken, niet meer te vernieuwen laat staan groeiverwachtingen. Dus laten draaien zolang er geen verliescijfers gedraaid worden (en er nog spaargeld moet gaan in stoppen) of tot stopzetten verantwoord is. Trouwens de fiscus aanvaardt niet meer dat je een groot deel van je winstcijfer in een mooie wagen stopt. Maar het grote voordeel is wel : geen stress meer en goed kunnen slapen zonder zorgen!

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door audiotronics Bekijk Berichten
                  Trouwens de fiscus aanvaardt niet meer dat je een groot deel van je winstcijfer in een mooie wagen stopt.
                  Sinds wanneer mag de fiscus bepalen wat jij wel en niet met je centen doet?

                  Comment


                  • Iddaad, vraag ik me ook af.
                    Ik heb binnen een paar weken controle (ivm app aan zee via vruchtgebruik), ik ben eens benieuwd hoe het gaat lopen.
                    Zou allemaal geen probleem mogen zijn maar ge staat er toch niet voor te springen

                    Comment


                    • In principe mag je alleen kosten inbrengen die noodzakelijk zijn voor het draaien van je bedrijf.

                      Dus als je amper winst maakt, en dan zou de zaak een Ferrari gaan betalen voor de bedrijfsleider, dan zal dat vrijwel zeker tot discussie leiden.

                      Comment


                      • Zonder die bedrijfsleider had je misschien geen winst

                        Comment


                        • Ze gaan dit echt niet zo streng controleren hoor volgens mij! Ik ken mensen die dit toepassen en daar is nooit een probleem van gemaakt! Nu zijn wij van plan een Cayenne aan te schaffen die VAA is belachelijk hoog en ik was dus ook van plan om die (is de zaak en auto van mijn moeder) 100% zakelijk in te schrijven en dan de huidige Golf als privé in te schrijven.. Nu is het wel zo dat ze 90%+ zakelijke kilometers doet dus ik denk dat dit eigenlijk niet zo streng gecontroleerd gaat worden... Of bestaat het systeem dat als je bv. 90% zakelijk rijdt dat je dan maar een klein deel van de VAA moet betalen? Of is het altijd direct de volle pot?

                          Comment


                          • 1 km privé = volle pot. Belachelijke regel, maar geen ontkomen aan.
                            Van zodra de fiscus privégebruik kan bewijzen, heb je VAA aan je broek.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Robin_Touareg Bekijk Berichten
                              Ze gaan dit echt niet zo streng controleren hoor volgens mij! Ik ken mensen die dit toepassen en daar is nooit een probleem van gemaakt! Nu zijn wij van plan een Cayenne aan te schaffen die VAA is belachelijk hoog en ik was dus ook van plan om die (is de zaak en auto van mijn moeder) 100% zakelijk in te schrijven en dan de huidige Golf als privé in te schrijven.. Nu is het wel zo dat ze 90%+ zakelijke kilometers doet dus ik denk dat dit eigenlijk niet zo streng gecontroleerd gaat worden... Of bestaat het systeem dat als je bv. 90% zakelijk rijdt dat je dan maar een klein deel van de VAA moet betalen? Of is het altijd direct de volle pot?
                              Als het echt zo eenvoudig was en zonder risico, denk je dan niet dat de meesten hier in dit topic dat dan niet zouden gedaan hebben ?
                              De meesten hier hebben wel meerdere wagens ter beschikking, .... zelf begin ik er ook niet aan om de X5 als louter professioneel aan te geven. Niet alleen neem je onnodig risico, je loopt ook nog eens nodeloos in de kijker.
                              De bestelwagen die staat wel 100% professioneel ... maar die ga je ook niet op de parking van een Delhaize zien staan.
                              Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Kristof S. Bekijk Berichten
                                1 km privé = volle pot. Belachelijke regel, maar geen ontkomen aan.
                                Van zodra de fiscus privégebruik kan bewijzen, heb je VAA aan je broek.
                                Das een belachelijke regel! Maar wordt er op zo kleine bvba's ook echt vaak controle gedaan? Of kan je de auto bv eerst een jaar als 100% zakelijk zetten en pas een jaar ook privé km's toevoegen? Dan is de VAA toch ook al een stuk gedaald! Want die prijzen zijn belachelijk hoog!

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Robin_Touareg Bekijk Berichten
                                  Das een belachelijke regel! Maar wordt er op zo kleine bvba's ook echt vaak controle gedaan? Of kan je de auto bv eerst een jaar als 100% zakelijk zetten en pas een jaar ook privé km's toevoegen? Dan is de VAA toch ook al een stuk gedaald! Want die prijzen zijn belachelijk hoog!
                                  Fraudebestrijding is een prioriteit. Een Cayenne op de zaak van je mama kopen en die 100% zakelijk zetten zou argwaan wekken, tenzij ze een soort van supersnelle veearts of zo is die een snelle SUV 'nodig' heeft

                                  Waarom denk je dat al die zelfstandigen inbinden met hun wagens? Hopelijk is jouw naïviteit geen familietrekje, anders vrees ik voor de zaak van je mama.
                                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                  '15 Volvo XC60 D3

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                    Fraudebestrijding is een prioriteit. Een Cayenne op de zaak van je mama kopen en die 100% zakelijk zetten zou argwaan wekken, tenzij ze een soort van supersnelle veearts of zo is die een snelle SUV 'nodig' heeft

                                    Waarom denk je dat al die zelfstandigen inbinden met hun wagens? Hopelijk is jouw naïviteit geen familietrekje, anders vrees ik voor de zaak van je mama.

                                    Haha, je hebt eigenlijk wel gelijk.. En neen geen familietrekje hoor want zij is zelf tegen hem 100% zakelijk in te schrijven.. dus alles zal wel correct en eerlijk ingeschreven worden mijn mama kennende! Gewoon zonde om zoveel geld weg te "smijten" aan belastingen..

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Robin_Touareg Bekijk Berichten
                                      Gewoon zonde om zoveel geld weg te "smijten" aan belastingen..
                                      Tgoh ja dat wel, maar langs de andere kant krijg je er wel iets voor terug ook denk ik dan, anders zouden jullie net zo goed voor een RAV4 of zo kunnen gaan Men zou kunnen argumenteren dat een Cayenne kopen (zelfs zonder die belastingen/heffingen/bijdragen) ook al met geld "smijten" is in je zaak, tenzij je die supersnelle houthakker, landbouwer of veearts bent
                                      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                      '15 Volvo XC60 D3

                                      Comment


                                      • Dat ze de VAA verhoogd hebben, daar heb ik geen enkel probleem mee. Maar de verhogingen zijn overdreven, en dan vooral voor de eerste wagen. Ik bedoel hiermee de wagen waarmee je iedere dag rijdt. Dat ze een tweede en derde wagen zwaarder belasten, dan vond ik ok. Ik vond het ook overdreven dat een ondernemer meerdere luxewagens en sportwagens op z'n bedrijf had ingeschreven. Uiteindelijk kan je maar met 1 wagen tegelijk rijden. Hadden ze de verhogingen voor een eerste wagen redelijk gehouden, dan hadden veel minder mensen hun wagen verkocht, en zouden er vandaag nog steeds wat dikkere bakken verkocht worden. Nu mislopen ze ook de helft van de BTW bij een aankoop, en alle taxen van de hogere verzekeringstarieven, en de helft van de BTW op brandstof, en...
                                        Het blijft een domme regel waar niemand voordeel uit haalt.

                                        Je kan nu inderdaad een wagen inderdaad inschrijven als 100% bedrijfsmatig. Je zal dan wel heel zeker moeten zijn dat je deze wagen dan ook nooit privé gebruikt. Ik ben er zeker van dat ze de nummerplaten in de weekends gaan opschrijven. Als ze u dan ergens hebben zien staan, dan kan je gaan uitleggen wat je daar deed. Als ze zo kunnen bewijzen dat je uw auto ook privé hebt gebruikt, dan heb je een serieus probleem. Hopelijk kan je dan onderhandelen voor een redelijk voorstel, want in worst case scenario passen ze de 309% regel toe. Dan is het nog veel duurder dan gewoon VAA betalen. Bezint voor je hiermee begint.
                                        Last edited by BMWMB; 06/08/2013, 18:57.
                                        OO 00 OO

                                        Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                        Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                                          Ik ben er zeker van dat ze de nummerplaten in de weekends gaan opschrijven. Als ze u dan ergens hebben zien staan, dan kan je gaan uitleggen wat je daar deed.
                                          Vergeet niet dat de bewijslast omgedraaid is, het is nu aan ons om te bewijzen dat alle verplaatsingen met die wagen een beroepsmatig karakter hebben, 1x tanken op een zondag of niet in de buurt van je klanten of afwijkende kilometerstanden en ik ben er zeker van dat ze er dan vanuit gaan dat er fraude in het spel is. Ik denk dat ze de 100% beroepsmatig enkel gaan toelaten als je als privewagen ook iets degelijks staan hebt, waardoor je niet snel geneigd zou zijn de firmakar te gebruiken. Ge er maar van uit dat ze de databank van de DIV raadplegen om te weten welke wagens jij allemaal ter beschikking hebt en ze gaan echt niet geloven dat als je prive een smartje hebt en een gezin met 2 kinderen dat je nooit de Cayenne zal gebruikt hebben voor een uitstapje. Ik denk trouwens dat ze ondertussen in hun datamining app een regeltje ingebouwd hebben dat als een bedrijf volgens de DIV een Porsche, Ferrari, etc... op naam van de firma staan heeft dat je bovenaan het lijstje komt te staan om te controleren.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X