Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aftrekbaarheid auto/particulier

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Nu begrijp ik waarom ze ook dat gaan aanpakken.

Gebruik LV zal dus bewezen moeten worden.

LV voor woon werk????

Verklaar dat maar eens. 'ja meneer, ik heb een camionet nodig om naar mn werk te gaan'

Comment

reppst, natuurlijk is dat zo dat het niet klopt

maar : ik gebruik mijn auto kwasi 100% om naar het werk te gaan wegens geen openbaar vervoer en ploegdienst...dus dat is een zuivere beroepskost

Comment

Dus je krijgt geen km vergoeding op je loonbriefje?

Raar dat er geen honderdduizenden vitos en kangoos rijden...

Comment

ik krijg sociaal abonnement, ik denk 70 per maand, kan ik net het verbruik van mijn smartje diesel mee betalen van de jeep hemaal niet

en je krijgt het wettelijk forfait, das ik geloof max 3500 (hangt van je inkomen af), dus max belastingsvoordeel 1750

een lichte vracht is ewa interessanter, maar ssssst, de domme particulieren weten dat niet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
            de domme particulieren weten dat niet
            die zijn al lang blij dat ze geen biv betalen, ze moesten eens weten wat ze laten liggen

Comment

Mja, maar het blijft een feit dat je berekening zo lucratief is omdat je die LV haast 100% beroepsmatig gebruikt....

Je tweede, prive wagen kun je dan met je winst na 5j kopen.

Ik lees er idd nog dingen over, je hebt gelijk.

Mij maakt het niet zo veel uit, ik ben een zelfstandige met btwnr, ik doe dat ook al.

Ik vrees alleen dat ze dat hiaat in de wet gaan invullen. LV is altijd technisch beschreven geweest, indertijd om de grote jeeps met een honderekje er uit te krijgen.

Ik vrees dat ze met tijd een btwnr gaan koppelen aan LV of iets anders.

Comment

ja dat klopt wel, je mag niet te veel km's prive doen...of met je teller sjoemelen, menig chiptuner doet dat wel voor je

Comment

Klopt...
                  Maar hoe lang zal het nog duren ?

Valt een impreza lv daar ook onder ?

Comment

lv is lv

Comment

Wat is fiscaal een lichte vracht?
                      Om fiscaal in aanmerking te komen als een lichte vracht moet de lengte van de laadruimte minstens 50 procent bedragen van de lengte van de zogenoemde wielbasis ( dat is de afstand tussen de 2 assen). De laadruimte moet eveneens een vaste, horizontale laadvloer hebben en achter de cabine mogen er ook geen verankeringspunten zijn voor bijkomende banken, zetels of gordels.
                      Let op
                      Als de lengte van de laadruimte tenminste 30 procent van de wielbasis bedraagt, spreken we verkeerstechnisch gezien wel van een lichte vracht, maar toch beschouwt men zo’n voertuig fiscaal identiek aan een personenauto. Met alle nadelige fiscale gevolgen van dien. Het is dus opletten geblazen.
                      Komen in aanmerking als lichte vracht: Opel Vivaro, Mercedes Vito, Mercedes Sprinter,…
                      Daarentegen zijn luxejeeps zoals Porsche Cayenne, Audi Q7, BMW X5 … wel verkeerstechnisch een lichte vracht, maar niet vanuit fiscaal oogpunt. Weet evenwel dat het niet is omdat de basisversie van een model een fiscale lichte vracht is dat elk type van hetzelfde model dat is. De fiscus zal zich baseren op de technische keuring. Hun meting is bepaald of het voertuig al dan niet vanuit fiscaal oogpunt beschouwd zal kunnen worden als lichte vracht.

http://www.carbofisc.be/%20directe-b...tand-van-zaken

Comment

die 30% is voor particulier al lang achterhaald

Comment

die 30% is voor particulier al lang achterhaald
                          Hoe bedoel je ? Is 30% voldoende dan ?

Comment

moet 50% zijn

Comment

moet 50% zijn
                              Omdat je stelde lv = lv....
                              Met een impreza zal dit toch nipt zijn...
                              Ik heb dit eens uitgerekend, de overhang vooraan moet gelijk zijn aan de koffer, en dan komt het exact op 50% uit...

bobo, ik kan niets terugvinden over de aftrek woon werk... Je hebt ons gewoon een blaas wijsgemaakt...
                              Last edited by ; 12/02/2012, 17:09.

Comment

een particulier kan een lichte vracht, naar rato beroepskilometers/privegebruik afschrijven
                                in mijn geval is dat 85% (eigelijk meer, maar van horen zeggen pakken ze niet veel meer aan)

koop ik een vito van 30000, kan ik daar 25500 belstingvoordeel van afschrijven + verzekering + brandstof...werkelijk alle kosten

je verkoopt die vito na 4 jaar voor 10000, tel uit je WINST

Sorry hoor, wat je hier schrijft klopt niet voor woon-werk !

Comment

Dat kan ik ook maar heel moeilijk geloven dat dat zomaar mogelijk zou zijn. Ik ga er in ieder geval mijn boekhouder eens over raadplegen want ik zou anders ook gemakkelijk van zo'n regeling kunnen genieten.

Comment

Ik heb sommige al horen beweren dat de fiscus kan controleren of je die lichte vracht echt nodig hebt om je beroep uit te oefenen. Is dit correct? Ik vind hier geen enkel wetsartikel ofzo van.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                                      Sorry hoor, wat je hier schrijft klopt niet voor woon-werk !
                                      waarom zou dat niet kloppen ?

een lv, net als een moto, is voor een particulier fiscaal aftrekbaar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stella52 Bekijk Berichten
                                        Ik heb sommige al horen beweren dat de fiscus kan controleren of je die lichte vracht echt nodig hebt om je beroep uit te oefenen. Is dit correct? Ik vind hier geen enkel wetsartikel ofzo van.
                                        zolang de wet niet verandert is heb jij niets te bewijzen dat je die lv voor het werk nodig hebt
                                        ik mag met een dodge ram naar mijn werk rijden en ik mag die fiscaal inbrengen

Comment

Na 1 jaar heb ik mijn mening herzien... ben je altijd zo snel ? ;-)

Comment

Working...
                                          X