Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tips om zuinig te rijden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
    Mijn wagen verbruikt iig minder bij 50 per uur dan bij 90
    Mijn huidige ook, dat heb ik al gemerkt.
    Maar dat is blijkbaar dus niet altijd het geval.
    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door torque Bekijk Berichten
      Zeker niet in neutraal laten lopen zoals de topicstarter aanhaalde, maar laten uitbollen in versnelling, verder al wat hier al gezegd werd, niet te snel, proberen redelijk snel uw snelheid te halen, en die behouden, vooruitzien...
      Waarom is het niet aan te raden om in neutraal uit te bollen?

      Comment


      • #23
        een (injectie)auto verstookt niets als je gas lost, pas bij relantietoerental gaat er terug brandstof worden injecteerd

        nieuwe eco-wagens gaan wel freewheelen bij gaslossen, en een auto met esp heeft op zich geen prob met freewheelen...het is niet gezegd dat gas lossen en op de motor remmen zuiniger is

        in sommige gevallen mss wel, in andere gevallen mss niet

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
          Maar dat is blijkbaar dus niet altijd het geval.
          bij elke injectieauto is dat het geval, en bij carburatie die deftig afgetseld staat ook

          Comment


          • #25
            de motorsturing is vaak aangepast aan bepaalde vaste snelheden
            www.peugeotforum.be

            Comment


            • #26
              *zucht*

              Nog veel zo'n topics en we staan nog meer stil. Ze laten zich nu al 500m uitbollen als ze een verkeerslicht zien

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
                *zucht*

                Nog veel zo'n topics en we staan nog meer stil. Ze laten zich nu al 500m uitbollen als ze een verkeerslicht zien

                Ja, en? Het punt is dat je, als je het goed doet, effectief niet of minder lang stil zal moeten staan dan al die kortzichtigen die gasgeven tot nét voor het verkeerslicht en dan hun remmen ook nog eens moeten verslijten om te zorgen dat ze gestopt geraken.

                Want het is natuurlijk leuker om 29 minuten over je dagelijkse rit te doen tegen 8 liter/100 km dan 30 minuten tegen 6,5 liter.



                Voor mij is woon-werk verkeer een sleur, veel 'fun' is daar niet meer aan. Dan doe ik dat liefst zo goedkoop mogelijk, ongeacht de wagen die ik op dat moment onder mijn gat zitten heb. Wie daar niet mee kan leven, moet me maar inhalen.
                '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                Comment


                • #28
                  Toch een aantal opmerkingen...

                  Zoals al eerder aangegeven, zuiniger rijden doe je door je snelheid zoveel mogelijk te behouden en zo weinig mogelijk af te remmen/ versnellen
                  Hoe zet je dit om in praktijk
                  • Afstand met voorganger: Hou voldoende afstand van je voorganger, zodat je niet direct in de remmen moet duiken als hij een ietsje vertraagt, maar zorg ook dat je de afstand niet te groot maakt (zodat mensen uit zijstraten niet de kans krijgen om voor je in te rijden. Als je voorganger dan lichtjes vertraagt, is ontkoppelen vaak voldoende om te temporiseren
                  • Slipstreamen is gevaarlijk en dus oerdom. Op secundaire wegen ga je er ook niet minder door verbruiken: je ziet niet wat er voor je gebeurt en je zal continu in de remmen moeten gaan voor elke vertraging van je voorganger. Zonder zicht op de verkeerssituatie kan je niet anticiperen. op de austrade kan je wel achter een vrachtwagen gaan hangen als dat echt zonodig wil.
                  • Leer de takttijden van de verkeerslichten op je vaste routes. Bij sommige lichten weet ik op 1 km afstand van het licht of ik moet versnellen of temporiseren om groen licht te krijgen
                  • Ik los ook het gaspedaal wanneer ik een rond punt of kruispunt nader. Mijn auto is redelijk zwaar (1,7t), als ik tegen 90km/h 400-500 m op voorhand de ontkoppelingspedaal indruk rijdt ik nog 75 km/h als ik echt in de remmen moet gaan. Als er volk aanschuift aan het rond punt los ik nog iets sneller gas, ik zie echt het nut niet in om zo snel mogelijk in de rij te staan aanschuiven
                  • Ik rij 95% van de tijd met geactiveerde cruise-control (ook in bebouwde kom)
                  • Probeer onnodig vertragen te vermijden : neem ronde punten dus zo vlot mogelijk
                  • Het 'motorremmen is beter dan neutraal' is een fabel, verzonnen door mensen die de klok weten hangen maar niet de klepel. Tijdens het remmen op de motor verbruik je inderdaad geen brandstof, maar verbruik je je kinetische energie. Eigenlijk is het
                    neutraal > motorremmen > constante snelheid aanhouden > accellereren
                  • Zet electrische snufjes alleen op als je ze nodig hebt : AC, zetelverwarming, achterruitontdooiing
                  • Gebruik de start/stop functie


                  Met deze trucs rijdt ik in de zomer 1250-1350 km met één tank (65 liter) = 4,8 - 5,2 l /100 km in een wagen met een normverburik van 5.2 l/100km
                  In de winter lukt dat een pak minder (opwarmtijd van de motor is langer, ik neem mijn ronde punten ook wat minder snel, start/stop werkt niet) , en realiseer ik eerder 5,4 - 5,6 l/100 km
                  BMW 420dA : >>>

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk Berichten
                    Het 'motorremmen is beter dan neutraal' is een fabel, verzonnen door mensen die de klok weten hangen maar niet de klepel. Tijdens het remmen op de motor verbruik je inderdaad geen brandstof, maar verbruik je je kinetische energie. Eigenlijk is het neutraal > motorremmen > constante snelheid aanhouden > accellereren
                    Al de rest : ok en geen problemen.

                    Maar eum : het is net de bedoeling dat je die kinetische energie gebruikt om te vertragen.

                    Als je in neutraal zit, dan zijn de wielen en de motor los van elkaar. De auto vertraagd dan door weerstand van de banden en wegdek, weerstand in je lagers, weerstand tegen de lucht en enventuele weerstand in je differentiaal.
                    De motor krijgt brandstof om te draaien aan relantie toerental.

                    Als je in versnelling blijft en je laat uitbollen, dan vertraag je door dezelfde zaken als hierboven EN de interne compressieweerstand van je motor.
                    De motor heeft geen brandstof nodig om te draaien, hij wordt aangedreven door de wielen.

                    Bij dat laatste sta je sneller stil, want je weerstand van de motor is de grote rem (en de rest van de weerstanden willen ze om begrijpelijke redenen zo laag mogelijk).

                    Dus beetje versus nul is toch duidelijk? Met dat laatste moet je wel dichter bij het te stoppen punt blijven rijden. (fictieve getallen : ipv op 500m te laten bollen, op 200m pas beginnen bollen).

                    @golfbal :
                    golfbal spint rond zijn eigen as. Auto doet dat niet, druppelvorm is dan het meest aerodynamisch. Anders zouden vliegtuigen en raketten ook golfbalvormig moeten zijn, maar ze zijn meestal ruwweg druppelvormig.

                    Comment


                    • #30
                      Ik vraag me toch nog het volgende af (van toepassing als ik naar huis rij): het laatste stukje is een gewestweg waar ik eerst 50 mag, dan een serieuze afdaling, en erna is de snelheid 70. Ik rij dus telkens 50km/h tot aan het begin van die berg, en laat me dan 'bollen' in neutraal zodat de snelheid toeneemt tot +- 72-73 km/h. Enkele honderden meters verder bol ik nog steeds 68-69 km/h en moet ik afdraaien (eigenlijk een héél flauwe bocht naar links, ik kan dat aan die snelheid perfect pakken). Dan zit je eigenlijk bebouwde kom binnen en laat ik mijn wagen tot net voor mijn deur uitbollen (tegen dan doe ik pakweg nog 40 km/h) en rem ik zoveel mogelijk af op de motor in tweede, voor ik stilsta.

                      Als ik datzelfde stuk doe en ik blijf in versnelling, kan ik al beginnen met gas bijgeven om 70 km/h te halen in die bergaf (al geprobeerd, hij versnelt maar niet zoveel als in neutraal, logisch), daarna kan ik even laten bollen en moet ik weer gas bijgeven om tot aan mijn deur te geraken.

                      Gevoelsmatig is optie 1 zuiniger... + dan moet ik de motor niet meer laten uitdraaien, want hij heeft al nen tijd op ralenti gedraaid

                      Ge ziet, da's allemaal uitgezocht bij mij
                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                      Comment


                      • #31
                        Zo hoog is die 4,8l toch niet? Ik heb ook de 1.4tdi in mijne Polo en ik zit aan 6.6l gemiddeld.
                        Ik heb natuurlijk wel 17'' velgen eronder steken, maar met mijn winterbandjes (165/70/14) is het minste dat ik al gehaald heb 6.19l.
                        Ik kan er maar van dromen om aan 4.8l te geraken.
                        2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

                        1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

                        2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

                        2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                          Ik hou me ook wel aan zo goed als alle tips hier.
                          Meestal hou ik een snelheid van 90 à 100 km/h aan, op cruisecontrol 95 km/h indien mogelijk.
                          Bij het uitrollen aan verkeerslichten zoals op de N80 tussen Sint-Truiden en Hasselt zijn er altijd van die pipo's die nog snel effe willen inhalen en terug rechts invoegen
                          Ik zal volgende keer eens wuiven
                          Wat doet ge dan met vrachtwagens? Inhalen tegen 91 en al de andere autos laten vertragen/optrekken en dus meer laten verbruiken?

                          Voor mij blijft een vlotte rijstijl voor mezelf en ook voor anderen ook wel belangrijk...

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                            Ja, en? Het punt is dat je, als je het goed doet, effectief niet of minder lang stil zal moeten staan dan al die kortzichtigen die gasgeven tot nét voor het verkeerslicht en dan hun remmen ook nog eens moeten verslijten om te zorgen dat ze gestopt geraken.

                            Want het is natuurlijk leuker om 29 minuten over je dagelijkse rit te doen tegen 8 liter/100 km dan 30 minuten tegen 6,5 liter.



                            Voor mij is woon-werk verkeer een sleur, veel 'fun' is daar niet meer aan. Dan doe ik dat liefst zo goedkoop mogelijk, ongeacht de wagen die ik op dat moment onder mijn gat zitten heb. Wie daar niet mee kan leven, moet me maar inhalen.
                            't is door mensen zoals jullie dat er maar 3 auto's door het groen kunnen rijden want tegen dat ze vertrekken zeg. Vlot verkeer is even belangrijk zoals Arbe zegt en als jij rechts rijdt en degene naast je niet 1km/h sneller probeert te rijden zal ik je met veel plezier inhalen

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk Berichten
                              Toch een aantal opmerkingen...

                              Zoals al eerder aangegeven, zuiniger rijden doe je door je snelheid zoveel mogelijk te behouden en zo weinig mogelijk af te remmen/ versnellen
                              Hoe zet je dit om in praktijk
                              • Afstand met voorganger: Hou voldoende afstand van je voorganger, zodat je niet direct in de remmen moet duiken als hij een ietsje vertraagt, maar zorg ook dat je de afstand niet te groot maakt (zodat mensen uit zijstraten niet de kans krijgen om voor je in te rijden. Als je voorganger dan lichtjes vertraagt, is ontkoppelen vaak voldoende om te temporiseren
                              • Slipstreamen is gevaarlijk en dus oerdom. Op secundaire wegen ga je er ook niet minder door verbruiken: je ziet niet wat er voor je gebeurt en je zal continu in de remmen moeten gaan voor elke vertraging van je voorganger. Zonder zicht op de verkeerssituatie kan je niet anticiperen. op de austrade kan je wel achter een vrachtwagen gaan hangen als dat echt zonodig wil.
                              • Leer de takttijden van de verkeerslichten op je vaste routes. Bij sommige lichten weet ik op 1 km afstand van het licht of ik moet versnellen of temporiseren om groen licht te krijgen
                              • Ik los ook het gaspedaal wanneer ik een rond punt of kruispunt nader. Mijn auto is redelijk zwaar (1,7t), als ik tegen 90km/h 400-500 m op voorhand de ontkoppelingspedaal indruk rijdt ik nog 75 km/h als ik echt in de remmen moet gaan. Als er volk aanschuift aan het rond punt los ik nog iets sneller gas, ik zie echt het nut niet in om zo snel mogelijk in de rij te staan aanschuiven
                              • Ik rij 95% van de tijd met geactiveerde cruise-control (ook in bebouwde kom)
                              • Probeer onnodig vertragen te vermijden : neem ronde punten dus zo vlot mogelijk
                              • Het 'motorremmen is beter dan neutraal' is een fabel, verzonnen door mensen die de klok weten hangen maar niet de klepel. Tijdens het remmen op de motor verbruik je inderdaad geen brandstof, maar verbruik je je kinetische energie. Eigenlijk is het
                                neutraal > motorremmen > constante snelheid aanhouden > accellereren
                              • Zet electrische snufjes alleen op als je ze nodig hebt : AC, zetelverwarming, achterruitontdooiing
                              • Gebruik de start/stop functie

                              Meest correcte wat ik hier al gelezen heb.

                              Dat over volledig gas geven of 75% throttle. Mja het rendement van een motor is het hoogst bij vollast, maar dat zegt niks over het verbruik van de motor hé. Vroeg opschakelen, daar moet je ook voorzichtig mee zijn, vooral bij diesels: koude motoren zwaar belasten is ook niet goed. Ideaal gewoon tussen 1800 en de 2600 tpm.

                              Comment


                              • #35
                                sorry dragon, maar dat is een uitleg die op niets slaagt

                                een auto die uit stilstand moet vertrekken neemt veel meer tijd in beslag dan een auto met bestuurder die goed heeft geanticipeerd
                                net hetzelfde voor een rond punt: als ge wat vooruitziend zijt dan moet ge quasi niet stoppen aan een rond punt.
                                En als iedereen wat meer aan zijn plichten zou denken als chauffeur ipv aan zijn rechten zou het verkeer al een heel pak vlotter verlopen.
                                www.peugeotforum.be

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
                                  't is door mensen zoals jullie dat er maar 3 auto's door het groen kunnen rijden want tegen dat ze vertrekken zeg. Vlot verkeer is even belangrijk zoals Arbe zegt en als jij rechts rijdt en degene naast je niet 1km/h sneller probeert te rijden zal ik je met veel plezier inhalen
                                  Ah ja? Ik ben sneller weg dan 80% van de wagens aan't licht, tenzij mijn kar koud staat. Ik trek met 3/4e gas op en schakel rond 2700 toeren. Lang duurt het echt niet voor ik aan de toegestane 70/90 km/h zit. Als ik het licht echter zie op rood springen 250m voor mij, dan ga ik afremmen op de motor ja, en misschien op een gegeven punt wel traag bollen. Ik zie het nut niet in van zo snel mogelijk voor die lijn te gaan staan?

                                  Je maakt één grote fout: zuinig rijden =/= associaal traag rijden en omgekeerd.

                                  Mijn schoonmoeder, die rijdt associaal traag (60 op 70 banen, eenvaks, zéér irritant) en tegelijkertijd niet zuinig (jojo van 55 naar 65, bijna nooit in de goede versnelling, ...).

                                  Ik rij 70, in 5de. Punt. En als't rood wordt voor mij, dan ga ik naar 4de en laat ik me uitbollen. Want ik zie écht het voordeel niet van gas te geven en daar aan de stopstreep te staan wachten.
                                  Last edited by timothy; 08/02/2012, 16:47.
                                  '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                  '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                  '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                  '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                  '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                  '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                  '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                  '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                  '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                  '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                    sorry dragon, maar dat is een uitleg die op niets slaagt

                                    een auto die uit stilstand moet vertrekken neemt veel meer tijd in beslag dan een auto met bestuurder die goed heeft geanticipeerd
                                    net hetzelfde voor een rond punt: als ge wat vooruitziend zijt dan moet ge quasi niet stoppen aan een rond punt.
                                    En als iedereen wat meer aan zijn plichten zou denken als chauffeur ipv aan zijn rechten zou het verkeer al een heel pak vlotter verlopen.
                                    Inderdaad, als ik aan't ecorijden ben neem ik mijn rondepunten vaak bruter (een enkele keer in de Fiat zelfs met piepende banden ) om de snelheid zo weinig mogelijk te laten zakken

                                    Zuinig rijden =/= traag rijden, behalve misschien op de autosnelweg waar 100 km/h een PAK zuiniger is dan 120 km/h (en dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken).
                                    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk Berichten
                                      Ik zal volgende keer eens wuiven
                                      Wat doet ge dan met vrachtwagens? Inhalen tegen 91 en al de andere autos laten vertragen/optrekken en dus meer laten verbruiken?

                                      Voor mij blijft een vlotte rijstijl voor mezelf en ook voor anderen ook wel belangrijk...
                                      Op tweevaksbanen moet je gewoon wat uit je doppen kijken dat je achterkomend verkeer niet hindert hé... ALS je al wil ecorijden. Ecorijden =/= associaal rijden, ecorijden is voor mij even snel of marginaal minder snel op je bestemming komen dan met een 'gewone' rijstijl, maar wel met een zo laag mogelijk verbruik.


                                      Al de rest is irritant doen
                                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                                        Ik vraag me toch nog het volgende af (van toepassing als ik naar huis rij): het laatste stukje is een gewestweg waar ik eerst 50 mag, dan een serieuze afdaling, en erna is de snelheid 70. Ik rij dus telkens 50km/h tot aan het begin van die berg, en laat me dan 'bollen' in neutraal zodat de snelheid toeneemt tot +- 72-73 km/h. Enkele honderden meters verder bol ik nog steeds 68-69 km/h en moet ik afdraaien (eigenlijk een héél flauwe bocht naar links, ik kan dat aan die snelheid perfect pakken). Dan zit je eigenlijk bebouwde kom binnen en laat ik mijn wagen tot net voor mijn deur uitbollen (tegen dan doe ik pakweg nog 40 km/h) en rem ik zoveel mogelijk af op de motor in tweede, voor ik stilsta.

                                        Als ik datzelfde stuk doe en ik blijf in versnelling, kan ik al beginnen met gas bijgeven om 70 km/h te halen in die bergaf (al geprobeerd, hij versnelt maar niet zoveel als in neutraal, logisch), daarna kan ik even laten bollen en moet ik weer gas bijgeven om tot aan mijn deur te geraken.

                                        Gevoelsmatig is optie 1 zuiniger... + dan moet ik de motor niet meer laten uitdraaien, want hij heeft al nen tijd op ralenti gedraaid

                                        Ge ziet, da's allemaal uitgezocht bij mij
                                        Optie 1 lijkt mij gewoon ideaal. Dat stuk ralenti is zeker beter dan dat stuk gas moeten bijgeven. En je gaat er even vlot mee.

                                        Oorspronkelijk geplaatst door Bouncing Bullet Bekijk Berichten
                                        Meest correcte wat ik hier al gelezen heb.

                                        Dat over volledig gas geven of 75% throttle. Mja het rendement van een motor is het hoogst bij vollast, maar dat zegt niks over het verbruik van de motor hé. Vroeg opschakelen, daar moet je ook voorzichtig mee zijn, vooral bij diesels: koude motoren zwaar belasten is ook niet goed. Ideaal gewoon tussen 1800 en de 2600 tpm.
                                        Volgas als de turbo niet op toeren is, is je brandstof in roetwolkjes uitstoten en aangezien de meeste diesels tegenwoordig turbo's zijn, is 75% inderdaad meer aangewezen.

                                        1800rpm lijkt mij gevoelsmatig zo laag om al op te schakelen. Mij lijkt het integendeel beter om je koppel zoveel mogelijk te benutten en dan pas te gaan schakelen. Eenmaal je de snelheid bereikt hebt die nodig is, nog 1 versnelling hoger schakelen (dan zakken je toeren)

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                                          Klinkt misschien raar, maar bij het accelereren volgas geven en vroeg opschakelen.

                                          Dat zal erg zuinig zijn.

                                          Een hogere acceleratie is een hoger verbruik, zo simpel is dat. Het laagste verbruik heb je bij een continue snelheid. Daarnaast gaat het verbruik niet lineair omhoog met de snelheid.

                                          De interne efficiënties van de motor en de ligging van de koppelkromme tegenover de spreiding van de bak kunnen deze stelling niet opheffen.



                                          Oorspronkelijk geplaatst door Bouncing Bullet Bekijk Berichten
                                          Dat over volledig gas geven of 75% throttle. Mja het rendement van een motor is het hoogst bij vollast, maar dat zegt niks over het verbruik van de motor hé.
                                          Idd.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X