Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Maar als je auto minder kost dan de onkostenvergoeding die je jezelf mag uitkeren kan je al behoorlijk wat prive rijden.

    In het begin van mijn carriere reed ik met een tweedehands Passat, en kreeg ik ca 10 BF per km. Elke maand kon ik ca 2000 km verkopen aan mijn baas, en ik schat dat die auto mij toen amper 5 BF kostte per km.

    Dus dat was elke maand 10000BF netto extra. Zelfs als ik elke maand 1000 km prive reed, was alles betaald, en bleef er nog 5000 BF over.

    Ik weet niet of dat vandaag nog zou lukken.
    Mijn VAA is nu 370€ per maand, en ik rij trouwens te veel voor het bedrijf om onder de 24000 km te blijven.
    Last edited by Tommie1; 13/08/2013, 23:30.

    Comment


    • 370? Brutto/netto? Wat voor iets rijd je dan?
      Ik heb nu met een bmw 1 een netto VAA van 80€. Ga binnenkort naar een 3-reeks, en die gaat rond de 110€ komen.

      Comment


      • Sharan 170 pk Highline.
        370€ is inderdaad bruto.

        Comment


        • Een smax 2.2tdci gaf nog leukere cijfers per maand, 448 € als ik mij nog goed herinner

          Comment


          • Nadat de nieuwe VAA-regels actief werden heb ik snel mijn duurdere wagen (VAA > 1000€) van de hand gedaan.
            Heb dan een meer gewone wagen gekocht (VAA =280€).

            Nu begint het tot me door te dringen dat de vroegere tijden niet meer gaan terugkomen... Ik had altijd gehoopt op een correctie van de regels, maar die komt er blijkbaar niet.

            Mijn huidige situatie is 2 bedrijfswagens van elk ongeveer 300€ VAA en 70% aftrekbaar.

            Als ik nu de ene wagen vervang door zo een BMW i3, dan scheelt dat al 200€ in VAA + de aftrekbaarheid gaat van 70 naar 120%... Hier win ik dus enorm.
            De tweede wagen zou ik verkopen, hierdoor bespaar ik daar op VAA + kosten.
            Als ik nu die bedrijfsbesparingen optel en me daarvoor extra loon uitkeer(ben zelfstandige, dus kost valt mee) dan kan ik me terug een leuke wagen aankopen, wel privé dan.

            Met die privé wagen zou ik dan max. 20k km per jaar doen, vrij beperkt dus.

            Kan ik voor de verre ritte dan mijn privé wagen gebruiken en alsnog een km-vergoeding uitkeren? (Met ritregistratie natuurlijk)

            Wat denken jullie, een goede gedachtengang of zie ik dingen over het hoofd?

            Comment


            • Dubbel
              Last edited by ; 16/08/2013, 14:15.

              Comment


              • Net een leuke excel gevonden die wat simulaties toelaat :



                Wel jammer dat hij protected is, want de formules had ik graag ook wel hergebruikt
                Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door corelli Bekijk Berichten
                  Nadat de nieuwe VAA-regels actief werden heb ik snel mijn duurdere wagen (VAA > 1000€) van de hand gedaan.
                  Heb dan een meer gewone wagen gekocht (VAA =280€).

                  Nu begint het tot me door te dringen dat de vroegere tijden niet meer gaan terugkomen... Ik had altijd gehoopt op een correctie van de regels, maar die komt er blijkbaar niet.

                  Mijn huidige situatie is 2 bedrijfswagens van elk ongeveer 300€ VAA en 70% aftrekbaar.

                  Als ik nu de ene wagen vervang door zo een BMW i3, dan scheelt dat al 200€ in VAA + de aftrekbaarheid gaat van 70 naar 120%... Hier win ik dus enorm.
                  De tweede wagen zou ik verkopen, hierdoor bespaar ik daar op VAA + kosten.
                  Als ik nu die bedrijfsbesparingen optel en me daarvoor extra loon uitkeer(ben zelfstandige, dus kost valt mee) dan kan ik me terug een leuke wagen aankopen, wel privé dan.

                  Met die privé wagen zou ik dan max. 20k km per jaar doen, vrij beperkt dus.

                  Kan ik voor de verre ritte dan mijn privé wagen gebruiken en alsnog een km-vergoeding uitkeren? (Met ritregistratie natuurlijk)

                  Wat denken jullie, een goede gedachtengang of zie ik dingen over het hoofd?

                  Ben zelf ook op die manier aan't denken. Wilde wel wachten tot mijn huidige 520d weggaat of als ik er een deftige prijs voor krijg als inruil op een i3.
                  Ons 2de autootje (207SW) staat al privé maar wordt verhuurd (vaa is ook heel laag), daar twijfel ik nog over puur omdat dat ding nu niet buitenkomt maar bij aankoop van een i3 wel voor de iets langere ritten.

                  Een extra parameter zal voor mij de prijs zijn die BMW op die flex-formule (andere wagen voor tijdens verlof) plakt...

                  Comment


                  • Kan je nu als gewone burger gene lichte vracht aan een voordelig tarief inschrijven? Vaderkes staat men kl*ten ja!!!!

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door mazda323 Bekijk Berichten
                      Kan je nu als gewone burger gene lichte vracht aan een voordelig tarief inschrijven? Vaderkes staat men kl*ten ja!!!!
                      is het gewijzigd dan?

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door corelli Bekijk Berichten
                        Mijn huidige situatie is 2 bedrijfswagens van elk ongeveer 300€ VAA en 70% aftrekbaar.

                        Als ik nu de ene wagen vervang door zo een BMW i3, dan scheelt dat al 200€ in VAA + de aftrekbaarheid gaat van 70 naar 120%... Hier win ik dus enorm.
                        De tweede wagen zou ik verkopen, hierdoor bespaar ik daar op VAA + kosten.
                        Als ik nu die bedrijfsbesparingen optel en me daarvoor extra loon uitkeer(ben zelfstandige, dus kost valt mee) dan kan ik me terug een leuke wagen aankopen, wel privé dan.

                        Met die privé wagen zou ik dan max. 20k km per jaar doen, vrij beperkt dus.

                        Kan ik voor de verre ritte dan mijn privé wagen gebruiken en alsnog een km-vergoeding uitkeren? (Met ritregistratie natuurlijk)

                        Wat denken jullie, een goede gedachtengang of zie ik dingen over het hoofd?

                        Veel hangt al af van 'leuke wagen'.... Bv aankoopprijs 50K Eur en uitstoot 145gr.
                        VAA netto : +- 2385 euro/jaar. (de eerste 5 jaar te verminderen met 6%/jaar)

                        Kan je hiervoor 'privé' een wagen
                        a) aankopen (50K)
                        b) inschrijven (BIV) + jaarlijkse verkeersbelasting
                        c) verzekering betalen
                        d) onderhouden
                        e) brandstof betalen
                        f) eventuele franchise bij schadegeval betalen
                        ....

                        Natuurlijk ga je kilometers doorrekenen. (in aftek van de privé-uitgaven nemen)
                        Pas hier natuurlijk op... 35 cent/kilometer geeft geen probleem, meer daarentegen....

                        Extra loon : 'kost valt mee'??
                        - belastbaar in de hoogste schijf? (lees : 53% belastingen)
                        - verhoging sociale bijdrage (ongeveer 20% van het uitbetaalde loon)

                        De vraag is inderdaad volgens mij simpeler dan het antwoord...

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door ENO Bekijk Berichten
                          Veel hangt al af van 'leuke wagen'.... Bv aankoopprijs 50K Eur en uitstoot 145gr.
                          VAA netto : +- 2385 euro/jaar. (de eerste 5 jaar te verminderen met 6%/jaar)

                          Kan je hiervoor 'privé' een wagen
                          a) aankopen (50K)
                          b) inschrijven (BIV) + jaarlijkse verkeersbelasting
                          c) verzekering betalen
                          d) onderhouden
                          e) brandstof betalen
                          f) eventuele franchise bij schadegeval betalen
                          ....

                          Natuurlijk ga je kilometers doorrekenen. (in aftek van de privé-uitgaven nemen)
                          Pas hier natuurlijk op... 35 cent/kilometer geeft geen probleem, meer daarentegen....

                          Extra loon : 'kost valt mee'??
                          - belastbaar in de hoogste schijf? (lees : 53% belastingen)
                          - verhoging sociale bijdrage (ongeveer 20% van het uitbetaalde loon)

                          De vraag is inderdaad volgens mij simpeler dan het antwoord...
                          En bij km-vergoeding "beperkt" tot 24k km/jaar. 30% van de betaalde kmvergoeding is voor de vennootschap aftrekbaar aan 75% (brandstoffen) en het overige deel aan de co2-uitstoot van de wagen waar de km-vergoeding voor betaald wordt (dus variërend van 50 tot 120%)

                          Comment


                          • Even ter info:

                            anneer u aan één van uw werknemers een bedrijfswagen ter beschikking stelt die hij ook voor privé doeleinden mag gebruiken, dan moet u hiervoor een solidariteitsbijdrage betalen aan de RSZ.Deze solidariteitsbijdrage is afhankelijk van de CO2-uitstoot van het voertuig en van het brandstoftype van de wagen. De berekeningsformule wordt jaarlijks op 1 januari geïndexeerd op basis van het gezondheidsindexcijfer van de maand september.Vanaf 1 januari 2014 ziet de berekeningswijze van de solidariteitsbijdrage er als volgt uit (onder voorbehoud van definitieve publicatie):
                            • Benzinevoertuigen: [(CO2-uitstoot x 9 ) – 768 ] : 12 x 1,2049
                            • Dieselvoertuigen: [(CO2-uitstoot x 9 ) – 600 ] : 12 x 1,2049
                            • LPG-voertuigen: [(CO2-uitstoot x 9 ) – 990 ] : 12 x 1,2049
                            De minimumbijdrage per maand ligt vanaf 1 januari 2014 vast op 25,10 euro. Deze bijdrage moet ook worden toegepast voor de elektrisch aangedreven voertuigen.Voor voertuigen waarvan de CO2-uitstoot niet kan worden achterhaald, wordt de CO2-uitstoot nog steeds bepaald op 182 g/km voor benzinevoertuigen en 165 g/km voor dieselvoertuigen. Dit houdt vanaf 1 januari 2014 een solidariteitsbijdrage van 87,36 euro in voor benzinevoertuigen en 88,86 euro voor dieselvoertuigen.
                            Bron: XPOFLEET
                            Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

                            Comment


                            • Nog een mooie:

                              BTW terugvorderbaarheid lichte vrachtwagens soms 85%

                              2910
                              2013Met beslissing E.T. 119.650/4 dd. 9/9/2013 brengt de btw administratie ook meer duidelijkheid over de BTW terugvorderbaarheid van Lichte vrachtwagens. Zware vrachtwagens (met een maximaal toegelaten massa >3500Kg) vallen niet onder deze regeling.
                              Voor bestelwagens en pick-ups met enkele en dubbele cabine die bestemd worden voor “gemengd gebruik” dient de (100%) aftrek van btw eveneens beperkt te worden in functie van het privé gebruik (waartoe ook het woon-werkverkeer – zie hieronder – wordt gerekend).
                              Afzonderlijke criteria werden uitgewerkt voor “fiscale lichte vrachtwagens”, die grosso modo als volgt kunnen worden samengevat.
                              Bij “onbeduidend privégebruik” (occasioneel of toevallig gebruik) van de lichte vrachtwagen kan men 100% aftrek van de btw in aftrek brengen.
                              Bij “gemengd gebruik” (zowel beroeps- als privégebruik) van de lichte vracht dient men ofwel te opteren voor:
                              1. Rittenadministratie (naar analogie met de methode personenwagens); (Totaal aantal km’s – woon-werk verkeer (x2) – privé km’s ) / Totaal aantal km’s
                              2. een specifiek forfait voor lichte vracht van 85 % (15% van de kosten aankoop, huur, brandstof… zijn niet aftrekbaar). Voorwaarde om deze methode toe te passen is dat de lichte vrachtwagen overwegend gebruikt wordt door de belastingplichtige voor goederenvervoer in het kader van de economische activiteit. Hiervoor zal rekening worden gehouden met de feitelijke omstandigheden, in het bijzonder:
                                1. de aard van de economische activiteit van de belastingplichtige waarvan het vervoer van goederen een kenmerkend element is;
                                2. het type van lichte vrachtwagen (open laadbak, afgesloten laadruimte, aantal zitplaatsen;
                                3. de identiteit van de persoon aan wie het vervoermiddel ter beschikking wordt gesteld.
                              Wanneer men niet voldoet aan de voorwaarden om voormelde methode van 85% toe te passen, kan men nog terugvallen op het algemeen forfait van 35%.
                              Er geldt dus geen semi-forfaitaire methode voor lichte vracht. Wel kan op basis van rittenadministratie van de lichte vrachtwagens een globaal gemiddeld aftrekpercentage voor de vloot lichte vrachtwagens bepaald worden.
                              Wanneer geopteerd wordt voor het forfait, geldt deze keuze voor ALLE lichte vrachtwagens van de onderneming (behalve wanneer kan aangetoond worden dat het privégebruik onbeduidend is, bijvoorbeeld. lichte vracht die enkel op bedrijfsterreinen wordt gebruikt).
                              Men kan wel afzonderlijke keuzes maken voor de vloot bedrijfswagens/personenwagens enerzijds en de vloot lichte vrachtwagens anderzijds.
                              Wie ervoor kiest om het algemeen forfait (35%) toe te passen, moet deze keuze minimaal gedurende 4 kalenderjaren aanhouden.


                              Bron: http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/d...8-8f92dfda5514
                              Bron: http://www.bdo.be/nl/news/profession...me-versoepeld/
                              Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

                              Comment


                              • Ik moet eerlijk bekennen... al die regels zijn voor mij een onontwarbaar kluwen geworden.
                                Een Tesla Model S is 120% aftrekbaar, hoe vertaalt zich dat naar de praktijk?
                                120% van de aftrekbare BTW of 120% van de totale BTW, 120% op het totale voertuig, verbruik en onderhoudskosten?

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                                  Ik moet eerlijk bekennen... al die regels zijn voor mij een onontwarbaar kluwen geworden.
                                  Een Tesla Model S is 120% aftrekbaar, hoe vertaalt zich dat naar de praktijk?
                                  120% van de aftrekbare BTW of 120% van de totale BTW, 120% op het totale voertuig, verbruik en onderhoudskosten?
                                  BTW blijft max 50% aftrekbaar. is zelfs verstrengd dus de meesten krijgen slechts 30% terug. Hangt af van je geschatte verhouding prive/werk gebruik.
                                  Aankoop + niet-aftrekbare BTW + onderhoud is dan 120% aftrekbaar denk ik. Maw, heb je 10.000€ kosten aan die wagen op een jaar (afschrijving, onderhoud), ... dan wordt 12.000€ als kost in rekening gebracht in je bvba.
                                  Ik weet niet of die 120% voor alles geldt (banden etc...?)

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
                                    BTW blijft max 50% aftrekbaar. is zelfs verstrengd dus de meesten krijgen slechts 30% terug. Hangt af van je geschatte verhouding prive/werk gebruik.
                                    Aankoop + niet-aftrekbare BTW + onderhoud is dan 120% aftrekbaar denk ik. Maw, heb je 10.000€ kosten aan die wagen op een jaar (afschrijving, onderhoud), ... dan wordt 12.000€ als kost in rekening gebracht in je bvba. Ik weet niet of die 120% voor alles geldt (banden etc...?)
                                    Bedankt voor de opfrissing Erik.
                                    120% voor alles behalve de BTW klinkt eigenlijk te goed om waar te zijn.
                                    Dan zie ik het wagenpark toch zeer snel evolueren naar elektrisch.
                                    Moeten ze wel het rekeningrijden gaan invoeren om alle verloren accijnzen aan de pomp te recupereren?

                                    Comment


                                    • Dit topic bestaat straks net zo lang als onze federale regering. Triest...
                                      U hoeft dit niet te lezen.

                                      Comment


                                      • misschien verder gaan in de liquidatiebonus topic

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door pmmeke Bekijk Berichten
                                          misschien verder gaan in de liquidatiebonus topic
                                          Daar is gelukkig al wat uitstel in gebracht!
                                          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X