Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Deze vraag is wellicht reeds voorbij gekomen in de vorige 449 pagina's, dus bij voorbaat excuus als mijn vraag reeds beantwoord is.
    Mijn vrouw is zelfstandige (advocaat) en rijdt momenteel prive een Mini Cooper. Nu zouden we graag deze wagen verkopen en 'op de zaak' een nieuwe Mini Cooper S willen aanschaffen. Een optie die bij de garage genoemd wordt is Financial Renting. Zie https://www.bmw.be/nl/topics/overzic...e-renting.html

    Wellicht een open deur: dient zij als zelfstandige VAA te betalen bij deze leasevorm (financial renting)? Mocht dit zo zijn, hoe wordt deze berekend voor een zelfstandige met vrij beroep? Conform http://voordeelalleaardberekenen.be/?

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Raskel Bekijk Berichten
      Deze vraag is wellicht reeds voorbij gekomen in de vorige 449 pagina's, dus bij voorbaat excuus als mijn vraag reeds beantwoord is.
      Mijn vrouw is zelfstandige (advocaat) en rijdt momenteel prive een Mini Cooper. Nu zouden we graag deze wagen verkopen en 'op de zaak' een nieuwe Mini Cooper S willen aanschaffen. Een optie die bij de garage genoemd wordt is Financial Renting. Zie https://www.bmw.be/nl/topics/overzic...e-renting.html

      Wellicht een open deur: dient zij als zelfstandige VAA te betalen bij deze leasevorm (financial renting)? Mocht dit zo zijn, hoe wordt deze berekend voor een zelfstandige met vrij beroep? Conform http://voordeelalleaardberekenen.be/?
      2x ja

      Comment


      • Nu dit topic toch gereanimeerd is, en met de verkiezingen in aantocht, zou ik ook een oproep willen doen.

        Kan iemand me zeggen welke partij (en als het even kan, welke politicus) verantwoordelijk is voor het huidige systeem van VAA bedrijfswagens zoals het sinds 1/5/2012 bestaat?

        Ik weet dat de hele regering het heeft goedgekeurd maar welke partij (+politicus) is met dit voorstel afgekomen?
        2.0 JTDm

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Raskel Bekijk Berichten
          Deze vraag is wellicht reeds voorbij gekomen in de vorige 449 pagina's, dus bij voorbaat excuus als mijn vraag reeds beantwoord is.
          Mijn vrouw is zelfstandige (advocaat) en rijdt momenteel prive een Mini Cooper. Nu zouden we graag deze wagen verkopen en 'op de zaak' een nieuwe Mini Cooper S willen aanschaffen. Een optie die bij de garage genoemd wordt is Financial Renting. Zie https://www.bmw.be/nl/topics/overzic...e-renting.html

          Wellicht een open deur: dient zij als zelfstandige VAA te betalen bij deze leasevorm (financial renting)? Mocht dit zo zijn, hoe wordt deze berekend voor een zelfstandige met vrij beroep? Conform http://voordeelalleaardberekenen.be/?
          Wat bedoel je juist met "privé" en " 'op de zaak' "?

          Als "de zaak" een bvba is, dan dient ze VAA te betalen, als ze gewoon zelfstandige is m.i. niet ongeacht de vorm van financiering.
          Smilin' Jack - Speed Pilot

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Smilin' Jack Bekijk Berichten
            Wat bedoel je juist met "privé" en " 'op de zaak' "?

            Als "de zaak" een bvba is, dan dient ze VAA te betalen, als ze gewoon zelfstandige is m.i. niet ongeacht de vorm van financiering.
            Excuus voor de verwarring, ik bedoel met 'de zaak' dat zij een zelfstandige is (vrij beroep, BTW-plichtig). Met prive bedoel ik dat we de wagen destijds gekocht hebben voor erbij, dus niet zakelijk.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Fortega Bekijk Berichten
              2x ja
              Maar tot nu toe 2 verschillende antwoorden (ik kan er weinig over vinden met google nl..)

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                Nu dit topic toch gereanimeerd is, en met de verkiezingen in aantocht, zou ik ook een oproep willen doen.

                Kan iemand me zeggen welke partij (en als het even kan, welke politicus) verantwoordelijk is voor het huidige systeem van VAA bedrijfswagens zoals het sinds 1/5/2012 bestaat?

                Ik weet dat de hele regering het heeft goedgekeurd maar welke partij (+politicus) is met dit voorstel afgekomen?
                de enigen die het willen terugdraaien zijn vlaams belang, maar denk dat het meer stemmingmakerij is
                Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

                Comment


                • De verantwoordelijke zijn de PS, MR, SPA, CDH, CD&V, O-VLD.


                  NVA gaat er vrees ik niet direct iets aan veranderen.
                  U hoeft dit niet te lezen.

                  Comment


                  • NV-A zit wel achter de 'Vlaamse' BIV-hervorming op basis van co2 die heel goed is voor nieuwe en krachtige wagens maar minder goed voor oudere modellen. Alles van pakweg boven 200g co2 is nu een stuk slechter af dan vroeger, sommigen zelfs veel slechter. In bep. gevallen (bvb. een V8 benzine) krijg je nu soms absurde bedragen
                    Zat bij kabinet Philip Muyters en senator Wilfried Vandaele lag mee aan de basis.

                    VAA was federale materie, zat in regeerakkoord van eind 2011 toen er na +500dagen eindelijk een regering was. Iedereen was toen murw geslagen en heeft alles wat op tafel lag snel snel goedgekeurd. (Het was eraan te zien wat VAA bedrijfswagens betreft want er was 3 maanden later al een reparatiewet nodig). Was volgens mij een PS/SP voorstel maar degenen die het mee hebben goedgekeurd zijn natuurlijk even schuldig. Sommigen hebben er achteraf spijt van (OVLD) maar daarvoor is het nu te laat. Die mannen hebben het bij mij definitief verkorven.
                    2021 Taycan 4S
                    2021 Lexus UX250h

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Raskel Bekijk Berichten
                      Excuus voor de verwarring, ik bedoel met 'de zaak' dat zij een zelfstandige is (vrij beroep, BTW-plichtig). Met prive bedoel ik dat we de wagen destijds gekocht hebben voor erbij, dus niet zakelijk.
                      Als zelfstandige in een eenmanszaak is er niet echt zoiets als 'op de zaak' en 'privé'. Er is dan ook geen VAA te betalen. Enige waar je naar moet kijken is dat de wagen maar voor 75% aftrekbaar is.

                      Comment


                      • Jup, als zelfstandige zonder vennootschap heb je twee voordelen.

                        je dient geen VAA te betalen, je vennootschap dient ook de 17% niet te betalen aangezien je geen venn hebt.

                        Er wordt geen rekening gehouden met CO2 wat aftrekbaarheid betreft, dus je kan met vervuilende auto's rijden

                        Nadeel? je betaalt alle kosten natuurlijk met netto inkomsten itt met bruto inkomsten (vennootschap)

                        Aangezien je geen VAA betaalt kan je eigenlijk enkel kosten afschrijven pro rata beroepsgebruik! maw doe je amper verplaatsingen in kader van beroep zal je weinig kunnen inbrengen.
                        previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                        current : BMW 330D F30

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                          NV-A zit wel achter de 'Vlaamse' BIV-hervorming op basis van co2 die heel goed is voor nieuwe en krachtige wagens maar minder goed voor oudere modellen. Alles van pakweg boven 200g co2 is nu een stuk slechter af dan vroeger, sommigen zelfs veel slechter. In bep. gevallen (bvb. een V8 benzine) krijg je nu soms absurde bedragen
                          Zat bij kabinet Philip Muyters en senator Wilfried Vandaele lag mee aan de basis.

                          VAA was federale materie, zat in regeerakkoord van eind 2011 toen er na +500dagen eindelijk een regering was. Iedereen was toen murw geslagen en heeft alles wat op tafel lag snel snel goedgekeurd. (Het was eraan te zien wat VAA bedrijfswagens betreft want er was 3 maanden later al een reparatiewet nodig). Was volgens mij een PS/SP voorstel maar degenen die het mee hebben goedgekeurd zijn natuurlijk even schuldig. Sommigen hebben er achteraf spijt van (OVLD) maar daarvoor is het nu te laat. Die mannen hebben het bij mij definitief verkorven.

                          In de verkiezingsgids die bij de Tijd zat staat het volgende:

                          N-VA wil het VAA terugschroeven. Maar ze wilen wel de jaarlijkse wegentax koppelen aan het co² gegeven.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                            NV-A zit wel achter de 'Vlaamse' BIV-hervorming op basis van co2 die heel goed is voor nieuwe en krachtige wagens maar minder goed voor oudere modellen. Alles van pakweg boven 200g co2 is nu een stuk slechter af dan vroeger, sommigen zelfs veel slechter. In bep. gevallen (bvb. een V8 benzine) krijg je nu soms absurde bedragen
                            Zat bij kabinet Philip Muyters en senator Wilfried Vandaele lag mee aan de basis.
                            ...
                            Daardoor heb ik voor mijn 530D 174€ BIV betaald ipv vroeger 5000€. Dus mij hoor je niet klagen over de Vlaamse BIV.
                            2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                            2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                            2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

                            Comment


                            • Vandaar dat ik schreef: goed voor nieuwe wagens maar minder voor oudere modellen. Wie bvb. een E92 M3 wil inschrijven zal veel minder happy zijn met de nieuwe situatie. Door te focussen op CO2 in de berekening krijg je bij oudere wagens soms compleet absurde situaties.

                              Al met al schiet de Vlaamse BIV zijn zogenaamde 'groene' doel volledig voorbij. De fiscale incentive om een diesel te kopen is er nog steeds, ondanks al het geleuter over de nood aan vermindering van stikstofdeeltjes en fijn stof. Het is nog steeds het bezit dat wordt belast en niet het gebruik. Maar daar ligt natuurlijk geen hond wakker van.
                              2021 Taycan 4S
                              2021 Lexus UX250h

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                                Was volgens mij een PS/SP voorstel maar degenen die het mee hebben goedgekeurd zijn natuurlijk even schuldig. Sommigen hebben er achteraf spijt van (OVLD) maar daarvoor is het nu te laat. Die mannen hebben het bij mij definitief verkorven.
                                Klopt. En zeker de rol van Koen Geens niet onderschatten.

                                Overigens wenst N-VA wat VAA betreft een terugkeer naar de oude regeling, ook wat de liquidatiebonus betreft .

                                Comment


                                • Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

                                  Nog een staaltje van Geens: http://m.standaard.be/cnt/dmf20140523_01117404

                                  Een week of 3 geleden op een parlementaire vraag antwoorden dat het VVAA niet meer van de verworpen autokosten mag worden afgetrokken sinds 01/01/2012 (!) en nu plots z'n kar keren en doen alsof hij van niets weet omdat het 1 dag voor de verkiezingen is.

                                  Nochtans heeft hij wel dat antwoord gegeven...
                                  2018 BMW X1 18d

                                  Comment


                                  • Dus als ik het begrijp mag het VAA dat een werknemer of zaakvoerder betaalt nog steeds afgetrokken worden van de verworpen auto-uitgaven van de vennootschap?
                                    previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                                    current : BMW 330D F30

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                                      Dus als ik het begrijp mag het VAA dat een werknemer of zaakvoerder betaalt nog steeds afgetrokken worden van de verworpen auto-uitgaven van de vennootschap?
                                      Tot nader order wel.
                                      2018 BMW X1 18d

                                      Comment


                                      • Kwestie van dit nog eens van onder het stof te halen ...

                                        Nieuwe circulaire rond bedrijfswagens




                                        De FOD Financiën heft en nieuwe circulaire gepubliceerd.
                                        De circulaire 30/2014 gaat over ‘De beperking van de kosten van personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen ter beschikking gesteld van derden wanneer het overeenstemmende voordeel van alle aard voor die derden een belastbaar bestanddeel vormt’(zoals beschreven in artikel 65 van het WIB 92).

                                        De verduidelijking komt er na een na een schriftelijke vraag in de Kamer van Volkvertegenwoordigers dit voorjaar.
                                        In de personenbelasting bepaalt artikel 66, § 1 (WIB 92) dat de beroepskosten met betrekking tot het gebruik van de betreffende auto's slechts tot 75% aftrekbaar zijn, al zijn er op die regel evenwel afwijkingen.
                                        De nummers 66/41 en 195/109 (Com.IB 92) bepalen dat het om dubbele belasting te vermijden, past om het gedeelte van de kosten met betrekking tot het gebruik van een voertuig door een derde, niet te beperken wanneer het overeenstemmende voordeel van alle aard voor die derde een belastbaar bestanddeel vormt.
                                        VAA niet meer verbonden aan het aantal kilometers
                                        Sinds 1 januari 2012 is het bedrag van het voordeel van alle aard voor het persoonlijk gebruik van een kosteloos ter beschikking gestelde auto niet langer verbonden met het aantal km afgelegd voor persoonlijke doeleinden, waardoor de bovenbedoelde richtlijnen moeilijker zijn toe te passen op de betreffende autokosten die vanaf die datum zijn gedaan of gedragen.
                                        Om dubbele belasting te vermijden, is beslist dat de kosten met betrekking tot het gebruik van een auto door een derde niet als autokosten moeten worden beschouwd ten belope van het bedrag van het voordeel van alle aard dat voor die derde belastbaar is.
                                        Aangeraden berekeningswijze
                                        Om het belastingstelsel dat op de betreffende autokosten van toepassing is te bepalen, is het dan ook aangewezen om als volgt te werk te gaan:
                                        In de personenbelasting moet het voordeel van alle aard worden afgetrokken van het totaal van de beroepskosten met betrekking tot de ter beschikking gestelde auto; het eventuele saldo is onderworpen aan de beperking tot 75%
                                        In de vennootschapsbelasting moet het voordeel worden uitgesplitst in een gedeelte dat betrekking heeft op de brandstofkosten en een gedeelte dat op de andere kosten betrekking heeft. De totale brandstofkosten, met uitzondering van het gedeelte dat in het voordeel van alle aard begrepen is, zijn aftrekbaar ten belope van 75%. Het totaal van de andere kosten is, na aftrek van het gedeelte begrepen in het voordeel van alle aard, aftrekbaar ten belope van het percentage bepaald in art. 198bis in het WIB 92.
                                        Het bedrag dat overeenstemt met het voordeel van alle aard, in voorkomend geval beperkt tot het bedrag van de werkelijk gemaakte kosten m.b.t. de ter beschikking gestelde auto, is anderzijds voor 100% als beroepskosten aftrekbaar (voor zover het bedrag van het voordeel van alle aard is vermeld op een individuele fiche op naam van de persoon aan wie de auto ter beschikking is gesteld).
                                        Indien ondanks het feit dat het aantal km afgelegd voor privédoeleinden geen rol meer speelt bij het vaststellen van het belastbare voordeel van alle aard, de werkgever/vennootschap kan aantonen welk gedeelte van de gemaakte kosten op het privégebruik van de auto betrekking heeft, mag hij, in plaats van bovenvermelde werkwijze, ook de bepalingen van de nrs. 66/41 en 195/109, Com.IB 92 blijven toepassen.
                                        De circulaire is te raadplegen op http://ccff02.minfin.fgov.be.
                                        (Bron: FOD Financiën)
                                        Tweet

                                        Bron : http://mobimix.be/inhoud/2014/8/1/4684
                                        Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

                                        Comment


                                        • Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

                                          En nu in het Nederlands?

                                          Een tweede keer lezen helpt blijkbaar, als ik het goed begrijp heeft dit vnml betrekking op werknemers met een lease wagen, hun persoonlijke bijdrage wordt dan afgetrokken van het VAA om dubbel belasting te vermijden
                                          Last edited by germinal; 13/08/2014, 11:41.
                                          previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                                          current : BMW 330D F30

                                          Comment

                                          Working...
                                          X