Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tips om zuinig te rijden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    zuinig rijden :

    Oorspronkelijk geplaatst door David67
    Klinkt misschien raar, maar bij het accelereren volgas geven en vroeg opschakelen.

    Ik denk dat je eerder gewoon VLOT optrekt ipv VOLGAS want dat is volgens studies/praktijkervaringen algemeen aangenomen als het meest zuinige .


    Het is iig zo dat je niet MEER verbruikt door vlot op te trekken dan dat je eerder heel langzaam optrekt omdat je dan zou denken dat je dan idd MINDER zou verbruiken.

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
      Het is iig zo dat je niet MEER verbruikt door vlot op te trekken dan dat je eerder heel langzaam optrekt omdat je dan zou denken dat je dan idd MINDER zou verbruiken.
      Geloof je dat nu zelf?

      Matig optrekken of vlot optrekken. Dat extra optrekken geeft de natuur je aan energie er gratis bij?

      De verdeelsleutel in tijd ligt veel verder. Het is niet zo dat je met 10 seconden plankgas minder verbruikt dan 30 seconden kwartgas.

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
        Geloof je dat nu zelf?

        Matig optrekken of vlot optrekken. Dat extra optrekken geeft de natuur je aan energie er gratis bij?

        De verdeelsleutel in tijd ligt veel verder. Het is niet zo dat je met 10 seconden plankgas minder verbruikt dan 30 seconden kwartgas.
        Veel mensen geven plankgas in hun lage toeren. Dat is altijd dikke fun.

        Maar je moet verder kijken. Hoe sneller je constante snelheid kan rijden hoe beter. Dus 10sec optrekken en dan 20sec constant rijden is zuiniger dan 30sec traag optrekken.

        Maar planken is zuipen.

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
          Maar je moet verder kijken. Hoe sneller je constante snelheid kan rijden hoe beter. Dus 10sec optrekken en dan 20sec constant rijden is zuiniger dan 30sec traag optrekken.
          Niet dus. Zoals ik zeg, dat omslagmoment ligt veel verder.

          20 seconden matig optrekken naar continue snelheid verbruikt uiteraard minder dan 2 minuten lang heel erg zachtjes blijven versnellen.

          10 seconden snel optrekken verbruikt meer dan 20 seconden snel optrekken.
          Last edited by ICM; 08/02/2012, 17:52.

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
            Niet dus. Zoals ik zeg, dat omslagmoment ligt veel verder.

            20 seconden matig optrekken naar continue snelheid verbruikt uiteraard minder dan 2 minuten lang heel erg zachtjes blijven versnellen.

            10 seconden snel optrekken verbruikt meer dan 20 seconden snel optrekken.
            Met snel optrekken, bedoel ik niet clutchdump en piepende banden.
            Ook niet gas tegen de plank en gaan.

            Ik bedoel daarmee op ongeveer 3/4. Ik geloof dat ik ergens een thesiske heb liggen van iemand die dat onderzocht heeft op boten (jaja opnieuw). De belasting is wel drastisch anders daar, maar toch.

            Uitstappen en je auto op de gewenste snelheid duwen is nog zuiniger.

            Comment


            • #46
              in mijn 3 l naft met automaat maakt het gene zak uit.
              op en af optrekken en remmen, ja dat wel.
              Maar traag optrekken (30%) of vlugger optrekken (75%) en dan constant geeft geen verschil aan de pomp.

              Heb dat allemaal getest gedurende een jaar.

              vergeet niet dat in ons "anticipeer" verkeer, traag optrekken enkel kan leiden tot vlugger moeten stoppen tijdens het optrekken. Als je strakker optrekt, zit je vlugger op kruissnelheid en kan je beter anticiperen.

              Comment


              • #47
                zuinig optrekken :

                1. Bij een benzineauto dien je bij 2500tpm over te schakelen, bij een diesel rond de 2000 tpm.
                Dus doortrekken tot 3500 tpm is per definitie niet zuinig.

                2. "Snel" optrekken tot de 2000/2500 tpm is het zuinigst. Overigens betekend snel geen plankgas.

                3. Te laag in toeren rijden is slecht voor het verbruik, en tevens voor het motorblok

                Merk op dat er staat : GEEN PLANKGAS !

                Ik ga er vanuit dat hier met snel ook wel VLOT bedoeld kan worden .

                Het zal dus meer een gulden middenweg zijn tussen : optrekken als een slak en ervandoor vliegen zoals in de Formule 1 .

                Ik hou het bij.........................VLOT

                En de rest denkt er het zijne van.

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
                  *zucht*

                  Nog veel zo'n topics en we staan nog meer stil. Ze laten zich nu al 500m uitbollen als ze een verkeerslicht zien


                  Als dat licht rood is is daar toch niks mis mee, wat heb je d'r aan als je tot aan dat licht vlamt en dan vol in de remmen moet gaan?
                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                  Comment


                  • #49
                    rood licht :

                    @een rood licht en ernaar uitbollen : ik vind ook dat je beter kan vooruitkijken ipv naar dat licht toe te racen om vervolgens vol te moeten remmen(als ze maar eerst kunnen staan is het volgens mij)

                    Zuinige rijders hebben hierdoor ook minder last van (snel) versleten remblokken.

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                      sorry dragon, maar dat is een uitleg die op niets slaagt

                      een auto die uit stilstand moet vertrekken neemt veel meer tijd in beslag dan een auto met bestuurder die goed heeft geanticipeerd
                      net hetzelfde voor een rond punt: als ge wat vooruitziend zijt dan moet ge quasi niet stoppen aan een rond punt.
                      En als iedereen wat meer aan zijn plichten zou denken als chauffeur ipv aan zijn rechten zou het verkeer al een heel pak vlotter verlopen.
                      Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                      Ah ja? Ik ben sneller weg dan 80% van de wagens aan't licht, tenzij mijn kar koud staat. Ik trek met 3/4e gas op en schakel rond 2700 toeren. Lang duurt het echt niet voor ik aan de toegestane 70/90 km/h zit. Als ik het licht echter zie op rood springen 250m voor mij, dan ga ik afremmen op de motor ja, en misschien op een gegeven punt wel traag bollen. Ik zie het nut niet in van zo snel mogelijk voor die lijn te gaan staan?

                      Je maakt één grote fout: zuinig rijden =/= associaal traag rijden en omgekeerd.

                      Mijn schoonmoeder, die rijdt associaal traag (60 op 70 banen, eenvaks, zéér irritant) en tegelijkertijd niet zuinig (jojo van 55 naar 65, bijna nooit in de goede versnelling, ...).

                      Ik rij 70, in 5de. Punt. En als't rood wordt voor mij, dan ga ik naar 4de en laat ik me uitbollen. Want ik zie écht het voordeel niet van gas te geven en daar aan de stopstreep te staan wachten.
                      Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten

                      Als dat licht rood is is daar toch niks mis mee, wat heb je d'r aan als je tot aan dat licht vlamt en dan vol in de remmen moet gaan?
                      Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                      @een rood licht en ernaar uitbollen : ik vind ook dat je beter kan vooruitkijken ipv naar dat licht toe te racen om vervolgens vol te moeten remmen(als ze maar eerst kunnen staan is het volgens mij)

                      Zuinige rijders hebben hierdoor ook minder last van (snel) versleten remblokken.
                      Ik bedoel niet als een zot naar het rood rijden maar is er zo'n stuk waar je 120-90-70 mag tot aan het licht. En dan zijn er dus die al 1km vooraf 70 beginnen te rijden hé, en dan naast hun ook zo'n bompa en dan is dat irritant want ondertussen is het al groen en slagen ze er soms nog in om nog voor het rood te staan omdat ze niet vlot rijden.

                      Op de snelweg zijn er ook die 85-95 rijden op het rechtervak, dan beginnen die vrachtwagens auto's in te halen... waar zijn ze dan mee bezig hé. Je mag 120 dus rijd die snelheid en het verkeer zal al wat vlotter verlopen

                      Maar als je zegt "zuinig rijden =/= associaal traag rijden en omgekeerd" ben ik al meer

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk Berichten
                        Ik zal volgende keer eens wuiven
                        Wat doet ge dan met vrachtwagens? Inhalen tegen 91 en al de andere autos laten vertragen/optrekken en dus meer laten verbruiken?

                        Voor mij blijft een vlotte rijstijl voor mezelf en ook voor anderen ook wel belangrijk...
                        Vrachtwagens kom, ik eigenlijk niet zo veel tegen als ik mijn verplaatsing doe.
                        En als dat dan het geval is dan ga ik voorbij als ik dat kan doen zonder andere aankomende auto's (te veel) te hinderen, is het niet mogelijk om in te halen dan stel ik mijn cruise control wat bij en blijf ik in de slip stream van de vrachtwagen rijden (meestal tot aan de volgende lichten).
                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
                          't is door mensen zoals jullie dat er maar 3 auto's door het groen kunnen rijden want tegen dat ze vertrekken zeg. Vlot verkeer is even belangrijk zoals Arbe zegt en als jij rechts rijdt en degene naast je niet 1km/h sneller probeert te rijden zal ik je met veel plezier inhalen
                          Laten uitbollen wilt niet zeggen dat je bij groen niet snel optrekt he, in tegendeel zo snel mogelijk optrekken hoort net bij het "zuinig rijden".

                          Dee oorzaaken van het feit dat er soms zo weinig mensen door het groen kunnen zijn:
                          1) Mensen met een bompa rijstijl die veel te traag optrekken en totaal geen zuinige rijstijl aanhouden, want ze rijden meestal met te veel toeren in een te lage versnelling.
                          2) Verkeerslichten die rotslecht afgesteld zijn, en zo zijn er hier in België heel veel.
                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                          Comment


                          • #53
                            Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
                            1800rpm lijkt mij gevoelsmatig zo laag om al op te schakelen. Mij lijkt het integendeel beter om je koppel zoveel mogelijk te benutten en dan pas te gaan schakelen. Eenmaal je de snelheid bereikt hebt die nodig is, nog 1 versnelling hoger schakelen (dan zakken je toeren)
                            kbedoelde toeren tussen de 1800 en 2600 houden, mijn verontschuldigingen.

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
                              Ik bedoel niet als een zot naar het rood rijden maar is er zo'n stuk waar je 120-90-70 mag tot aan het licht. En dan zijn er dus die al 1km vooraf 70 beginnen te rijden hé, en dan naast hun ook zo'n bompa en dan is dat irritant want ondertussen is het al groen en slagen ze er soms nog in om nog voor het rood te staan omdat ze niet vlot rijden.

                              Op de snelweg zijn er ook die 85-95 rijden op het rechtervak, dan beginnen die vrachtwagens auto's in te halen... waar zijn ze dan mee bezig hé. Je mag 120 dus rijd die snelheid en het verkeer zal al wat vlotter verlopen

                              Maar als je zegt "zuinig rijden =/= associaal traag rijden en omgekeerd" ben ik al meer
                              Ik vind ook wel dat je je op de snelweg minstens aan de snelheid van een vrachtwagen zou moeten houden, want trager als dat gaan rijden, dan kan je beter op secundaire wegen blijven mijn gedacht.

                              Maar zoals we dus al zeiden, zuinig rijden is niet het zelfde als een "associale of bompa rijstijl"
                              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                              Comment


                              • #55
                                ter illustratie twee diagramma's met specifiek verbruik bovenste representatief voor een benzine motor, onderste voor een diesel.

                                uit cursus mech aandrijving, kul

                                Comment


                                • #56
                                  En nog effe een opmerking over dat uitbollen.
                                  Ik doe dat altijd in versnelling, maar dan wel van in de hoogst mogelijke versnelling, de motor bied hierdoor heel weinig weerstand en pas als de toeren te laag zakken moet je lager schakelen.
                                  Ik heb ook al een test gedaan in neutraal, maar kan daarin echt niet verder uitrollen dan in versnelling.
                                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                  Comment


                                  • #57
                                    Ik heb helemaal niks tegen mensen die zuinig willen rijden, ik probeer da ook. MAAR mensen die op de afrit van een autostsnelweg zuinig rijden zijn gewoon associaal. Ge kunt u laten uitbollen tot aan t licht met het gevolg dat de auto's achter u da ook moeten doen TOT op de autosnelweg zelf. Als ge aan t bord 400m al moet remmen tot minder dan 90 omdat er ne pipo "zuinig" tot aan t licht wil kruipen is daar niks zinnig meer over te zeggen.

                                    Voor de rest laat ik gewoon gas los als ik zie dat het rood is, in 6de bolt da nog relatief ver en vlot. Woon-werkverkeer is cc op 110-115 op de autosnelweg, t verkeer gaat op die uren toch nie sneller. CC of snelheidsbegrenzer gebruiken kan echt wel ne halve liter verschil maken in mijn geval.

                                    Oh, en motorblok maakt da niet uit aan wa toeren ge schakelt hoor, t is vooral uw koppeling die da nie graag heeft.

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten
                                      Ik heb helemaal niks tegen mensen die zuinig willen rijden, ik probeer da ook. MAAR mensen die op de afrit van een autostsnelweg zuinig rijden zijn gewoon associaal. Ge kunt u laten uitbollen tot aan t licht met het gevolg dat de auto's achter u da ook moeten doen TOT op de autosnelweg zelf. Als ge aan t bord 400m al moet remmen tot minder dan 90 omdat er ne pipo "zuinig" tot aan t licht wil kruipen is daar niks zinnig meer over te zeggen.

                                      Voor de rest laat ik gewoon gas los als ik zie dat het rood is, in 6de bolt da nog relatief ver en vlot. Woon-werkverkeer is cc op 110-115 op de autosnelweg, t verkeer gaat op die uren toch nie sneller. CC of snelheidsbegrenzer gebruiken kan echt wel ne halve liter verschil maken in mijn geval.

                                      Oh, en motorblok maakt da niet uit aan wa toeren ge schakelt hoor, t is vooral uw koppeling die da nie graag heeft.
                                      Ge moet natuurlijk situatie per situatie kijken he, onnodig ander verkeer gaan ophouden is natuurlijk niet de bedoeling.
                                      Ale, bij mij toch niet, sommigen zullen wel denken "ikke zuinig rijden, de rest de pot op".
                                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                      Comment


                                      • #59
                                        Voor zover ik weet:
                                        1. Vooruitziend rijden, of nog: anticiperen. Turend op je verbruiksmeter blijven gas geven tot 20 meter voor een rood licht en dan keihard moeten remmen is minder zuinig dan al van enkele 100en meters gas minderen of lossen en uitbollen.
                                        2. Hoffelijk rijden. Even minimaal je gas inhouden om een snellere auto te laten passeren zodanig dat je niet eerst zelf snelsnel moet accelereren om in te halen, da's beter. Ook wanneer jij de minimaal snellere auto bent: laat de voorligger gewoon invoegen in plaats van eerst gas bij te geven en daarna te moeten remmen omdat 'ie zich er toch nog voor smijt. En hoe hoffelijker je rijdt, hoe hoffelijker men naar jou toe is, en hoe minder je gehinderd wordt. Let wel: ook de juiste mate aan assertiviteit aan de dag leggen = hoffelijkheid. Zoniet ben je aan 't taffelen en ga je anderen meer ergeren dan helpen.
                                        3. Efficiënt gebruik van de auto. Een regelmatig kort ritje naar de winkel om de hoek is nefast voor de globale zuinigheid op lange termijn.
                                        4. Uitbollen ipv remmen. Indien mogelijk nog in versnelling gekoppeld (de auto remt op de motor, maar de motor verbruikt niks omdat de kinetische energie van de auto de motor draaiende houdt <-> ontkoppeld verbruikt de motor een beetje om te blijven draaien, plus het is iets minder veilig).
                                        5. Voldoende vlot optrekken, niet taffelen. Met 1/2e tot 2/3e gas in lagere tot maximaal middentoeren vlot accelereren tot de gewenste snelheid om daarna een constante snelheid aan te houden is in de meeste gevallen het efficiëntst. Het kan theoretisch efficiënter, maar dan rijd je op zo'n manier (trager of sneller) dat je minder goed vooruitziend kan rijden waardoor je aan efficiëntie inboet omdat je meer moet afremmen e.a. owv onvoorziene zaken.
                                        6. Voldoende snel opschakelen. Bij constante tempi in zo hoog mogelijke versnelling (binnen normale toerentalbereik van de motor) rijden. Da's bij elke auto anders (brandstof, vermogen, SCx, gewicht, enz).
                                        7. Luchtweerstand optimaliseren. Dus een kleiner frontaal oppervlak (dat houdt ook in: hoe lager je auto, hoe beter), betere stroomlijn (geen spoilers, ramen dicht, geen dakrails of skikoffers, enz).
                                        8. Rolweerstand zoveel mogelijk verminderen. Dus geen superbrede banden, voldoende bandendruk. Eco-banden zijn efficiënter dan b.v. supersticky brede sportbanden of terreinbanden met gigantische noppen.
                                        9. Grote verbruikers uitschakelen. Met stip op 1: airco. Ook: gewone gloeilampverlichting overdag, zetelverwarming, zware HiFi-installatie, enz.
                                        10. Interne weerstand verminderen. Dat kan gewicht zijn (massa versnellen = energieverslindend), maar voldoende gewicht uit de auto verwijderen om voelbaar zuiniger te rijden is niet makkelijk (reservewiel, achterbank ... maar daar stopt het zowat). Ook interne wrijving (motor, versnellingsbak, aandrijving, enz) en verliezen (koppelomvormer, slippende koppeling, enz). Regelmatig onderhoud en nazicht kan helpen.
                                        Last edited by ; 08/02/2012, 23:35.

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                                          En vooral: geniet! Indien de kans zich voordoet, zal je eens zo blij zijn als je nog eens een sprintje getrokken hebt, een boerenbaantje geragd hebt of een donut gedraaid hebt.
                                          Tot je daarna het gemiddeld verbruik bekijkt en merkt dat dat beetje "spelen" heel je gemiddelde om zeep heeft geholpen.
                                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                          Comment

                                          Working...
                                          X