Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tips om zuinig te rijden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Interessant topic !

    Daarstraks eens de moeite genomen om zuinig te rijden op een gevarieerd traject :

    - 15 km binnendoor : snel opschakelen, anticiperen, zoveel mogelijk cruise control
    - 15 km autosnelweg aan 110 km/u op teller, cruise control aan
    - laatste 15 km achter vrachtwagen gehangen aan 90 km/u op teller

    Verlichting, adio, verwarming etc stond nog aan (geen airco), gemiddeld verbruik op dit gecombineerd traject (startend met ijskoude motor) : 4,2 l/100 km

    Wat mij vooral opviel : achter een vrachtwagen hangen (vlakke baan) verbruikt tussen slechts 2,5 l/100 km ! Echter wel geen leuk uitzicht, beetje saai

    Normaal verbruik (nieuwe 1.6 CRTDI Octavia, momenteel 2000 km op de teller) : in huidige weersomstandigheden en identiek traject : 4,7 a 4,9 l/100 km.

    De vriekou doet het verbruik alvast niks ten goede !

    In zomerse omstandigheden, zonder radio, zonder verlichting, uiteraard zonder verwarming of airco ben ik er zeker van dat ik met die wagen op hetzelfde traject onder de 4l/100 km geraak !

    Comment


    • Tja, is min of meer wat BMW aanraadt.
      Voor de zomerbanden is't 2,6 en 3,2 dacht ik,
      Ik weet niet op welke deursticker jij gekeken hebt, maar BMW geeft voor 18" (225/40 en 255/35) vooraan 2.1 en achteraan 2.4 aan.
      2016 PEUGEOT 308sw GT-line 1.6 BlueHdi bleu magnetique
      2016 PEUGEOT 2008 allure 1.2 cleartec 110 gris artense

      Comment


      • Tja, ik heb 245/40/18 97V Winterbanden, staan niet op mijn sticker. Deze morgen een fotootje genomen...

        banden.jpg

        Gisterenavond nog iets lager gezet, zat bij koude deze morgen op 2,4 / 2,6 en dan was de grip iets beter.

        Comment


        • Aha, 't is een X. My bad
          2016 PEUGEOT 308sw GT-line 1.6 BlueHdi bleu magnetique
          2016 PEUGEOT 2008 allure 1.2 cleartec 110 gris artense

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door fstsven Bekijk Berichten
            Aha, 't is een X. My bad
            Nope, gewoon een 520d. Wel met M-pack, dus 18ers.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk Berichten
              Dikke karren met zo'n motor in zijn vaak te koop voor een prikje idd, zeker als je dat vergelijkt met de dieselversie die vaak meer kost (De Zweed zou trots zijn dat ik dit nog eens bevestig ).

              En die zware pick-ups.. Ik moet nog de eerste Vlaming met een pickup V8 tegenkomen die 1. Niet als LV is ingeschreven en 2. Niet op LPG ligt En ik ken er wel een paar..
              Zou een pick-up niet altijd als lichte vracht staan ingeschreven?

              Comment


              • Op mijn banden zit een fluctuatie van .1 atm: ze verliezen .1 atmosfeer per maand en ik pomp elke maand bij. Boven .2 atmosfeer merk ik het wel aan het rijgedrag.

                De andere auto heeft een band die sneller lekt. Onlangs kregen we een sleutelhanger gadget om bandenspanning te meten. Handig. Wel manueel.
                30 jaar Mr Yuge!

                Comment


                • Met de bus gaan, 0,0 verbruik

                  Comment


                  • Voorste banden wa platter zetten,dan rij je altijd bergaf

                    Comment


                    • OO 00 OO

                      Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                      Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door dixie Bekijk Berichten
                        Voorste banden wa platter zetten,dan rij je altijd bergaf
                        Terplaatse uit uwe duim gezogen? Hehe
                        Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                        Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                        Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                        Comment


                        • zo een 2jaar terug ging ik elke dag met de auto naar het werk. ik rijd mijn tank leeg per week en kon dus ideaal het verbruik in de gaten houden.

                          men auto verbruikte altijd tussen de 4,4 en 4,6liter.
                          nieuwe luchtfilter gestoken, roetstop dichtgedraaid zodat die iets zuiniger loopt (volgas is dan nog 70%, dus je kan fijner doseren en met licht voetje rijden).
                          banden vervangen van 195/50R15 naar 175/70R13. bandendruk verhoogd van 1,8 naar 2,6bar.
                          verbruik iets van een 3,99L/100km.
                          daarna nieuwe olie in gedaan en het verbruik zakte naar 3,79L en dit voor 2 tanken en de laatste tank aan 3,63L (3400km zo gereden). ik reed niet sneller meer dan 95-100km/h op autosnelweg. dit zorgt voor het grootste deel winst.

                          op internet vond ik dan wat verhalen van mensen die aceton bij de tank bijdoen (0,15%). dit zou de diesel beter vernevelen bij het inspuiten. dus ff aceton genomen in de garage en erbij gegoten.
                          het verbruik ging naar 3,43L/100km.
                          daarna wat problemen gehad met de waterpomp waardoor die naar de garage moest, warm draaien voor ontluchten enzo, proefritten... verbruik steeg naar 3,86 en 4,1liter.
                          en toen konden we weer zuinig gaan bollen naar het werk. de eerstvolgende tank was weer 3,51liter/100km, weer aceton erin en ik behaalde een 2de keer mijn 3,43liter verbruik.

                          en dan kwam de kritiek op het internet. was de aceton verantwoordelijk voor het lage verbruik, brengt het geen schade aan motor, zou me verbruik zo blijven als ik stop met aceton... dus we stopte met aceton als test.
                          de volgende 2500km heb ik een tank op 3,46L leeg gereden, en eentje op 3,48liter. verwaarloosbaar verschil dus (het is 0,2liter meer tanken op 1000km. de hoeveel aceton die ik bij de tank erin deed dus, werd nu bijgevuld met diesel). de aceton zal eerder een reinigende werking gehad hebben op de injectoren, vandaar het dalende verbruik in het begin, maar daarna dus nutteloos. k denk dat injectorreiniger evenveel zou uithalen.

                          en dan begon ik met de trein naar het werk te gaan en doet de auto enkel nog korte ritjes van 5km naar het station. verbruik steeg naar 4,2liter.

                          om bovenstaande cijfers te behalen heb ik wel wat aan de auto gestript. immers elke kilo die je vervoerd, kost brandstof.
                          achterbank eruit (11kg), 14" reservewiel door 13" vervangen (1kg), bussen water en olie uit de koffer (12kg), subwoofer eruit (25kg), ruitensproeierreservoir 1 litertje inlaten ipv 4liter (3kg).
                          zowieso toch indrukwekkende cijfers voor een 25jaar oude golf met +400 000km op de klok
                          Last edited by ; 22/02/2014, 09:05.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                            Terplaatse uit uwe duim gezogen? Hehe
                            Kwestie van logisch nadenken hé

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                              om bovenstaande cijfers te behalen heb ik wel wat aan de auto gestript. immers elke kilo die je vervoerd, kost brandstof.
                              achterbank eruit (11kg), 14" reservewiel door 13" vervangen (1kg), bussen water en olie uit de koffer (12kg), subwoofer eruit (25kg), ruitensproeierreservoir 1 litertje inlaten ipv 4liter (3kg).
                              zowieso toch indrukwekkende cijfers voor een 25jaar oude golf met +400 000km op de klok
                              Is't al? Sinds ik vrouw en kinderen gedumpt heb, macrobiotisch ben gaan eten en altijd in mijnen blote rijd doe ik wel beter. En niet vergeten, nooit meer dan 10l tanken. Maar de meeste winst heb ik toch gehaald door een arm te monteren waarmee ik achteraan camions kon aanhaken.
                              30 jaar Mr Yuge!

                              Comment


                              • Zuinig rijden doe ik niet aan mee dat brengt miserie met zich mee bij een diesel zoals vastgekoekte egr , inlaatkleppen , turbo schoepen...

                                Comment


                                • Ik heb het er nog over gehad met een maat die een bewuste vrek is - een interessante filosofie. Enerzijds gaat het om goed duidelijk maken voor uzelf wat er belangrijk is en waar ge geld aan wilt uitgeven. Er wordt veel geld uitgegeven aan sociaal opbod en er cool uitzien en het scheelt als ge dat kunt laten wegvallen. Maar dan is er een tweede spoor: hoeveel inspanning wilt ge leveren om goedkoper te leveren. Wanneer zuinig zijn een doel op zich wordt , zijt ge dan nog bezig met wat er belangrijk is? Zuinigheidsrecords breken kan ook een sport zijn. Een uitdaging. Voor een tijdje.
                                  30 jaar Mr Yuge!

                                  Comment


                                  • mij boeit uiterlijk niet, daarom rijd ik nog steeds met een golf2. dat 99% van de wereld dan denkt dat ik met een wrak rondrijd, boeit me ook totaal niet.

                                    maar als je ineens door je werk 266km/dag moet gaan rijden met een eigen auto, is de rekening snel gemaakt.
                                    gewoon rijden aan 5L/100km verbruikt komt op 405€ diesel/maand uit
                                    zuiniger rijden door een achterbank uit te gooien (gebruikte ik niet), smaller wielen te steken, en wa rommel uit de koffer te gooien kwam me op 265€/maand uit. dat is al de moeite hé. t was bij mij dan ook eens een doel om te kijken hoe zuinig ik de boel wel kreeg.
                                    na 2maand ben ik met woon-werk verkeer gestopt en neem ik de trein.

                                    ik ben ook geen vrek, zou anders niet met een oude amerikaanse pickup rondtuffen die er vrolijk 25liter doorjaagd met zuinig rijden (als je doorrijd zit je tegen de 50-60liter aan), maar k ga ook een geld weggooien. een auto is een verliespost bij mij, en ik beperk de verliezen maximaal.

                                    ik heb dan ook het geluk dat ik totaal geen nadelen heb van zuinig rijden. geen egr die dichtslipt, geen turbo die volkoekt. regelmatig trek ik 1 keer volledig volgas door. dwz aan de rode lichten, in 1e tot 4500Rpm, 2de tot 4500rpm, 3de tot 4500rpm en daar blijf ik 500meter lang in. ge ziet dan 1 grote zwarte rookwolk achter mij, temperatuur schiet omhoog en de volledige motor+uitlaat is eens proper gebrand. dat elke 500km herhalen en je auto blijft zuinig

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                                      Zuinig rijden doe ik niet aan mee dat brengt miserie met zich mee bij een diesel zoals vastgekoekte egr , inlaatkleppen , turbo schoepen...
                                      Af en toe eens goed doortrekken, en verder zo zuinig mogelijk rijden, en de kans op dergelijke problemen word al veel kleiner.
                                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                        ik ben ook geen vrek, zou anders niet met een oude amerikaanse pickup rondtuffen die er vrolijk 25liter doorjaagd met zuinig rijden (als je doorrijd zit je tegen de 50-60liter aan), maar k ga ook een geld weggooien. een auto is een verliespost bij mij, en ik beperk de verliezen maximaal.
                                        Nee hoor, een vrek die zijn prioriteiten kent koopt alleen tweedehandskleren en rijdt met een vijdehandse wagen maar gaat wel duur op reis want dat vindt-em nog belangrijk. De vraag is dan wel of ze niet een heel ander woord moeten gaan gebruiken dan ''vrek.
                                        30 jaar Mr Yuge!

                                        Comment


                                        • Op mijn huidige tank toch een zien of ik de C4 eindelijk onder de 5 liter kan krijgen.

                                          Vrijdag heb ik volgetankt en op de laatste tank was het verbruik 5,2 liter volgens de boordcomputer en 5,55 liter na zelf uit te rekenen.

                                          Laagste gemiddelde verbruik dat ik tot nu toe heb behaald was 5,3 liter.

                                          En dat voor een auto die op papier 4,3 liter zou moeten halen.
                                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                          Comment

                                          Working...
                                          X