Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tips om zuinig te rijden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Tips om zuinig te rijden?

    Ik denk niet dat hieromtrent al een topic bestaat. Ik maak namelijk redelijk veel km's en ik hou mijn kosten, verbruik, Etc. dan ook bij via spritmonitor.de.

    Ik zit gemiddeld op een verbruik van 4,8l/100 km met mijn 1.4 tdi Polo (BJ2006)

    Nu kan je via spritmonitor dezelfde wagens vergelijken. Ik zie er voertuigen bijstaan die 3,8l verbruiken. Hoe doen die mensen dat? 50% van de tijd in neutraal laten lopen?

    Ik dacht al dat ik zuinig reed maar misschien hebben jullie nog goede/ handige tips?


    alvast bedankt!

  • #2
    Hier kom ik dagelijks lezen !!!

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
      Anticiperen, niet remmen.
      Exact! En door te anticiperen er voor zorgen dat je zo weinig mogelijk stilstaat en weer moet optrekken. Je verbruikt het meeste energie bij het in beweging brengen van je auto. Verder: het koppel optimaal gebruiken; bij een constante snelheid uw toerental zo laag mogelijk houden.
      2014 BMW 525da Touring http://www.autoforum.be/showthread.p...-525dA-Touring
      2007 BMW 520da Touring http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47253
      2005 Volvo S60 2.4i http://www.autoforum.be/showthread.p...i-Move-Edition

      2010 MINI Cooper D Countryman http://www.autoforum.be/showthread.php?t=49104 (sold)
      1999 Volvo V70 classic 2.5d
      1967 Volvo 123 GT

      Comment


      • #4
        onderhoud (luchtfilter proper houden, de juiste olie gebruiken), bandenspanning (misschien zelfs iets meer zetten dan voorgeschreven), grote verbruikers afzetten (dus geen airco, geen achterruitverwarming, geen spiegelverwarming,...)
        Qua snelheid: hoe rapper ge rijdt, hoe weer luchtweerstand dus hoe hoger het verbruik. Dat kunt ge dus op twee manieren oplossen: ofwel trager rijden ofwel gaan slipstreamen bij andere weggebruikers. Al is dat laatste zeker niet veilig te noemen. En vooral: zo constant mogelijk rijden. Bij dat laatste kan een cruise control een grote hulp zijn.
        www.peugeotforum.be

        Comment


        • #5
          veel snelweg rijden

          Comment


          • #6
            Zeker niet in neutraal laten lopen zoals de topicstarter aanhaalde, maar laten uitbollen in versnelling, verder al wat hier al gezegd werd, niet te snel, proberen redelijk snel uw snelheid te halen, en die behouden, vooruitzien...

            Best een tof spel hoor.

            En vooral: voor korte afstanden de fiets nemen!

            Comment


            • #7
              Klinkt misschien raar, maar bij het accelereren volgas geven en vroeg opschakelen.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                Klinkt misschien raar, maar bij het accelereren volgas geven en vroeg opschakelen.
                met benzine ja, diesel minder belangrijk

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door torque Bekijk Berichten
                  Zeker niet in neutraal laten lopen zoals de topicstarter aanhaalde, maar laten uitbollen in versnelling, verder al wat hier al gezegd werd, niet te snel, proberen redelijk snel uw snelheid te halen, en die behouden, vooruitzien...

                  Best een tof spel hoor.

                  En vooral: voor korte afstanden de fiets nemen!
                  Dat van "in neutraal rijden" zei ik maar om te lachen.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten
                    met benzine ja, diesel minder belangrijk
                    Hoezo? *nieuwsgierig*
                    2014 BMW 525da Touring http://www.autoforum.be/showthread.p...-525dA-Touring
                    2007 BMW 520da Touring http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47253
                    2005 Volvo S60 2.4i http://www.autoforum.be/showthread.p...i-Move-Edition

                    2010 MINI Cooper D Countryman http://www.autoforum.be/showthread.php?t=49104 (sold)
                    1999 Volvo V70 classic 2.5d
                    1967 Volvo 123 GT

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                      Klinkt misschien raar, maar bij het accelereren volgas geven en vroeg opschakelen.

                      Tegen mij is altijd gezegd 75% gas, niet meer.

                      Enkele niet voor de hand liggende tips:

                      - bij het parkeren, altijd de wagen zo zetten dat je meteen kan vertrekken als je weer weg moet. Manoeuvreren met een koude motor verbruikt een pak meer dan met een warme motor. Dus altijd achteruit inparkeren bij het grootwarenhuis, parkeren in de richting die je nadien moet vertrekken als je die al weet...

                      - Bij file op de autosnelweg, altijd proberen op het eerste vak te blijven. Je moet er eens op letten, alle vakken gaan ongeveer even snel, maar camionchauffeurs laten meer afstand en proberen de 'flow' erin te houden, met een meer constante snelheid en minder gerem tot gevolg. Een vlottere file binnen de file als het ware

                      - Bandendruk een halve kilo te hoog rondom. Meer mag, maar dan ga je overduidelijk het rijgedrag naar beneden halen.

                      - Alle overtollig gewicht uit de wagen. Ook kleine beetjes kunnen helpen.

                      - Een vuile wagen heeft méér (en vooral een verstoorde) luchtweerstand. Ooit opgevallen hoe gemakkelijk je microvezeldoekje over een net gewaxte wagen zweeft? Kleine beetjes helpen!

                      - Tank kwalitatieve benzine. Velen vinden het quatch, maar in de generators (Honda's) die ik gebruik, gaat Shell V-power merkelijk langer mee dan gewone 95. Die generators draaien constant onder dezelfde belasting, en de tank is altijd tot op de druppel vol dus biedt een goede grond voor vergelijking. Of je het er €-gewijs uithaalt hangt echter af van het verschil in prijzen.

                      - Probeer rond te rijden buiten de spitsuren. 15 minuten vroeger of later vertrekken naar een bepaalde locatie kan een immens verschil in drukte betekenen.


                      De basic tips zoals snel opschakelen, héél vooruitziend rijden en anticiperen, constante snelheid aanhouden (liefst lager dan 120 km/h als je echt zuinig wil zijn), goed onderhoud, ... zijn al meermaals gepasseerd.

                      Ik krijg mijn 328i, met bijna 235.000 km, op 7,8 liter tijdens een ecorit. Gewoon gebruik (overal de toegestane snelheid rijden, vlot meerijden zonder sprintjes te trekken, ...) gaat gemakkelijk onder 8,5 liter in de zomer. In de winter een klein half litertje meer, tanks schommelen telkens rond 8,8 - 8,9 liter nu.

                      En vooral: geniet! Indien de kans zich voordoet, zal je eens zo blij zijn als je nog eens een sprintje getrokken hebt, een boerenbaantje geragd hebt of een donut gedraaid hebt.
                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door 123GT Bekijk Berichten
                        Hoezo? *nieuwsgierig*
                        iets met deellast?

                        altijd gewerkt bij mij. Benzines verbruikten gewoonweg niet zo veel minder bij rustig optrekken

                        Comment


                        • #13
                          Ik heb iets met 12 liter gemiddeld
                          U hoeft dit niet te lezen.

                          Comment


                          • #14
                            Timothy,

                            een oppervlak zoals een golfbal is aerodynamischer dan een glad oppervlak.
                            Powered by Detroit Diesel.

                            Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten

                              - bij het parkeren, altijd de wagen zo zetten dat je meteen kan vertrekken als je weer weg moet. Manoeuvreren met een koude motor verbruikt een pak meer dan met een warme motor. Dus altijd achteruit inparkeren bij het grootwarenhuis, parkeren in de richting die je nadien moet vertrekken als je die al weet...
                              Gij gaat volgens mij nie dikwijsl (of juist heeeel dikwijls) winkelen. Achteruit inparkeren, hoe krijgt ge dan uw winkelwaar nog in uwe koffer?

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten
                                Gij gaat volgens mij nie dikwijsl (of juist heeeel dikwijls) winkelen. Achteruit inparkeren, hoe krijgt ge dan uw winkelwaar nog in uwe koffer?
                                Ik doe dat toch ook altijd, en zelden problemen om de winkelwaar in de koffer te zetten.
                                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                Comment


                                • #17
                                  Ik hou me ook wel aan zo goed als alle tips hier.
                                  Meestal hou ik een snelheid van 90 à 100 km/h aan, op cruisecontrol 95 km/h indien mogelijk.
                                  Bij het uitrollen aan verkeerslichten zoals op de N80 tussen Sint-Truiden en Hasselt zijn er altijd van die pipo's die nog snel effe willen inhalen en terug rechts invoegen
                                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                  Comment


                                  • #18
                                    verbruik en meer...

                                    @parkeren : ga gewoon in het midden van 2 plaatsen staan (in de lengte) : zo kan je én vooruit wegrijden én je kar makkelijk uitladen

                                    Je neemt wel een plaats af van een ander , doe dit dus enkel op zondag

                                    on-topic :

                                    Van stil naar rijden is idd een groot meerverbruik(kijk ff op de actuele verbruikersmeter)

                                    Uitbollen is altijd minder verbruiken en indien in "vitesse" dan is het zelfs niks verbruik , niet vergeten dat je dan wel een pak eerder bijna stilstaat omdat je dan net op de motor remt. Soms kan je dus beter (enkel op een lang recht stuk of zeer flauwe bocht) in neutraal uitbollen omdat je dan veel verder bolt en dat verbruik is ook echt niet veel hoor.(wat ze ook beweren , er zijn hier voor- en tegenstanders van zoals met alles....)

                                    Wil je zuinig rijden : laat dan die snelheden boven 100 per uur weg , je zal heus geen minuten later komen als je 100 rijd of 120 , hooguit 5 minuten is het voordeel TENZIJ je naar het zuiden van Frankrijk rijd (dan kijk ook ik niet naar het verbruik , enkel naar de aankomsttijd)

                                    Het zuinigst rijd een auto bij 50 km/uur ipv bij 90 zoals de meesten denken, ook 70 is een goede snelheid en verbruikt MINDER dan 90 per uur.

                                    Zuinig(er) rijden bij 90 : rij achter een vrachtwagen en je zal je meter een liter zien zakken .

                                    Gebruik zoveel mogelijk je cc .(indien mogelijk dus)

                                    Ik had een Skoda octavia en die verbruikte amper 4.5 liter.....door zuinig te rijden (ik spreek over een 1.9 tdi met 105 pk en dat was +- 6 jaar geleden)

                                    Niet extreem traag of snel optrekken , eerder gewoon en schakelen voor de 2500 rpm doet ook al heel veel.

                                    Tank altijd bij een grote "merknaam" (esso,texaco,Q8,shell,...) , voor 1.5 dci motoren raden ze Total niet aan omdat daar het 1 en ander van stuk gaat (topic hier op autoforum ivm tankkaarten van een firma en veel auto's in panne door daar te tanken...)

                                    Tank ook altijd tot aan de tankdop(hebben de mensen achter je niet graag , maar alleen zo kan je nog langer rijden met 1 tank) , laat ze dus maar wachten jij moet ook wachten op jouw beurt.

                                    Rij je een brug op : zorg dat je eens je boven bent toch zeker 10km/uur minder rijd dan aan de voet, je zal heus wel beneden geraken en meestal moet je toch aanschuiven eens je er over bent gereden...soms is het zelfs beter om terug te schakelen.

                                    Naar beneden rijden doe je best in een hogere versnelling (als je tenminste kan doorrijden), de motor moet dan geen moeite doen om je vooruit te trekken omdat je reeds door je eigen gewicht naar beneden rijd.(is dan ook niet slecht voor de motor)

                                    Zorg er wel voor dat je zeker niet onder de 1500 rpm komt in eender welke versnelling als je rijd , ook dit is niet goed voor het verbruik : je vraagt op dat moment veel energie in die hoge versnelling en daarom niet onder de 1500 rpm rijden(tenzij jouw wagen daarvoor gemaakt is)

                                    Bandendruk : idd beter te veel druk dan te weinig

                                    Staat je wagen in een garage : is ie sneller warm en verbruikt minder (zeker nu)

                                    Veel hangt af van hoe jij dit allemaal toepast en welke wegen je doet.

                                    Ik reed bvb voor mijn verbruik +- 4 km op gewone wegen, dan +-15 km autosnelweg en dan terug +- 8 km gewone wegen.(geen stadsverkeer dus en niet aanschuiven)

                                    Laat ff weten hoe het zit als het beter weer is , nu verbruik je ook al meer door die koude .

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                                      Het zuinigst rijd een auto bij 50 km/uur ipv bij 90 zoals de meesten denken, ook 70 is een goede snelheid en verbruikt MINDER dan 90 per uur.

                                      Zuinig(er) rijden bij 90 : rij achter een vrachtwagen en je zal je meter een liter zien zakken.
                                      Op het eerste, mij Citroën Saxo 1.1 60pk was wel degelijk zuiniger aan 90 km/h dan aan 70 of aan 50 km/h.
                                      Toen de snelheden op vele plaatsen gezaakt zijn van 90 naar 70 kon ik met mijn Saxo plots zo'n 100 km minder doen op een volle tank

                                      Wat het tweede betreft, achter een vrachtwagen rijden kan je verbruik inderdaad doen zakken. Maar ook wel aan de veiligheid denken, dus niet te dicht er achter gaan hangen.
                                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                      Comment


                                      • #20
                                        zuinig :

                                        Mijn wagen verbruikt iig minder bij 50 per uur dan bij 90

                                        Comment

                                        Working...
                                        X