Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
    Is een mes dat langs twee kanten snijdt, op die manier word je bijna verplicht idd om elke 5 jaar (of sneller) een nieuwe te kopen.
    Als een mes langs twee kanten snijdt, wil dat zeggen dat er ook een voordeel aan is voor ons.
    Verplicht worden om elke 5 jaar of sneller een nieuwe wagen te kopen, vind ik geen voordeel.
    Want eerlijk, ik heb mijn vorige wagen weggedaan, omdat er geen automaat in zat en vanwege de co2, niet omdat hij "oud" was.
    Was een Allroad van 2009 met 250k km en die wagen had nog niks van problemen. Maar ja, ik word wel verplicht bijna een nieuwe te kopen, vanwege die co2.

    Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
    bij de mijne viel het ook tegen, VAA op drie jaar nauwelijks gedaald tegenover wanneer hij nieuw was. Dus ik deed er wel voordeel aan om een nieuwe met minder CO2 te kopen.
    Dat is op zich goed voor de economie én het milieu.
    Ik zie daar totaal geen voordeel in naar het milieu toe. Ze gebruiken dat zo wel, maar eigenlijk heeft deze regel niks met het milieu te maken.
    Want wat hebben we nu van auto's rondrijden? Auto's met een 1.6 tdi in of zo, die zo veel mogelijk misbruikt worden. Koude motor, niks van aantrekken. Optrekken alsof het een 3.0 is, ...
    Al die zaken doen minder goed voor het milieu dan die co2 regeling.

    Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
    Ga je zeggen wegwerpmaatschappij, dat klopt en dat is al zo sinds de invoering van de geplande slijtage.
    Willen we een meer duurzame maatschappij, dan zou het aankopen van nieuwe dingen ontmoedigd moeten worden, en zou je beter de bedrijfswagens compleet afschaffen want stel bv als je
    als particulier een auto van 10 jaar hebt en die goed onderhoudt gaat ge daar ook wel elke dag mee op uw werk geraken zenne.
    Wel ja, ik zou ook graag langer rondrijden dan 5 jaar met de wagen die ik gekocht heb, maar dat gaat gewoon een pak geld kosten dat niks weerspiegelt van de argumenten die ze aanhalen over de VAA.
    Last edited by ; 31/03/2017, 17:14.

    Comment


    • Hmm. Uw allroad zal dan wel een hoge CO2 hebben gehad (quattro?) en al vanaf de start van de nieuwe VAA in 2012 redelijk duur geweest zijn in VAA.
      En ondertussen is hem afgeschreven dus als ge geen dure herstellingen hebt zal doorrijden altijd wel goedkoper zijn, zelfs met VAA. Dus mocht het nen automaat zijn, had ge hem dan nog weggedaan?

      En 't is niet dat elke lichte motor per se misbruikt wordt. Er zijn er veel die normaal rijden (kan ook moeilijk anders met ons drukke verkeer) en effectief maar 5-6 liter verbruiken.
      De allroad wel wat meer waarschijnlijk?

      Comment


      • Allroad had 169gr co2. 2de hands gekocht, paar maand voor ze de regels veranderd hebben . Had het nen automaat geweest zijn, zou ik sterk getwijfeld hebben om hem weg te doen.
        Feit is wel, was nen 2.0 tdi, 169gr co2, verbruik van 8l toch. Nu heb ik nen 3.0 tdi, 30gr minder en hetzelfde of zelfs minder verbruik.
        Dijk van een wagen (voor mij), waar ik gerust meer dan 5 jaar mee wil rijden. Maar ja, VAA zal op die 5 jaar wel weinig zakken wss...

        Comment


        • Mmja stevig VAA wss voor zowel de oude als de nieuwe (hoge cataloguswaarde?). Maar stevige wagen ook die prive ook veel zou kosten (want niet aftrekbaar).
          Besides een auto die al wat ouder is en hoog VAA heeft kan je beter prive overnemen.

          Comment


          • Wel, geen probleem om te betalen hé. Maar wat ze aanhalen, klopt langs geen kanten.
            Welke wagen zakt 7% van waarde per jaar? Geen enkele. En ze nemen 7%, maar in realiteit gaat het over maar 5% aangezien die basis co2 elk jaar zakt.
            Maar waar kunnen we naar toe om dat aan te kaarten? Naar het gerecht? Als persoon of of zaak? Of mss als groep van zelfstandigen? Nergens lijkt wel.

            Comment


            • Nja het is trouwens 6% en geen 7%. Op zich heb ik geen probleem met het verlagen van de CO2 coefficient als de gemiddelde uitstoot van nieuwe wagens daalt, trouwens dat gebeurt niet elk jaar en ik geloof zelfs dat de coefficient voor benzine wagens al eens gestegen is met 1 hele gram.
              Wel is die jaarlijkse 6% daling gewoon te weinig, 10% zou eerlijker zijn, dan kom je na 5 jaar aan 50%, met de huidige regeling is dat 70% dat je nog steeds betaalt en door het aanpassen van de CO2 coëfficiënt eerder 80-85% schat ik, dus bijna te verwaarlozen inderdaad. Mocht het elk jaar 10% dalen zou ik ook langer met mijn wagen rijden. Maarja het is wat het is, de politiek bepaalt de regels, ben ergens nog steeds blij dat een firmawagen interessant is (toch nog steeds een 'cadeautje' van de overheid), doch zou liever een lagere personen- en vennootschapsbelasting zien, de verhoging van de roerende voorheffing doet wel een pak meer kleine zelfstandigen pijn (mijzelf inclusief), terwijl die multinationals amper belastingen betalen..
              En tegelijk maak ik van de nood een deugd en vind ik het nog wel tof om om de paar jaar een nieuwe auto te kiezen (daarbij wel goed naar de fiscale parameters kijkend). Ik kies dan altijd voor lage CO2 en meer opties ipv. zware motor en quattro. Als ze nu eens wat meer laadpalen zouden zetten had ik mij al wel nen elektrische gekocht, maar het is anno 2017 nog steeds rampzalig gesteld qua laadinfrastructuur, dus is het nu een driepitter naftje geworden (met laag VAA).

              Comment


              • Oei, nog beter, dacht dat het 7% was. In het begin was het toch 7% of vergis ik mij zo erg? :s
                En ja, 10% was beter geweest, zoals het nu is, is het totaal geen weerspiegeling van de realiteit.

                Idd, ze halen het geld weer bij de mensen die niet in de mogelijkheid zijn om bv makkelijk te verhuizen naar buitenland, of die een hele reeks boekhouders en advocaten ter beschikking hebben.
                En het is zielig hoor, heb net een controle achter de rug en ze zoeken gewoon op alles.

                Ok, ik zou ook een driepitter kunnen kopen, maar daarmee vind ik dat we ons nog eens beperken ook. Ik wil kopen waar ik zin in heb en wil daar ook voor betalen, als het realistisch is.
                Dus ja, conclusie is dat 1 van de 2 wagens vervangen gaat worden door een hybride, puur voor het fiscale.

                Een electrische wagen, tja, ze mogen blij zijn dat die nog niet echt doorgebroken zijn. 2 jaar geleden moesten we opletten op ons verbruik in de winter omdat de kans bestond dat ze niet genoeg electriciteit zouden kunnen leveren hebben. Binnen 2 jaar komt Tesla model 3 uit in BE, we gaan ook weer mogen dokken allemaal samen om die toevoer in orde te kunnen krijgen hé.

                Comment


                • Best u geen illusies maken ivm de fiscaliteit van hybrides. De fiscaal interessante luxe hybrids (genre S500e, Panamera Hybrid, XC90 T8, ...) zijn de eerste die ze gaan aanpakken als er weer eens een gat moet toegereden worden in de begroting, ben ik 100% van overtuigd.

                  Comment


                  • Een beetje normaal, neen ? Het is niet met de bespaarde CO2 van deze wagens dat wij de planeet zullen redden !
                    En wanneer zal de regering leren maatregelen treffen die niet enkel de reeds begoede bevolking ten goede komt ?

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                      Een beetje normaal, neen ? Het is niet met de bespaarde CO2 van deze wagens dat wij de planeet zullen redden !
                      En wanneer zal de regering leren maatregelen treffen die niet enkel de reeds begoede bevolking ten goede komt ?
                      inderdaad, bijna verdubbeling van de roerende voorheffing de laatste jaren (15% -> 27%) en een vennootschapsbelasting van 34% zijn inderdaad allemaal maatregelen om de "gegoede" bevolking te ontzien

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichten

                        inderdaad, bijna verdubbeling van de roerende voorheffing de laatste jaren (15% -> 27%) en een vennootschapsbelasting van 34% zijn inderdaad allemaal maatregelen om de "gegoede" bevolking te ontzien
                        Correctie, het is ondertss 30% ipv 27%.
                        En die 34% vernnootschapsbelasting bestaat al jaren uit 3% crisisbelasting. Makkelijk he dat invoeren en niet afvoeren...

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten

                          Correctie, het is ondertss 30% ipv 27%.
                          En die 34% vernnootschapsbelasting bestaat al jaren uit 3% crisisbelasting. Makkelijk he dat invoeren en niet afvoeren...
                          I rest my case

                          Al dat geleuter dat de zelfstandige wordt ontzien, sinds 2012 is het VOORAL de zelfstandig zaakvoerders die moet bloeden

                          Comment


                          • Tja, dat zien ze niet als ze berichten in het nieuws zien dat sommige vennootschappen maar 1% belasting betalen hé.
                            Daar kan de staat ook geen geld gaan zoeken, wel bij de personen die hier wat vastzitten.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichten

                              we spreken hierover Belgie, fiscaliteit is hier een waan-van-de-dag rommelkot die dient om van begrotingsherziening naar begrotingsherzieining te hobbelen. In Nederland is de bijtelling zakelijk rijden voor hybrides recent herzien maar daar heb je wel rechtszekerheid dat ze geen retroactieve aanpassingen doen, in Belgie schrikken ze daar niet voor terug (zie aanpassing VAA in 2012). Mijn vermoeden is dat de high-end luxe hybrids de eerste zullen zijn die ze gaan aanpakken als ze weer eens een gat van 200 miljoen moeten dichtrijden. Ze gaan het natuurlijk weer inkleden als een groene maatregel ten gunste van de algemene mobilteit maar het zal gewoon een jaloeziebelasting zijn net zoals in 2012. In linkse middens zijn die fiscaal interessante 70k euro- en-meer hyrbids een absolute doorn in het oog. Mocht er hier meer fiscale zekerheid zijn in Belgie, dan stond er morgen een T8 voor de deur, nu twijfel ik vooral omdat ik niet zoals in 2012 gevogeld wil worden (VAA x 4 toen)
                              Ik ben er zeker van dat de huidige centrumrechtse regering, met NVA en Open VLD, goed onthouden heeft hoe zelfstandigen en vrije beroepers gerageerd hebben op de VAA-aanpassing in 2012. Open VLD zat toen in de regering, en dat heeft hen stemmen gekost die naar NVA zijn gegaan.
                              Als er binnen 2 jaar socialisten of groenen in de regering zitten, zullen ze dit zeker op tafel gooien. Maar ik kan me geen regering voorstellen waar noch VLD noch NVA inzit, en die partijen zullen een nieuwe belastingverhoging voor werkende mensen blokkeren.
                              Just my humble opinion.
                              2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                              2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                              2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

                              Comment


                              • Grootste probleem is hier inderdaad retro-actief beleid en totaal gebrek aan toekomstvisie.
                                Verander het salaris-wagen voordeel geleidelijk aan ipv het weer plots hard aan te passen. En geef op voorhand duidelijk aan wat de verwachte veranderingen zijn. Op die manier kan iedereen er tijdig rekening mee houden.

                                Comment


                                • Akkoord.
                                  2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                                  2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                                  2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

                                  Comment


                                  • Ik zou dat nog zo zeker niet weten dat er geen nieuwe belastingen meer komen.
                                    Als er geld nodig is, gaan ze allemaal overstag.
                                    Ik ben zelfstandige en heb de voorbije 5 jaar mogen slikken:
                                    -VAA bedrijfswagens maal 3
                                    -VAA woonst maal 2,5
                                    -roerende voorheffing verdubbeld!
                                    -prosumententarief zonnepanelen
                                    -Turteltaks
                                    -liquidatiebelasting vennootschap maal 2,5

                                    Dan zeggen ze dat zelfstandigen 'ontzien' worden, correctie het is net omgekeerd

                                    1 ding is zeker: VLD kan voor eeuwig en drie dagen fluiten naar mijn stem

                                    Comment


                                    • om 1 of andere reden ervaar ik zelfstandige nog steeds zijnde de natuurlijke persoon zonder vennootschap. Anders ben je een werknemer van je bedrijf en val je onder vennootschapsrecht, met al haar voor- en nadelen. Spijtig genoeg gooit iedereen echter wel beide types op 1 hoop terwijl de fiscaliteit compleet anders is.

                                      Comment


                                      • Dus hoe zit het nu eigenlijk met de nieuwe bedragen? Blijkbaar gaat er iets veranderen (evt icm mobiliteitsbudget) en wilt men dit 01/2018 invoeren?
                                        Classic cars on demand

                                        www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                                        www.californiadream.be

                                        - It's time to make your dream come true -

                                        Comment


                                        • Hoor net dat de regering er over denkt om de regels voor hybriede wagens aan te passen.
                                          Net nu mijn wederhelft een XC90 T8 besteld heeft.
                                          Ik hoop dat ze bij open VLD toch nog eens 2 keer nadenken voor ze dat goedkeuren. Ten tijde van Di Rupo, toen ik dit topic gestart ben, waren veel zelfstandigen met een vennootschap kwaad op open VLD voor de forse VAA-stijging, en dat heeft veel stemmen naar NVA doen gaan.
                                          Iets over een ezel en dezelfde steen... Hallo, Gwendolyn Rutten ?
                                          2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                                          2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                                          2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

                                          Comment

                                          Working...
                                          X