Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Op de website van sd worx vond ik dan weer dat utilitaire voertuigen die worden gebruikt voor woon werk verkeer hier niet onderhevig aan zijn.
    Ik weet het zo stilletjes aan niet meer hoor

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
      Op de website van sd worx vond ik dan weer dat utilitaire voertuigen die worden gebruikt voor woon werk verkeer hier niet onderhevig aan zijn.
      Ik weet het zo stilletjes aan niet meer hoor
      Nee hoor.
      Op de site van SD Worx staat dat utilitaire voertuigen gebruikt voor woon-werkverkeer niet onderhevig zijn aan de C02-solidariteitsbijdrage.
      De C02-solidariteitsbijdrage is iets wat de werkgever betaalt en heeft (op de op CO2-uitstoot gebaseerde berekeningsbasis na) niks te maken met het Voordeel Alle Aard.

      Ik zie op die site overigens letterlijk staan:
      Oorspronkelijk geplaatst door http://www.sdworx.be/nl-be/sd-worx-r-d/publicaties/nieuws/2014-06-26-utilitaire-voertuigen
      Utilitaire voertuigen
      Een utilitair voertuig is een voertuig dat door de fiscus wordt gekwalificeerd als "echte lichte vracht", en bijgevolg wordt belast op de werkelijke waarde van het voordeel alle aard.
      Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
      Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
      If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

      Comment


      • Shit. Dan is het als werknemer niet zo interessant als ik dacht.

        Bedankt voor het meekijken

        Comment


        • Ik heb al heel wat gelezen, maar wordt er niet meteen wijzer van. De Solidariteitsbijdrage valt dus weg bij lichte vrachtwagens.
          Kan iemand de VAA op een lichte vrachtwagen even toelichten? (bij privégebruik)

          Ik kom steeds tot deze definitie:
          Het voordeel van alle aard, ontstaan door het privégebruik van een lichte vrachtwagen, wordt in tegenstelling tot gewone personenauto’s volgens de werkelijke waarde in hoofde van de verkrijger aangerekend. Volgens de fiscus dient de waarde te worden begroot in het concrete voordeel die een werknemer uit het gebruik haalt, namelijk de concrete besparing die wordt gerealiseerd door het gebruik van de lichte vrachtwagen. De raming van het voordeel zal verschillen naar gelang het type voertuig en de afgelegde kilometers.

          Ik kan hier echter niet veel van afleiden, jullie misschien wel. Een voorbeeld zou ook handig zijn, bedankt!

          En nu ik hier toch ben, nog een vraag:

          De voertuigen die door de forfaitaire raming van het betreffende voordeel van alle aard worden gevat, zijn:

          • de bij DIV tot de categorie "lichte vrachtauto's" gehomologeerde voertuigen, maar die op fiscaal vlak en in het bijzonder voor de verkeersbelasting worden aangemerkt als personenauto, auto voor dubbel gebruik of minibus (dit kan bijvoorbeeld betrekking hebben op sommige monovolumes en luxueuze terreinvoertuigen).


          Valt een omgebouwde lichte vrachtwagen tot deze categorie?
          Of is dit nog steeds een zuivere lichte vracht? Denk aan C63 enzoverder..
          Last edited by ; 18/06/2015, 23:05.

          Comment


          • Enkel pick-up en camionette vallen onder lichte vracht. En ik heb heb het laten berekenen. Zou voor mijn 4 keer zo duur zijn als de Skoda. Ze houden met werkelijke besparing ook rekening let verzekering onderhoud en brandstof en verkeersbelasting.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
              Enkel pick-up en camionette vallen onder lichte vracht. En ik heb heb het laten berekenen. Zou voor mijn 4 keer zo duur zijn als de Skoda. Ze houden met werkelijke besparing ook rekening let verzekering onderhoud en brandstof en verkeersbelasting.
              Bedankt voor de duidelijkheid!
              En hoe zit het bij een eenmanszaak?

              Comment


              • Geen idee. Voor de werkgever is een lv wel interessant daar alle kosten 100% afgetrokken kunnen worden. Ik bekeek het alleen als werknemer natuurlijk.

                Comment


                • Hier nog eens een vraagje.

                  Voor de berekening van het VAA, word er nog steeds uitgegaan van de cataloguswaarde hier in België, ook al heb je een wagen in het buitenland aangekocht?
                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                    Hier nog eens een vraagje.

                    Voor de berekening van het VAA, word er nog steeds uitgegaan van de cataloguswaarde hier in België, ook al heb je een wagen in het buitenland aangekocht?
                    ik dacht van wel, cataloguswaarde exbtw+ werkelijk betaalde btw en dan de rest van de formule
                    mijn autootjes:

                    Volvo V60 D3 R-Design 2021
                    Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                    Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                      ik dacht van wel, cataloguswaarde exbtw+ werkelijk betaalde btw en dan de rest van de formule
                      Jaja die zever kennen we wel. Maar als ik een wagen in het buitenland koop (met een lagere cataloguswaarde uiteraard) klopt dat verhaal toch allemaal niet? Als dat niet aanvaard wordt, heeft er hier al eens iemand dat voor een rechtbank in vraag gesteld?
                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                        Jaja die zever kennen we wel. Maar als ik een wagen in het buitenland koop (met een lagere cataloguswaarde uiteraard) klopt dat verhaal toch allemaal niet? Als dat niet aanvaard wordt, heeft er hier al eens iemand dat voor een rechtbank in vraag gesteld?
                        enkel als deze auto niet verkrijgbaar is in B, anders wordt een versie genomen die zo dicht mogelijk de belgische versie benaderd+ aangevuld met losse opties (dus 't mag geen versie zijn met bvb meer opties in België en dan aftrekken)
                        ik ging dit gehad hebben met de V60 mocht 't geen LV geworden zijn, auto is in B aangekocht bij officiële dealer maar was een Nordic market voorzien voor de Zweedse ambassade waardoor de summumversie(mijne is een Zweedse summum) niet overeenkomt met de Belgische summum, ze gingen dus vertrekken van een Momentum+ alle losse opties die er nog opzaten erbij tellen, waardoor de catalogusprijs vééél hoger uitkwam...
                        mijn autootjes:

                        Volvo V60 D3 R-Design 2021
                        Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                        Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                          Jaja die zever kennen we wel. Maar als ik een wagen in het buitenland koop (met een lagere cataloguswaarde uiteraard) klopt dat verhaal toch allemaal niet? Als dat niet aanvaard wordt, heeft er hier al eens iemand dat voor een rechtbank in vraag gesteld?
                          Gaat niet pakken.
                          Het gaat niet om wat jij ervoor betaald hebt, het gaat om de waarde van het goed dat jij gratis mag gebruiken van je werkgever voorstelt op de Belgische markt.
                          Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                          Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                          If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                            enkel als deze auto niet verkrijgbaar is in B, anders wordt een versie genomen die zo dicht mogelijk de belgische versie benaderd+ aangevuld met losse opties (dus 't mag geen versie zijn met bvb meer opties in België en dan aftrekken)
                            ik ging dit gehad hebben met de V60 mocht 't geen LV geworden zijn, auto is in B aangekocht bij officiële dealer maar was een Nordic market voorzien voor de Zweedse ambassade waardoor de summumversie(mijne is een Zweedse summum) niet overeenkomt met de Belgische summum, ze gingen dus vertrekken van een Momentum+ alle losse opties die er nog opzaten erbij tellen, waardoor de catalogusprijs vééél hoger uitkwam...
                            Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                            Gaat niet pakken.
                            Het gaat niet om wat jij ervoor betaald hebt, het gaat om de waarde van het goed dat jij gratis mag gebruiken van je werkgever voorstelt op de Belgische markt.
                            Dus, je geniet van iets (logisch, geen probleem mee) waar je (werkgever) niet voor betaald heeft?
                            Koop ik een goed in het buitenland voor +/- €6000 minder, ga je dit niet zien in het te betalen VAA?
                            En dat heeft nog niemand in vraag gesteld of dit wel kosjer is?
                            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                              Dus, je geniet van iets (logisch, geen probleem mee) waar je (werkgever) niet voor betaald heeft?
                              Koop ik een goed in het buitenland voor +/- €6000 minder, ga je dit niet zien in het te betalen VAA?
                              En dat heeft nog niemand in vraag gesteld of dit wel kosjer is?
                              Idd.. VAA is ook een belachelijke regeling op zich , maar goed.

                              Zou logischer zijn dat VAA berekend wordt op de factuur ( betaalde prijs ) ipv catalogus, maar dat is het dus niet
                              previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                              current : BMW 330D F30

                              Comment


                              • Je moet het bekijken vanuit het standpunt van de genieter, niet vanuit de werkgever. Dat is vaak hetzelfde individu maar vaak ook niet.

                                Stel twee werknemers van verschillende bedrijven krijgen krek dezelfde wagen onder hun gat. Voor hen is het voordeel dan ook volledig gelijk., of de twee werkgevers nu dezelfde prijs betaald hebben of niet.

                                Stel een werknemer begint voor een baas en krijgt een nieuwe auto, een jaar later begint er een volgende en de werkgever koopt voor hem krek dezelfde auto maar occasie, ook een jaar oud maar dus in aankoop een pak goedkoper dan de eerste die nieuw aangekocht werd.
                                Beide werknemers rijden dus met exact dezelfde wagen van één jaar oud en genieten dus exact hetzelfde voordeel, zij worden dus ook terecht exact hetzelfde belast op het voordeel dat ze genieten.

                                Als je de factuurwaarde zou hanteren als basis dan pas krijg je onterechte discriminatie.
                                Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                Comment


                                • Goed uitgelegd, Schussboelie.
                                  Smilin' Jack - Speed Pilot

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                                    Idd.. VAA is ook een belachelijke regeling op zich , maar goed.

                                    Zou logischer zijn dat VAA berekend wordt op de factuur ( betaalde prijs ) ipv catalogus, maar dat is het dus niet
                                    Goh, ik kan me er wel mee verzoenen dat het op de catalogusprijs moet zijn en niet op het werkelijk betaalde factuurprijs maar, logisch is het natuurlijk niet maar als die wagen in het buitenland wordt aangekocht en niet op die prijs gebaseerd word, gaat me toch een sta te ver.
                                    In werkelijkheid betaal je dus 2 x (verschil catalogusprijs vs factuurprijs en/of buitenlandse meterkoop) voor een gedeelte te veel VAA voor iets waar je werkgever niet voor betaald heeft?
                                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                      Je moet het bekijken vanuit het standpunt van de genieter, niet vanuit de werkgever. Dat is vaak hetzelfde individu maar vaak ook niet.

                                      Stel twee werknemers van verschillende bedrijven krijgen krek dezelfde wagen onder hun gat. Voor hen is het voordeel dan ook volledig gelijk., of de twee werkgevers nu dezelfde prijs betaald hebben of niet.

                                      Stel een werknemer begint voor een baas en krijgt een nieuwe auto, een jaar later begint er een volgende en de werkgever koopt voor hem krek dezelfde auto maar occasie, ook een jaar oud maar dus in aankoop een pak goedkoper dan de eerste die nieuw aangekocht werd.
                                      Beide werknemers rijden dus met exact dezelfde wagen van één jaar oud en genieten dus exact hetzelfde voordeel, zij worden dus ook terecht exact hetzelfde belast op het voordeel dat ze genieten.

                                      Als je de factuurwaarde zou hanteren als basis dan pas krijg je onterechte discriminatie.
                                      En dat mag allemaal van Europa?
                                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                      Comment


                                      • Voer voor een advocaat. Of het rechten Forum ofzo.
                                        Polo 6n 1.4

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                                          En dat mag allemaal van Europa?
                                          Begin een bedrijf in the UK hé.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X