Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aftrekbaarheid auto/particulier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    Km-teller uitschakelen; heeft dat tegenwoordig nog wel nut? Een auto zit vol met elektronica en voor zo ver ik weet ken je de werkelijke kilometers die een auto rijdt via de OBD II poort te weten komen. Of klopt dat niet?

    Dus als een particulier een lv koopt voor woon-werk verkeer en die regels perfect naleeft (enkel woon-werk verkeer gebruik). Deze persoon koopt dan een auto voor privé bij, is deze persoon dan niet duurder bezig dan wanneer hij/zij gewoon één auto koopt en die voor alles gebruikt en niks inbrengt?

    Een woon-werk auto zou door de aftrekregel na jaren gratis zijn? Dat vind ik toch straf. Goedkoper, ja maar gratis.....?

    Comment


    • #82
      In het geval Uw partner een tankkaart en bedrijfswagen heeft mss, maar dan stel ik mij de vraag, wat als uw partner alleen ergens naartoe gaat of jullie willen op hetzelfde moment ergens naartoe??

      LV mijn inzien enkel interessant als je met zo een groot gevaarte ( a la HUMMER) op LPG wil rijden aangezien zoiets anders niet te betalen is aan taksen/BIV

      In het andere geval snijd je toch maar in Uw eigen vel lijkt me (kosten ombouw x2, enkel gebruik voor woon/werk, eventueel een tweede auto voor privé gebruik, twee auto's die dan afschrijven, risico op controle en eventueel verwerping kosten...)
      previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
      current : BMW 330D F30

      Comment


      • #83
        Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
        Km-teller uitschakelen; heeft dat tegenwoordig nog wel nut? Een auto zit vol met elektronica en voor zo ver ik weet ken je de werkelijke kilometers die een auto rijdt via de OBD II poort te weten komen. Of klopt dat niet?

        Dus als een particulier een lv koopt voor woon-werk verkeer en die regels perfect naleeft (enkel woon-werk verkeer gebruik). Deze persoon koopt dan een auto voor privé bij, is deze persoon dan niet duurder bezig dan wanneer hij/zij gewoon één auto koopt en die voor alles gebruikt en niks inbrengt?

        Een woon-werk auto zou door de aftrekregel na jaren gratis zijn? Dat vind ik toch straf. Goedkoper, ja maar gratis.....?
        in veel gezinnen heb je nou eenmaal 2 auto's sowieso nodig

        Comment


        • #84
          De laatste jaren is de aftrek voor zelfstandigen fel verminderd. Dat zal dan ook wel zo zijn voor particulieren of zal zo waarschijnlijk wel komen. Denk ik.

          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
          in veel gezinnen heb je nou eenmaal 2 auto's sowieso nodig
          Das ook waar.

          Comment


          • #85
            er is bij particulieren nog niets verandert, ik denk dat intussen al 20 jaar dat ze het gaan veranderen

            Comment


            • #86
              Pas op hé, den NV-A is nu aan de macht.

              Comment


              • #87
                den nva zal zoeits hopelijk ni snel afschaffen, en ik ben ervan overtuigd dat zelfs onze toppolitici
                hun hiaat niet weten

                Comment


                • #88
                  Voor de gemiddelde werkende mens, die op een gemiddelde afstand van z'n werk woont, z'n wagen ook privé gebruikt voor uitstapjes, vakantie, boodschappen... kan je er vanuit gaan dat het geen zin heeft om beroepskosten te gaan bewijzen. De kosten worden (gedeeltelijk) al in mindering gebracht via de automatisch toegekende belastingsvermindering, de zgn. forfaitaire beroepskosten.
                  De kosten woon-werk staan dus in verhouding met de forfaitaire beroepskosten.

                  Het plaatje verandert wel wanneer iemand voor z'n werk veel km's moet doen waardoor de onkosten niet meer in verhouding staan tot z'n forfaitair toegekende belastingsvermindering.
                  Maw die werkende mens betaalt zich iedere maand blauw om op z'n werk te geraken.

                  In dit geval is het zeker interessant om over te stappen naar ofwel 0,15 euro/km of, in geval van lv/moto, de kosten volledig in te brengen, a rato woonwerk/ totaal afgelegde km's. De fiscus biedt hem die mogelijkheid en is in dit geval ook volledig terecht.
                  Een particulier heeft nu eenmaal z'n plichten maar ook z'n rechten.

                  Weet echter dat, wanneer je afwijkt van de forfaitaire beroepskosten, de bewijslast wel volledig bij jezelf ligt.
                  Je kan je ook ieder moment verwachten aan controles, eventueel kan een herziening gebeuren waarbij er sowieso 3 jaar terug gegaan kan worden. In geval van fraude zelfs langer.

                  Evenwel, als uw dossier realistisch is, overeenkomt met de werkelijkheid, dan hoef je hiervoor geen schrik te hebben.
                  Al blijft het mijn mening om vooraf al kontakt op te nemen met de fiscus om je dossier te bespreken.
                  Dit geeft geen garantie dat je dossier zal aanvaard worden, maar kan je wel eventuele vergissingen of verrassingen besparen naderhand.

                  Weet ook dat de fiscus regelmatig oproepingen doet om eens effe langs te komen met je lv/ moto om de km.teller te checken. Als dan iets niet klopt, heb je wel serieuze problemen!
                  Last edited by taiko; 31/08/2014, 12:35.

                  Comment


                  • #89
                    Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
                    Voor de gemiddelde werkende mens, die op een gemiddelde afstand van z'n werk woont, z'n wagen ook privé gebruikt voor uitstapjes, vakantie, boodschappen... kan je er vanuit gaan dat het geen zin heeft om beroepskosten te gaan bewijzen. De kosten worden (gedeeltelijk) al in mindering gebracht via de automatisch toegekende belastingsvermindering, de zgn. forfaitaire beroepskosten.
                    De kosten woon-werk staan dus in verhouding met de forfaitaire beroepskosten.

                    Het plaatje verandert wel wanneer iemand voor z'n werk veel km's moet doen waardoor de onkosten niet meer in verhouding staan tot z'n forfaitair toegekende belastingsvermindering.
                    Maw die werkende mens betaalt zich iedere maand blauw om op z'n werk te geraken.

                    In dit geval is het zeker interessant om over te stappen naar ofwel 0,15 euro/km of, in geval van lv/moto, de kosten volledig in te brengen, a rato woonwerk/ totaal afgelegde km's. De fiscus biedt hem die mogelijkheid en is in dit geval ook volledig terecht.
                    Een particulier heeft nu eenmaal z'n plichten maar ook z'n rechten.

                    Weet echter dat, wanneer je afwijkt van de forfaitaire beroepskosten, de bewijslast wel volledig bij jezelf ligt.
                    Je kan je ook ieder moment verwachten aan controles, eventueel kan een herziening gebeuren waarbij er sowieso 3 jaar terug gegaan kan worden. In geval van fraude zelfs langer.

                    Evenwel, als uw dossier realistisch is, overeenkomt met de werkelijkheid, dan hoef je hiervoor geen schrik te hebben.
                    Al blijft het mijn mening om vooraf al kontakt op te nemen met de fiscus om je dossier te bespreken.
                    Dit geeft geen garantie dat je dossier zal aanvaard worden, maar kan je wel eventuele vergissingen of verrassingen besparen naderhand.

                    Weet ook dat de fiscus regelmatig oproepingen doet om eens effe langs te komen met je lv/ moto om de km.teller te checken. Als dan iets niet klopt, heb je wel serieuze problemen!
                    Informatie post, wist niet dat de administratie soms vraagt langs te komen voor de km stand...

                    Wat betreft die 0,15 euro / km -> dit dekt de brandstof amper, laat staan de afschrijving :s
                    previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                    current : BMW 330D F30

                    Comment


                    • #90
                      Ik heb indertijd alleszins veel geld bespaard door mijn moto in te brengen voor woon-werk verkeer.
                      Ik ging ook effectief met de motorfiets naar het werk. Kon toen al mijn kosten optellen en op het einde dan nog verdelen over privé en woo-werkverkeer. Als ik bv jaarlijks 25.000 km reed waarvan 15.000 voor het werk kon ik 15/25 inbrengen.
                      Wat wel goed om weten is dat je niet de kortste weg naar je werk moet nemen maar je mag de veiligste weg nemen. In mijn geval was via de autosnelweg (45km) uiteraard veel veiliger dan binnendoor via die kronkelweg (32km)....

                      Heb trouwens ook nooit controle gehad . Maar ik overdreef dan ook niet, ik bracht alle logische zaken in, heb weet van anderen die bv ook abo voor motortijdschrift inbrachten, die mochten het gaan uitleggen .

                      Comment


                      • #91
                        Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                        neem van me aan dat, als je licht vracht rijdt, je sowieso onder de loep ligt, kans is reeel dat je het élk jaar mag komen uitleggen...maar das geen probleem

                        niemand moet van me aannemen dat je wel degelijk ettelijke 1000-en voordeel doet


                        zelfs met mijn personenauto's doe ik haast geen prive-km, ik rij bewust weinig auto...ben een ideale kandidaat om in dat systeem te stappen
                        kan me perfect voorstellen iemand die een megane rs koopt enorm veel moeite heeft om geen benzine te gaan verstoken voor zijn plezier, maar mijn collega's die lv rijden zijn geldbewuste mensen die idd ergens concessies doen om geld te besparen


                        sterk dat op een autoforum, alleen taiko, beverm en ikzelf er van op de hoogte zijn

                        (een moto is trouwens net hetzelfde verhaal, naast de vele collega's die lv rijden, zijn er die een moto hebben en die solo voor woon-werkverkeer gebruiken, en alle 4 jaar hebben die een nieuwe bmw motorrad)



                        dit is een tool opgesteld door de tijd om motorrijders van dienst te zijn, kun je net zo goed voor je lv gebruiken

                        een uitgewerkt vb op een moto



                        een cammionette is veel duurder, dus meer voordeel
                        bobo Hoe zit het dan bvb als je (als particulier) een 2dehands LV (eveneens van een particulier) aankoopt die al 10 jaar oud is? Kan die nog afgeschreven worden? Heb het hier over een echte camionette, dus geen ombouw LV. Is dit dan de aankoopprijs (hier moet een verkoopsovereenkomst (waarop verkoopsbedrag vermeld staat) bij zijn dan veronderstel ik, als bewijs)? En wie of wat bepaalt het bedrag van afschrijving per jaar? Per dag doe ik nu 40 km woon-werk (20 km enkel).


                        Mijn vader rijdt trouwens veel met z'n Vespa naar het werk, en wou de kosten van z'n kledij en zo ook inbrengen, maar de man die de belastingbrief invult voor ons, zei dat dit niet kon?

                        E30SHOP.be
                        - Alles voor uw BMW E30.
                        Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                        En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                        Comment


                        • #92
                          Je moet boven de forfait zitten, das geloof ik 2300...een vespa of oude lv is dikwijls te goedkoop om boven dat bedrag te zitten

                          Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

                          Comment


                          • #93
                            Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                            Je moet boven de forfait zitten, das geloof ik 2300...een vespa of oude lv is dikwijls te goedkoop om boven dat bedrag te zitten

                            Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk
                            En wie of wat bepaalt die forfait? Hoe weet ik het forfait van mijn LV bvb.

                            E30SHOP.be
                            - Alles voor uw BMW E30.
                            Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                            En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                            Comment


                            • #94
                              Uw lv bepaalt niet het forfait, das de staat, goegel zelf even

                              Je koopt een vespa of lv en je schrijft dat af over x aantal jaar

                              Lv 50000 gespreidt over 5 jaar is 10k per jaar

                              Vespa 3k is 600, das te weinig

                              Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

                              Comment


                              • #95
                                Ah, zo. Zei idd dat het te weinig was voor de Vespa..

                                E30SHOP.be
                                - Alles voor uw BMW E30.
                                Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                                En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                                Comment

                                Working...
                                X