PSA (en een aantal andere merken ook dacht ik) gebruikt Eolys.
Verschil tussen de werkzame stof is
Adblue: Ureum
Eolys: Cerium
Eolys regeneratievloeistof Het dieselpartikelfilter (DPF of roetfilter) houdt de roetdeeltjes uit de uitlaatgassen vast. Zodra zich een bepaalde hoeveelheid roet heeft verzameld, wordt dit via verbranding (regeneratie) omgezet in kooldioxide. Om dit proces te versnellen maakt de roetfilter gebruik van een additief: Eolys® regeneratie vloeistof.
Het in het roetfilter verzamelde roet vermindert de motorprestaties en het filter dient daarom regelmatig geregenereerd te worden om de motorprestaties optimaal te houden. Om tot een goede verbranding van het verzamelde roet te komen, moet de temperatuur in het roetfilter omhoog worden gebracht. In de meeste gevallen gebeurt dit door inspuiting van extra brandstof. Een exothermische reactie in de oxydatie katalysator direct voor het roetfilter zorgt voor de vereiste temperatuur voor het verbrandingsproces. Het gebruik van de Eolys®-regeneratievloeistof, door een doseersysteem met de brandstof vermengt, verlaagt de voor het regeneratieproces vereiste hoeveelheid energie aanzienlijk. Een complete verbranding kan dus al bij een lagere temperatuur plaatsvinden en daar is dus minder brandstof voor nodig.
Constante regeneratie
Indien het roetfilter een temperatuur van meer dan 450?°C heeft bereikt (snelweggebruik) is er sprake van een constante regeneratie. Bij rijden in de stad komt de temperatuur niet boven de 450?°C en zal er geforceerd door middel van extra brandstofinspuiting worden geregenereerd. Dit duurt slechts twee of drie minuten en gebeurt automatisch tussen de 500 en 1.000 km. Door de onvermijdelijke neerslag van de additiefoxiden zal met het oplopen van de kilometerstand de tegendruk stijgen. Dit leidt tot een hoger brandstofverbruik. Als de tegendruk te hoog wordt, moet het roetfilter vervangen worden. Meestal is dat bij een kilometerstand vanaf 80.000 km, bij de nieuwere modellen vanaf 120.000 km.
Verschil Eolys® en AdBlue®
Er is een groot verschil tussen Eolys® en AdBlue® en de twee verschillende vloeistoffen kunnen dan ook niet worden uitgewisseld! AdBlue® is ontwikkeld voor met name trucks met SCR (selectieve katalytische reductie) en zorgt ervoor dat het NOx percentage in de uitlaatgassen sterk wordt verminderd. Het werkzame bestanddeel van AdBlue® is ureum. AdBlue wordt na de katalysator-DPF in het uitlaatsysteem gespoten en wordt dan gebruikt in de SCR-katalysator. Bij auto’s met een SCR is het ook nodig om een slip-kat geïnstalleerd te hebben om het overschot aan ureum te kunnen omzetten. Eolys® daarentegen zorgt niet voor een vermindering van de NOx of NO2, maar voor verbranding van de roetdeeltjes die zich in het roetfilter hebben verzameld. In tegenstelling tot AdBlue wordt Eolys® automatisch vanaf een extra reservoir onder de auto toegevoegd aan de brandstoftank bij elke tankbeurt. Eolys® heeft dus geen reinigende werking op de samenstelling van de uitlaatgassen zelf, maar heeft alleen een effect op de roetdeeltjes.
Het in het roetfilter verzamelde roet vermindert de motorprestaties en het filter dient daarom regelmatig geregenereerd te worden om de motorprestaties optimaal te houden. Om tot een goede verbranding van het verzamelde roet te komen, moet de temperatuur in het roetfilter omhoog worden gebracht. In de meeste gevallen gebeurt dit door inspuiting van extra brandstof. Een exothermische reactie in de oxydatie katalysator direct voor het roetfilter zorgt voor de vereiste temperatuur voor het verbrandingsproces. Het gebruik van de Eolys®-regeneratievloeistof, door een doseersysteem met de brandstof vermengt, verlaagt de voor het regeneratieproces vereiste hoeveelheid energie aanzienlijk. Een complete verbranding kan dus al bij een lagere temperatuur plaatsvinden en daar is dus minder brandstof voor nodig.
Constante regeneratie
Indien het roetfilter een temperatuur van meer dan 450?°C heeft bereikt (snelweggebruik) is er sprake van een constante regeneratie. Bij rijden in de stad komt de temperatuur niet boven de 450?°C en zal er geforceerd door middel van extra brandstofinspuiting worden geregenereerd. Dit duurt slechts twee of drie minuten en gebeurt automatisch tussen de 500 en 1.000 km. Door de onvermijdelijke neerslag van de additiefoxiden zal met het oplopen van de kilometerstand de tegendruk stijgen. Dit leidt tot een hoger brandstofverbruik. Als de tegendruk te hoog wordt, moet het roetfilter vervangen worden. Meestal is dat bij een kilometerstand vanaf 80.000 km, bij de nieuwere modellen vanaf 120.000 km.
Verschil Eolys® en AdBlue®
Er is een groot verschil tussen Eolys® en AdBlue® en de twee verschillende vloeistoffen kunnen dan ook niet worden uitgewisseld! AdBlue® is ontwikkeld voor met name trucks met SCR (selectieve katalytische reductie) en zorgt ervoor dat het NOx percentage in de uitlaatgassen sterk wordt verminderd. Het werkzame bestanddeel van AdBlue® is ureum. AdBlue wordt na de katalysator-DPF in het uitlaatsysteem gespoten en wordt dan gebruikt in de SCR-katalysator. Bij auto’s met een SCR is het ook nodig om een slip-kat geïnstalleerd te hebben om het overschot aan ureum te kunnen omzetten. Eolys® daarentegen zorgt niet voor een vermindering van de NOx of NO2, maar voor verbranding van de roetdeeltjes die zich in het roetfilter hebben verzameld. In tegenstelling tot AdBlue wordt Eolys® automatisch vanaf een extra reservoir onder de auto toegevoegd aan de brandstoftank bij elke tankbeurt. Eolys® heeft dus geen reinigende werking op de samenstelling van de uitlaatgassen zelf, maar heeft alleen een effect op de roetdeeltjes.
Adblue: Ureum
Eolys: Cerium
Comment