Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tips om zuinig te rijden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
    En dat voor een auto die op papier 4,3 liter zou moeten halen.
    Je mag altijd met mijn X5 proberen de opgegeven 7.5 l te halen anders
    Ik reken eigenlijk altijd 30% extra bij de opgegeven verbruikswaarden tegenwoordig .... die zijn zo van de pot gerukt dat ze eigenlijk alle geloofswaardigheid verliezen. Maar die discussie is hier al meermaals gevoerd.

    OT : de sleutelwoorden voor zo zuinig mogelijk te rijden met een verbrandingsmotor zijn : anticiperen, motorrem, constante belasting ....
    Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

    Comment


    • Ik zit 0,1 liter onder het normverbruik.
      Zou ik nu een deel van de BIV kunnen terugeisen

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Alcazar Bekijk Berichten
        Ik zit 0,1 liter onder het normverbruik.
        Zou ik nu een deel van de BIV kunnen terugeisen
        Wel met mijn vorige auto's kon ik ook zuiniger rijden dan wat er werd opgegeven.
        Maar met de huidige lukt het totaal niet.

        Nu sinds het vullen van de tank al dik 100 km gedaan (enkel woon - werk verkeer) en dat zo zuinig mogelijk.
        Nu geeft de boordcomputer 5 liter aan, van 5,2 naar 5 rond vind ik nu niet zoveel zuiniger en alle opofferingen niet echt waard
        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

        Comment


        • geef het nog wat tijd, komt nog wel wat zuiniger. geen idee of je rijstijl went aan het zuinigrijden, of de motor effectief zuiniger wordt.

          trek je regelmatig wel eens door om de boel proper te maken binnenin? als ik +1000km superzuinig rijd, stijgt het verbruik weer. eens goed doortrekken (500meter) zorgt ervoor dat ik weer zuiniger ga erna

          Comment


          • Dat doe ik zo af en toe wel eens ja.

            Ik ben nu aan het rijden zonder airco, zonder radio, bij rood licht zo lang mogelijk laten uitrollen, als het op de laatste moment oranje word niet meer plots remmen maar gewoon door rijden, zoveel mogelijk mijn voorrang pakken (dus niet onnodig stil komen te staan)
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

            Comment


            • Bandenspanning wat verhogen ?

              Comment


              • Voila, de Alcazar-truc van hierboven
                MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                Comment


                • Een wagen verbruikt het minste als hij niet gestart wordt... Bedoel maar, zuinig ja, maar echt inspanningen gaan leveren en hierdoor gefixeerd worden...nee dat niet. Ik ben blij met een verbruik van rond de 8 liter. Hiermee kan je nog rijden in een auto zonder tegemoetkomingen te moeten doen.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door ksirk Bekijk Berichten
                    Bandenspanning wat verhogen ?
                    Dat doe ik altijd al, staat altijd een stukje hoger dan opgegeven voor mijn auto.
                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                      Een wagen verbruikt het minste als hij niet gestart wordt... Bedoel maar, zuinig ja, maar echt inspanningen gaan leveren en hierdoor gefixeerd worden...nee dat niet. Ik ben blij met een verbruik van rond de 8 liter. Hiermee kan je nog rijden in een auto zonder tegemoetkomingen te moeten doen.
                      Het is gewoon eens een test, en op het eerste zicht gaat het verbruik niet veel lager zijn dan anders.
                      Dus bij gevolg waarschijnlijk niet voor herhaling vatbaar.
                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                      Comment


                      • inspanningen leveren, goh.

                        het verschil tussen 120km/H en 110km/h max rijden resulteerd vaak al in 0.3-0.5liter verschil in verbruik. dit maakt het verschil al vaak tussen 100km meer rijden met dezelfde tank (als je 4-5 keer per maand moet tanken, is dit al een halve tank uitgespaard). moet je daarvoor inleveren? heb je verschil in aankomsttijd, nog geen 5min. minder stress in het verkeer: echt wel.
                        als je continue de maximum snelheid rijd (en dus vaak 126km/h), dan erger je je al als je achter een vrachtwagen zit.
                        zit je in 'zuinigrijdenmodus', dan laat je gas los achter die vrachtwagen en vertrek je erna weer normaal. ben je geergerd? totaal niet want je hebt net iets zuiniger gereden aan 90km/h. toen ik destijds een firmawagen had MET tankkaart, reed ik al zo. ik verbruikte 4.2liter, men collegas 6liter. ik was totaal niet meer ge-ergerd in het verkeer, men collegas jagen zich in elke rit gewoon op.

                        ik had ook de tijd om de files te analyseren op de brusselse ring, en ik wist op het einde waar ik rechts moet rijden, vanaf welke brug ik moest maken om links te staan omdat die rij gaat versnellen. ik ging collegas daar voorbij die me 5min eerder voorbij gevlogen waren. en ik kwam 5-10 vroeger aan op het werk in groot bijgaarden. zijn collegas verwonderd hoe ik daar eerder geraakt was (hadden mij dus niet zien voorbij gaan op het rechtervak in koningslo)
                        Last edited by ; 26/02/2014, 14:36.

                        Comment


                        • Ik rij al niet sneller dan 100 op wegen waar 120 toegelaten is, dus daar kan ik al geen extra winst meer uit halen.
                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                          Comment


                          • Ik zit bij mijn E90 320i bijna altijd aan 10 liter.. das met 75% stadsverkeer in Gent. Ik probeer wel de files zoveel mogelijk te vermijden. Op papier verbruikt hij int stad wel 10.6, gemiddeld zou hij 7.7 ofzo zitten.
                            Over het algemeen rij ik wel eco, maar soms trek ik wel zwaar op voor de fun, soms zelf tot net voor het rood om bijvoorbeeld aan de lichten van 0 naar 100 te gaan of vlot in te voegen op de autostrade.

                            Dat laatste zal waarschijnlijk niet goed zijn voor verbruik, maar kdenk dat dit te verwaarlozen is tov een optrek-remmen rijstijl. De laatste tijd probeer ik het verbruik aan constante snelheid te minderen door pakweg 60 in 5de te rijden ipv in 4de, maar echt veel resultaat heeft dit niet gehad en als je dan beetje vertraagt moet je toch terugschakelen om weer deftig vooruit te rake

                            Comment


                            • voor benzines is het zowieso al niet ideaal om te hoog in versnelling te gaan.

                              ik neem nu mijn capri 2.0motor, 101pk op 5200rpm, 155Nm op 3500rpm.
                              als ik daarmee in 4de rij aan 110km/h draai ik 3400rpm en zit ik zowat aan zijn maximale koppel. de auto heeft echt geen moeite om die snelheid aan te houden of iets bergop te rijden.
                              daarentegen zet ik die in 5de aan 110km/h, ik val terug op een 2800rpm. het minste dat er bergop komt, moet ik het gaspedaal veel dieper induwen omdat de motor in een zone zit waar die weinig kracht heeft. het verbruik vliegt dus omhoog. bij eenzelfde rijstijl KAN je dus meer verbruiken in hogere versnellingen. ben jij nu iemand die in bergop gewoon de snelheid iets laat terugvallen en die recupereerd bij bergaf gaan, kan je wel zuiniger worden. maar t vergt een ideale rijstijl.

                              een benzinemotor schakeld veel beter omlaag om in hogere toerentallen te blijven om een bepaalde belasting te overwinnen (bergop, tegenwind...).
                              een diesel daarentegen heeft zijn maximale koppel al snel tussen 1800 en 2300rpm, dit komt dan meestal wel overéén met een 100km/h in hoogste versnelling (120 is vaak 3000rpm) en daardoor blijft een diesel zuiniger op hoge versnellingen

                              Comment


                              • Zuinig rijden zonder zich aan het stuur te vervelen noch de andere weggebruikers te pesten als een slak ? Markeer je toerenteller 1000 toeren boven en beneden de max. koppel, en rij gewoon tussen deze twee waarden (benzinemotor)
                                met een diesel 5/600 toeren...

                                Comment


                                • Allemaal leuk om te lezen maar in feite zou iedere wagen een individuële handleiding moeten hebben om er echt zuinig mee te kunnen rijden.

                                  @ fcapri een motor van zo'n dertig jaar oud was ontworpen voordat "het nieuwe rijden" de norm was hé zo'n motor vraagt inderdaad een andere aanpak dan die nieuwere mortoren.

                                  @ guyguy dat max koppel niet altijd alles zegt, en zeker niet dat je er 1000 toeren onder zou moeten blijven of boven zou moeten gaan om zuinig te rijden hier enkele voorbeelden van wat het max koppel nog wilt zeggen in moderne turbo motoren:

                                  Golf 7:
                                  TSI 1.2l 63kW: 160Nm / 1400-3500
                                  TSI 1.2l 77kW: 175Nm / 1400-4000
                                  TSI 1.4l 90kW : 200Nm / 1500-4000
                                  TSI 1.4l 103kW: 250Nm / 1500-3500
                                  TSI 2.0l 162kW: 350Nm / 1500-4400
                                  TSI 2.0l 221kW: 380Nm / 1800-5500
                                  Ford Focus
                                  1.0 Ecoboost 73.5kW: 170Nm / 1400-4000
                                  1.0 Ecoboost 92kW: 170Nm (200Nm met overboost) / 1400-4500
                                  1.6 Ecoboost 110kW: 240Nm / 1600-4000
                                  1.6 Ecoboost 134kW: 240Nm / 1600-5000

                                  Deze voorbeelden zijn enkel gekozen omdat ik van deze redelijk makkelijk de waarden kon vinden en zegt natuurlijk niets over al de andere motoren die bestaan hé enkel maar om aan te tonen dat algemeenheden tegenwoordig soms moeilijk zijn...
                                  Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                                  Comment


                                  • @fcapri: Hoeveel aceton deed je dan in je tank?

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                                      Allemaal leuk om te lezen maar in feite zou iedere wagen een individuële handleiding moeten hebben om er echt zuinig mee te kunnen rijden.
                                      Ik vind dat dat al ver gaat. Misschien kunt ge een splitsing maken tussen vuistregels die helemaal niet perfect zijn maar het verbruik relatief laag houden en het obsessievere werk waarbij ge alles eruit perst en soms andere dingen compromitteert.

                                      Basisregels zouden zijn

                                      - banden: niet te breed en voldoende druik, een tiendeke hoger als ge vooral autosnelweg doet. Maar niet teveel omdat dat zijdelingse grip compromitteert.
                                      - snelheid intomen. Sneller betekent meer luchtweerstand en meer verbruik per km
                                      - rustig rijden
                                      - bij constante snelheid een hoge versnelling gebruiken, dat ge merkt dat ge moet terugschakelen om goed op te trekken.
                                      - anticiperend rijden om niet nodeloos te moeten remmen.

                                      En dan kunt ge gaan verfijnen als ge echt wilt. En soms is verfijnen gewoon beter, en soms is het een tradeoff.
                                      Drijf uw bandenspanning hoger op en ge rijdt nog zuiniger. Maar de grip vermindert. Niet vertragen voor zijstraten is nog zuiniger, maar heeft ook nadelen schijnt't . Vlak achter een camion rijden is heel zuinig, maar veilig zou ik het niet noemen. Een constante snelheid aanhouden is zuiniger maar ik vind het veiliger om te versnellen of te vertragen als dat meer ruimte rond mij creeert op de snelweg.
                                      30 jaar Mr Yuge!

                                      Comment


                                      • 96gr: dat zijn allemaal turbomotoren volgens mij, die hun koppel is helemaal anders dan een atmo benzine.

                                        belgianR26: dacht dat het 0.15% is. veel deed het niet uit hoor, behalve dat aceton rubbers enzo opvreet

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                          96gr: dat zijn allemaal turbomotoren volgens mij, die hun koppel is helemaal anders dan een atmo benzine.
                                          Inderdaad dat zijn turbo benzine motoren, maar (bijna) alle nieuwe moderne eco (benzine) motoren worden tegenwoordig dus ook met turbo's uitgerust. Turbo zal volgens mij, net zoals het nu al het geval is bij diesel, de norm worden bij benzinemotoren om te voldoen aan alle eisen die nu en in de toekomst gesteld worden.
                                          Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X