Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Adblue

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
    En de A8? Of heeft die van jullie dat nog niet?


    Sent from somewhere, using Tapatalk
    neen nog niet. Is nog een euro5
    nu met de facelift hebben ze het wel

    Comment


    • #62
      Adblue

      Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
      neen nog niet. Is nog een euro5
      nu met de facelift hebben ze het wel
      Inderdaad, daarmee dat ik het vroeg voor die van jullie.


      Sent from somewhere, using Tapatalk
      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

      Comment


      • #63
        Adblue > Audi (ook Q5 nu)

        Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
        En de A8? Of heeft die van jullie dat nog niet?

        Sent from somewhere, using Tapatalk
        Van Audi zijn er al meer en meer die de norm Euro6 halen. Misschien wat geschiedenis nu en ook concreet iets voor Audi fanaten:

        De normen voor roet en fijn stof (o.a. stikstofoxide) liggen zo gigantisch veel lager voor Euro6 als bij Euro5, dat de motoren van de camions de eersten waren die dit zo laag kregen (bij personenwagen is de norm op de wagen in zijn geheel, voor camions geldt de Euro6 norm voor de motor). Wat vonden ze dus uit: Een soort vloeistof (zuiver water zonder mineralen en ureum) inspuiten dat de uitlaatgassen bij hogere temperatuur doet reageren tot iets wat je bijna kunt inademen (vandaar de ammoniakgeur, zou het dus toch niet doen en we weten eigenlijk zelfs niet of dat ureum nu een bijwerking heeft). Een afwijking of onzuiver ureum in Adblue helpt die catalysator overigens wel degelijk naar de knoppen, de controles zijn voorzien trouwens voor 2017 bij de camions en 2020 voor de auto's, dus boetes komen er zeker (als de begroting verder ontspoort in Duitsland, vroeger, zeker voor camions met buitenlandse nummerplaten).

        Er is nog een proces trouwens dat ZONDER Adblue werkt door een terugsturen van de uitlaatgassen met hoge turbo en dubbele koeling naar de motor, maar daar is het verbruik van diesel nog erg hoog, dus dit is uitzonderlijk.

        Bij de personenwagens moet je onderscheid maken tussen twee dingen:

        De zware auto's zijn de eerste die Euro6 halen, dus inderdaad de A8 en de Q5, maar weeral met de 'truc' van Adblue (heeft ook andere namen in de V.S. en Latijns Amerika).

        Er is een lampje dat gaat branden bij de Audi Q5 en je MOET binnen bij de dealer om dat te laten resetten (of missschien zou mijn tool van de Makro op de canbus ook wel volstaan), misschien word je zo meer gebonden aan je leverancier. Wel mag je het ook zelf bijvullen, maar dat zal enkel lukken met je dure literflesjes meestal, dus rij beter gewoon langs bij je garage en doe ook de reset. Hier zijn totaal andere verhoudingen (0,001% of 1 per duizend verbruik bijvoorbeeld, dus je rijdt inderdaad snel meer dan 10.000 km met de voorraad). Hier zie ik NIET graag het verhaal van Euro6 en zal de diesel plots meer beginnen kosten aan onderhoud.

        MAAR, en nu een grote MAAR: Neem de nieuwe Audi A1, die haalt ook de Euro norm 6 maar ZONDER adblue, gewoon door zijn enorme zuinigheid van 3 à 4 liter diesel per 100 km. Dat vind ik veel beter (ook onderhoudsintervallen tot 40.000 km en distributieriem pas bij 180.000 km, dacht ik, als je tenminste zoveel rijd als ik met mijn camionette). Dus het wordt almaar moeilijker en ook ik zal hier nog onvolledig zijn in mijn uitleg en leer nog elke dag bij (de autosector doet zijn best, op de beurs te Brussel weten ook niet alle dealers en merken zelf meer hoe het zit, zeker niet als je het aan een van die hostessen vraagt en antwoorden krijgt die hilarisch kunnen zijn, al was er één hostess die net alles beter wist dan alle mannen omtrent de VW Golf elektrisch omtrent onderhoud en kostprijs van opladen per 100 km, liefst 4 EUR, dus wat een bull shit heel die elektrische auto van 0 uitstoot, je betaalt minder voor de Audi A1 en vervuilt onze natuur niet met die gigantische batterijen en dito zuren en KGA daaruit).

        Dus, ik ben van plan om dit jaar nog snel (voor de Euro 6 norm, want ik weet niet of het zal lukken ZONDER adblue) mijn camionetteleasing te vervangen door de laatste van Euro 5, want ik wil geen adblue en extra miserie met twee tanks in mijn auto (we weten niet eens de milieueffecten).

        En dat mijn kritiek niet onterecht is, staaf ik nog even met iets wat je op de Engelse wkipedia kunt staven, maar schrik niet:

        Ik komt uit de generatie van loodhoudende benzine. Dat was oh zo giftig, ook al had je maar en piepklein beetje lood nodig om de motor klopvast te houden (vandaar dat octaangetal vroeger van 92, later 95 en 98 voor super). Dus, in 1988 geloof ik, werd dat verboden en vervangen door MTBE, afkorting van (schrik niet) methyl tert butyl ether. Politiek er door gestampt nog voor de vervanger goed werd nagezien en blijkt dat we er zelfs tot 30% mochten inkappen in Europa, maar plots wijst een onderzoek naar het verdwijnen van alle mussen in de grote steden (London, Parijs, Oslo, Kopenhagen) na 1988 naar... MTBE. Intussen is ook in de V.S. in heel wat staten MTBE als additief verboden omdat het zeer drinkwatervervuilend is (maakt het water wat glad, dus soms kun je het merken) en eigenlijk nog erger dan ons beetje lood (al was dat ook erg, maar dan denken we onmiddellijk aan de romeinen en hun aquaducten en de fabeltjes dat heel het Romeinse rijk onderging aan die loodvergiftiging, onze angsten maken ons tot fantasten, kijk hoe gek we reageren op Parijs en hoe de politiek er munt uit slaat en onze begrotingen verder doet ontsporen intussen, dagteller op http://www.staatsschuldmeter.be/). Maar ik wijk af: Aan de universiteit ontdekt men dat MTBE de weerstand van de mussen aanviel en ze op die manier eerst uitstierven. Maar straffer en voorlopig onverklaarbaar: Nu lijken ze terug resistent te worden daartegen. Ik heb het trouwens zelf gemerkt: Jaren na 1988 begon ik meer en meer verkoudheden en griepen te krijgen en dikwijls na het afrijden van grote stukken gras (wekelijks) dus in de uitlaat van mijn grasmachine met loodvrije benzine (had dat niet pakweg voor 1986) EN ik had dat plots minder en minder na 2005, leek mij (dit jaar is er wel een verkoudheidsgolf en nu een griep in optocht met een variant virus dat door een jaar over te slaan, wellicht nog vrij hevig zal toeslaan de komende drie weken en zelfs wat doden zal vergen bij zwakkere mensen; het vaccin lijkt ook niet 100% op deze griepsmaat te zijn geschreven bovendien).

        Dus: er zijn altijd pro's en contra's en zuiniger is beter, maar het kan niet oneindig gaan. Bovendien als je veel sport en beweegt als ik, mag je ook zo ongezond leven als ik tot mijn huidige 50ste jaar deed (ben een voorbeeld van hoe het niet moet, als ik de antisuikerboekjes mag lezen, maar ik blijf een erg bezige en sportieve bij, moet ook, als ik stop met sporten zit ik binnen een jaar in een rolstoel met mijn versleten rug).

        Nu terug: adblue en ureum is inderdaad een afvalstof die we dus bij de motoren kappen om de ongezonde stoffen mee te nemen en erin te plakken en zo te binden.

        Hoe complexer onze machines, hoe meer ze lijken... op onszelf.

        Als wetenschapper ben ik dan ook 100% atheïst, maar gelukkig heeft ook dat nooit mijn kindgeloof dat 113% inhoud bevat en nederig blijft, nooit verslagen en heb ik beide nodig om verder te groeien en 'wijzer' te worden: Door het wijzen van de wijzer, worden alle wijzen wijzer. Misschien verander ik nog van mening, maar geef mij voorlopig de zuinigste diesel maar, bij voorkeur nog net Euro5 of Euro6 zonder adblue. Of heb je liever een vrouw met gastronomic bypass omdat ze zo mager zou blijven of eentje met een borstverkleining die dan later jullie kindje niet meer zal kunnen borstvoeding geven? Ik denk dat we even beter stilstaan, tot we motoren uitvinden die anders werken. Tot slot blijft een motor een van de meest inefficiënte omzettingssystemen die er zijn (van verbranding naar beweging naar ronddraaien naar wielen). Maar net daarom lijkt het op de mens, en die inefficiëntie heeft altijd een bedoeling (zoals men nu pas ontdekte dat de appendix WEL nut heeft en de darmflora versneld herstelt na diarree of bestralingen bij kanker en de mensen met appendix sneller herstellen dan die zonder; maar allen gaan we dood en zijn we terminaal, net als onze motoren).

        Sorry voor het lange proza, maar ik kon het niet laten...

        Comment


        • #64
          Op andere fora schrijft u dat u reporter of schrijver bent, nu wetenschapper. Of bent u een wetenschapper met zin voor romantiek?

          Comment


          • #65
            Met q5 moet je binnen bij de dealer voor reset.
            Dat zeggen ze graag maar dit is onzin. Zelf bijvullen met minsten 4,5 liter en de melding verdwijnt.

            Comment


            • #66
              Wetenschapper, journalist, boekhouder, informaticus, jurist...

              Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
              Op andere fora schrijft u dat u reporter of schrijver bent, nu wetenschapper. Of bent u een wetenschapper met zin voor romantiek?
              Ja, ik hoor bij dat soort mensen die in het begin erg 'vreemd' overkomt. Kort gezegd, raakten mijn hersenen net niet in kortsluiting bij een zware doodervaring, waarna een veel hoger bewust leven volgde/volgt dan 'modaal' (heb dat ook al met een grondig psychologisch onderzoek laten uittesten, heel boeiend om je zwakkere kanten ook te verbeteren, aanrader).

              Ik ben dus iemand die zowel in zijn jeugd met 8 broers (waarvan twee hoogbegaafden en mijn vader en zoon bleken dat ook te zijn, maar ik was gelukkig "goed begaafd" en dus sociaal emotioneel veel evolutiever in EQ ten koste van wat IQ) en ook werd mijn drang om alles te weten als kind, niet gebroken (wat het schoolsysteem veel te veel doet). Dus ik studeerde als boekhouder af, maar schreef toen al poëzie en kwam uit een klas met Bart Moeyaert dus een beetje hetzelfde effect als de klas van Stijn Streuvels op zijn klasgroep), dacht daarna dat boekhouding vervangen zou worden door informatica en specialiseerde me in 1987 heel zwaar daarin (zag het niet zitten, maar na een week had ik de 'aha+Erlebnis') en altijd bleek ik al (maar dat ontdekte ik pas in 2005) buitensporig geÏnteresseerd in positieve wetenschappen en jawel, psychologie dat ik daarin wil onderbrengen, zoals Ernst Mach, de leermeester van Einstein dat ook vanzelfsprekend vond). Intussen voerde ik grootdeels altijd de pleidooien van mijn boekhoudklanten samen met hen, en zo werd ik uiteindelijk ook juridisch assessor van de Vlaamse Journalistenvereniging (als je schrijft, ben je snel journalist in bijberoep, zeker als je al zelfstandige bent, en ik zit in veel bestuursraden van VZW's). Nu mijn kinderen groot zijn, kan ik nu mijn carrière pas echt starten en ga ik dus verder door op dit spoor.

              Kijk, je hebt mensen die rustig het ene of het ander doen, of het ene en daarna het ander doen, ik hou van tempo in mijn leven en lijk wel op een ADHD'er maar grondig onderzoek wees uit dat ik eerder een concentratie+overschot dan aandachtstekort heb (incl. testen Kooij en Buitelaar).

              Dus ja, je kunt mij soms een romantische wetenschapper noemen.

              Meer nog, je vindt me op de forums van atheïsten als een van de weinigen die EN atheïstisch EN theïstisch is, die zowel het nietsisme als het ietsisme begrijpt, die creationisme helemaal niet tegenstrijdig met evolutieleer ziet. Als ik anderen ontmoet, ga ik mee met hen om hen te begrijpen. Waar anderen meestal stoppen, begint voor mij altijd pas de uitdaging.

              Noem mij gelijk iets wat ik nog niet begrijp, en ik zal aan je lippen hangen en afspreken om je kennis 'af te tappen' (intussen geef ik je ook mijn visie mee).

              Tot slot: ik zelf heb geen echt ego meer, al wat ik weet en zal weten, is ook maar wat ik 'te weten kom' via zovele mensen waar ik altijd naar opkeek. En als ik plots zeg "ik begrijp het" weet ik dat dit mijn "arrogante wetenschappelijke kant" is, en zegt mijn immer nederige kindgeloof snel corrigerend: "let op, als je dat zegt, dan luister je niet meer. Oortjes en ogen weer open!"

              Kun je volgen, of schets ik mijn evolutie van de laatste 40 jaartjes iets te snel in dit antwoord op je 'simpele' vraag?

              Probeer ook eens je ogen open te doen in de tegenrichting van waaruit je altijd voelt waar je angsten voelt. Je zult een totaal andere wereld ontdekken, een schijnbaar oneindig beoeiende (maar ze is wel eindig hoor, anders zouden we niet eens kunnen denken daarover. Dit is de kernabsurditeit in ons bewuste en 99% van onze intelligentie zit in onze onbewuste kennis, bewust kunnen we nog niet eens op een fiets zitten zonder te vallen).

              En dan On topic op voor sliderke, je hebt 100% gelijk. Eigenlijk moest je mijn klant en mij gezegd hebben: RTFM (wie dit niet kent: Read The F**ing Manual): je moet adblue altijd tot boordevol vullen. Ik merkte het toen ik zag dat de sensor helemaal bovenaan zat. Dus wie adblue heeft: VOLLEDIG bijvullen en dus altijd teveel ADBLUE kopen, nooit één litertje en 'een beetje' bijvullen. Thx sliderke! (in 't Brugs zeg ik dan 'slidertje').

              Comment


              • #67
                prachtig

                altijd jaloers geweest op

                1) mensen die niet hoeven te werken en altijd vrije tijd hebben
                2) mensen die kunnen shrijven

                Comment


                • #68
                  prachtig

                  altijd jaloers geweest op

                  1) mensen die niet hoeven te werken en altijd vrije tijd hebben
                  2) mensen die kunnen shrijven

                  Comment


                  • #69
                    excuseer, ik blijf hangen

                    Comment


                    • #70
                      Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                      excuseer, ik blijf hangen
                      bobo, nondeju. Das lang geleden!

                      Comment


                      • #71
                        Heb een vraag over het verbruik van adblue,

                        Ik heb een Opel Vivaro biturbo 120pk euro6, nu staan er al 12000km op de teller en de tank is nog steeds vol voor 98%. Als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is werkt het inspuiting dan al? Ik heb geen temperatuur meter enkel een blauw lapje en als hij warm is ga het weg. Maar als ik 20km rij en ik sta terug stil ga mijn lampje terug branden. Dan geeft hij blauw lampje aan. Heb gevoel dat de auto niet op de juiste temperatuur geraakt en zo ook niet de juiste injectie krijgt van de adblue.

                        Comment


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door Benjie Bekijk Berichten
                          Heb een vraag over het verbruik van adblue,

                          Ik heb een Opel Vivaro biturbo 120pk euro6, nu staan er al 12000km op de teller en de tank is nog steeds vol voor 98%. Als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is werkt het inspuiting dan al? Ik heb geen temperatuur meter enkel een blauw lapje en als hij warm is ga het weg. Maar als ik 20km rij en ik sta terug stil ga mijn lampje terug branden. Dan geeft hij blauw lampje aan. Heb gevoel dat de auto niet op de juiste temperatuur geraakt en zo ook niet de juiste injectie krijgt van de adblue.
                          In principe verbruikt je adblue 1/6 van wat je aan brandstof verbruikt dacht ik. Deze verhouding komt toch ongeveer overeen met wat wij verbruiken. Alles hangt natuurlijk af van je brandstofverbruik. Als je regelmatig planché duwt gaat je adbleu verbruik evenredig naar boven. Als je een grote adblue tank hebt zal je sowieso ook langer toekomen dan met een kleine. Onze (geen Vivaro) gaat pas melding geven tussen de 17500 & 20000km. (je hebt dus misschien nog even). Lees eens wat er in je gebruiksaanwijzing staat over het blauwe lampje. Anders bij je garagist eens melden.
                          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                          Comment


                          • #73
                            98% na 12000km lijkt me veel tenzij een gigantische reservoir. Bij de DS5 lag er een reservoir 17 liter in waar ge 16 à 17000km mee kunt doen. Dus als het bij u nog 98% is, moet dat al een reservoir zijn dat dubbel zo groot is. En dat lijkt me sterk.

                            Comment


                            • #74
                              Ik verbruikte met mijn Sharan ca 10-12l op 20.000 km.


                              Comment


                              • #75
                                1/6 kan nooit he metaxa

                                hooguit 1/6000

                                Comment


                                • #76
                                  In mijn C zit een tankje van 8,5 liter.
                                  Normaal moet ik daar 25000 km mee toe komen.
                                  2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                                  Comment


                                  • #77
                                    ik denk dat ik beter es binnenga naar de dealer dan,
                                    ik heb voor mn werk sedert kort een sprinter 319CDI automaat, dat adblue verbruik ligt bij mij pakken hoger dan wat jullie beweren.
                                    er zit een adblue tank in van 18 liter, en deze is zo goed als leeg na 8 tankbeurten dus zo een 7000 tal km , 2 tankbeurten en 1/4 adblue tank leeg volgens de adblue-meter.


                                    ik heb al zitten kijken om dat uit te schakelen, hij verbruikt bijna meer adblue dan mazout .

                                    Comment


                                    • #78
                                      Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                                      In mijn C zit een tankje van 8,5 liter.
                                      Normaal moet ik daar 25000 km mee toe komen.
                                      zeker van? Lijkt me heel weinig verbruik. Ik vins zo direct ni terug hoeveel er in de Tiguan gaat, maar zou om de 6000km gevuld moeten worden. Maandag laten bijvullen en zat op ietske meer dan 5 liter op ietske meer dan 5000km. Dus 1 liter per 1000 km (er vanuit gaande dat hij propvol was bij aflevering) waar de DS5 ook rond zat.

                                      Maar wss hebben de verschillende merken een andere verhouding. Kan zijn da ne C-Klasse een armere verhouding heeft op vlak van AdBlue.

                                      Maar nog 98% na 12000km is wel heel zuinig.

                                      Comment


                                      • #79
                                        VAG groep heeft nog wat achterstand in te halen qua adblue verbruik

                                        Het reservoir van m'n grand C4 picasso bevat 17 liter en ik doe daar 27-30 duizend kilometer mee.
                                        Last edited by ; 25/01/2017, 23:30.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd

                                          zeker van? Lijkt me heel weinig verbruik. Ik vins zo direct ni terug hoeveel er in de Tiguan gaat, maar zou om de 6000km gevuld moeten worden. Maandag laten bijvullen en zat op ietske meer dan 5 liter op ietske meer dan 5000km. Dus 1 liter per 1000 km (er vanuit gaande dat hij propvol was bij aflevering) waar de DS5 ook rond zat.

                                          Maar wss hebben de verschillende merken een andere verhouding. Kan zijn da ne C-Klasse een armere verhouding heeft op vlak van AdBlue.

                                          Maar nog 98% na 12000km is wel heel zuinig.
                                          Bij auto's met een 8,5 l AdBlue®-tank is het bijvullen van AdBlue® geen onderdeel van de onderhoudswerkzaamheden. Een volle AdBlue®-tank volstaat onder normale rijomstandigheden tot de volgende onderhoudstermijn.

                                          Ik leid hieruit af dat ik een tank van 8,5 l heb, en dat ik een onderhoudsbeurt moet kunnen overbruggen. Tussen 2 onderhoudsbeurten ligt 25k
                                          2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                                          Comment

                                          Working...
                                          X