Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Waterstof als brandstof

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door nitroglycerine Bekijk Berichten
    Het verwonderd me dat dit niet diep onder de grond is. Als men de Belgen wil uitschakelijk lijkt dan 1 deftige bom in Dessel voldoende. Uiteindelijk is het nog geen 70 jaar geleden dat hier bommen vielen en dat afval moet honderden jaar opgeborgen blijven. Hmmm, en terwijl ik dit typ besef ik dat ook de kerncentrales bovengronds staan....
    Onderschat de stevigheid van dat ding niet hoor. Daar mag je volgens mij serieus wat op gooien. Daarbij komt dat radioactieve straling an sich helemaal niet ver reikt, we spreken over meters, geen kilometers. Eens het afval verwerkt is zitten die radioactieve atomen gevangen in een glasstructuur waar ze niet uit kunnen. De verspreiding van die isotopen is dus verder onmogelijk. In het ergste geval moet je overal radioactieve glasscherven gaan oprapen wat perfect haalbaar is. Radioactief gas is een andere zaak, daar worden radioactieve isotopen meegevoerd met de wind naar alle mogelijke plaatsen. Die isotopen kunnen dan ingeademd worden er van binnenuit schade aanrichten aan het lichaam en dat is dus wel degelijk een ernstig probleem. Ook kunnen ze gewoon op de huid terecht komen en vanaf daar schade aanrichten.

Zo is er in Fukushima radioactieve stoom ontsnapt en heeft men water moeten spuiten over de reactoren, dat water kon vrij weg vloeien en was ook radioactief. Om die reden is er daar nu een perimeter van zo'n 30 km waar je best niet te lang blijft. Toch is het effect niet al te groot omdat er in feite maar één echt lek was in één van de reactoren. De rest waren veiligheidskleppen die open gingen.

In Chernobyl is het reactorvat gewoon volledig open gevlogen en dat boeltje heeft daar dagen staan branden waardoor er hoge concentraties aan radioactieve isotopen in de atmosfeer zijn terecht gekomen.

Om maar even te zeggen dat er echt wel een groot onderscheid moet gemaakt worden tussen de verschillende vormen van straling en van radioactiviteit. Voor de mensen is dat één pot nat die ze niet begrijpen, vandaar de angst.

For the record: Wat in Fukushima en Chernobyl gebeurd is, is niet mogelijk voor de Belgische centrales die qua opbouw anders zijn. Ook hebben wij waterstofrecombinatoren die H2 gas neutraliseren. Dat is wat in Fukishima voor die ontploffingen heeft gezorgd.

Verder zouden nieuwe reactor volledig passief gekoeld zijn, bij plotse uitval van alle koelsystemen blijven die reactoren dus onder controle door natuurlijke convectie.

Maar ik ben te veel off topic aan het gaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
      Ik heb onlangs iets gehoord over dat kernafval, van extra recupertatie of versneld van de radio-activiteit verlost raken door iets van een deeltjesversneller, maar ik weet niet meer wat of hoe.

Dat smartgrid lijkt mij het best dat het op Europees niveau uitgewerkt wordt : er gaat nu al heel veel stroom grensoverschrijdend te werk.
      En wat die deeltjesversneller betreft, dat is het Myrrha project waar ik het over had. Dat is waar ze mee bezig zijn in mol. Er worden protonen versneld die dan de bron vormen van de fissie-reactie.

De horizontale buis is de versneller.

Oorspronkelijk geplaatst door Myrrha
      MYRRHA will be operational at full power around 2023. During the 2010-2014 period the following items will be accomplished:
      • The Front End Engineering Design (FEED) and the associated R&D programme.
      • The licensing process.
      • The set-up of the international consortium.

Construction of the facility and assembly of the components is foreseen in the period 2015-2019.
      Three years (2020-2022) are foreseen for the full commissioning of the facility. The total investment cost is currently estimated at M€ 960 (€ 2009).
      Meer info is hier te vinden.

Comment

ook precies meer dan bovengemiddelde kennis van zaken
        www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
          ook precies meer dan bovengemiddelde kennis van zaken
          Mijn studierichting heet kortweg: "Energie". Als mijn kennis niet bovengemiddeld was zou mijn sollicitatietoekomst er alles behalve rooskleurig uitzien.

Ik merk dat mijn posts over dit onderwerp groter zijn dan normaal. Ik heb wel een zekere passie voor wat ik doe ja, ook al vervloek ik de cursussen vaak, ik kan nogal enthousiast worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
            Mijn studierichting heet kortweg: "Energie". Als mijn kennis niet bovengemiddeld was zou mijn sollicitatietoekomst er alles behalve rooskleurig uitzien.

Ik merk dat mijn posts over dit onderwerp groter zijn dan normaal. Ik heb wel een zekere passie voor wat ik doe ja, ook al vervloek ik de cursussen vaak, ik kan nogal enthousiast worden.
            Herkenbaar : succes ermee! Is dat ir of ing?

Merci, nu weet ik ook de naam van dat project, vlotbekkend?

Comment

ir.

Comment

ir.
                Stoefer

Succes ermee!

Comment

Toeval wil dat ik juist iets geschreven heb over het voertuigtechnische gedeelte van brandstofcel wagens. kzal is zien wat ik online kan gooien.

Comment

Bij BMW hoor ik niets meer over de 7 reeks op waterstof...

Ik vermoed ook dat de olieconcerns dit serieus tegenhouden...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tourer E91 Bekijk Berichten
                      Bij BMW hoor ik niets meer over de 7 reeks op waterstof...

Ik vermoed ook dat de olieconcerns dit serieus tegenhouden...
                      Of bmw wil er geen geld meer insteken en steekt het op de oliebconcerns

Comment

Of bmw wil er geen geld meer insteken en steekt het op de oliebconcerns
                        BMW werkt samen met Toyota, alleszinds voor opslag.
                        De 7 was niks meer dan marketing, waterstof verbranden in een traditionele ICE is niet echt iets dat men rendabel kan doen.
                        Je kan er donder op zeggen dat ze niet lang na MB gaan afkomen met een brandstofcel en die plannen commerciële productie tegen 2018-2020.

Comment

In Antwerpen staat er nu zelfs een electriciteitscentrale op waterstof, daarnet in het nieuws gezien.
                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

geen verschil meer

met dank aan EU

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                              geen verschil meer

met dank aan EU
                              Bedoel je dat er geen verschil meer is tussen ir. en ing.? Want dat klopt niet. De industriële ingenieurs (ing.) worden overgeheveld naar de universiteiten en de opleiding wordt 5 jaar. De burgerlijk ingenieur (ir.) blijft zoals ze nu is. Dan hebben 2 nog steeds verschillende ingenieursopleidingen aan de universiteiten, elk met hun eigen profiel (en titel).

Comment

Waterstof is een energieDRAGER, geen energiebron. De primaire energie zal nog altijd via kolen, olie of natuurlijk gas moeten komen --> CO2 uitstoot, en de productierendementen van H2 in acht genomen, een pakje meer dan bij elektriciteit en batterijen.
                                de primaire energie kan je halen uit magneetmotoren.
                                Zou het niet lukken om auto's te laten rijden op magneetmotoren?

mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door @rthur Bekijk Berichten
                                  de primaire energie kan je halen uit magneetmotoren.
                                  Zou het niet lukken om auto's te laten rijden op magneetmotoren?

mvg
                                  En waar haalt een magneetmotoren zijn energie uit?

Comment

Elektriek

Comment

ir.
                                      Allez, het rijmt: burgie energie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                                        geen verschil meer

met dank aan EU
                                        Kijk even wat er bij die Master-titel aan extra info staat. Er is nog steeds een verschil.

Comment

Waterstof als brandstof

Even een oud topic terug een schop geven.
                                          Deze namiddag onderstaande tegengekomen in Rotterdam,
                                          Taxi op waterstof.

Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Working...
                                          X