Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tips om zuinig te rijden?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
    Wel met mijn vorige auto's kon ik ook zuiniger rijden dan wat er werd opgegeven.
    Maar met de huidige lukt het totaal niet.

Nu sinds het vullen van de tank al dik 100 km gedaan (enkel woon - werk verkeer) en dat zo zuinig mogelijk.
    Nu geeft de boordcomputer 5 liter aan, van 5,2 naar 5 rond vind ik nu niet zoveel zuiniger en alle opofferingen niet echt waard
    Nu, na 200 km zit ik op 5,1 liter op de boordcomputer. Het betert dus niet, in tegendeel.
    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• automakers lopen de kantjes eraf bij de officiele metingen van het benzineverbruik. Als ge hun resultaten wilt benaderen zult ge ook hun truuks moeten toepassen:

- alle gleuven en kieren afplakken voor de aerodynamica. Ik vind niks over velgen maar ik neem aan dat die gesloten en glad zijn.
      - toe-in aanpassen naar neutraal
      - speciale banden pakken , en die veel te hard oppompen
      - alternator afkoppelen
      - opening van remblokken maximaal zetten
      - schakelpatroon van versnellingsbak aanpassen(automatic).
      - alle gewicht dat niet essentieel is voor de test eruit

en nog een resem andere zoals de hoogte gaan opzoeken.

Daarom dus dat mijn garage mij standaard rollen afplakband levert die gegarandeerd dezelfde zijn als bij de tests.
      Wel op voorhand uw autoraampje openzetten.
      Last edited by Den Paarse Capri; 27/02/2014, 20:13.
      30 jaar Mr Yuge!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Den Paarse Capri Bekijk Berichten
        automakers lopen de kantjes eraf bij de officiele metingen van het benzineverbruik. Als ge hun resultaten wilt benaderen zult ge ook hun truuks moeten toepassen:

- alle gleuven en kieren afplakken voor de aerodynamica. Ik vind niks over velgen maar ik neem aan dat die gesloten en glad zijn.
        - toe-in aanpassen naar neutraal
        - speciale banden pakken , en die veel te hard oppompen
        - alternator afkoppelen
        - opening van remblokken maximaal zetten
        - verhoudingen van versnellingsbak aanpassen.
        - alle gewicht dat niet essentieel is voor de test eruit

en nog een resem andere zoals de hoogte gaan opzoeken.

Daarom dus dat mijn garage mij standaard rollen afplakband levert die gegarandeerd dezelfde zijn als bij de tests.
        Wel op voorhand uw autoraampje openzetten.
        Allee, dat is toch niet meer dezelfde auto die ze verkopen?!
        Dat daar niets aan gedaan wordt.

Comment

Ik rij al niet sneller dan 100 op wegen waar 120 toegelaten is, dus daar kan ik al geen extra winst meer uit halen.
          Misschien een andere wagen aanschaffen?
          previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
          current : BMW 330D F30

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door SK_0909 Bekijk Berichten
            Da's dus precies waar die groep voor ijvert. Dat daar dus iets aan moet gedaan worden.
            Trouwens, mijn opmerking over versnellingen was mis, heb ik aangepast.
            30 jaar Mr Yuge!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door SK_0909 Bekijk Berichten
              Is toch niet zo erg? De CO2 daalt erdoor, en dus moeten we minder taksen betalen.
              En elke gezonde mens weet dat normverbruik weinig realistisch is.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                Misschien een andere wagen aanschaffen?
                Wat stel je voor??
                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)

Comment

• zulke trukken werden vroeger ook toegepast om het vermogen te meten

geen dynamo, waterpomp, starter die meedraaide, geen uitlaatstukken die restricties veroorzaakte, motor onder ideale omstandigheden en vaak intern ook iets betere componenten. die motor legde in een labo dan een vermogencurve neer en dat was dan zogezegd van toepassing voor alle productieautos...

de verplichtingen van C02 nu zal de fabrikante ertoe aanzetten om geld te investeren in hybride en electrische aandrijving. zonder dit gaan ze gewoon voortwerken op het bestaande 'goedkope' brandstofmotorsysteem.

er zal een gedragswijziging moeten komen, zowel bij fabrikant als consument. geniet maar van de V8-V10 en V12 motoren want lang zullen ze niet meer blijven. nadeel? ik weet het niet, electrisch bied ook veel potentieel om krachtig te zijn

Comment

• Aan de hand van het normverbruik zie je wel welke auto zuiniger is dan een andere. Ze halen de cijfers mss niet maar bij 2 auto's die op papier 4l en 5l/100 km verbruiken, dan moet die 1ste in praktijk ook zuiniger te rijden zijn.

Comment

• hoeft niet hoor 911, datum wanneer de auto is uitgebracht is ook belangrijk, hoe jonger de auto...hoe groter de leugen, een model dat dateert van 2010 pakweg een mondeo facelift is de leugen kleiner dan van bvb een laatste nieuwe c-klasse

Comment

• Mijn vrouw had een 1.2 tdi van Seat. Zou een absoluut zuinigheidswagentje zijn. Klopt, als je constant in vijfde mooi 90 km per uur kon rijden. Maar zodra tegenwind, of je moest remmen en versnellen, ging het verbruik sterk de hoogte in. Zodanig dat je even zuinig bent met een 1.9 tdi bij normale rijstijl. Moest wel veel opofferingen doen bij die 1.2. Slechts 3 cylinders, klein vermogen, te lange verhoudingen,... Nee, voor mij nooit meer. Nu rijdt ze in een Scenic 1.5 dci. Verbruik is misschien een ietske hoger, maar het rijplezier kent geen vergelijk.

Comment

• jaren terug was er zo een site (van een NL'er ?) die een oude golf had "omgebouwd" en deze was dan zuiniger dan de meest hoogstaande golf op dat opgenblik
                          een paar zaken die ik mij kan herinneren (de site vind ik niet meer terug)
                          - gewicht eruit, achterbank, koffer leeg, reservewiel thuis laten
                          - banden vervangen door smallere die ook beter zijn (vb bij Michelin hebben ze zo een reeks waarvan ze beweren 10% minder te verbruiken)
                          - banden op hogere druk zetten dan voorgeschreven
                          - aanpassingen op gebied van aerodynamica (ook kleine dingen, vb naden afkleven, GEEN spoilers !) ramen altijd dicht, wagen licht verlagen, ...
                          - aangepast rijgedrag, zoals hierboven al gemeld, NIET remmen maar tijdig anticiperen
                          - heel vlug opschakelen naar 5e of 6e, dus nooit meer dan 1.700 - 1.800 toeren
                          - contact uitleggen aan rood-licht, spoorweg, ... als je geen start-en-stop hebt
                          - airco en verwarming altijd uit
                          - ...

maar ik ben zeker geen deskundige, verbruik zal mij worst wezen, ik wil ook wel leven !!!
                          dus ik zit rond de 10 liter :o

Comment

• Die bedoel je zeker stef69?
                            2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door beemer_m3 Bekijk Berichten
                              Is toch niet zo erg? De CO2 daalt erdoor, en dus moeten we minder taksen betalen.
                              En elke gezonde mens weet dat normverbruik weinig realistisch is.
                              Als je het zo bekijkt.

Comment

Wel met mijn vorige auto's kon ik ook zuiniger rijden dan wat er werd opgegeven.
                                Maar met de huidige lukt het totaal niet.

Nu sinds het vullen van de tank al dik 100 km gedaan (enkel woon - werk verkeer) en dat zo zuinig mogelijk.
                                Nu geeft de boordcomputer 5 liter aan, van 5,2 naar 5 rond vind ik nu niet zoveel zuiniger en alle opofferingen niet echt waard
                                Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                Dat doe ik zo af en toe wel eens ja.

Ik ben nu aan het rijden zonder airco, zonder radio, bij rood licht zo lang mogelijk laten uitrollen, als het op de laatste moment oranje word niet meer plots remmen maar gewoon door rijden, zoveel mogelijk mijn voorrang pakken (dus niet onnodig stil komen te staan)
                                Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                Nu, na 200 km zit ik op 5,1 liter op de boordcomputer. Het betert dus niet, in tegendeel.
                                Vandaag na bijna 300 km is het gemiddeld verbruik op de boordcomputer 5,2 liter!
                                Evenveel dus als zonder al die "opofferingen" om zo zuinig mogelijk te rijden.

Comment

• Ik ben momenteel ook een eco-run bezig, schakelen rond de 2000 toeren, niet sneller dan 95km/u op de autostrade, (autostrade maakt gelukkig in mijn geval meer dan 90% uit van mijn verplaatsingen), op tijd vermijden gas te geven en zo lang mogelijk op voorhand laten uitbollen al remmende op de motor.

Dat doet het voor mij: waar ik bij normaal gebruik maximaal 850km haal uit een tank, haalde ik vorige maand 900km bij max snelheid van 110. Nu zit ik al aan een zotte 975km bij max 95, het lichtje brandt al wel maar die extra 25km kan ik er nog uit persen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bart_6 Bekijk Berichten
                                    Ik ben momenteel ook een eco-run bezig, schakelen rond de 2000 toeren, niet sneller dan 95km/u op de autostrade, (autostrade maakt gelukkig in mijn geval meer dan 90% uit van mijn verplaatsingen), op tijd vermijden gas te geven en zo lang mogelijk op voorhand laten uitbollen al remmende op de motor.

Dat doet het voor mij: waar ik bij normaal gebruik maximaal 850km haal uit een tank, haalde ik vorige maand 900km bij max snelheid van 110. Nu zit ik al aan een zotte 975km bij max 95, het lichtje brandt al wel maar die extra 25km kan ik er nog uit persen
                                    De luchtweerstand stijgt zeer snel. Van 85km/uur wordt het nefast voor verbruik

Heb zelf ooit een eco-run gedaan met een BMW 320D ED (tank 63 liter) autostrade 90km/u en heb er 1800 km kunnen uithalen. 3,4 liter gemiddeld. Met die wagen kon ik doen wat ik wou, minder dan 1100 km deed ik niet met een tank.

Heb overlaatst nog een aflevering op TV gezien over zuinig rijden, waarbij ze allerlei zaken hebben getest. Daaruit bleek dat bandenspanning, naden afplakken, gewicht verminderen en dergelijke allemaal van weinig belang is in vergelijking met bijvoorbeeld de windrichting
                                    Last edited by germinal; 01/03/2014, 02:08.

Comment

Wat stel je voor??
                                      U zei, ik slaag er niet in om onder de 5 liter te duiken. Ik gaf als tip... zie supra

Comment

• naden dichtplakken doet al niet veel meer als je u snelheid ook verlaagd.

toen ik destijds voor mijn zuinigheidsrecord ging, werd ik ook aangeraden alle naden dicht te plakken. de bodem aan de onderkan glad maken (bv grote plaat onder schroeven voor windgeleiding), rechterspiegel af halen... dit kan een invloed hebben als je een zuinigheidsrecord wil halen op 160km/H. als je al niet harder dan 90 rijd, en ook achter andere autos blijft, zullen die kleine zaken niks meer maken.

de rolweerstand (blijft er altijd) verbeteren door smalle banden en hogere druk (ook het merk kan van invloed zijn), het aantal kilo dat je altijd meezeult, de topsnelheid en het acceleren SAMEN zijn doorslaggevend. je gaat niet ineens 10% zuiniger zijn door smalle banden te steken. + dat je enorm veel karakter moet hebben om lange tijd die pedaal NOOIT diep in te drukken.
                                        in superzuinige modus haal ik 1400km met 50liter op de golf. als je zo 3tanken moet leegrijden...
                                        windrichting speelt ook veel mee, maar in principe rij je smorgens op en savonds af. tegenwind en wind mee heb je dus elke keer eens. als je achter andere voertuigen achter hangt maakt tegenwind heel weinig uit.

oja, eens injector reiniger geprobeerd? bij mij ging er een pak af toen ik met aceton rondreed. het was niet de aceton zelf die voor het zuinige zorgde, maar eerder de reinigende werking
                                        Last edited by ; 01/03/2014, 09:15.

Comment

• Ik heb 1005,5km gehaald, een gemiddelde van 4,8l/100km, ongeveer een liter minder dan bij normale rijstijl. Het had nog lager gekund als ik mijn verwarming en lichten niet had hoeven te gebruiken maar 's nachts heb je weinig keuze. Ook reed ik telkens ritjes van max 15km dus met een koude motor. Ik was nieuwsgierig en ben heel tevreden maar vanaf nu rijd ik weer normale niet-voor-anderen-irriterende snelheden. Ik moet wel zeggen dat het een uiterst ontspannende maand geweest is

Comment

Working...
                                          X