Oorspronkelijk geplaatst door RX-8
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Tips om zuinig te rijden?
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk BerichtenBij mij eigenlijk niet, want dan is er minder verkeer en kan je dus beter doorsjezen :-D
Als ge te pinnig zijt om op een liter te kijken en u te amuseren, ga dan met de kruiwagen naar den aldi hee :-S
Ben bij mij grootouders opgevoed en na elke tankbeurt begonnen mijn grootouders te rekenen wat de auto weer verbruikt had. Daar zou ik zot van worden en dan idd beter met de kruiwagen naar den Aldi rijden. Ik ben altijd van het principe geweest: 'Als de tank leeg is, dan moet ik hem vullen'. Zowel met auto als moto.
Laat er me ook nog aan denken. Mijn grootvader kocht in 1985 en splinternieuwe Ford Escort 1.3 Lazer. Daar stonden in zijne kilometerteller 2 lampjes. Een geel en een rood. Dat diende destijds al om eco te kunnen rijden. Ge moest vermijden dat het rode lichtje aan ging
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichtenhet is een iets andere rijstijl, maar eens ge da gewend zijt, valt het best mee. relax cruizen ipv u telkens op te jagen tussen de rode lichten.
ge vertrekt automatisch 15min vroeger naar het werk en ge rijd heel de baan relax omdat ge tijd genoeg hebt.
anders vertrekt ge nipt op tijd, overal doorrijden en als er dan eens ene traag rijd, of een onverwachte file opduikt, dan eet ge bijna uw stuur op.
ik vlamde vroeger ook altijd door, en na een paar jaar field engineer te zijn, begon ik vanzelf trager te rijden. ik was toch betaald, dus waarom 130 vlammen en boetes riskeren.
als ik naar mijn klant reed 200km verder, dan kwam ik daar 15-20min later toe. mijn baas moest me dan wat meer loon betalen, maar de auto had wel 4liter minder verbruikt (4L/100km vs 6L/100km).
automatisch begint ge vrachtwagens tussen te laten op opritten ipv rap te wisselen van rijvak en volgas door te rijden. ge bolt uit naar de lichten omdat ge weet dat ze op rood gaan springen. na een tijdje kent ge de lichten zo goed dat ge er aan 30km/h doorrijd als het weer groen springt.
vele autos die me in leuven op de E40 passeerden, dan gingen mij tussen ternat en grootbijgaarden nog eens aan 130 voorbij. alles wat ze wonnen op de lege stukken, waren ze kwijtgeraakt op de ring in de file. want eens ge zo zuinig rijd, wilt ge continue blijven bollen en ge leert files kennen. wanneer rechts houden, vanaf welk punt het linkervak pakken en dan naar links gaan...
andere rijstijl dat wel, veel trager... echt niet, veel zuiniger... ja
Ik doe soms 4 à 5 afspraken op nen dag en dan valt het verkeer soms wat tegen waardoor we wat harder en gejaagd rijden. En sinds de coyote zijn mijn boetes drastisch verminderd. Welgeteld nog 0 op een jaar tijd tegenover 8 à 10 per jaar voorheen
Maar het klopt dat relax rijden zo zijn charmes heeft. Met de nieuwe wagen ga ik ACC hebben en dat gaat al heel veel schelen daarin, want ik heb nen zenuwachtige voet en de gewone CC's zijn eigenlijk in BE onbruikbaar. In het buitenland werkt dat goed, maar hier is te veel verkeer en te veel bangeschijters die op de autostrade gene camion durven voorbij te steken tegen 120.
Maar denk wel als de werkgever zo ecodrive cursussen voorziet voor zijn personeel en daar ook wat op hamert, dat er op jaarbasis wel wat bespaard kan worden. Essers deed (doet mss nog) dat met alle chauffeurs en met die 100den camions kan ik me voorstellen dat da op jaarbasis een pak is. Bij ons in het bedrijf zijn een 10-tal camionetten, 2 Berlingo's, en 6 firmawagens. Dat kan ook al tellen.
Comment
-
die lampjes ken ik ook. mijn fiesta mk1 had dit ook, en heb nog een capri dashboard liggen waar het ook in zit. ik ga het niet gebruiken in de capri, anders had ik een 1.6 gekocht ipv een 3.0V6.
ik houd bij elke tankbeurt ook het papiertje bij en houd alles bij in spritmonitor.de . telkens ik een verdachte uitschieter had in het verbruik, begon ik de auto na te zien en vond ik er een reden voor.
-te lage bandendruk (mijn bandenopblaastoestel zijn drukmeter was slecht geworden. hij duide 2bar aan terwijl er affectief 0,9bar in de banden zat).
-lekkende brandstofleiding aan de tank
-slepende rem vooraan
-verroeste handremkabel waardoor de handrem niet volledig los kwam
...
dat is het wel leuk als je dat opmerkt bij de eerstvolgende tankbeurt. na een onderhoud zakt het verbruik ook 1liter. dus als die ineens 5liter verbruikt ipv 4liter, dan weet ik dat ik de olie enzo moet nakijken.
bij mijn werkgever waren de uren op de baan ook betaald. de eerste 45min als ik thuis vertrok of als ik bij de laattse klant vertrok waren niet betaald.
dus 2uur naar de eerste klant rijden, was 1h15 dat mijn uren liepen (8uur werken bij klanten, 2h30 overuren op de baan, ook zien dat ik voor 17h mijn onderdelen had besteld voor de klanten dag later. geen extra werk thuis). ik heb 11firmawagens versleten op 7-8jaar tijd. dik over de 1 000 000km gereden.
als je dat aan 4liter doet, of aan 6liter, tikt aardig aan. daar heb je al een gratis auto voor met wat je bespaard hebt.
doe dat x 100 techniekers...
mijn baas heeft er idd het voordeel aan, maar het relax rondrijden zo voor mijn eigen gezondheid.
ik werk nu niet meer op de baan, rijd met de fiets naar het werk en ik kan me soms opjagen in de auto nu. mensen die voor een tegenligger al gaan remmen op een 2vaks baan..., als het groen wordt dat er 5autos vlot doorrijden, en diene auto voor u heel traag optrekt en een gat laat van 100meter waardoor ik voor het rood sta... ik rijd nog altijd zuinig, maar de rijstijl van sommigen tegenwoordigLast edited by andydv; 24/09/2016, 09:24.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Intexor Bekijk BerichtenOp de 3 jaar dat ik m'n auto heb, werd er in totaal 1 volledige rit in eco pro gereden.
Nuff said.
Comment
-
Ik rijd meestal in eco-pro stand, mensen beschouwen rijplezier altijd als als een raket vertrekken aan de verkeerslichten. Maar je kan ook plezier hebben in een nog net iets lager verbruik te realiseren dan de dag ervoor.
Ik betaal mijn brandstof niet, dus 't heeft niets met het financiële aspect te maken, wel 't milieu. Ik ben vroeger zo beginnen te rijden toen ik als student zelf mijn brandstof moest betalen en voor mijn eindwerk naar een bedrijf moest rijden dat zo goed als onbereikbaar was vanuit mijn studentenkot.
Mijn record vorige week nog wat scherper gezet, 3,88 l/100 km over een volledige tankbeurt.
Comment
-
Ecorijden hoeft niet gelijk te staan aan irritant traag rijden of tot de laatste euro op je geld zitten. Zo heb ik gisteren in FR de cruise gewoon op 133 km/h gezet en slechts heel af en toe kwam er me enen voorbij. Toch heb ik eco gereden: bij het bereiken van de afrit bijvoorbeeld de laatste 500 meter laten uitbollen in plaats van zoals zovelen hard op de rem te gaan staan net voor de scherpe bocht. Zelfde met lichten en rotondes... het gaat me hoegenaamd niet om het geld (anders had ik de diesel gekocht met 23-24.000 km/jaar). Wel om de voldoening, en inderdaad: je bent veel rustiger!'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten... ge bolt uit naar de lichten omdat ge weet dat ze op rood gaan springen. na een tijdje kent ge de lichten zo goed dat ge er aan 30km/h doorrijd als het weer groen springt...
Ik rij liever tegen 60 tot aan de lichten en sta daar dan een minuut stil, dan tegen 30 tot aan de lichten te tuffen wanneer de lichten dan net op tijd op groen springen. Ik snap niet dat iemand daar zijn plezier kan uit halen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten... 't heeft niets met het financiële aspect te maken, wel 't milieu...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk BerichtenEcorijden hoeft niet gelijk te staan aan irritant traag rijden...
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenGe zijt beter om even door te trekken tot 140 en zo nog groen te hebben...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk BerichtenIk ben vroeger zo beginnen te rijden toen ik als student zelf mijn brandstof moest betalen .En als ik dan echt niet toe kwam, kon ik nog eens bedelen thuis of moest ik aan mijn eigen spaargeld gaan
Moest diene petrol in de tijd niet hebben bestaan, dan was ik wss ook economischer gaan rijden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk BerichtenDaar krijg ik 't schijt af als ik achter zulke gasten hang.
Ik rij liever tegen 60 tot aan de lichten en sta daar dan een minuut stil, dan tegen 30 tot aan de lichten te tuffen wanneer de lichten dan net op tijd op groen springen. Ik snap niet dat iemand daar zijn plezier kan uit halen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk BerichtenEn toen waren de diesels nog niet zo zuinig.
dat is in de jaren 1995.
als ik dan kijk naar de diesels van 1980 tot 1995 en daarvan het verbruik op zoek:
peugeot 1.9D
citroen 1.4/1.5D
vw 1.5/1.6D
ford 1.6/1.8D
opel 1.7D
...
stuk voor stuk allemaal autos die vlot onder de 5liter duiken.
enkel die dikke bakken zoals volvo, mercedes,opel met motoren dik boven de 2.0 liter beginnen pas te drinken.
ik had als eerste auto een opel ascona 1.6 sport en die verbruikte tussen de 7 en 10liter.
daarna had ik een capri 2.0S en die dronk ook vlot rond de 15liter ik keek totaal niet naar het verbruikt.
maar toen ik ineens in sint truiden werkte en in waregem woonde, koste dit een fortuin met die 5.2V8 dat ik toen reed.
en dan ben ik pas zuinig gaan dieselen met het golfke. of ik daar nu zuinig mee rijd, of sportief, dat ding blijft even traag. met die auto valt er niet te genieten, dat is gewoon een auto om zuinig van punt A naar B te geraken.
als ik fun wil hebben, haal ik wel een capri buiten. bruut vermogen op een starre achteras
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk BerichtenIn mijn geval is het er niet om te doen hoor, want is firmawagen en alleen de baas wordt er beter van. Zelf heb ik nooit naar een liter meer of minder gekeken. Dat vergalt de rijfun.
Ben bij mij grootouders opgevoed en na elke tankbeurt begonnen mijn grootouders te rekenen wat de auto weer verbruikt had. Daar zou ik zot van worden en dan idd beter met de kruiwagen naar den Aldi rijden. Ik ben altijd van het principe geweest: 'Als de tank leeg is, dan moet ik hem vullen'. Zowel met auto als moto.
Laat er me ook nog aan denken. Mijn grootvader kocht in 1985 en splinternieuwe Ford Escort 1.3 Lazer. Daar stonden in zijne kilometerteller 2 lampjes. Een geel en een rood. Dat diende destijds al om eco te kunnen rijden. Ge moest vermijden dat het rode lichtje aan ging
Sent from my D5803 using Tapatalk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk BerichtenIk rijd meestal in eco-pro stand, mensen beschouwen rijplezier altijd als als een raket vertrekken aan de verkeerslichten. Maar je kan ook plezier hebben in een nog net iets lager verbruik te realiseren dan de dag ervoor.
Ik betaal mijn brandstof niet, dus 't heeft niets met het financiële aspect te maken, wel 't milieu. Ik ben vroeger zo beginnen te rijden toen ik als student zelf mijn brandstof moest betalen en voor mijn eindwerk naar een bedrijf moest rijden dat zo goed als onbereikbaar was vanuit mijn studentenkot.
Mijn record vorige week nog wat scherper gezet, 3,88 l/100 km over een volledige tankbeurt.
Denkt u nu echt dat je in je eentje het milieu kan redden?
Ik heb 2 auto's die zuipen als een kameel water ,en een derde als een koe water, hoe rapper de olievoorraad op is hoe rapper we overschakelen naar iets milieuvriendelijker.
Als de wereldleiders vergaderen over het milieu zitten ze allemaal in een ander vliegtuig om op de bestemming te komen is dat dan milieuvriendelijk?
Dit kan ook wereldwijd via computer maar ze maken er liever een pleziertochtje van, waarom zouden wij dan een rauw ei op ons gaspedaal moeten zetten.Z4 M40i
Comment
-
als ze morgen 5€/liter vragen voor de brandstof heb je direct 3 vliegen in 1 klap.
-file probleem opgelost
-begrotingsprobleem opgelost
-openbaar vervoer en fietsen vollop in gebruik.
en 1dag nadat je het in de pers hebt gegooid wordt het hele land platgelegd door de vakbonden. en dan zie je hoever de mensen inzitten met het milieu.a
ls je het milieu wil redden moet de helft van de wereldbevolking verdwijnen
Comment
Comment