Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tips om zuinig te rijden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • ik ga sffs een airco halen voor het huis.
    beneden is het wel koel, maar de bovenverdieping komt boven de 32° uit

    Comment


    • Hier volgend jaar bij de nieuwbouw gewoon geothermische verwarming installeren, gans het jaar door dezelfde temperatuur

      Comment


      • Met zonneblinden toe te doen, kunnen wij het perfect fris houden beneden.
        Boven is het warm, maar als er 10 dagen op een heel jaar zijn dat ik last heb om te slapen, is het veel. Maw niet de moeite om airco aan te kopen en de gebruikskosten te dragen.

        Geef m'n geld liever aan iets anders uit.
        Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

        Comment


        • Hier aan de kust is het lekker koel.
          “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


          Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
          Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

          Comment


          • gisteren vertrokken in wenduine en het was 35, in kapellen toegekomen en het was 36.5
            klein verschil (gisteren althans)

            Comment


            • Is aan het regenen nu aan de kust, dus zal wel vlug afkoelen...
              Hier kon iets interessant gestaan hebben...

              Comment


              • en normaal is het verschil ook groter

                Comment


                • Vandaag is het verschil 10 graden minimum, gisteren amper 2. Heerlijk!
                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                  Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                  Comment




                  • + YouTube Video
                    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                      Met zonneblinden toe te doen, kunnen wij het perfect fris houden beneden.
                      Boven is het warm, maar als er 10 dagen op een heel jaar zijn dat ik last heb om te slapen, is het veel. Maw niet de moeite om airco aan te kopen en de gebruikskosten te dragen.

                      Geef m'n geld liever aan iets anders uit.
                      Zo heel duur is de installatie niet hoor. Heb hier 2 Daikin compressoren hangen waarmee je heel het huis koelt via verschillende ventillatie blazers. Denk dat het een 7000 a 8000 euro kostte voor alles. Ik wil het nooit meer missen iig. En dat werkt tenminste. Die losse toestellen kosten ook geld maar maken meer lawaai dan ze koelen.
                      Bimmer, geothermische verwarming, wat is dat eigenlijk? Iets nieuws of is dit hetzelfde systeem als die compressors die eigenlijk warmtepompen zijn?

                      Comment


                      • geothermisch lijkt mij wel warmtepompen.
                        geo = aarde
                        thermisch = warmte

                        Comment


                        • Dan zijn die compressors die ik hangen heb warmtepompen want men noemde die toch zo. Zouden warmte uit de lucht halen als je ermee wil verwarmen

                          Comment


                          • geothermisch zijn dan wel warmtepompen die de warmte uit de aarde halen.

                            voor te verwarmen kan je ofwel een hoop energie verstoken in een warmteweerstand, of je kan met een compressor warmte verplaatsen. een frigo is ook een warmtepomp.
                            een warmtepomp verbruikt een kleine hoeveelheid energie om een grote hoeveelheid warmte te creeeren. nu nog zonnepanelen aan een airco hangen en de cirkel is rond (hoe meer zon, hoe meer de panelen leveren en hoe meer de airco zal moeten draaien)

                            Comment


                            • Inderdaad, er wordt temperatuur uit de aarde gehaald.
                              De pomp zelf moet max een uurtje of 2 per dag draaien, in combo met goede isolatie. Voordeel is dus de draaikosten, al ben je snel 8 - 10k kwijt voor de installatie. Maar dit haal je er op termijn uit.
                              Airco zal zelfs niet perse moeten, omdat zo'n systeem ook een afkoelend effect heeft tijdens de zomer. Dezelfde temperatuur wordt het ganse jaar door aangehouden.
                              Zelfs als ge op reis zijt draait dat best. Anders kan het zijn dat het systeem veel moeite moet doen om op temperatuur te komen, aangezien de gewenste temperatuur zeer traag bereikt wordt. Maar eens op temp dus gewoon laten draaien.
                              Een ander voordeel is weer dat dit vloerverwarming is, aangenaam en gezonder dan bv luchtverwarming.
                              Tegenwoordig zie je meer en meer dat zo'n geothermisch huis gebouwd wordt. Daarmee voldoet het huis ook al aan normen voor nieuwbouwen vanaf 2020.
                              En zoals fcapri zei, installeer zonnepanelen met accu en je kan feitelijk afgesloten van het net leven.
                              Water komt bv grotendeels uit de put die ook ingegraven gaat worden.
                              Allemaal knap hoe goed het in elkaar zit, maar het is wel een investering.

                              Comment


                              • En om het even terug over het onderwerp van het topic te hebben
                                >>>
                                De laatste dagen is het serieus warm geweest en heeft de airco in de auto overuren gedraaid.
                                Toch zit mijn verbruik volgens de boordcomputer tussen de 4,7 en de 4,8 liter, dat is dus ongeveer 5,1 liter in realiteit (als ik de gereden kilometers en de actieradius van de tank samen tel klopt dat ook).
                                Dat wil dus zeggen dat ik nu mijn beste verbruik van de laatste maanden aan het realiseren ben.
                                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                Comment


                                • kan dus goed zijn. de lucht is warmer, zet meer uit, der zit dus minder zuurstof per hoeveelheid lucht.
                                  de motor heeft een lambda sonde die ziet wanneer er teveel brandstof is en zal de inspuiting verminderen.

                                  de motor krijgt minder zuurstof en minder brandstof. t is dus alsof ge minder op u pedaal drukt (=trager optrekt) en dus ook zuiniger rondrijd.
                                  bij mij is het omgekeerd (heb ook geen lambda sonde, dus de auto spuit gewoon teveel brandstof in), ik heb een aantal ritten goed doorgereden (130-140 soms op teller ipv 90 te cruizen) en het verbruik is dus ook fel gesteken.
                                  gevolg is dus maar 1034km gereden met de tank en 48,6liter erin gegaan (4,7L verbruik)
                                  Op 1/6 had ik ook 48,6L getankt, maar toen had ik 1249km gereden. het vlotte doorrijden zorgt er dus voor dat ik 215km minder ver geraakt ben (op 5tankbeurten is dat dus 1keer extra tanken)

                                  Comment


                                  • atmosferische veranderingen zijn soms straffer als de voet van tel

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                      kan dus goed zijn. de lucht is warmer, zet meer uit, der zit dus minder zuurstof per hoeveelheid lucht.
                                      de motor heeft een lambda sonde die ziet wanneer er teveel brandstof is en zal de inspuiting verminderen.

                                      de motor krijgt minder zuurstof en minder brandstof. t is dus alsof ge minder op u pedaal drukt (=trager optrekt) en dus ook zuiniger rondrijd.
                                      Heb dat wel ondervonden dat hij trager optrok dan normaal, maar duwde dan ook wat extra op het gas (wat eigenlijk niet veel effect had).
                                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                        Heb dat wel ondervonden dat hij trager optrok dan normaal, maar duwde dan ook wat extra op het gas (wat eigenlijk niet veel effect had).
                                        Dat is dan ook exact wat ik gewaar wordt... warm weer, airco in overdrive en merkbaar minder vermogen.
                                        Mijn maat's vroegere xsara picasso 1.6benzine paste het aircovermogen aan het gewenste motorvermogen (lees gasdruk). Nadeel was dat hij geladen op de autostrade reed, hij dikwijls een slap werkende airco had... wat dan weer rot was wanneer hij op verlof zuidwaards reed!

                                        Comment


                                        • als je gasdrukcomprnserende dingen aan boord hebt, zoals een 208/210

                                          Comment

                                          Working...
                                          X