Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Adblue

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    PSA (en een aantal andere merken ook dacht ik) gebruikt Eolys.

    Eolys regeneratievloeistof Het dieselpartikelfilter (DPF of roetfilter) houdt de roetdeeltjes uit de uitlaatgassen vast. Zodra zich een bepaalde hoeveelheid roet heeft verzameld, wordt dit via verbranding (regeneratie) omgezet in kooldioxide. Om dit proces te versnellen maakt de roetfilter gebruik van een additief: Eolys® regeneratie vloeistof.
    Het in het roetfilter verzamelde roet vermindert de motorprestaties en het filter dient daarom regelmatig geregenereerd te worden om de motorprestaties optimaal te houden. Om tot een goede verbranding van het verzamelde roet te komen, moet de temperatuur in het roetfilter omhoog worden gebracht. In de meeste gevallen gebeurt dit door inspuiting van extra brandstof. Een exothermische reactie in de oxydatie katalysator direct voor het roetfilter zorgt voor de vereiste temperatuur voor het verbrandingsproces. Het gebruik van de Eolys®-regeneratievloeistof, door een doseersysteem met de brandstof vermengt, verlaagt de voor het regeneratieproces vereiste hoeveelheid energie aanzienlijk. Een complete verbranding kan dus al bij een lagere temperatuur plaatsvinden en daar is dus minder brandstof voor nodig.

    Constante regeneratie



    Indien het roetfilter een temperatuur van meer dan 450?°C heeft bereikt (snelweggebruik) is er sprake van een constante regeneratie. Bij rijden in de stad komt de temperatuur niet boven de 450?°C en zal er geforceerd door middel van extra brandstofinspuiting worden geregenereerd. Dit duurt slechts twee of drie minuten en gebeurt automatisch tussen de 500 en 1.000 km. Door de onvermijdelijke neerslag van de additiefoxiden zal met het oplopen van de kilometerstand de tegendruk stijgen. Dit leidt tot een hoger brandstofverbruik. Als de tegendruk te hoog wordt, moet het roetfilter vervangen worden. Meestal is dat bij een kilometerstand vanaf 80.000 km, bij de nieuwere modellen vanaf 120.000 km.

    Verschil Eolys® en AdBlue®

    Er is een groot verschil tussen Eolys® en AdBlue® en de twee verschillende vloeistoffen kunnen dan ook niet worden uitgewisseld! AdBlue® is ontwikkeld voor met name trucks met SCR (selectieve katalytische reductie) en zorgt ervoor dat het NOx percentage in de uitlaatgassen sterk wordt verminderd. Het werkzame bestanddeel van AdBlue® is ureum. AdBlue wordt na de katalysator-DPF in het uitlaatsysteem gespoten en wordt dan gebruikt in de SCR-katalysator. Bij auto’s met een SCR is het ook nodig om een slip-kat geïnstalleerd te hebben om het overschot aan ureum te kunnen omzetten. Eolys® daarentegen zorgt niet voor een vermindering van de NOx of NO2, maar voor verbranding van de roetdeeltjes die zich in het roetfilter hebben verzameld. In tegenstelling tot AdBlue wordt Eolys® automatisch vanaf een extra reservoir onder de auto toegevoegd aan de brandstoftank bij elke tankbeurt. Eolys® heeft dus geen reinigende werking op de samenstelling van de uitlaatgassen zelf, maar heeft alleen een effect op de roetdeeltjes.
    Verschil tussen de werkzame stof is
    Adblue: Ureum
    Eolys: Cerium
    Hier kon iets interessant gestaan hebben...

    Comment


    • #42
      AD blue tanks van Volvo worden verwarmd met koelvloeistof v/d motor, daarom dat het systeem maar werkt als de motor warm heeft (bij koude temperaturen)
      2006 Alfa Romeo SW 1.9 JTD http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...156-sw-1-9-jtd
      2012 Renault Megane Coupe 1.2 Tce GT line
      2018 Volvo V60 D3 Momentum aut. http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...60-d3-r-design

      Comment


      • #43
        Psa gebruikt ook adblue (euro6 ) daarvoor was eolys gebruikt als additief in de brandstoftank om te roetfilter te"reinigen"

        Comment


        • #44
          Je kan blijkbaar dat systeem stilleggen zag ik: http://www.aliexpress.com/wholesale?...20141007220438

          Comment


          • #45
            Straffe kost !! Wist het bestaan van zo'n dingen niet af.
            Bij de eerste vrachtwagens met Adblue kon ge trouwens rondrijden zonder die tank te ooit te vullen. Vervolgens hebben ze de vermogensreductie ingevoerd als ge geen Adblue tankte. Kennelijk nu dus ook uit te schakelen.

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
              Je kan blijkbaar dat systeem stilleggen zag ik: http://www.aliexpress.com/wholesale?...20141007220438
              En als ze je daar mee betrappen volgen er dikke boetes....

              Comment


              • #47
                Ja, maar hoe gaan ze dat controleren? De gemiddelde politie agent zal van deze zaken niets afweten denk ik. Zelfs hier op 't forum is het blijkbaar niet erg bekend.

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                  Ja, maar hoe gaan ze dat controleren? De gemiddelde politie agent zal van deze zaken niets afweten denk ik. Zelfs hier op 't forum is het blijkbaar niet erg bekend.
                  En wat is het voordeel om het uit te schakelen dan ?
                  Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

                  Comment


                  • #49
                    Ik weet het niet, ben er niet bekend mee. Ik zie dat het dikwijls om trucks gaat, misschien is die ad blue een dure stof?
                    Ik wist enkel maar dat je het kon uitschakelen, maar is ook alles

                    Comment


                    • #50
                      Aan de pomp kost AdBlue ca 0,5€ per liter.
                      Verbruik is ca 1% van je dieselverbruik.

                      Maar bij een truck tellen alle beetjes, en dan zijn mensen tot veel bereid.

                      Comment


                      • #51
                        Amai, het sop is de kolen niet waard...

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                          Aan de pomp kost AdBlue ca 0,5€ per liter.
                          Verbruik is ca 1% van je dieselverbruik.

                          Maar bij een truck tellen alle beetjes, en dan zijn mensen tot veel bereid.
                          Verbruik Adblue ligt bij de nieuwste euro6'en op 2 à 3 %. Bij Volvo echter op 7%.
                          Oudere euro 4 en 5 modellen zitten ergens tussen die 2 en die 7 %.
                          Met 1% komt ge er bij een vrachtwagen nooit !!

                          Comment


                          • #53
                            Mijn vorige auto verbruikte ca 15l AdBlue op 18.000 km.

                            Bij VW betaalde de leasing ca 70€ om die terug te vullen. Aan de pomp vullen mocht ik niet.

                            Grotere vrachtwagenvloten hebben een eigen AdBLue pomp veel kans dat het nog minder is dan 0,5 l/100 km.

                            In elk geval riskeren ze veel boetes. Als ze je in D pakken, dan krijgt je vrachtwagen de status van Euro 0, en kan je meteen een héél pak extra maut betalen.

                            Comment


                            • #54
                              Ja, maar ze doen van alles om uit te sparen. Als ze zeuren met die Ad Blue heb ik er niet veel last van, op rode mazout rijden ook niet. T 'is maar als ze onverzekerd rondrijden in niet gekeurde voertuigen dat het echt begint.
                              Als je 70 euro van de leasing kreeg zullen er wel al 'slimmerds" geweest zijn die zo'n overbrugging kochten en de euro's op zak steken.

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                Mijn vorige auto verbruikte ca 15l AdBlue op 18.000 km.

                                Bij VW betaalde de leasing ca 70€ om die terug te vullen. Aan de pomp vullen mocht ik niet.

                                Grotere vrachtwagenvloten hebben een eigen AdBLue pomp veel kans dat het nog minder is dan 0,5 l/100 km.

                                In elk geval riskeren ze veel boetes. Als ze je in D pakken, dan krijgt je vrachtwagen de status van Euro 0, en kan je meteen een héél pak extra maut betalen.
                                Wat het verband is met het hebben van een eigen Adblue tankstation en het Adblue verbruik van een trekker moogt ge mij wel is uitleggen aub ??

                                Wat betreft die boetes in D geef ik u wel gelijk. Het zal vooral ook de extra schimmige transporteur zijn die zich zo'n toestel om de adblue uit te schakelen koopt...
                                En net die transporteurs zijn meestal en terecht al goed bekend bij de bevoegde instanties

                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Commander Bekijk Berichten
                                  Verbruik Adblue ligt bij de nieuwste euro6'en op 2 à 3 %. Bij Volvo echter op 7%.
                                  Oudere euro 4 en 5 modellen zitten ergens tussen die 2 en die 7 %.
                                  Met 1% komt ge er bij een vrachtwagen nooit !!
                                  adblue verbruik hangt af van verschillende parameters
                                  aantal koudstarts
                                  hoe hoog trekt de rijder door
                                  Temperatuur buiten

                                  dus een vast gegeven kan ik er niet op plakken.
                                  De GL zit ongeveer op 21 liter per 15000 km.

                                  Comment


                                  • #57
                                    En de A8? Of heeft die van jullie dat nog niet?


                                    Sent from somewhere, using Tapatalk
                                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Commander Bekijk Berichten
                                      Wat het verband is met het hebben van een eigen Adblue tankstation en het Adblue verbruik van een trekker moogt ge mij wel is uitleggen aub ??

                                      Wat betreft die boetes in D geef ik u wel gelijk. Het zal vooral ook de extra schimmige transporteur zijn die zich zo'n toestel om de adblue uit te schakelen koopt...
                                      En net die transporteurs zijn meestal en terecht al goed bekend bij de bevoegde instanties
                                      als ge 20 vrachtwagens hebt, dan heb je dikwijls een eigen pomp, en kost de AdBlue nog minder per liter...

                                      Comment


                                      • #59
                                        Klopt! Maar uw voorgaande reactie laat iets heel anders uitschijnen....

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
                                          adblue verbruik hangt af van verschillende parameters
                                          aantal koudstarts
                                          hoe hoog trekt de rijder door
                                          Temperatuur buiten

                                          dus een vast gegeven kan ik er niet op plakken.
                                          De GL zit ongeveer op 21 liter per 15000 km.

                                          Hangt inderdaad af van het gebruik. Bovenstaande gegevens komen uit multimerken test van 2 verschillende transporteurs.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X